Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-03-2018 om 10:16

Ontslag met terugwerkende kracht?

Vraagje voor een kennis. Kennis heeft onbetaald verlof opgenomen, maar heeft in de tussentijd besloten ontslag te nemen. Liefst doet hij dit per datum van de ingang van het onbetaalde verlof (eind 2017). Kan dat wettelijk gezien?
Het is natuurlijk heel ongebruikelijk dus al googelend kom ik er niet uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2018 om 10:44

Boerenverstand

Ik weet het niet, maar mijn boerenverstand zegt dat dit een rare wens is en ook niet zo netjes naar de werkgever toe. Daarom vraag ik me af of hij tegelijkertijd met een andere baan is begonnen en zo belastingvoordeel hoopt te krijgen, door aan te geven dat hij sindsdien maar één werkgever had. Een andere reden zou ik niet weten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-03-2018 om 11:03

Kaaskopje

Waarom vind je het niet netjes naar de werkgever? Hij werkt nu ook niet dus hij is niet ineens weg. Voordeel is dat hij dan niet de pensioenpremie over die maanden hoeft te betalen. Dat gaat namelijk door en je moet ook het werkgeversdeel betalen, ook al krijg je geen salaris.

Kaori

Kaori

16-03-2018 om 11:29

vakbond

typisch een vraag voor de vakbond.

bieb63

bieb63

16-03-2018 om 12:44

phryne

Wil hij liever een pensioengat dan?
En daarbij, volgens mij moet de werkgever wel gewoon de werknemerspremies betalen....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-03-2018 om 13:00

Pensioen

Het gaat om een paar maanden pensioenpremie. Voor hem serieus geld, maar natuurlijk maar van beperkte invloed op het uiteindelijke pensioen.

Martje

Martje

16-03-2018 om 13:07

2017

2017 is al afgesloten. Dus een einddatum in 2017 zal niet gaan.
En verder is het de vraag of de werkgever mee wil werken.

Opzegtermijn.

Mail sturen naar p&o met zijn vraag.
Er is misschien ook nog sprake van een opzegtermijn, uitbetalen vakantiegeld- uren enz.

Het is misschien een ongebruikelijke vraag, maar misschien niet onmogelijk?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2018 om 12:52

Phryne

Ik zeg het dus vanuit mijn gevoel, niet vanuit kennis van regels . Maar stel ik zou de werkgever zijn en een werknemer geeft aan dat hij onbetaald verlof wil. Ik ga daarin mee in de verwachting dat het tijdelijk is, dus ik stel een tijdelijke uitzendkracht aan, die ik niets kan beloven, omdat de vaste kracht nog terug zal komen, of ik spreek met andere werknemers af dat ze tijdelijk een tandje bij moeten zetten om het zo zonder de collega te kunnen rondbreien. En dan komt opeens het bericht 'toedeledokie, ik neem ontslag vanaf dag 1 van mijn verlof!' Ik zou not amused zijn.

Pensioen premie

Toen ik onbetaalde ouderschapsverlof nam, kreeg ik de vraag of ik de premies door wilde latrn lopen, ik heb nee gezegd en hoefde dus niets terug te betalen bij mijn ontslag daarna.

Er is vakantie uitkering van 2017 niet van 2018 vanwege onbetaalde verlof, dus premie daarmee verrekenen scheelt al, nu dus wel per direct premie stop zetten

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2018 om 14:45

Kaaskopje

De werkgever in kwestie heeft (een flinke berg) boter op zijn hoofd en is zich daarvan gelukkig ook bewust. Ze willen dus wel meewerken maar onderzoeken nog of dat juridisch mogelijk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2018 om 15:58

Phryne

Dan gaat mijn boerenverstand gewoon weer terug in de kast .

bloemetje

bloemetje

19-03-2018 om 18:21

Kaaskopje

"En dan komt opeens het bericht 'toedeledokie, ik neem ontslag vanaf dag 1 van mijn verlof!' Ik zou not amused zijn."

Dat snap ik niet.
Iedere medewerker kan ontslag nemen, meestal met 1 of 2 maanden opzegtermijn. Dus ook de medewerker die met onbetaald verlof is kan besluiten om toch niet terug te komen. Net als iemand met zwangerschapsverlof. Dat weet een werkgever ook. Waarom is dat volgens jou een probleem?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2018 om 19:25

Bloemetje

Ik heb al gezegd dat mijn boerenverstand weer in de kast terug ging .

Maar gevoelsmatig, dus ik heb de wetten e.d. er niet op nageslagen, vind ik het geen sympathieke oplossing om na een paar maanden pas te zeggen dat je niet terug wilt komen. Als het moet, dan moet het, maar had het niet anders gekund?

Werkneemster

Werkneemster

20-03-2018 om 12:40

vragen

Heeft kennis dus aangegeven dat hij tijdens zijn onbetaalde verlof de pensioenpremie zou doorbetalen?

Is inderdaad heel veel geld (ik heb het ooit eens nagevraagd) terwijl het voor je pensioenpremie relatief weinig uitmaakt. Maar het kan wel voor een lange periode zijn als je oud wordt .

Als hij ja heeft gezegd, heeft hij het dan nog niet betaald?

Ik denk dat als werknemer, werkgever EN pensioenfonds (m.n. als er al betaald is of als aan het pensioenfonds doorgegeven is dat hij het zou doorbetalen) het geen punt vinden, het prima teruggedraaid kan worden.

Er is geen sprake van fraude of iets dubieus, maar gewoon gewijzigd inzicht.

Wellicht wat administratieve rompslomp. Hopelijk rekent het pensioenfonds daar niets voor.

NB ALs er al betaald is over de periode van onbetaald verlof of als aan het pensioenfonds doorgegeven is dat hij het zou doorbetalen, dan zou ik zelf even met het pensioenfonds bellen. Gewoon zelf even vragen en niet via werkgever.

bloemetje

bloemetje

20-03-2018 om 12:59

Kaaskopje

".. vind ik het geen sympathieke oplossing om na een paar maanden pas te zeggen dat je niet terug wilt komen. Als het moet, dan moet het, maar had het niet anders gekund?"

Het gaat om een werkgevers-werknemers-relatie, niet om een vriendschap. Het verrast mij dat je er zo 'sentimenteel' naar kijkt. Een onbetaald verlof is gewoon een zakelijke afspraak. Of zie jij het als een gunst van de werkgever, waardoor je een soort morele plicht hebt om ook weer terug te komen?

Ik heb ooit een (deels) betaald ouderschapsverlof gehad. Daar stond duidelijk in de voorwaarden dat ik verplicht was om na die periode nog minimaal x maanden op het oude aantal uren terug te komen.

Als een dergelijke afspraak er niet is, staat het je vrij ontslag te nemen. Tijdens je verlof of direct erna. De vraag of het met terugwerkende kracht kan, heeft helemaal niets met gevoel/sympathie/gunnen te maken, dat is puur administratief.

Ik denk trouwens dat er relatief veel mensen tijdens een onbetaald verlof besluiten om niet meer terug te keren. Zo'n verlof is vaak een moment van bezinning: wat wil ik eigenlijk met mijn werk en de rest van mijn leven. Dat leidt niet zelden tot een job-move. Ik ken in mijn directe omgeving in ieder geval diverse mensen die een lang onbetaald verlof hebben opgenomen, en de meesten zijn vrij snel daarna naar een andere werkgever gegaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2018 om 11:10

Bloemetje

Een onbetaald verlof is gewoon een zakelijke afspraak. Of zie jij het als een gunst van de werkgever, waardoor je een soort morele plicht hebt om ook weer terug te komen?===

Ik zie onbetaald verlof als een tijdelijke pauze, waarna je gewoon weer terugkeert. Ik denk dat ik het heel verstandig vind van werkgevers om in het contract op te nemen dat je daarna inderdaad terug móet komen voor een aantal maanden. Zakelijk gezien lijkt het mij echt niet prettig om tijdelijke oplossingen te moeten verzinnen voor wat later definitief blijkt te zijn. Valt dat onder 'sentimenteel'?

Dit staat op de website van het FNV:

Onbetaald verlof aanvragen

Onbetaald verlof vraag je aan bij je werkgever. Samen maken jullie voorafgaand aan het onbetaald verlof afspraken over terugkeer daarna. Vraag onbetaald verlof tijdig aan bij je werkgever zodat deze genoeg tijd heeft om vervanging voor je te regelen.

overigens

Ik vraag me af hoe houdbaar een afspraak is dat iemand nog een x aantal maanden komt werken na het verlof. Een arbeidsovereenkomst kan je als werknemer opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Daar verandert zo'n afspraak denk ik niet zo heel veel aan.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.