Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

juf-to-be

juf-to-be

14-10-2015 om 16:35

op 49e omscholen, naar de pabo (met gymnasium)

Ik overweeg serieus me om te laten scholen tot basisschoolleerkracht, de pabo te gaan doen dus. Ben 49, heb zelf gymnasiumdiploma (talen) en daarna HBO Toerisme (NHTV) gedaan. Via allerlei omwegen werk ik nu als strategisch adviseur in een groot bedrijf. Ik ga met steeds meer tegenzin naar mijn werk, wil niet meer in een strategische functie werken maar concreet en praktisch met mijn handen in de klei. Daar krijg ik energie van. De teruggang in salaris heb ik berekend, kan ik me veroorloven en neem ik voor lief.

Ik heb al op veel momenten in mijn leven gedacht over de switch naar leraar basisonderwijs, en wil die stap nu gaan maken. Maar ik lees ook over werkdruk, veel bureaucratie, klaagcultuur, werkeloosheid, etc. etc.
Wie weet meer van het basisonderwijs? zij er ervaringsdeskundigen, hoe ervaren jullie dat? Met een dagje meelopen krijg je daar niet echt inzicht in.

Er bestaat tegenwoordig ook de academische pabo, maar dat kan dan weer niet in deeltijd, wat ik wel wil doen. Zou ik mijn gymnasiumachtergrond als meerwaarde point kunnen gebruiken bij sollicitaties? En hoe zit het met leeftijd? Als ik klaar ben, ben ik natuurlijk dik boven de 50, is dat een handicap?

Graag reacties en ervaringen!


Tekort

Er zit een tekort aan leerkrachten basisonderwijs aan te komen, dus je hebt geen meerwaarde bij je sollicitatie nodig en je leeftijd zal ook geen probleem zijn.

skik

Marije

Marije

14-10-2015 om 18:01

geen ervaring

Maar ik zou niet teveel verwachten van je gymnasiumachtergrond van 30 jaar geleden. Eerst die PABO maar zien af te ronden wat in deeltijd toch een flinke kluif zal zijn en als je daarvoor met goede cijfers slaagt, mag je daarmee pronken als je wilt.

Marianna

Marianna

14-10-2015 om 18:05

Ervaring

De werkdruk is enorm. Je hebt geen aanstelling op dagen maar op uren dwz dat je vaak beschikbaar moet zijn voor allerhande klussen en zaken die je af moet maken. In de normjaartaak staat nog geen uur per dag voor voorwerk en nawerk, hier heb je zwaar tekort aan. Gemiddeld zo'n 10 studiedagen waarop je aanwezig moet zijn en omdat je je uren volgens de berekening niet haalt per fulltime baan nog 10 terugkomdagen. Weinig tot geen inbreng in het soort nascholing dat je wil, de klassen worden met het jaar groter en de zorg zwaarder. Nieuwe dingen moet je meteen kunnen, er is geen tijd om het eea je eigen te maken of om iets door te lezen. Vandaag de studiedag, morgen de praktijk en volgende week verslag uitbrengen. Reken op werkdagen van tot 18.00 op school met zo'n 10 minuten lunchpauze waarbij je 's avonds thuis werkt en het nog niet af hebt. In een korte vakantie ben je zeker twee dagen bezig met administratie, nieuwe lessen ontwikkelen enzovoort. In de zomervakantie is dat op mijn school anderhalf tot twee weken. Elke zomer wordt de vloer in de was gezet en gaat echt álles aan de kant dus je moet het lokaal opnieuw inrichten. Er is weinig geld en soms wordt er op de meest belachelijke dingen zoals schrijfpotloden bezuinigd.
Het goede nieuws: de kinderen! Er is werkelijk niets heerlijkers dan te werken met kinderen, zien hoe het kwartje valt, voor ieder kind het passend te maken en werk op niveau aan te bieden. Zien hoe ze glimmen als je ziet dat ze nieuwe oorbellen hebben, als je vraagt hoe het bij oma was of hoe het met de zieke hond gaat. Wanneer de hele klas hard aan het werk is, allemaal wat anders omdat er een rijke leeromgeving is en ze weten wat ze kunnen, mogen en moeten doen. Dat is puur genieten.

Thomas

Thomas

14-10-2015 om 18:06

afraden

Ik raad het je af.
- Dat gymnasiumdiploma heb je begin jaren tachtig gehaald (ik ben 50 en in 1983 haalde ik mijn gymnasiumdiploma, dus ik denk dat mijn berekening wel klopt), dus dat heeft geen meerwaarde meer voor een basisschoolleerkracht, zo het het al ooit gehad heeft.
- Ik vermoed dat de opleiding vier jaar duurt, dan ben je 53 en moet je concurreren met meisjes van 25. Verder lijkt het me dat je niet meteen een heel goede leerkracht bent als je net van de Pabo komt, dus pas na een jaar of twee a drie voor de klas ben je pas goed. Dan ben je wel erg oud.
- Ik denk dat je dan ook te duur bent of dat ze denken dat je niet voor dat loontje wil werken.
- Wil je op deze leeftijd nog wel aan zoiets intensiefs als leerkracht beginnen. Die werkdruk kun je wel aan. Dat basisschoolleerkrachten hoge werkdruk hebben is een klaagcultuur die ze zich hebben aangemeten, ze vergeten hun lange vakanties. Ik ken zes mensen die in de leeftijd tussen dertig en veertig zijn overgestapt naar het onderwijs vanuit verantwoordelijke banen in het bedrijfsleven en allemaal vinden ze het werken op een school niet zo stressvol als de collega's die de snelle route naar het onderwijs hebben afgelegd.

En nu iets positiefs: het lijkt me veel geschikter voor je om leerkracht op een middelbare school te worden. Of misschien op een MBO toerisme. Op deze scholen is er zo'n tekort aan leerkrachten dat ze mensen onbevoegd voor de klas zetten en je dan je didactische diploma's kunt halen terwijl je al een baan hebt. Twee postdocs van mij werken nu op deze manier als docent scheikunde en natuurkunde op een HBO en een middelbare school. En daarnaast halen ze het vereiste diploma.

Ik zeg ook....

Waarom geen voortgezet onderwijs?

Zie post Thomas.

Ik ben 50 en geef sinds 3 jaar natuurkunde op een lyceum. Was wel afgestudeerd natuurkundige, en had 25 jaar terug min of meer terloops mijn bevoegdheid gehaald. Maar ook zonder dat had ik zo aan de slag gekund. Ik vind het fantastisch. Heb ook jaren herl commerciële banen gehad en was daar ook vreselijk op uitgekeken.

Vriendin van mij idem. Achtergrond nederlamds. Doet nu deeltijdopleiding met baan op MBO. Is ook heel tevreden.

Leeftijdsklasse pubers / jongvolwassene. sluit ook heerlijk aan met je eigen leeftijdsfase vind ik. Ik kan prima met ze overweg, en snap hun niet school bestaan ook redelijk wegens eigen kroost. Miet er niet aan denken de hele dag tussen 7 of 8 jarigen te moeten zitten. Daar ben ik wel een beetje klaar mee. Maar dat is misschien ook wel persoonlijk, weet ik niet.

Qua inkomen ( houdt niet over, maar goed) zit je op vo of mbo trouwens ook veter dan op een basisschool.....

Groet,

Ingrid

juf-to-be

juf-to-be

14-10-2015 om 19:30

middelbaar onderwijs

Dank allemaal voor de snelle reacties ! Leuk om te lezen en goeie afwegingen inderdaad.

Dat heb ik ook overwogen, hetgeen me daar trekt is leraar Nederlands of Frans. Echter met deeltijd pabo ben ik met een verkort traject in twee jaar klaar, en met een leraren-opleiding Nederlands ben ik vier jaar verder. En dan nog maar tweedegraads. Bij een MBO lesgeven als zij-instromer lijkt me ook best leuk, alleen ik zou niet weten wat voor vak. In mijn omgeving zijn weinig MBO's, en meer gericht op techniek. Maar ik ga eens verder spitten naar zij-instroom, dank.

Hoe zit het met de werkdruk in het middelbaar onderwijs? En het klassenmanagement? Gaat dat een beetje? Mijn eigen kinderen zijn ook pubers en ik kan privé prima met pubers door een deur, vind het een hele leuke leeftijd. Als ze als groep gaan rellen weet ik het nog niet of ik dat kan "handelen".
Ik vind wel het juist heerlijk om hard te werken, lekker bezig te zijn, met concrete productie. Waar ik niet tegen kan is ellenlange vergaderingen over vage plannen, elkaar na roep-toeteren, en management-bullshit. Lees de columns van Bob de Manager en je weet waar ik het over heb. Ik wil gewoon bezig zijn.

Qua leeftijd vind ik de basisschool ook geweldig. Wat Marianna beschrijft, dat is ook precies waarom ik het onderwijs in wil, die voldoening. Daarnaast lijkt het me juist leuk om een klas een jaar lang te hebben en daar een band mee op te bouwen en dat is op de middelbare vanwege de verschillende lessen/leraren van een andere orde. En ik ben best creatief, dus wat de creatieve vakken betreft kan ik me daar op de basisschool ook meer op uitleven dan op de middelbare schat ik zo in.

Nog meer reacties zijn hartstikke welkom. Ik lees goeie tips en afwegingen.

Marinanna

Als ik de werkuren die jij noemt door reken naar een heel jaar kom je als fulltimer op 2300 uur. Een fulltime aanstelling in het basisonderwijs is echter 1659 uur. Word jij zwaar misbruikt door je werkgever? Heb je 28% meer tijd voor je werk nodig dan er voor staat?Of overdrijf je een beetje?

skik

Docent

Docent

14-10-2015 om 21:25

Mbo

Ik werk sinds vorig jaar als docent Nederlands op een mbo, met veel plezier. Ik volg nu ook de opleiding voor docent Nederlands, tweedegraads. Het is druk, maar voor mij niet te druk. Ik krijg studieverlof en de opleiding wordt betaald. De studenten zijn leuk, in het eerrste jaar nog echte pubers en kan ik ze soms wel achter het behang plakken. Hoe verder ze in de opleiding komen, hoe meer ze er voor zichzelf zitten.

Ik heb het idee dat je bij een middelbare school makkelijker binnen komt dan bij een basisschool. Ik heb verschillende mensen in mijn omgeving die eindeloos invalkracht zijn geweest op een basisschool voordat ze eindelijk ergens een eigen klas kregen.

En denk niet dat je te oud bent, op mijn vorige docentenopleiding en ook nu ben ik niet de oudste, ook al ben ik 41. Juist leuk om weer een opleiding te gaan doen, nieuwe dingen leren, andere mensen leren kennen...

Succes met je keuze!

bieb63

bieb63

14-10-2015 om 21:51

Nog een puntje wbt aanname kans

Conform de CAO PO en VO is men verplicht je in te schalen niet lager dan je laatst verdiende (uur)loon. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat ze je in de hoogste trede van de schaal moeten aannemen. Dat maakt jou wel een dure kracht.

Emma

Emma

14-10-2015 om 22:10

Gymnasium

Je Gymnasiumopleiding kan alleen maar goed zijn, ookal is je diploma 30 jaar oud. Je hebt meer kennis van taalstructuren en cultuur dan de gemiddelde basisschoolleraar. Dat is heel waardevol. Ook je leeftijd en ervaring maken dat je veel te bieden kan hebben. Maar vergis je niet in de vaardigheden die iedere leraar moet hebben om op een juiste manier instructies te geven aan kinderen. Dan is twee jaar deeltijd echt wel kort. Ik heb meerdere ervaren en gedreven zij-instromers hiermee de mist in zien gaan.

Katniss

Katniss

14-10-2015 om 22:57

Zij-instromer

Mijn dochter had vorig jaar les van een zij-instromer van de academische pabo. Was vers cum-laude afgestudeerd, maar alle moeders waren bang voor haar. Volgens mij had ze een succesvolle carrière achter de rug en duldde daarom geen tegenspraak, of zo. Het lesgeven had ze ook nog niet in de vingers.

Paddington

Paddington

15-10-2015 om 07:26

Ik was nog geen 40

en heb de PABO in deeltijd gedaan. Wegens omstandigheden heb ik helaas mijn diploma niet gehaald.
Het is zwaar werk. Persoonlijk vond ik de theorie niet moeilijk, maar de opdrachten die je moet doen zijn erg uitgebreid en gaat heel veel tijd inzitten. Zeker in deeltijd moet je toch wel 40 tot 50 uur voor je studie rekenen.
Ik vond het geweldig, heb heel veel geleerd, ook over mezelf.

Of je goed bent in lesgeven kun je alleen zelf ontdekken. Naast het lesgeven zelf komt ook nog het klassenmanagement, de voortgangsrapportages, de pedagogische houding en het contact met ouders.

In mijn groep zaten mensen van allerlei leeftijden. De oudste klasgenoot was toen 56. Het kan allemaal. Als jij het echt wilt en je hebt er aanleg voor, dan zou ik het zeker aanraden, maar makkelijk wordt het niet.

weet iemand hoe de arbeidsmarkt nu ligt?

Een jaar of tien geleden was er ook een beweerd tekort aan basisschoolleerkrachten. Ik kende in die periode twee zij-instromers (een man en een vrouw) en een dame die de verkorte pabo deed. Die laaste was een jonge dertiger, de zij-instromers waren veertigers.
De man vond na afronding van de opleiding vrij snel werk, maar beide dames kwamen wel aan een stage, maar niet aan een baan. Zolang het allemaal weinig kostte waren ze van harte welkom, maar toen er boter bij de vis moest komen viel het met het tekort aan leerkrachten kennelijk ineens enorm mee.

Vandaar dat ik mij afvraag: hoe groot is de vraag naar basisschoolleerkrachten op dit moment werkelijk? Want het verhaal van de bestaande of dreigende tekorten heb ik eerder gehoord...

Groeten,

Temet

bloemetje

bloemetje

15-10-2015 om 11:26

inderdaad

Nou, dat vraag ik mij inderdaad ook even Temet. Ik zie om mij heen vooral mensen die amper aan een baan komen. Een oproepbaar is geen probleem. Een dagje hier, een weekje daar, en als je geluk hebt kun je ene paar weken op een plek blijven. Steeds weer nieuwe klassen, nieuwe methoden, nieuwe collega's. Die vaak maar 1 wensen hebben: dat hun eigen (vaak zieke) collega zo snel mogelijk terug komt.

Op de school van mijn kinderen werken twee leerkrachten die dagelijks 1,5 uur (enkele reis) naar hun werk reizen. Hier kregen ze uiteindelijk wel een vaste baan, in hun eigen regio niet. Daar is het beleid dat leerkrachten eerst minimaal x jaar (volgens mij 5) invaller moeten zijn in die regio, en dan pas in aanmerking komen voor een 'echte' baan. En daar zit je als 50-jarige juf-to-be toch niet op te wachten, lijkt mij.

Ik denk trouwens dat je niet overal met open armen zal worden ontvangen in het onderwijs. Je hebt je in jouw loopbaan sterk ontwikkeld, bent gewend om strategisch te denken en zakelijke afwegingen te maken. Je kan daardoor als een bedreiging worden gezien. Ik heb mij de afgelopen jaren enorm verbaasd over het amateuristische gepruts in het basisonderwijs. Les geven kunnen sommige leerkrachten echt wel goed hoor, maar alles er omheen, de organisatie, de omgang met ouders, de communicatie etc.... ik vond het bedroevend. In mijn werkomgeving gaat het een stuk professioneler en zakelijker. Als ik op een basisschool zou werken (ik heb jet overwogen) dan zou ik mij dus echt overal tegenaan willen bemoeien, omdat ik zie dat het vaak een stuk slimmer kan. En daar zit de gemiddelde directeur natuurlijk niet op te wachten.

Dus een gewetensvraag: denk je dat je je kan beperken tot het lesgeven (en wat daarbij hoort) of denk je dat je al snel de rol van de directeur zou willen overnemen?

Christel

Christel

15-10-2015 om 11:45

Zoon op Alpo

Mijn zoon is in september begonnen op de ALPO en hij vindt het geweldig, maar het is HEEL VEEL WERK. Echt, hij is vrijwel dagelijks tot midden in de nacht bezig. Hij heeft vorig jaar zijn VWO-diploma gehaald dus hij is gewend te leren, zie je jezelf dat nog doen? Ik, bijna 50, denk niet dat ik nog zo kan leren.

Vorige week had hij zijn eerste stageweek en hij was heel enthousiast, maar na die dag op school moet hij thuis toch echt nog een uur of vijf aan de slag. Het is niet type streber, ik heb niet gevoel dat hij nou per se tienen wil halen, maar het moet wel af. Het aantal uitvallers staat op 50% het eerste jaar.

Hij verwacht makkelijk een baan te krijgen, van de 75 startende ALPO-studenten zijn er geloof ik 10 heren. Heren zijn toch gewild in het onderwijs.

Miraya

Miraya

15-10-2015 om 12:30

goh

wat een hoop negatieve reacties. Ik zag laatst een uitzending van Zembla waarin er op werd aangedrongen de 50 plussers toch vooral niet af te schrijven. En nu proberen de meeste van jullie om een omscholing tegen te houden!
Als je 50 bent, 'moet' je nog 17 tot 22 jaar werken! Dat is echt te lang om te blijven hangen in een baan 'omdat je bijna met pensioen gaat'. Kom op zeg, zelfs met een opleiding van 4 jaar blijft er nog minimaal 14 jaar over om die opleiding te benutten!

En dat er een grote kans is dat je niet meteen een fulltime baan met vaste aanstelling krijgt, geldt tegenwoordig voor de hele arbeidsmarkt. Voor jong en oud.

Die moet je zelf betalen

Tja Miraya, die omscholing moet je wel zelf bekostigen.
Als dat tot niks leidt, dan is het een dure grap.

Het aantal basisscholen neemt in hoog tempo af, de werkloosheid onder Pabo geschoolden is hoog.
De markt is niet geweldig en er is ook niet veel zicht op verbetering. Ik zou er niet aan beginnen.

"Als je 50 bent, 'moet' je nog 17 tot 22 jaar werken!"
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat werkgevers je met open armen ontvangen.

"En dat er een grote kans is dat je niet meteen een fulltime baan met vaste aanstelling krijgt, geldt tegenwoordig voor de hele arbeidsmarkt. Voor jong en oud."
Ook dat is een argument om niet aan een studie van 4 jaar te beginnen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4664/Mijn-kind-moet-naar-de-basisschool/article/detail/4157692/2015/10/06/Nog-niet-eerder-zoveel-basisscholen-gesloten.dhtml

Ad Hombre

Ad Hombre

15-10-2015 om 13:04

Miraya

"wat een hoop negatieve reacties. Ik zag laatst een uitzending van Zembla waarin er op werd aangedrongen de 50 plussers toch vooral niet af te schrijven. En nu proberen de meeste van jullie om een omscholing tegen te houden!"

De TS vraagt advies en ze krijgt het. Ik heb geen verstand van het onderwijs op dit niveau, maar volgens mij zit er erg waardevol advies tussen. Het is nogal wat om je vaste baan vaarwel te zeggen en het onderwijs in te gaan. Als ik het zou doen zou ik toch wel zeker willen weten dat ik goed een baan kan krijgen.

"Als je 50 bent, 'moet' je nog 17 tot 22 jaar werken! Dat is echt te lang om te blijven hangen in een baan 'omdat je bijna met pensioen gaat'. Kom op zeg, zelfs met een opleiding van 4 jaar blijft er nog minimaal 14 jaar over om die opleiding te benutten!"

Ja, of 14 jaar om te rommelen met tijdelijke baantjes en thuis te zitten. Da's fijn!

"En dat er een grote kans is dat je niet meteen een fulltime baan met vaste aanstelling krijgt, geldt tegenwoordig voor de hele arbeidsmarkt. Voor jong en oud."

Daarom is het ook best een riskante stap om van baan te wisselen.

Juf-to-be

Juf-to-be

15-10-2015 om 15:59

naast werk naar school

Wat natuurlijk een optie is is naast mijn werk een opleiding gaan volgen. De deeltijdopleiding is voor mij twee jaar. Dat is te overzien. Ik kan twee jaar lang tijdelijk minder gaan werken en dan daarnaast gaan studeren en stage open. Dan geef ik niet mijn huidige baan op, en kan ik zoeken naar een nieuw positie.

Wat wel een leuke vervolgvraag is: in welke sectoren is dan WEL werk als je ervan uitgaat dat ik wel een talenknobbel heb maar een technische "deuk".
Het alternatief is: blijven zitten waar ik zit, proberen het beste ervan te maken en proberen te leven met de gevoelens van onvrede. In een sector waar de kans aanwezig is dat ik zowiezo over een jaar of wat wegbezuinigd wordt. Er stond laatst een artikel in de krant dat 50+ ers zich niet laten bijscholen en daarom op de arbeidsmarkt geen kans meer maken. Wanneer, met welke opleiding of bijscholing, maak je dan wel een kans? Jonger kan ik mezelf niet maken helaas. Aan coaches en loopbaanadviseurs (zou me ook nog wel leuk lijken) hebben we er ook al genoeg. Verpleging? Waarschijnlijk ook te
oud. Ik vind het dan allemaal zo kansloos. Dan maar niets doen en volhouden ?

Persoonlijk heb ik ook geen problemen met invalwerk en tijdelijke klussen. Ik heb nog een echtgenoot met een redelijke salaris, geen vetpot als we daarvan met ons gezin zouden moeten rondkomen, maar het kan, en er zijn er zat die het doen. Daarbij zijn de kinderen over een jaar of drie-vier ook het huis uit, dus dat scheelt. Zij kunne lenen en werken als ik hun studie niet mee kan betalen. Mijn echtgenoot is wel technisch geschoold, dus de kans dat hij langere tijd werkeloos zou zijn acht ik niet zo groot. Hij vindt het overigens prima als ik me zou gaan omscholen. Hij ziet me liever gelukkig dan ongelukkig , ook als dat betekent dat we minder te besteden hebben.

Open deur

"Wat wel een leuke vervolgvraag is: in welke sectoren is dan WEL werk als je ervan uitgaat dat ik wel een talenknobbel heb maar een technische "deuk"."
Vluchtelingenwerk.

Intergratie, begeleiding, taallessen. Daar hoef je alleen maar inzet en talenkennis voor te hebben. Zonder opleiding voor de klas.

bieb63

bieb63

15-10-2015 om 21:27

Er is wel iets veranderd in de wetgeving

Een vaste baan krijgen als leerkracht is al heel wat jaren heel moeilijk. Scholen/besturen zijn terughoudend, dus heel veel invalwerkzaamheden (losse dagen en langere periodes). En bij een vacature is dat eigenlijk altijd tijdelijk en dan maar hopen dat het na de zomer weer wordt voortgezet. Bij vervangingswerkzaamheden, al is het langdurig ivm langdurige ziekte, is er geen enkele verplichting tot vast aannemen. Hoe lang het ook duurt, hoe vaak ook verlengd, het houdt op als de 'zieke' weer aan het werk gaat.
Maar er is nieuwe wetgeving in de maak. Dat inhoudt dat zelfs een enkele dag invallen gelijk staat aan een contract. Dus bij een aantal keren invallen zal werkgever je vast contact moeten aanbieden. Daar gaan scholen/besturen uiteraard iets op verzinnen, want dat is totaal niet werkbaar. Wellicht een 0-uren contract, die wel uitmondt in vast, maar of je daar veel aan hebt als je alleen maar af en toe opgeroepen wordt is de vraag. Maar je bent dan wel 'binnen' en bij een vacature heb je uiteraard voorkeur.

Weerjuf

Weerjuf

15-10-2015 om 23:18

Vluchtelingenwerk?

Misschien dat het in de nabije toekomst verandert. Maar nu is dat bijna allemaal liefdewerk,oud papier. Ik ken zelfs mensen die met een nt2 opleiding vrijwilligerswerk doen. Op je 50e de pabo gaan doen moet je echt niet willen. Je leert het vak in de praktijk. Beginnende leerkrachten hebben veel begeleiding nodig, dat investeren scholen liever in jonge starters. En wil je echt ochtenden om 7 uur stand by zitten, niet weten of en waar je nu weer naar toegestuurd zult worden? Dan moet je huidige baan wel erg beroerd zijn. Ik ben het weer gaan doen om bij te kunnen dragen aan de studiekosten van de jongste twee kinderen nu de basisbeurs weggevallen is.

Miraya

Miraya

16-10-2015 om 07:11

die begeleiding

'Beginnende leerkrachten hebben veel begeleiding nodig, dat investeren scholen liever in jonge starters.'

Eerlijk gezegd denk ik dat die begeleiding bij 'ouderen' wel zal meevallen. Veel beginnende leerkrachten zijn nog superjong als ze van de pabo afkomen. Hebben nog niet geleerd om te werken, hebben zelf nog geen kinderen, moeten nog levenservaring opdoen. Oudere beginners zijn qua levenservaring en qua werkervaring in het algemeen al een stuk verder en hoeven in die zin niet meer aan het handje meegenomen te worden.

ga eerst eens kijken...

... hoe het werk van een basisschoolleerkracht er anno 2015 uitziet. Loop een aantal dagen mee, houd oren en ogen wijd open. Best mogelijk dat je beeld van het beroep afwijkt van hoe het tegenwoordig toe gaat.

Dan kun je een goed besluit nemen.

Zelf zou ik het nooit doen, als 50-plusser alsnog de Pabo. Je bent de kinderwereld dan toch aardig ontgroeid.

Maar ieder is anders.
NIVEA

Marianna

Marianna

18-10-2015 om 18:06

Skik

Helaas, ik overdrijf niet. Wil je het werk doen zoals het moet of zoals je voor ogen hebt dan ben je structureel meer tijd kwijt. Ik heb dit voorjaar van de bedrijfsarts op mijn kop gehad omdat ik één tot anderhalve dag per week te veel werk.
Klein voorbeeld: mijn school krijgt nieuw meubilair. Dat wordt onverwacht snel geleverd en wel in de herfstvakantie. Wie even de deur om 8.00 wil open doen en om 17.00 kan sluiten? En de werklui van koffie kan voorzien? En graag ook de volgende dag weer. Die klas is niet vanzelf ingericht, de kasten worden niet vanzelf gevuld. Ik ga geheel tegen mijn principes in hiervoor niet naar school in de vakantie. Na de vakantie ga ik het samen met de leerlingen inrichten. Dat wordt chaos, is niet fijn voor de kinderen die structuur nodig hebben. Maar als ík in de vakantie ga, krijg ik deze dag niet betaald of terug. Dat staat wel in de CAO, maar mijn directeur 'begint hier niet aan.'
Deze vakantie ga ik wel een nieuwe lessencyclus uitwerken en wat andere dingen doen die al op mijn planning stonden maar ik ga dus geen klas inrichten.
Kunst en cultuur wordt enorm belangrijk gevonden. Om het enigszins op een school op poten te krijgen en een doorgaande lijn te realiseren heb je minimaal 80 uur nodig. Dat verzin ik niet zelf, dat komt vanuit het ministerie. Ik krijg 10 uur. Voor een heel schooljaar.

Marianna

Dank voor je uitleg. Ik vind dat je directeur misbruik van je maakt. De CAO negeren, verwachten dat je koffie verzorgt voor werklui, je maar 10 uur op je normjaartaak geven terwijl er voor de klus meer tijd nodig is. En jij laat het gebeuren. Uit liefde voor je vak en de kinderen dus met de beste bedoelingen, dat zie ik wel en zo vergaat het de meeste gemotiveerde leerkrachten. En het trieste is dat juist zij vaak aan hun motivatie ten onder gaan. Veel directeuren schermen met 'daar is geen geld voor' en 'dat moet van het ministerie' om hun leerkrachten maar van alles en nog wat op te laten knappen. Niet goed voor die leerkrachten en dus ook niet goed voor de leerlingen. Ook al bedoelen ze het nog zo goed.

skik

Net zo op het vo hoor.

Ik heb jarenlang in het internationale bedrijfsleven gewerkt, maar vind de werkdruk in het onderwijs hoger. Niet erg, want ik heb reuze lol, geen fulltime time baan, en ben geen kostwinner. Dus ik draai uit vrije wil ook meer uren dan waar ik voor betaald word.

Natuurlijk heb je meer vakantie, maar ik denk dat het zeker voor een beginnend docent niet tegen al die extra uren opweegt.

Van dat gedoe als werklui binnen laten hebben we trouwens op t vo geen last, daar is ondersteunend personeel voor, maar puur qua lessen voorbereiden, eens wat andere practica geven of nieuwe demo proefjes....kost allemaal meer tijd dan je er officieel voor krijgt. Om over mentoraat en aanverwante zaken maar niet te spreken.

Ik heb bv dit jaar een structuurklas. Een klas met ongeveer 10 zorgleerlingen ( veelal autistisch spectrum en soortgelijke zaken) aangevuld met nog een stuk of 15 'gewone' kinderen. Ik geloof dat ik daar op jaarbasis een uur of 20 'extra' voor krijg. Ik denk dat ik die inmiddels al ongeveer heb opgesoupeerd. En het is nog maar oktober.

Ingrid

bieb63

bieb63

18-10-2015 om 21:19

zo gaat het ook in het bedrijfsleven veel al

Ik heb een 'kantoorbaan', welliswaar in het onderwijs, maar niet op een school, dus het schoolgebeuren is voor mij niet relevant in die zin. Ik werk 22 uur (op kantoor) en daarmee is het in principe klaar. Alleen in de praktijk gaat dat toch anders. Ik lees werkmail ook thuis (dat vind ik zelf prettig, absoluut niet vereist) en handel dingen thuis af, als dat mogelijk is. Ook bereid ik vaak bespreekpunten voor een overleg voor. Of doe ik wel eens administratiefs waar op het werk op dat moment geen tijd is. Wordt absoluut niet van mij verwacht of geeist, maar ikzelf vind dat prettig en heb er geen probleem mee. Dus extra werkuren die buiten je daadwerkelijke uren niet worden uitbetaald, heb ik persoonlijk niet zo'n probleem mee. Op kantoor kan ik ook wel de nodige uurtjes 'verkletsen' denk ik dan maar.....
Uiteraard is het niet helemaal vergelijkbaar, want als je voor de klas staat, dan ben je die uren ook daadwerkelijk met werk bezig en is er geen mogelijkheid om even in te kakken of iets anders te doen of te verkletsen enz. Maar alle uren die je betaald krijgt buiten daadwerkelijke uren voor de klas zijn ook wat flexibeler in te delen en niet altijd 100% werk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.