Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Boekje

Boekje

10-12-2019 om 21:21

Op de hoogte van overlijden?

Om kort te gaan: ik heb sinds mijn puberteit geen contact meer met mijn vader. Hij is hertrouwd en heeft 3 'nieuwe', inmiddels volwassen kinderen.

Ik zou, als er sprake is van een positieve erfenis na zijn overlijden, zeker aanspraak willen maken op het deel waar ik recht op heb.

Maar, hoe weet ik het wanneer hij overlijdt? Wie brengt mij daarvan op de hoogte? Ik heb met helemaal niemand van zijn kant contact. Je zou dan denken: de notaris. Maar recent heb ik een aantal sterfgevallen meegemaakt, en daar is geen enkele keer een notaris bij betrokken geweest.

Dan zou ik dus onwetend blijven bij overlijden. En dus ook niet erven.

Is er hier iemand die enig idee hoe dit werkt of wat ik zou kunnen doen?

Hertrouwd.

Als je vader overlijdt dan erft zijn vrouw, niet de kinderen.

Boekje

Boekje

10-12-2019 om 22:09

Natuurlijk

Dat kan. Maar zij kan ook eerder overlijden. Of zij kan eerst erven en dán overlijden.

Kinderen kunnen op enig moment toch mogelijk erven? Maar... ik kan niets opeisen als ik niet de hoogte wordt gebracht. Daar zit dan ook mijn vraag: weet iemand hoe dat kan werken?

Anemone

Anemone

10-12-2019 om 22:10

Ligt er aan

Ligt aan de situatie en of er bijvoorbeeld een testament is. Als er helemaal geen contact met hem is wordt het waarschijnlijk lastig om ooit iets te erven, nadat zijn vrouw is overleden.

Boekje

Boekje

10-12-2019 om 22:13

Nee,

Er is sinds mijn puberteit heen enkel contact meer geweest.

Annemarie

Annemarie

10-12-2019 om 22:31

Boekje

Waarom zou je wel willen erven. Los van dat je er eventueel recht op hebt!? Is het niet rustiger om het te laten? Of heb je er last van dat er geen contact is, is het dan mogelijk contact te proberen zoeken? Er moet vast iemand in je omgeving zijn die weet waar hij woont?

Geen oordeel hoor, vraag het me oprecht af. Want vanuit die positie kun je misschien weer gaan bewegen.
En heel misschien verrast je vader je nog wel omdat je gewoon wel in hun testament staat?

Op de hoogte zijn.

In principe zul je dus zelf een contact moeten zoeken die jou op de hoogte gaat brengen van het overlijden van je vader.

Heb je hier wat aan?

Ik vind het een interessante vraag en heb een beetje zitten googelen (juist gespeld?)
Ik vond dit het duidelijkste antwoord op een vergelijkbare vraag.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22118/geen-bericht-bij-overlijden-ouders/

Hoop dat je er wat aan hebt

Boekje

Boekje

10-12-2019 om 23:36

Bedankt

Dank voor het meedenken. Zelf op de hoogte geraken lijkt inderdaad de enige manier. Maar, dat zit er niet in.

Wie weet is er onverwachts een testament, maar dat denk ik ik dus juist van niet.

Anno

Anno

11-12-2019 om 00:37

Zelf

In de link staat dat de notaris de erfgenaam zal aanschrijven. Naast mij is er nog een kind en die is onterft. De notaris zei dat dat kind voor de helft van het kindsdeel zich zelf op de hoogte zal moeten stellen en dat deze daar 5 jaar de tijd voor heeft. Deze info is ongeveer 1.5 jaar oud.

Boekje

Boekje

11-12-2019 om 03:22

Bedankt

.voor de reacties.

Limi

Limi

11-12-2019 om 07:35

Maar

Bij schulden weten ze je meteen te vinden, neem ik aan.

Hiero

https://www.mensenlinq.nl/

Meestal is binnen een week iets te vinden.
Voorwaarde is dat je geboortedatum en naam van de persoon kent

Angela67

Angela67

11-12-2019 om 10:42

misschien

Ken je iemand in de buurt bij hen die je vertrouwt en die jou zou willen inlichten als er iets gebeurt? Via kerk als dat van toepassing is?
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

11-12-2019 om 10:46

Kerstkaartje

Stuur hem ieder jaar een kerstkaartje. Komt die terug als onbestelbaar/overleden dan weet je hoe laat het is.

Met een beetje geluk stuurt hij er een terug, da's nog beter.

Triva

Triva

11-12-2019 om 10:52

Dat kaartje zegt niks, nieuwe bewoners kunnen het ook gewoon weggooien. Postbezorgers bezorgen niet op naam maar op adres, dus zolang als het adres bestaat kan er worden bezorgd.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-12-2019 om 11:08

Triva

Waterdicht is het niet natuurlijk, maar zo te lezen woont hij niet alleen. Zijn nieuwe vrouw zal wellicht zo vriendelijk zijn aan te geven dat hij overleden is als ze zo'n kaartje krijgt? Moet je natuurlijk wel je adres vermelden.

Anemone

Anemone

11-12-2019 om 11:27

Contact opnemen met de kinderen?

Is het niet prettig om überhaupt iets van contact te kunnen opbouwen? Al is het inderdaad maar de kerstkaart oid. Misschien een opening via halfbroers/-zussen? Weten zij van jouw bestaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2019 om 13:15

Snap de vraag

Vanuit mijn eigen achtergrond, snap ik de vraag. Er zit iets dubbels aan de vraag, ook als je hem zelf stelt. Aan de ene kant wil je geen contact, maar als het contact door de andere kant negatief is, kan ik me voorstellen dat een erfenis toch gewenst is. Als de erfenis aan je voorbij gaat, voelt dat toch als iets onrechtvaardigs. Het kán rust geven om er min of meer afstand van te doen, maar afsluiten kun je het echt niet op die manier.

Mijn man heeft ooit een erfenisje gekregen van een oudoom. Kinderloos, dus de héle familie had wel iets te erven. Dat heeft meer dan een jaar geduurd, maar toen is mijn man gevonden en heeft hij te horen gekregen dat er een erfenis wás. Ik meen dat het 100 gulden was. Kun je nagaan, hoeveel moeite men doet om dat goed uit te zoeken.

Jo Hanna

Jo Hanna

11-12-2019 om 20:24

Juridisch loket? Notaris?

Ik zou hier toch juridisch advies over vragen. Als er geen testament is, gaan de nabestaanden het gewoon regelen en wordt er helemaal niks nagezocht of vereffend. Het feit dat er een onterfd kind is, veronderstelt overigens wel een testament. Van een overledene kun je een register aanschrijven om te vragen of er een testament is:
https://www.notaris.nl/bij-overlijden/centraal-testamentenregister
Je moet dan wel weten dát hij is overleden en waar. Je hebt namelijk een uittreksel uit het overlijdensregister nodig. Dat kun je als kind aanvragen in de gemeente waar hij is overleden.

Ik zou precies willen weten wat ik zou moeten doen om hier direct werk van te maken als het aan de orde is. Ik zou namelijk totaal geen zin hebben om achteraf in een rechtszaak verwikkeld te raken met de nieuwe vrouw of de halfbrussen. Als ik dan informatie heb over wat het allemaal met zich meebrengt, zou ik beslissen of ik dat er voor over heb.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

11-12-2019 om 20:51

AD - Johan Nebbeling

In het AD staat een rubriek van Johan Nebbeling met verhalen uit een notarispraktijk: waarvan akte. Daar zou je eens in kunnen grasduinen.

Ik lees bijvoorbeeld in één van die stukjes:
"Zijn ouders hebben hem [Robert] onterfd, blijkt als ik het testament doorneem. Hij krijgt dus in elk geval geen erfstukken uit de boedel of onroerend goed uit de nalatenschap. Maar je kunt je kinderen onterven wat je wilt, ze houden recht op een legitieme portie. Dat is een geldbedrag ter hoogte van ongeveer de helft van wat anders het wettelijk erfdeel zou zijn geweest. De onterfde nazaat moet er wel binnen vijf jaar na overlijden aanspraak op maken.

Robert vertellen over de dood van zijn vader mag ik [de notaris] niet. Dat is aan de erfgenamen."

In een andere aflevering:

"En nu heb ik de zus aan de lijn, compleet overstuur. Want vier dagen voor het verstrijken van de verjaringstermijn van vijf jaar heeft haar broertje zich alsnog gemeld: wanneer kan hij die 80.000 euro krijgen waar hij recht op heeft?

,,Kan dat zomaar?'' vraagt ze. Ja, dat kan zomaar. Sterker, er is geen ontkomen aan: broer en zus moeten ieder 40.000 euro aan hem betalen. Noch haar broer, noch zijzelf kan dat hele bedrag zomaar op tafel leggen. Er zit voor hen daarom niets anders op dan een (dure) lening af te sluiten."

Hier vind je ook veel info over het opeisen van een kindsdeel:
https://www.erfrechtshulp.nl/kindsdeel-erfenis/

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

12-12-2019 om 08:58

Jo Hanna

""En nu heb ik de zus aan de lijn, compleet overstuur. Want vier dagen voor het verstrijken van de verjaringstermijn van vijf jaar heeft haar broertje zich alsnog gemeld: wanneer kan hij die 80.000 euro krijgen waar hij recht op heeft?"

Voor de gewone erfgenamen is er dus ook wat te zeggen om het overlijden gewoon door te geven. Dat lijkt mij te verkiezen boven 5 jaar in (schuldige) spanning zitten af te wachten of de onterfde er toch nog op tijd achter komt...

Jo Hanna

Jo Hanna

12-12-2019 om 09:04

Inderdaad Ad

Dat heeft die notaris in dat artikeltje ze in een eerder stadium ook geadviseerd en/of het geld opzij zetten. Maar die erfgenamen hebben dat advies aan hun laars gelapt.

Overigens:” Mensenlinq.nl maakt de overlijdensberichten die geplaatst zijn in titels van NDC mediagroep, DPG Media en Mediahuis Limburg vindbaar op internet.”
Dat geeft dus zeker geen compleet beeld van alle overlijdens.

Groet,
Jo Hanna

Bankrekening

Mijn oma is onlangs overleden en om de bankrekening te kunnen opheffen, is er een verklaring van erfrecht door een notaris nodig. Op enig moment moet er dus toch iemand naar een notaris om dat te gaan regelen. De notaris controleert dan ook het testamentregister en burgerlijke stand op wie de erfgenamen van de tegoeden op die bankrekening zijn. En dan klinkt het in dat artikeltje toch raar: een notaris weet dat kind X een recht heeft, maar mag geen contact opnemen met kind X. Dat moeten de overige erfgenamen doen en het erfdeel veilig te stellen op een derde-rekening voor 5 jaar hoeft blijkbaar ook niet. De notaris laat dus toe dat iemands erfenis verkwanseld wordt door andere belangstellenden. Toch bijzonder dat een erfenis zo afgewikkeld wordt.

5 jaar is alleen voor onterfden

Die termijn van 5 jaar geldt alleen voor een beroep op de legitieme portie.

Als je "gewoon" erfgenaam bent en niet onterft, is er geen verjaringstermijn. Er is bijvoorbeeld een casis waarbij het vaderschap van een destijds ongeboren kind 8 jaar (!) na overlijden door de rechter vastgesteld is. Dat kind heeft recht op de volledige erfenis. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2015:1028

Als vader overlijdt krijg je een claim op diens echtgenoot. De executeur (waarschijnlijk die echtgenoot) moet een boedelbeschrijving opstellen waaruit blijkt wat de omvang is van die claim. Als die langstlevende echtgenoot vervolgens overlijdt, moet die claim betaald worden.
Stel dat er niet genoeg geld is om die claim uit te betalen, dan heb jij pech, maar je "troost" is dan dat de erfgenamen (kinderen van de langstlevende) ook, want die krijgen dan sowieso helemaal niets, zelfs de inboedel niet.

Probeer jaarlijks contact te hebben met die nieuwe echtgenoot.

Als vader overlijdt, ga geen geld opeisen, maar dring er op aan dat alles goed wordt vastgelegd mbv een inboedelbeschrijving. Dat is OOK in het belang van die eigen kinderen van die echtgenoot, dat alles bekend en goed vastgelegd is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.