Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Johan Welten

Johan Welten

11-10-2019 om 11:29

Openbare Veiling minderjarige

Mijn zoon heeft een verschrikkelijke domme fout gemaakt toen hij op zoek was naar een scooter. Hij heeft zonder mijn toestemming op de veilingsite BVA Auctions(sterk af te raden te gebruiken) op een scooter geboden en heeft die 'gewonnen'. Mijn zoon had niet goed gekeken en kwam er achter dat het een defecte motor had. Later bleek dit kavel een openbare verkoop te zijn en dat valt niet onder het herroepingsrecht. Dit is verschrikkelijk vervelend want nu moeten we een hoop geld betalen aan iets wat we niet willen. Ik snap überhaupt niet dat een veilingsite spullen kan verkopen aan minderjarigen. Zou er een mogelijkheid zijn om dit bod toch te laten verdwijnen?

V@@s

V@@s

11-10-2019 om 11:32

ik denk het wel

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/kind-heeft-overeenkomst-gesloten-kan-ik-er-vanaf

Al hangt dat wel van de leeftijd van je kind af en van de kosten van het product.

Jan

Jan

11-10-2019 om 14:11

Wordt lastig

Met 16 mag je een scooterrijbewijs halen dus is het vertrouwen dat het wel goed zou zijn al heel snel gerechtvaardigd.

vlinder72

vlinder72

11-10-2019 om 15:05

minderjarige

Minderjarigen mogen niet bieden op BVA

Zie ook bij vragen wie zich mogen registreren. Alleen mensen boven de 18 of onder de 18 met toestemming van de ouders.

Hoe heeft je zoon zich geregistreerd? Dit kan je checken door in te loggen op zijn account.

Heeft hij gelogen over zijn leeftijd? Of aangegeven dat jullie als ouders akkoord gaan.

Dit staat op een website met juridische informatie.

Hoofdregel uit de wet is dat een minderjarige (jonger dan 18 jaar) geen contracten mag afsluiten zonder toestemming van zijn ouders. Uitzondering is als het gaat om producten of diensten die ongebruikelijk zijn voor zijn leeftijd. Een kind van tien mag dus snoep kopen bij de Jamin maar geen fiets bij de fietsenmaker. Op internet mag een tienjarige credits kopen voor Habbo Hotel of ander spelletje, maar geen webhostingpakket. Een vijftienjarige mag wel hostingpakketten afnemen want dat is vrij normaal (mits het een basic pakketje is).

Als de minderjarige iets ongebruikelijks heeft besteld, en de ouders maken bezwaar, dan draait de wederpartij in beginsel voor de kosten op. Hij moet alle aanbetalingen teruggeven en op eigen kosten alles terugdraaien. Er is een uitzondering voor het geval het geleverde de minderjarige tot daadwerkelijk voordeel heeft gestrekt (art. 6:209 BW en 6:276 BW). Hij moet dan de kosten van het geleverde vergoeden.

Plat gezegd: de minderjarige moet werkelijk iets hebben gedaan met hetgeen waarvoor is betaald. Het opnemen van een op zijn bankrekening gestort geldbedrag is een voorbeeld. Het aankopen van goederen in een online spel zou daar m.i. ook kunnen vallen. Credits vind ik een twijfelgeval – daar doe je nog niks mee. Idem voor vooruit betalen van bv. een hostingabonnement.

Soms is een schadeclaim richting de minderjarige mogelijk (Hijma p. 145). Hij moet dan onrechtmatig hebben gehandeld, bijvoorbeeld door opzettelijk te liegen of een vervalst identiteitsbewijs te laten zien. Een “Ja ik ben 18+” vakje moeten aanvinken zou daaraan kunnen voldoen, maar het is nog nooit getest in de praktijk. Essentieel is wel dat het bedrijf íets moet doen op het gebied van leeftijdscontrole. Als het bedrijf niets vraagt, kan de minderjarige niet verweten worden te hebben gelogen over zijn leeftijd immers.

Vanwege het 18+-vakje zou ik dus geneigd zijn te zeggen dat je een vergoeding mag rekenen voor de daadwerkelijk afgenomen diensten, maar niet meer. Heeft hij bijvoorbeeld een jaarabonnement genomen en komt dat na een maand uit, dan mag je 1/12e van het jaarabonnement houden – als hij gebruik heeft gemaakt van de dienst in die maand natuurlijk. Ook kosten die je daadwerkelijk gemaakt hebt bij je eigen leveranciers, mag je als vergoeding opvoeren. Het restant moet dan wel terug.

Als jullie zoon heeft gelogen over zijn leeftijd dan zouden jullie wel eens kunnen opdraaien voor de kosten (of een deel van de kosten). Vraagt Bva nergens naar dan zouden jullie er volgens bovenstaande informatie onderuit kunnen komen. Dus checken maar .Wat heeft jullie zoon aangegeven en wat zegt BvA ervan?

Jacquel

Jacquel

11-10-2019 om 19:09

Herroepen

Ik lees dit in hun algemene voorwaarden:

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:

De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.

Ik heb niet alles doorgenomen, maar het lijkt erop dat je de koop kunt terugdraaien.

Jacquel

Jacquel

11-10-2019 om 19:18

Oeps

Niet goed gezien dat je dat al onderzocht.

Plop

Plop

12-10-2019 om 00:07

Oh ik dacht even ( offtopic)

Dat er een minderjarige geveild ging worden.

Sterkte met het opruimen van de scherven.

BVA

Ik heb heel goede ervaringen met BVA-auctions. Begonnen met een broodrooster en laatst een auto gekocht. De eerste keer heb ik ook leergeld betaald: niet gezien dat het artikel aan de andere kant van het land moest worden afgehaald. Toen maar een leuk dagje strand georganiseerd. Met de auto ging alles uitstekend en ik ben er superblij mee.
Ben wel meerderjarig.
En ja, je moet goed lezen, zoals bij elk product waar geen verkoper naast staat.
Bij registratie wordt overigens niet naar leeftijd gevraagd en ik zie het ook niet terug in de algemene voorwaarden voor thuiswinkels. Een kind kan de aankoop doen, dus.
Wellicht is het een mogelijkheid om de voorlaatste bieder via BVA alsnog de scooter aan te bieden. Dan blijft je verlies beperkt. Het is overigens niet gebruikelijk.
Andere optie is om je zoon te laten te kijken of reparatie mogelijk is.
Of om je zoon te laten kijken of hij door verkoop van onderdelen de schade kan beperken.
Ik zou er overigens niet van uit gaan dat 'wij' (ouders) de kosten moeten betalen. In dit geval is het leergeld voor je zoon. Het kan zijn dat je het voor moet schieten, maar dan zijn er toch afspraken te maken over terugbetalen. Een jongen die denkt dat hij op een scooter kan rijden mag zich ook wel realiseren dat hij daarmee buiten het veilige nest komt, waarin de ouders alle risico's afdekken.
Ondertussen kun je zelf ook eens gaan kijken op die veilingsite, zoeken waar je op moet letten en wellicht een keer ervaring opdoen (en leergeld betalen); voordat je roept dat het sterk af te raden is om deze veilingsite te gebruiken. Ik vind het nogal kort door de bocht en ook wel een beetje kinderlijk.
Zoiets valt onder: jongen, je wil mee gaan doen met de grote mensen, dit wordt er dan van je gevraagd: opletten, goed lezen (!), nadenken, navragen en bereid zijn om leergeld te betalen als er wat mis gaat.

Tsjor

Ava

Ava

13-10-2019 om 14:02

Identificatie

Hoef je geen kopie van je paspoort te overleggen (faxen, scannen...)?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.