Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Openingszin e-mail

Ik struikel regelmatig over de openingszin van mijn mail. De toon is meestal informeel zakelijk. Eigenlijk begin ik altijd met: Hartelijk dank voor het open gesprek/de introductie/de feedback e.d.

Maar dat is niet altijd toepasbaar. Op een of andere manier ben ik niet creatief als het op schrijven aankomt. Maak het liefst gebruik van een vijver van zinnen/teksten waar ik uit kan putten. Dus hoop ik dat jullie jullie openingszinnen/alinea's met mij willen delen.

Wat schrijven jullie als je een (eerste) overleg hebt gehad en daar een samenvatting van opstuurt of de beloofde documentatie?

groet,
Beemer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beemer

Ik heb wel eens een stukje gelezen in Onze Taal over een onderzoek naar mensen die professioneel veel brieven schrijven, en die maken eigenlijk allemaal gebruik van vaste openingszinnen.

In mijn geval meestal "Zoals besproken/afgesproken tijdens ons gesprek/telefoongesprek van ... stuur ik u hierbij...."

Dan wel, als er geen afspraak is geweest "Hierbij stuur ik u een kopie van ...." etc

En zo heb ik voor verschillende situaties een bak met clichés klaarstaan. Ik probeer begrijpelijk en redelijk vlot te schrijven, maar vind originaliteit in dit soort dingen overschat. Maar ik ben jurist, als je in een creatieve branche zit is het misschien iets heel anders.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

03-11-2011 om 14:56

Wat ik gebruik

Beemer,

"Bert,
We spraken elkaar vanmiddag over project . . . . Graag stuur ik je de beloofde informatie toe, met hieronder de afspraken die we gemaakt hebben ... Ik hoor graag van je of je hierin kunt vinden. Mag ik je reactie voor vrijdag 10 november ontvangen?"

Zoiets? Ik probeer het zelf ook wel, varieren. Maar . . .ik zie vaak mailtjes van collega's die werkelijk 1 of 2 regels zijn dus die gebruiken mail niet voor het 'onderhouden'van een relatie maar gewoon, als verzendmethode.

Vraag voor mij is eigenlijk altijd of ik iets van de ander wil of de ander van mij?

Groet,
angela

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-11-2011 om 15:22

Hangt er van af

Als jet zakelijk is maar we kennen en noemen elkaars voornaam wordt het Geachte heer Jansen, beste Kees. Meestal 'beste', een verzamelingsmail voor collega's begint met 'hallo dames' en als het alleen ter info is begin ik direct met schrijven. Soms mail ik heen en weer als in een chat, dan begin ik niet netjes.

Rosa van der Zanden

liora

liora

03-11-2011 om 15:56

Hier

Hoi,

Als het even een samenvatting is van afspraken doe ik altijd:

Voor de goede orde hierbij een overzicht van de afspraken.

Of:

Zoals vanmorgen besproken, hierbij een overzicht van...

Valkyre

Valkyre

05-11-2011 om 01:45

Beemer

Ik redigeer weleens belangrijke zakelijke mails, en het valt me op dat veel mensen die aan de verkoopkant zitten vergeten te bedanken voor de tijd die iemand vrij heeft gemaakt om, even kort door de bocht, naar een verkooppraatje re luisteren. Dat doe je juist heel goed, vind ik!

Verder hoeft een mail echt niet origineel te zijn. Het gaat vaak om het bevestigen van gemaakte afspraken of het inlossen van een belofte (bijv de belofte om meer informatie op te sturen). Dan is duidelijkheid het belangrijkst.

Er zijn volgens mij ook wel marketingboeken die correspondentie bespreken, met voorbeelden. Miscchien dat je wel wat vindt als je googlet op "marketing correspondentie" ofzo.

Jouw volgorde (eerst bedanken, zodat de klant zich begrepen voelt) is een goede manier om de klant aan je te binden. Als het om een kort eerste contact gaat (bijv op een beurs), kun je ook beginnen met "Vandaag/zojuist/op maandag 23 juni hebben wij elkaar gesproken op de (gelegenheid) over (onderwerp), waarbij u aangaf dat (zeg iets over de wensen van de klant). Zoals beloofd stuur ik u de .... (materiaal via email) (zie bijlage). Mocht u nog vragen hebben, ..." etc.

groet, Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.