Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Uitzichtloos

Uitzichtloos

25-05-2019 om 07:58

Oplossing voor huis wat verzakt?

Wie heeft een oplossing of zit in het zelfde schuitje? Het huis verzakt, huizen van de buren niet, de ondergrond bij hen is anders omdat ons huis op sloot staat. We hebben oa veel schade aan de binnenmuren/ plafonds.
We willen hier weg maar ons huis staat financieel onder water. Niet alleen door de toestand waarin we nu verkeren maar huis is in dure tijd gekocht en dat gaat het huis nu niet opbrengen als ik de huizenprijzen in de buurt zie die niet verzakken.
Hypotheek is aflossingsvrij, we hebben geen spaargeld. Dit is natuurlijk sowieso niet handig want over 15 jaar moet het bedrag betaald worden maar ons huis stort langzaam maar zeker in elkaar. Funderen kunnen we dus ook niet betalen, grote zorgen dus.....
Geen idee wat voor toekomst we tegemoet gaan met onze kinderen.

vlinder72

vlinder72

25-05-2019 om 08:43

Herstel

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/lening-voor-herstel-funderingen-woningen

Hopelijk staat je huis in een aangesloten gemeente.

Verder kan je contact opnemen met de bank waar je hypotheek loopt. Hopelijk is dat wel een beetje grote partij en niet uets als Gmac. Vraag daat naar een afdeling als bijzonder beheer. Leg de situatie uit. Huis wordt onverkoopbaar. Je hebt hulp nodig.

Je kan ook de gemeente nog proberen. Wat is er aan de hand? Waarom jullie huis wel en dat van de buren niet?

En ga aflossen. Kan je nog de rentemiddelen?. Moet je wel snel zijn want veel geldverstrekkers stoppen daarmee. Ga de besparing daarna aflossen.

Kleine kans

maar toch ook even kijken bij je opstalverzekering.
Veel sterkte, ik kan me voorstellen dat het uitzichtloos lijkt.
Nog afgezien van de tips van Vlinder72: zijn er mogelijkheden om meer inkomen te genereren? Alle kleine beetjes zijn welkom. Als je iets kunt aflossen kun je de bespaarde rente meteen weer gaan sparen en gebruiken voor extra aflossing.

Tsjor

Uitzichtloos

Uitzichtloos

26-05-2019 om 09:32

Helaas....

Helaas is de gemeente niet aangesloten. Ikzelf werk niet wegens omstandigheden ( eerst gekozen om voor gezin te zorgen, nu helaas ziek) We hebben nu uitkering omdat mijn man op zoek is naar werk. Bank doet niets, hypotheek kunnen we nu nog betalen, maar niet extra aflossen ( geen geld voor andere dingen)

Pirata

Pirata

26-05-2019 om 09:40

NHG

Valt je huis onder de NGH? Voor als jullie met verlies moeten verkopen.
Dergelijke gevallen als jullie worden soms ook via de tv geholpen (Een dubbeltje op zijn kant). Maar dan moet je volslagen met de billen bloot voor het hele land.
Probeer toch geld te genereren. Oppaswerk, spullen verkopen, krantenwijk erbij....

Pirata

Pirata

26-05-2019 om 09:41

Heu

NGH = NHG

Bodem van de put

Ik hoop dat je man snel werk vindt en dat jij, als het mogelijk is, toch ook iets kunt doen waardoor je geld genereert.
Hebben jullie in de 15 afgelopen jaren waarin je man wel werkte en de kinderen al groter waren niets kunnen aflossen? Is er dan wel perspectief op aflossing als je man straks werk vindt?
Ondertussen kun je toch ook kontakt opnemen met de gemeente. Meer gemeenten krijgen te maken hiermee. Groningen is een voorbeeld, maar ook in mijn eigen gemeente zijn problemen aan het ontstaan en die is ook niet aangesloten bij dat fonds. Ik vermoed dat meer gemeenten zoiets wel gaan doen als burgers aankloppen.
Ik heb er gelukkig zelf (nog niet mee te maken, maar in mijn vorige twee-onder-een-kap-woning hadden de buren er last van: mijn woning bleek op goede grond en goed gefundeerd te zijn. Hun woning was net iets opgeschoven, waardoor een deel van de woning op slechte grond of zonder fundament (ik ken de details niet precies) was gebouwd.Het was toen no niet zo erg, dat er maatregelen moesten worden genomen.
In slechte situaties onderzoek ik altijd de bodem van de put. Was is het ergste dat wellicht moet gebeuren? In jullie situatie: huis verkopen. Met zwaar verlies. Je komt dan waarschijnlijk in de WSNP terecht. Ik weet niet of je in een groei- of in een krimpgebied woont. In een groei-gebied kun je even wachten om te kijken of de prijzen stijgen. In een krimpgebied zou je het liefst zo snel mogelijk een verkoopproces moeten opstarten.

Tsjor

Uitzichtloos

Uitzichtloos

27-05-2019 om 18:37

Geen wsnp

Na wsnp begin je met hypotheek schuld niet met een schone lei. Als dit de oplossing zou zijn hadden we dit al lang gedaan ook al weten we dat wsnp niet mee valt.
Krantenwijk en spullen verkopen doen we maar dat is tientjes werk, zet geen zoden aan de dijk als het om ruim 2 ton gaat. Dus vandaar onze zorgen.... oppassen lukt me niet, dat trek ik niet ivm mijn gezondheid naast het gezin.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

27-05-2019 om 18:44

Uitzichtloos

Ik ben met een kwart miljoen hypotheek schuld de WSNP in gegaan en ik heb een schone lei gekregen. Het waren 5 hele harde jaren maar ik kan nu tenminste verder.

Jo Hanna

Jo Hanna

27-05-2019 om 20:53

Oriƫnteren bij schuldhulpverlening

Een vriendin werkt als bewindvoerder en zij vertelde me dat ze ook klanten heeft die op eigen initiatief bij haar terecht komen. Misschien eens een oriƫnterend gesprek voeren? En in de gemeente waar ik werk is een particuliere hulporganisatie die mensen met schulden bijstaat. Is er niet zoiets in jouw woonplaats? Wmo-loket van de gemeente nog een optie? In mijn gemeente kun je daar ook een gesprek vragen om zaken eens door te spreken en te bekijken wat je opties voor hulp zouden kunnen zijn. Heel laagdrempelig. Maar ik weet niet of dat overal zo is.

Succes!
Jo Hanna

Dees

Dees

27-05-2019 om 21:34

Nou

Als je je huis verkoopt ben je vast al 1,5 ton van je schuld kwijt. Dan heb je nog maar 50.000 af te lossen. Als je man zijn baan heeft (gezien de huidige arbeidsmarkt is dat heel snel) zal hij met hetgeen hij meer verdiend dan de uitkering kunnen starten met aflossen.

En hoe ziek ben je? Ben je "ik kan helemaal niet werken-ziek" of "ik kan wel wat werken maar dat is wel daar ziek". Van werken ben je sowieso aan het einde van de dag ziek. Maar als je een paar uur in de week kunt werken kun je al dat geld in de aflossing van je schuld steken.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2019 om 10:00

Dees

Het lijkt nu of ik jou moet hebben vandaag, maar dat is niet de bedoeling .

Maar ik stuit op "van werken ben je sowieso aan het einde van de dag ziek'. Voel jij dat zo? Of bedoel je dat dat voor Uitzichtloos geldt? Te ziek om te werken, is te ziek om te werken toch?

Ik weet nog dat toen wij in de wsnp zaten, tegen mij gezegd werd dat ik meer uren moest werken. Het klinkt achteraf voor mij ook gek, maar omdat ik van thuiszitten naar werken moest, aanvankelijk, vond ik dat ik met 20 uur al flink mijn best deed. Dat moest 32 uur worden. 40 uur hoefde niet, omdat we samen op deze manier 72 uur werkten. Achteraf, ja altijd dat latere inzicht ), snap ik ook niet waarom me dat zo onmogelijk leek, ik ben juist iemand waar tegen gezegd moet worden dat de dag er op zit, anders ga ik te lang door. Dus het kan geen kwaad om iemand te stimuleren om iets verder te gaan dan diegene denkt te kunnen gaan, maar dat moet wel realistisch zijn.

Dees

Dees

29-05-2019 om 10:20

Moe

Ik bedoel moe, in plaats van ziek.

Kleine beetjes

Wat betreft aflossen, stel je hebt hypotheek tegen 5% rente (ooit normaal) en je lost 1000,00 af. Dan bespaar je dat jaar 50 euro. Maar over 15 jaar bespaar je dan 750 euro. Met andere woorden: het kost je eigenlijk bijna niets (alleen nu het geld).
Als je dan die 50 euro weer gaat sparen ben je daarna sneller aan die 1000,00 euro en daarmee bespaar je dan weer 50 euro per jaar. Als je dan 100 euro extra kunt sparen ben je nog sneller aan die 1000,00 euro.
In elk geval laat je zo aan de bank zien dat je wel aan het aflossen bent.
Ik heb een kleine spaarhypotheek die deze maand wordt afgelost. Ik kan me wel voor de kop slaan: relatief gezien een laag bedrag, maar alles bij elkaar heb ik twee keer het geleende geld betaald aan rente over 30 jaar.
Ik heb nu nog aflossingsvrij, maar ik doe het zo ongeveer zoals ik hierboven beschreef: als ik een klein bedrag verzameld heb los ik af en wat ik dan minder betaal aan rente los ik extra af.
Ik denk dat ik zo sneller van mijn hogere aflossingsvrije hypotheek af ben dan van mijn oude spaarhypotheek.

Groetjes, Wilma

Uitzichtloos

Uitzichtloos

29-05-2019 om 23:15

Reactie

Tineke: zou je kunnen vertellen hoe je met schone lei kon beginnen? Ik lees overal dat dit eigenlijk niet kan.

Jo Hanne: bedankt, ik ga nog een keer informeren. Hoop dat Tineke ook reageert zodat ik extra houvast heb ivm schone lei.

Dees:Ik ben echt ziek dus je reactie is heel vervelend. Ik ben blij dat ik mijn gezin/huishouden draaiend kan houden.
We hopen ook dat man snel baan heeft. Hypotheek is ruim 2 ton heb ik gezegd, ik ga hier niet het precieze bedrag noemen. Eventuele restschuld is niet 1 2 3 opgelost zoals jij het zegt.
We weten dat we flink moeten gaan sparen.

Tsjor: bedankt, inderdaad moet met kleine beetjes beginnen

Kaaskopje: bedankt, ziek is inderdaad ziek. Het blijft knap hoe jij door zet. Weet dat het niet makkelijk is geweest voor je.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.