Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Celine

Celine

06-11-2015 om 12:01

Oppastarieven (oppasmeisjes)

Wat zijn tegenwoordig gebruikelijke oppastarieven voor meisjes (of jongens die 's avonds of in het weekend (of een keer 's middags) oppassen?

En dan voor 15 en 16-jarigen?

Wij wonen beetje rand van de Randstad dus niet in Amsterdam.

Ik hoor dat sommige meisjes van 15 al 5 of 7 euro per uur krijgen. Bizar veel! Wordt dan duur om een avondje uit te gaan.

Het gaat trouwens om dochter die wil oppassen. En ik ben wel benieuwd wat nu gangbare tarieven zijn.


Katniss

Katniss

06-11-2015 om 12:13

Verantwoordelijkheid

Zou je zo'n meisje van 16 5 euro per uur betalen als ze je badkamer komt dweilen? Dan zou je dat waarschijnlijk heel weinig vinden. Is een schone vloer meer waard dan verstandige oppas voor je kinderen?
En zou je een oppas van 23 5 euro willen betalen? Voor het spelen van een spelletje en tv kijken.
Ik betaal volgens mij 6,70 per uur per kind, in de formele opvang. Zou dat zeker geen gek bedrag vinden voor een oppas (tenzij je 4 kinderen hebt, dan loopt het wel op - maar laat je natuurlijk ook geen 16-jarige oppassen).

Moni

Moni

06-11-2015 om 12:16

Zou voor mij afhangen van wat ze moeten doen

's Avonds in huis zijn zonder taken, lekker tv kijken. Lijkt me 3 euro per uur prima.
Actief de kinderen bezighouden overdag, lijkt me 4 euro het minimum en 5 euro beter.

Ik zou dat niet per kind betalen. Lijkt me niet nodig voor een pubermeisje.

Het minimumloon voor deze leeftijd ligt een stuk lager.
En een oppas aan huis krijgt meestal ook niet meer dan het minimumloon. Een leidster op het KDV verdient ook niet zo ruim als mijn schoonmaakster.

Violetta

Violetta

06-11-2015 om 12:17

4,50 euro

http://www.nibud.nl/consumenten/hoeveel-betaal-ik-de-oppas/
Mijn dochter vroeg aan het einde van haar oppascarrière 4,50 per uur, ze was toen 18.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2015 om 12:20

4 euro

Mijn 18-jarige zoon heeft twee oppasadressen. Hij krijgt ca. 4 euro per uur, volgens mij wordt het vaak naar boven afgerond. Vaak zijn aan het begin de kinderen nog op (het ene gezin heeft er 2, het andere 3), en volgen daarna nog wat 'stille' uurtjes (waarin hij huiswerk kan maken).

anita

anita

06-11-2015 om 12:33

15 euro per avond

Dochter (17) krijgt 15 euro per avond. Soms past ze 3 uur op soms 4 uur. De ene keer brengt ze de kinderen ( 2 en 4) naar bed de andere keer niet. Wordt nooit na middennacht.

Celine

Celine

06-11-2015 om 12:36

Nibud

Op de site van Nibud staat over scholieren die af en toe oppassen:

"Een scholier als oppas

Een scholier die ’s avonds oppast, kunt u een vast bedrag per avond geven of een bedrag per uur. Een bedrag van 2,65 tot 4 euro per uur is dan redelijk. Na middernacht (of na 0.00 uur) kunt u het dubbele tarief afspreken. Blijft de oppas slapen, dan kunt u een bedrag voor de nacht afspreken. Bijvoorbeeld een tarief voor 2 of 3 uur. Hoeveel u betaalt, is afhankelijk van de leeftijd en ervaring van de oppas. Maar ook of de kinderen al in bed liggen als de oppas komt, of de oppas ze naar bed moet brengen."

Dus EUR 2,65 tot EUR 4.

Daarom ben ik zo verrast dat ik hoor dat veel meisjes (en jongens 5 tot 7 euro per uur krijgen. Dus wil even checken of dat de uitzonderingen (deze regio?) zijn of dat jullie dat ook "normaal" vinden.

Fransien

Fransien

06-11-2015 om 12:39

5 euro per uur

ik heb oppasmeisjes van 16-20 ongeveer en 4 kinderen in de leeftijd 4-10 die ze naar bed brengen, voorlezen, tandenpoetsen (of toezien dat het gebeurd) en dat soort dingen. Daarna maken ze meestal huiswerk of kijken ze een film. Eentje is erg netjes van aard en doet meestal de afwas erbij.

We hebben ook een oppas aan huis van 28 jaar, zij krijgt 12 euro per uur.

Celine

Celine

06-11-2015 om 12:41

Katniss

"Zou je zo'n meisje van 16 5 euro per uur betalen als ze je badkamer komt dweilen? Dan zou je dat waarschijnlijk heel weinig vinden."

Nou nee, ik vind voor een schoolmeisje van 16 4 euro per uur voldoende, ook om de badkamer te dweilen.

Het gaat niet om meisjes/jongens die hun levensonderhoud bij elkaar moeten verdienen, ze gaan gewoon naar school. Ik vergelijk het gewoon met een baantje bij een supermarkt en dan is EUR 4 per uur al veel geloof ik.

"Is een schone vloer meer waard dan verstandige oppas voor je kinderen?"

Dit vind ik geen goed argument.

Onze hulp betalen we EUR 12,50 per uur. Maar om dan een oppasmeisje meer dan dat te betalen ga ik natuurlijk niet doen. Mag jij wel doen, maar is gewoon niet gebruikelijk, en ook nergens nodig voor. Die meisjes/jongens werken voor een veel lager uutarief (gelukkig!). Maar mijn vraag is: wat is bij jullie gebruikelijk?

Voor alle duidelijkheid: het gaat om scholieren die af en toe oppassen, niet een vaste baan.

Katniss

Katniss

06-11-2015 om 12:49

Niet

Ik heb zelf nooit een betaalde oppas gehad, maar anders zou ik me echt bezwaard voelen om minder dan 5 euro te betalen. Als ik zelf oppas doe ik dat gratis, en mijn 'oppassen' ook.
Maar goed, ik sta wel een beetje alleen in mijn overtuiging Ik zou een 15-jarige alleen laten oppassen als ik haar heel goed ken (en bij voorkeur zelf heb opgevoed).

Ad Hombre

Ad Hombre

06-11-2015 om 13:14

5 Euro

Wij betalen 5 euro aan de oppas. De laatste 5 jaar hebben we een vast meisje dat inmiddels een jonge vrouw met een studie is geworden. Omdat ze nu ouder is zou je nu misschien meer gaan betalen, maar de kosten per uitje worden dan wel een beetje hoog voor ons.

Daarnaast heeft ze inmiddels zo'n band met de kinderen (en vice versa) dat ze het misschien nog wel voor niks zou doen. Zo'n oppassituatie is voor de kinderen toch ook wel een leuke manier om een oudere/jongere te leren kennen.

Emma

Emma

06-11-2015 om 13:26

Duur

Er zijn kinderen van 14 die 10 euro per uur durven te vragen en het nog krijgen ook. Maar bij mij niet dus. In de buurt waar ik woonde werd het daardoor lastig iemand te vinden voor 5 of 6 euro per uur. Ga er maar vanuit dat het zichzelf selecteert: iemand aan wie jij je kind toevertrouwt zal niet over zulke onrealistische bedragen beginnen....
Ben trouwens wel blij dat ik daar niet meer woon

Vergelijking met schoonmaakwerk vind ik niet terecht. In die buurt kostte parkeren 3,- per uur. Dat is meer dan ik betaalde voor kinderopvang (met aftrek van toeslagen ed). Zo blijf je vergelijken )

Krullevaar

Krullevaar

06-11-2015 om 13:55

bij ons

Oppasmeisje van 14 krijgt 4 euro per uur, die van 16 jaar en ouder krijgen 5 euro per uur. En ik rond de uren/euro's altijd naar boven af, dus in de praktijk krijgen ze vaak iets meer.

Ik vind niet dat je het kan vergelijken met een werkster. Die moet een paar uur hard werken voor haar geld, die kinderen spelen gewoon of kijken samen naar de Voice ofzo. Makkelijk verdiend geld.

guera

guera

06-11-2015 om 14:12

tussen 3 en 5

Onze oppas van 16 krijgt tussen de 3 en 5 euro.
Als de kids op bed liggen als ze komt (komt weinig meer voor want kids zijn ouder geworden dan krijgt ze 3 euro. Als ze echt nog kids moet vermaken ed dan 5.
In de praktijk probeer ik het af te maken op een rond bedrag.
Dus ik reken dan minimaal 3 euro en als het bv 4 uur was dan is het 3x4 = 12 dan geef ik 15.
Soms geef ik een extraatje. Ze had hard gestudeerd en was net an over gegaan en was zo blij. Ik heb haar toen een biosbon voor de zomervakantie gegeven. Dat soort dingetjes. Ik vind wel dat je goed moet zorgen voor je oppas, want een goede is schaars. Maar 10 euro is belachelijk en zou ik niet doen. Ik zou me opgelaten voelen als mijn kind dat zou krijgen als hij ging oppassen. Zoon van 13 paste es op bij een vriendin ivm tien min gesprek. Was echt een half uur. Hij wilde dat wel gratis doen maar kreeg 5 euro. Ik vond het echt teveel, maar goed.....

Bravos

Bravos

06-11-2015 om 14:41

Ach

Ik heb er toch altijd een beetje moeite mee als ouder zijnde van 2 oppassende dochters die trouw zijn aan de familie bij wie ze oppassen.
Mijn oudste kreeg 3 euro met na een jaar een verhoging. Vijf jaar later wacht ze daar nog steeds op en durft het niet te vragen.
Mijn jongste werd af en aan gevraagd en bij thuiskomst, vele uren later dan afgesproken, werd er vaak in de broekzak gegraaid en haar 3 euro toegeworpen onder het motto: heb niets meer.
Je weet toch dat ze komen?
Voor niets gaat de zon op.
Waar ik moeite mee heb is dat men de luxe en het gemak wil, maar het mag weer niks kosten. Als je geen geld (over)hebt voor een goede oppas moet je niet uitgaan, nog even door sparen of een familielid vragen die dat uit liefde wil doen.

Angela67

Angela67

06-11-2015 om 14:52

bravos

dan heb ik ook een beetje moeite met jou dat je dochters niet helpt en coacht hierin.
dat is ook opvoeden.
gr Angela

Krullevaar

Krullevaar

06-11-2015 om 14:54

Bravos

Dat snap ik en ik vind het ook onbeschoft hoe jouw dochters worden behandeld. Ik ben blij met mijn oppasmeisjes die ervoor zorgen dat ik in de gelegenheid ben om een avondje weg of naar een feestje te gaan. Ik betaal misschien iets te veel maar ik wil graag dat ze het de moeite waard vinden om terug te komen.

Als ik jou was zou ik ze adviseren om wat vaker nee te zeggen en uit te kijken naar een ander oppasadres. Dit zijn vast ook mensen die als eindtijd 12 uur afspreken en vervolgens doodleuk een uur later aan komen zetten...

7 euro

Dochter verdient 7 euro per uur, overdag of s'avonds. Ze had geen idee wat ze moest vragen maar dit hebben de ouders zelf voorgesteld.
Het is maar heel af en toe maar dan wordt het toch een aardig bedrag.
Blij dat het geen uitbuitersbaantje of salaris is en omdat het bekenden zijn kan ze altijd terugvallen op mijzelf en een andere moeder in de buurt.

Bravos

Bravos

06-11-2015 om 15:28

angela

"dan heb ik ook een beetje moeite met jou dat je dochters niet helpt en coacht hierin.
dat is ook opvoeden."

Ik weet niet waar je leest dat ik ze niet steunde, coachte of hielp?????? Omdat de situatie lang duurde denk je dat?
Niet elke tip van een ouder wordt uitgevoerd hè, die tijd is lang geleden.

Inmiddels passen ze nog maar zelden op en zijn ze op zoek naar een vaste baan.

Angela67

Angela67

06-11-2015 om 15:32

ja bravos

Als je kinderen dat zo lang accepteerden hoef jij niet op een forum te klagen denk ik. Het voelt zo klagerig terwijl we allemaal als volwassenen weten dat ongewenst gedrag makkelijk in stand gehouden wordt als iemand niet assertief reageert. wie weet vonden je kinderen het wel de moeite waard en is er dus toch een soort compromis gekomen. Maar uit jouw woorden blijkt dat niet.
gr Angela

Mieke

Mieke

06-11-2015 om 15:57

Wat een geld zeg

Wat een enorme bedragen. Mijn zoon heeft jaren gezocht naar een oppasbaantje maar men durft geen jongen aan. Nu werkt hij zich een slag in de rondte voor een paar euro per uur en al die meisjes lekker languit voor de tv en zoveel geld verdienen. Niet eerlijk!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-11-2015 om 16:06

3 euro per uur

Voor een kind. 4,5 voor 2 kinderen en 6 voor 3 kinderen.
Maar dat was vroeger. Tegenwoordig heb ik inwonende oppas die het voor 1 euro per uur doet. Vriendenprijsje....

Bravos

Bravos

06-11-2015 om 16:19

grappig

Het is niet eens mijn draadje, ik haak ergens op in met een eigen voorbeeld en dan ben ik aan het klagen?
Ik vind het in het algemeen vervelend als mensen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ik kan niet alle wereldproblemen oplossen, maar mag toch gewoon mijn voorbeeld geven in een discussie door een ander gestart? Je kunt niet elk kind even assertief krijgen.

Jongste is er weg, oudste maakt het jaar af bij de oppas. Tevreden?

marina

marina

06-11-2015 om 16:20

opslag

Jeetje, dochter moet opslag vragen als ik dit zo zie. Ze verdient als de kinderen (2) in bed liggen 3 1/2, na twaalven en als ze met hen eet, bezig houdt, na bed brengt iets meer. Dat is hier het gebruikelijk tarief. Oppassen van 7 tot 1 verdient ze zo'n 25 euro.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2015 om 16:25

Mieke

"Mijn zoon heeft jaren gezocht naar een oppasbaantje maar men durft geen jongen aan."

Jammer is dat! De gezinnen waar mijn zoon oppast, vinden het juist heel erg leuk om een mannelijke oppas te hebben. Het eerste gezin is familie van ons, dat was natuurlijk ook voor hen al heel vertrouwd. Het tweede gezin kwam er later bij, dat zijn vrienden van het eerste gezin. Zij hebben o.a. een kind 'met gebruiksaanwijzing'. Mijn zoon heeft een broertje met een soortgelijke gebruiksaanwijzing, dus dat maakt hem extra aantrekkelijk als oppas.

Oppassen ('s avonds) is inderdaad een relatief makkelijke manier om geld te verdienen.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-11-2015 om 16:40

10 jaar geleden

Toen onze jongens klein waren hadden wij regelmatig de pubers van onze gastouder als oppas 's avonds. Eerst oudste dochter, tot zij ging studeren ver weg. Daarna haar broers, toen waren onze zoons nog net niet uit de luiers, maar ook nog jaren daaropvolgend. Volgens mij betaalden we toen (let op, ruim 10 jaar geleden dus) iets van 2,50 per uur, altijd afgerond naar boven. Toen onze zoons op de BS zaten vonden ze het altijd prachtig dat de oppas nog even een spelletje met ze deed voor het slapen gaan. Daarna kon de oppas aan zijn huiswerk (of onze kast met engelse fantasy pockets doorsnuffelen). Op een enkele keer na is het nooit heel laat geworden, meestal van 7 tot 10 of zo.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-11-2015 om 17:11

mijn dochter

verdient 3 euro per uur (wat aan het eind van de avond in de praktijk naar boven wordt afgerond, dus 3 uur wordt 10 euro), maar hoeft in die tijd echt helemaal niets te doen. De kleine ligt al in bed en wordt in de praktijk nooit wakker. Kortom, ideaal om filmpjes te kijken of huiswerk te maken (of een combinatie). Ik vind het een net tarief voor niets doen, mijn dochter is er helemaal blij mee.
Als ze wel wat zou moeten doen, bv. naar bed brengen, spelen of eten, dan verwacht ik dat ze meer gaat krijgen.

Moni

Moni

06-11-2015 om 18:08

AnneJ, wat bedoel je hiermee?

"Blij dat het geen uitbuitersbaantje of salaris is"

Een meisje van 16 jaar dat 4 euro per uur krijgt voor het oppassen, wordt niet uitgebuit. Dat is ruim boven het minimumjeugdloon. Dat meisje krijgt meer per uur dan de jongens die vakken vullen in de supermarkt terwijl ze minder hard hoeft te werken (uitzonderingen daargelaten).

jada

jada

07-11-2015 om 11:35

Hier

Dochter begon met 13 jaar als de kinderen in bed lagen bij de buren. (dan was 1 van ons thuis) Buren wisten ook niet wat te betalen. Ik stelde 2 euro per uur voor. Dochter was er echt blij mee (5 euro op een avond! Buren vonden het weinig. Onze zoon was 13 toen hij door weer en wind folders ging lopen. Verdiende ook niet meer dan 2 - 2,50 per uur. Dus ik vond 't heel redelijk dat dochter niet mer kreeg dan hij. Beetje op de bank zitten tegenover zware tassen, regen sneeuw en kou.

Nu is dochter 14, krijgt ze 2,50 per uur. Ze legt ze soms ook even op bed. (3 en 6 jaar zijn buurkinderen)

Wij betalen meisje van 15 3,50 per uur. (oppassen op kind van 9 jaar en kind van 12 gezelschap houden)

Verdienen ze in de supermarkt niet.

Angela67

Angela67

07-11-2015 om 13:24

jada (ot

Ik las jouw eerste zin 'als de kinderen in bed lagen bij de buren' en toen dacht ik, als ze al in bed liggen bij de buren, waarom is er dan nog een oppas nodig
gr Angela

hier

Dochter is 17 en past al sinds haar 14e veel op. Eerst bij de buren voor 2 euro per uur, met weinig verantwoordelijkheid (ik was thuis als achterwacht), later bij andere gezinnen. Inmiddels verdient ze 4,50 als ze niks hoeft te doen en tot 6,50 euro als ze kinderen naar bed moet brengen en/of moet koken. Ze ruimt de boel dan ook netjes weer op. Eén gezin woont in de polder en die vader brengt haar altijd netjes weer thuis.
Dochter is dol op kleine kindjes en bedenkt altijd wat leuks om te knutselen of ze verzint samen met de kleine meisjes een dansje. Het is dus niet zo dat dochter op haar telefoon zit en de kinderen zich maar moeten vermaken. Ze verschoont ook gewoon poepluiers en ze heeft een EHBO diploma. Zelf is ze tevreden met wat ze krijgt.
Dochter geeft ook bijles (zit in 6 gym) en daar vraagt ze 8 euro per uur voor. Vindt ze zelf veel zwaarder dan lekker met kindertjes knutselen/dansen/zingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.