Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pita

Pita

10-03-2020 om 09:22

Opstellen onderhandse volmacht

Voor mijn moeder met Alzheimer krijgen mijn zus en ik het advies om een volmacht te laten opstellen voor als zij wilsonbekwaam wordt en er medische of financiële beslissingen moeten worden genomen.

Om kosten te besparen denk ik erover om dit zelf op te stellen, dus zonder tussenkomst van een notaris. Mijn moeder heeft geen bezit. Haar bankzaken regel ik al enige jaren online.

Is dit een verstandige keuze of kan ik toch beter naar een notaris gaan?
Pita

Angela67

Angela67

10-03-2020 om 10:23

hier staat verschillende vormen

https://dementie.nl/tips-welke-soorten-volmachten-zijn-er

met voor- en nadelen.
Of had je dit soort pagina's al gezocht en zoek je mensen met ervaring?

Het enige wat ik kan zeggen is dat ik liever met notaris zou regelen omdat het misschien in de toekomst zekerheden biedt voor dingen die ik nu niet kan bedenken. En tegen de tijd dat ik erachter kom dat ik het beter wel had kunnen doen zal het te laat zijn of veel meer moeite kosten. Met een notaris-volmacht nu zou ik voor mezelf dus 'rust' kopen.

gr Angela

Via de Raad voor de Rechtspraak

Kan ook. Komt er geen notaris aan te pas. Je vraagt bewindvoering of mentorschap aan bij de kantonrechter.

Pita

Pita

10-03-2020 om 17:13

Angela67

Dank voor je reactie.

Die site had ik inderdaad al bezocht. Ik zoek eigenlijk naar voorbeelden van wanneer een eigen opgesteld volmacht niet afdoende is dus waarom ik de stap naar een notaris moet maken.

Pita

Pita

10-03-2020 om 17:15

Bloem04

Ook een mogelijkheid maar blijf ik met de vraag zitten; is het nodig? En zo ja, wanneer dan?

Saskia

Saskia

11-03-2020 om 12:00

Zorg en ondersteuning

Ik werk bij een gemeente binnen het sociaal domein. Hier wordt geen genoegen genomen met een onderhandse volmacht bij het indienen van een aanvraag voor bijvoorbeeld ondersteuning in het huishouden of groepsbegeleiding of andere Wmo voorzieningen. Een onderhandse volmacht geeft namelijk geen bewijs dat iemand wilsbekwaam was tijdens het opstellen van de volmacht. Dus als iemand door wilsonbekwaamheid niet meer kan tekenen voor een aanvraag daarvoor, kunnen we de aanvraag alleen in behandeling nemen bij bewijs van gerechtelijk vastgesteld mentorschap of curatele (bewindvoering niet want dat geeft alleen aan dat iemand niet in staat zelf te zorgen voor financiële handel en wandel). Een notarieel vastgestelde volmacht of levenstestament waarin staat dat jij dit soort aanvragen mag verrichten is ook toereikend. Een notaris heeft namelijk de plicht om voor hij een dergelijk document aanmaakt te onderzoeken of moeder op het moment van maken wel haar wil kon bepalen. Zeker bij een ziekte als alzheimer zou ik asap naar een notaris gaan als je moeder nu haar wil nog wel kan bepalen. Beter een notariële volmacht of levenstestament, dan een gerechtelijk afgedwongen mentorschap en bewindvoering. Bewindvoering moet je jaarlijks verantwoording afleggen bij de kantonrechter over de bestedingen die zijn gedaan. Volmacht geeft veel meer vrijheden als moeder dat zou willen voor jou en je zus.

Pita

Pita

13-03-2020 om 18:23

Dank Saskia

Je hebt me overtuigd. Ik ga een afspraak bij een notaris maken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.