Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dineke

Dineke

20-06-2018 om 20:22

Ouderschapsverlof

Ouderschapsverlof mag je opnemen tot je kind 8 jaar is, in totaal 26 weken. Maar als je b.v. na je bevallingsverlof 2 maanden ouderschapsverlof opneemt en dan weer gaat werken, heb je dan nog 4 maanden over om op een ander moment (zeg 1 of 2 jaar later) op te nemen of kan dat dan niet meer?
Op het werk van mijn dochter zeggen ze dat ze in een keer een plan voor je ouderschapsverlof moet maken. Als je het dan niet helemaal vastlegt zou wat je niet direct opneemt of bespreekt vervallen, klopt dat?

In delen

Het vervallen van het ouderschapsverlof kan alleen als je deze tussentijds beeindigd anders dan voor zwangerschap, adoptie en....vergeten wat de 3e is. Voor zover ik weet mag je het verlof in delen opnemen als je dat van te voren afspreekt met je werkgever. Volgens mij maximaal in 6 delen. Het kan ook zijn dat er in je CAO hier meer regels voor opgenomen zijn en je werkgever daarom wel gelijk heeft. Mischien even de bond bellen als je lid bent of het juridisch loket? Heel veel succes gewenst.

Jesse_1

Jesse_1

20-06-2018 om 22:37

CAO

Nieuwe regels vervallen ouderschapsverlof vanaf 2015
Heeft u na 2014 afspraken gemaakt met uw werkgever over het opnemen van ouderschapsverlof of delen daarvan? Dan vervalt overblijvend verlof niet wanneer u het onderbreekt of stopt. Behalve als dit in uw cao anders is bepaald.

[Dit komt van de site van de rijksoverheid]

Dineke

Dineke

22-06-2018 om 09:37

Cao

Ik heb de cao bekeken, daar staat dat er geen speciale aanvullingen of bepalingen zijn bij ouderschapsverlof, de cao volgt de wettekst.
Dat het niet vervalt als je het aanvraagt en toch je aanvraag niet helemaal gebruikt zie ik staan. Maar als je maar een deel aanvraagt, dan zie ik niet wat er met het resterende deel gebeurt. Blijft dat dan wel staan tot een evt. andere keer? Of is dat dan voor dat kind toch gewoon ‘weg’ als zijnde niet gebruikt? Dat kan ik niet vinden. Ook niet dat het wel kan als je het maar van tevoren bespreekt (dan moet je dus al een plan hebben voor de komende 8 jaar..) en in max. 6 delen. Waar heb je dat gezien tosmoeder?

Jesse_1

Jesse_1

22-06-2018 om 10:23

Hmmm

Interessante vraag Dineke.
De max 6 delen komt denk ik uit een CAO. Sinds 2015 mag je de manier vragen die je wilt, zolang dat binnen de aanvullende bepalingen van de CAO past.

Ik had hier net een andere conclusie opgeschreven, maar ik lees diverse artikelen nog eens na en ben toch van gedachten veranderd. (Ik dacht namelijk dat je het verlof in zijn totaal moest aanvragen en dan moest onderbreken).
Onderbreken mag alleen door een onvoorziene situatie. Dat is bij jou niet het geval, maar als je op de site van de Rijksoverheid leest, zie ik staan onder "wanneer vervalt uw overblijvend ouderschapsverlof?":
"Heeft u afgesproken om het verlof in delen op te nemen? Dan kan uw overblijvende ouderschapsverlof ook in de situaties die hier boven staan vervallen. Dit is alleen van toepassing op het verlofdeel dat wordt stopgezet. Verlofdelen waarover u nog geen afspraak heeft gemaakt blijven behouden"
De laatste zin geeft al het antwoord: je hoeft dus geen afspraken te maken over het hele verlof/alle verlofdelen!

Dineke

Dineke

22-06-2018 om 17:53

Ja!

Nu zie ik het ook staan Jesse. Dat mag je toch wel zo interpreteren dat als je in eerste instantie 2 maanden aan je bevallingsverlof plakt, je als je kind (b.v.) 4 jaar is en je hebt op dat moment ergens een tijdje verlof voor nodig, je nog 4 maanden ouderschapsverlof kunt nemen. Want dat is verlof waarover je nog geen afspraak had gemaakt en blijft dus behouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.