Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

04-05-2018 om 11:52

Overeenkomst folderwijk

Mag een kind van 15 zelfstandig tekenen voor een folderwijk?

Mijn dochter heeft eerder deze week gebeld om een folderwijk te kunnen krijgen voor haar 12-jarige zusje. De oudste heeft ook de overeenkomst getekend zonder dat ik daar van op de hoogte was en als ouder ben ik hier niet blij mee. Dat weten de kinderen inmiddels ook

Het is een wijk die absoluut niet geschikt is voor de jongste en eigenlijk ook niet voor de oudste. De stapels zijn minimaal 4 keer zoveel als wat de oudste destijds had bij haar eigen folderwijk en zijn eigenlijk niet te tillen voor mijn jongste. Ik stimuleer het normaal als ze wat willen doen, maar dit gaat minimaal 5 of 6 uur per week kosten voor 6 euro en bovendien vind ik het fysiek veel te zwaar voor de kinderen.

Uiteraard hebben ze ook hier een maand opzegtermijn, maar in het verleden moest ik altijd meetekenen voor bijbaantjes. Hoeft dat niet meer als ze 15 zijn?

Blauwe Bes

Blauwe Bes

04-05-2018 om 12:37

rechtsgeldig

Volgens mij is die overeenkomst helemaal niet rechtsgeldig omdat kinderen pas vanaf hun dertiende een folderwijk mogen lopen.
Maar dat weet Temet vast.

Begrijp ik goed dat de 15-jarige namens de 12-jarige heeft getekend? Dan weet de folderbaas toch ook al dat zij van 12 niet mag werken?

Wel lief dat de oudste dat heeft geregeld voor haar zusje. Misschien kunnen jullie samen iets bedenken waarmee de jongste al wat kan verdienen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-05-2018 om 12:48

Een folderwijk mag vanaf 13 jaar, maar volgens mij mogen minderjarigen nog helemaal geen contracten afsluiten zonder toestemming van hun ouders. Strikt genomen moet dus zelfs een 16-jarige toestemming hebben voor het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst. Hier kun je wel onderuit.

Anoniem

Anoniem

04-05-2018 om 13:37

Was ook lief bedoeld

Was ook lief bedoeld van de oudste. Zij had als 13-jarige een folderwijk en toen vond haar zusje het al vaak leuk om te helpen. Oudste had echter een wijkkrantje met af en toe 2 folders. Zij had een erg grote wijk, maar dit was goed te doen en dat was dus het beeld dat zij had.

Nu heeft ze voor zusje een wijk met gesealde pakketten geregeld. De wijk is in aantal minder dan de helft van wat de oudste ooit had, ik geloof maar rond de 150, maar het is voor in een stad een behoorlijk ongunstige wijk. Veel doodlopende straatjes met maar 3 huizen, huizen waarbij je steeds een oprit op moet en vervolgens een trappetje om bij het huis te komen. In het verleden heb ik mijn oudste wel eens bij die wijk geholpen en dan waren we al snel 3 uur bezig. En dan hadden we dus lichte krantjes. Nu zijn het hele pakketten. Jongste zou die pakketten niet in een keer met haar fiets mee kunnen krijgen en waar de oudste haar fiets af en toe kon laten staan om met een stapel op haar arm te lopen, gaat dat met deze pakketten niet lukken. Vandaar dat ik hier een beetje van baal.

Ik heb er echt geen problemen mee als de jongste al iets zou willen doen en als die twee meiden besluiten samen een normaal folderwijkje te nemen, zou ik er ook geen probleem mee hebben, maar dit vind ik toch wat overdreven. En ook apart dat ik niet mee heb hoeven tekenen. Las op internet ook dat je zeker onder de 16 nog een handtekening van je ouders nodig hebt, dus ik ga er maar achteraan.

Suze

Suze

04-05-2018 om 19:14

succes

Laat je even weten hoe ze reageren?

Jan

Jan

04-05-2018 om 20:43

Fout phyrne

Arbeidscontracten zijn juist de uitzondering op de regel, vanaf 16 mag je die zonder toestemming afsluiten...

Anoniem

Anoniem

04-05-2018 om 21:32

Nog geen 16

Ook als het vanaf 16 is, had de oudste hier een handtekening moeten hebben. Zij is nog maar net 15. Ik ga er maandag meteen achteraan. Ik laat weten hoe het afloopt, maar nu ligt hier de hel stoep vol folders, zonder dat ze een plattegrond hebben gehad.

bieb63

bieb63

07-05-2018 om 15:24

minderjarigen

Vanaf 16 jaar mag je volledig zonder toestemming van ouders een arbeidscontract tekenen. Maar ook 14 en 15 jarigen mogen en kunnen dat (wel heeft de wg beperkingen in de zin van welke werkzaamheden en arbeidstijden). In geval van een 14 of 15 jarige kan een ouder bezwaar maken tegen het contract, maar dat moet wél binnen 4 weken na het aangaan van het contract. Als die 4 weken voorbij zijn gaat de wet er vanuit dat de ouders toestemming hebben gegeven en kan het niet zomaar ontbonden worden.

Suze

Suze

07-05-2018 om 19:45

bieb

4 weken vanaf wanneer?

Vanaf de eerste werkzaamheden hoop ik? Ouders weten vastniet altijd ervan na ondertekening.

Anoniem

Anoniem

12-05-2018 om 10:17

Update

Zoals beloofd laat ik hier nog even weten hoe het afgelopen is.

Heb ze meteen vorig weekend een bericht gestuurd dat ik als ouder niet betrokken was bij deze overeenkomst en dat de overeenkomst daardoor mi nietig was. Had een en ander in de eerste instantie bewust per mail gedaan om 1. Onnodige discussies te voorkomen en 2. Alles zwart op wit te hebben. Als het te lang had geduurd, zou ik er achteaaan gebeld hebben.

Woensdag eind van de dag een reactie. Ik had volkomen gelijk en had zelfs bij het gesprek aanwezig horen te zijn. Excuses. Als ik zou zorgen dat de folders vrijdagochtend voor de deur lagen, zouden ze worden opgehaald.

Donderdagavond alle folders uit de schuur gehaald en weer voor de deur gelegd. Vrijdagochtend werd alles weer netjes opgehaald en zou je denken dat het klaar was.

Gistermiddag was ik echter even een boodschap doen en ik kom thuis en er liggen nieuwe folders. Meteen gebeld. Foutje. Overeenkomst was inderdaad nietig, maar ze waren dat vergeten aan de verspreider door te geven. Coördinator zou ze opnieuw op komen halen. Heb gevraagd of ik ze eventueel ook zelf weg mocht gooien (hebben hier ondergrondse containers, in de kliko zou dit niet passen). Dat mocht ook. Zij zouden nu ook aan de verspreider doorgeven dat ze van die lijst moest. Als het goed is dus nu opgelost.

Triva

Triva

12-05-2018 om 10:23

nooit

dat ik op het idee zou komen om het ZELF weg te gooien, ze halen het maar op hoor.

Anoniem

Anoniem

12-05-2018 om 10:35

Troep

Weet je hoeveel troep het was?

En het was inmiddels vrijdagmiddag. Ik had echt geen zin om weer een heel weekend die ellende voor de deur te hebben. Ondergrondse container is hier 30 meter vandaan, vandaar. Al was ik uiteindelijk nog bijna een half uur bezig om het weg te gooien, kun je nagaan als dat kind dat had moeten bezorgen. En dat voor 6 euro

Triva

Triva

12-05-2018 om 10:43

hoezo troep?

Ja jammer dan, ik vind het niet slim, stel dat iemand je hebt zien lopen (folders in een container dumpen) en hoezo zijn folders opeens troep?

Ik had het nog anders opgelost: mijn kinderen hadden het gewoon moeten bezorgen. Daarna waren ze er vanaf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.