Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Overlast renovatie huurwoning: schadeloosstelling mogelijk?

De woningbouwvereniging laat de woningen in onze straat renoveren. In hoeverre hebben we recht op een schadeloosstelling van de kosten die wij hiervoor moeten maken? 

Achtergrond: 
Onze woning wordt gerenoveerd (o.a. nieuw dubbel glas, zolder wordt geïsoleerd). Wij zijn een gezin van 2 volwassenen en 2 tieners. Man werkt voornamelijk late diensten en ik werk in een vast rooster met dag- en nachtdiensten. 

In juli kregen wij een brief met de voorgenomen werkzaamheden en data waarop wij (of een bekende) thuis moesten zijn. Daarbij ook de vraag om te zorgen voor voldoende werkruimte in huis. Bij de daadwerkelijke opname van onze woning kregen we te horen dat de zolder volledig leeg moest zijn. Ook moesten tussenmuren en het plafond van de bergzolder gesloopt worden. Hiervoor hadden we 2 weken de tijd.
Dat bleek een uitdaging: wij hebben geen vakantie opgenomen in de zomer dus moest alles tussen het werken door. Wij zijn op onszelf en hebben geen grote kennissenkring om hulp aan te kunnen vragen. Wegens de korte planning hebben we opslag gehuurd om spullen van zolder op te slaan, we wisten geen andere oplossing. 

4 dagen voor de werkzaamheden zouden starten kregen we bericht dat alles twee weken wordt uitgesteld wegens tekort aan bouwmateriaal. Dit betekent dat we de opslag langer moeten huren en dat ik wederom 4 nachten vrij moet vragen omdat ik overdag niet in huis kan slapen. De opslag kost ons tot nu toe ruim € 400,- en ik mis een week nachttoeslagen.

Ik sprak iemand van de woningbouwvereniging; hij heeft me gezegd dat ze te maken hebben met overmacht en dat ik een schadeloosstelling op mijn buik kan schrijven. Ik heb wat jurisprudentie gelezen en word daar niet vrolijk van. Over het algemeen wordt een huurder niet schadeloos gesteld in dit soort gevallen. 

Aangezien er op dit forum een brede kennis is van diverse zaken: wat denken jullie? Moet ik mijn verlies nemen en het maar accepteren? Of heb ik wel degelijk recht op vergoeding van de gemaakte kosten? 

Hier kregen degene wiens woning werd gerenoveerd iets van 250 euro onkostenvergoeding, zonder dat aan te vragen. 
Van andere situaties weet ik dat er soms opties zijn om elders te slapen/leven/douchen/toiletgebruik. 

Kort geleden was hier de lift aan renovatie toe. 2 weken uit de running, ik woon niet op de begane zeg maar.
In de 2 weken erna is de lift 11x buiten gebruik geweest. Daar heb ik korting op de huur van die maand voor gevraagd en gekregen. Kansloos zeiden ze eerst, maar dat bleek niet juist.

Renoveren brengt naast voordeel ook nadeel en overlast met zich mee; dat word je geacht te accepteren. Maar: 2 weken later beginnen is niet iets wat daarbij hoort. Voor die 2 weken sta je volgens mij zeker in je recht vwb tegemoetkoming in gemaakte onkosten. 
Ik meen dat je daarvoor een huurgeschillencommissie kunt raadplegen.  Ik zou het zeker proberen. 

Hier heb ik gehoord (niet bij ons, bij ons was het al gebeurd voordat we hier kwamen wonen) dat de woningbouw heel veel betaald heeft en heeft laten doen, zelfs voor het (helpen) opruimen van de zolder was hulp beschikbaar. Dat vond ik wel heel coulant. En tegelijkertijd vroeg ik me ook wel echt af hoe de alleenstaande ouderen die klussen anders hadden moeten klaren. Het is nogal wat! En je hebt geen keuze. Met een koophuis kan je nog denken: na mij de zondvloed. Maar als je woningbouwvereniging je dak eraf komt slopen, moet je wel. En je kunt het zelfs niet eens timen zodat het in jouw omstandigheden past. Aan de ene kant is het fijn dat het allemaal voor je wordt gedaan. Aan de andere kant vind ik het wel raar dat er niet wat beter wordt geschakeld met bewoners. En de wbv het dus helemaal op de huurders afwentelt. Of je hier juridisch wat mee kan zou ik niet weten. Maar stijlloos vind ik het wel.

 Hier eens informeren?
https://www.woonbond.nl/

Hier zijn onze huizen in 2020 gerenoveerd en inderdaad veel coulance. Alles kon besproken worden, niets was verplicht. En, wat Mija ook al schreef, als dingen niet lukte dan kon je dat aangeven en dachten ze met ons mee. 
Heb je vooraf wel kunnen overleggen met ze? Ook over het huren van de opslag bijvoorbeeld?
Ik hoop voor je dat er nog wat te regelen valt, wellicht met een paar maanden huurkorting o.i.d., dan heb je het op die manier terug.

Kijk even of er in (de buurt van) jouw woonplaats een soort steunpunt voor huurders is. Hier in Amsterdam heet het tegenwoordig !Woon, misschien is bij jou in de buurt net zoiets. Die lui weten hoe het zit. En anders kun je je licht opsteken bij het Juridisch Loket

Marian0507

Marian0507

12-09-2022 om 11:30 Topicstarter

Bedankt voor de reacties allen! Laat me wel zien dat er wellicht wel iets mogelijk is.

Mija, ik heb de site van de Woonbond ook bekeken, zij schrijven dat het wel voor de hand ligt dat huurders een compensatie krijgen voor de overlast. Ik heb het idee dat je er lid van moet zijn om advies te vragen. Ik kan er natuurlijk een belletje of mail aan wagen. Mijn bejaarde buurman is afhankelijk van zijn kinderen om de boel leeg te halen. 
Men gaat er in ons dorp vanuit dat iedereen een sociaal netwerk heeft om uit te putten. Ook al zijn we jonger, wij hebben een kleine beperkte kring om ons heen en zijn op onszelf. 

Anoniem, alles is per brief gecommuniceerd, maar wel last minute. We wisten al wel een tijdje dat men zou renoveren, is in andere straten in de buurt ook gebeurd. Maar de daadwerkelijke werkzaamheden verschillen per straat en huis. Wij hoorden pas laat dat de zolder helemaal leeg moest zijn. Het is een kleine woningbouwvereniging en zij zijn alleen per mail goed bereikbaar. Telefonisch 1 ochtend per week... De communicatie is niet om over naar huis te schrijven. 

Max en Temet, ik ga eens kijken voor een geschillencommissie of steunpunt in de buurt. Juridisch loket is helaas geen optie - wij zijn 3 jaar geleden gaan samenwonen en verdienen volgens mij te veel om daar te mogen aankloppen. 

Nogmaals dank voor jullie input!

Heb ik rechten bij renovatie huurwoning? | Het Juridisch Loket

Hier lees ik in ieder geval wel dat je (schriftelijk) in had moeten stemmen met de renovatie, minstens 70% van de huurders had dat moeten doen als het om meer dan 10 woningen gaat.
Een vergoeding (kan in de vorm van - tijdelijke - huurverlaging) is gebruikelijk.
Er valt op de site nog meer te lezen waar je mogelijk wat aan hebt. En bellen kan sowieso, ook met een te hoog inkomen voor een echt advies. Ze kunnen je wel doorverwijzen.

Lid worden van de woonbond kan nooit kwaad denk ik. En dat werkt ook niet zoals bij een verzekering dat je al een jaar lid moet zijn om er gebruik van te kunnen maken, dus dat zou ik zowiezo doen. Zij kunnen zeker adviseren over wat je kunt ondernemen. Maar ik zou dit zeker niet zomaar laten zitten. Zoveel overlast en druk op jou als huurder hoef je niet zomaar te accepteren. Dat de werkzaamheden uitgesteld moeten worden kan overmacht zijn, maar voor de rest ziet het er ook niet naar uit dat ze heel erg meedenkend zijn...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.