Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pabo of Leraar Nederlands

Nu mijn zoon 6 is en zijn draai heeft gevonden op de basisschool wil ik mij graag omscholen.

Ik heb in het verleden HBO Commerciële Economie gestudeerd. Maar de commerciële functies geven mij totaal geen voldoening.

Mijn zoontje neemt regelmatig 3 of 4 vriendjes mee naar huis en ik vind dit heerlijk. Ook als ik help op school merk ik dat ik opbloei van het contact met kinderen en ze werkelijk iets leren. 

Mijn buurvrouw is onlangs gepensioneerd kleuterjuf en heeft mij een baan in het basisonderwijs afgeraden. Haar man (mijn buurman) is docent in het vo en zij raadde mij aan mij hierin te verdiepen. Zo heb ik onlangs meegelopen in het basisonderwijs in verschillende jaren en een dag in het MBO als leraar Nederlands.

Ik vond het beide geweldig. Ik kan dus geen keuze maken. Ik kan natuurlijk maar één studie doen. Aangezien ik in September wil beginnen met een versnelde opleiding aan de Pabo of de versnelde deeltijd HBO leraren opleiding Nederlands ben ik opzoek naar advies en ervaring. 

Waar ben je beter af? In het basisonderwijs, het lijkt mij geweldig echt van betekenis te zijn voor deze leeftijdscategorie. Of in het VO/MBO heerlijk hoe mondig en meedenkend deze leerlingen zijn. En hoe je kunt leren goed Nederlands te gebruiken en te enthousiasmeren om te lezen.

Dat ligt aan de doelgroep waarmee je wil werken. Dat kunnen wij echt niet voor jou beslissen. 
Bij de PABO specialiseer je uiteindelijk wel in jongere kinderen of oudere kinderen. Met een lerarenopleiding kun je zowel op het VO als het MBO aan de slag. Dus ook is een differentiatie in leeftijd. Daarbij hoef je natuurlijk niet je hele leven hetzelfde te blijven doen.

Ik werk in het basisonderwijs en vind ik zelf didactisch gezien afwisselender dan in het VO. Als je leraar Nederlands wordt, geef je alleen dat vak en bestaat je afwisseling uit de leerjaren waaraan en het niveau waarin je lesgeeft. In het basisonderwijs geef je (bijna) alle vakken, maar dan weer aan één of twee jaargroepen. Ik ben een bovenbouwer in hart en nieren en zou de onderbouw van het VO ook echt leuk vinden, maar de specialisatie in één vak niet. 

" En hoe je kunt leren goed Nederlands te gebruiken en te enthousiasmeren om te lezen."

Nou, als je dat voor elkaar kunt krijgen dan ben je je gewicht in goud waard, maar ik krijg de indruk dat het de gemiddelde leraar Nederlands niet echt geweldig lukt om de leerlingen voor het lezen te enthousiasmeren. Het zal mijn zwartgallige inborst zijn, maar ik denk: tegenover elke enthousiaste leerling die je aan het lezen krijgt (of die misschien sowieso al een lezer is) staan minimaal drie weigerpubers. 

Het is meen ik forumdeelnemer Ingridt die werkt als docent in het VO. Overigens niet als docent Nederlands. Ingridt, ben je daar, en waar moet je op voorbereid zijn als je als leerkracht in het VO aan de slag wil?

Ander puntje: in het BO heb je éen klas, (of misschien twee, elk voor een paar dagen), dus dat zijn misschien 30 leerlingen. In het VO heb je meer klassen en dus meer afzonderlijke leerlingen waar je iets over moet vinden. En meer ouders met wie je iets bespreken moet.  

Die gesprekken met ouders ligt er aan. Niet alle ouders komen bij alle docenten op gesprek. Eigenlijk alleen als het om je mentorklas gaat of als er leerlingen zijn die problemen hebben met jouw vak of met jou als docent. Maar je spreekt zeker niet standaard alle ouders.

Mijn man werkt in het VO en daar kunnen ouders per periode met twee docenten een gesprek aanvragen en als het nodig is worden ze uitgenodigd. Mijn man geeft levensbeschouwing. Daar vraagt echt nooit iemand om. Hij heeft alleen oudergesprekken met ouders van zijn mentorleerlingen. Dat zal bij Nederlands als kernvak vast anders liggen, maar je krijgt echt niet alle ouders op bezoek hoor.

ooit deed ik de PA. Vol mooie fantasie over een eigen klas. Daar is niks van gekomen, wel had ik later vier kinderen op de basisschool en nu maak ik alweer kleinkinderen op de basisschool mee. Heb vroeger wel geregeld ingevallen als oproepkracht en handvaardigheid gegeven. 
TO - je hebt al wat ‘gesnuffeld’ en een indruk van hoe je werk zou kunnen zijn. Maak een keus en ga ervoor, het onderwijs zit te springen op enthousiaste en vakbekwame leerkrachten. 
Terugkijkend zeg ik: ga voor VO. Veel minder ‘ gedoe’ (met ouders 😜) en meer effectieve werktijd ( minder franje). Ook beter uitvoerbaar omdat je niet zoveel verschillende leerniveau in de klas hebt. Maar goed, dat is hoe ik er nu naar kijk, doe wat bij je past!!

Ik ben dan niet Ingrid maar ik ben wel werkzaam als docente (Frans) op het VO. Ik ben sinds kort in het bezit van een eerste graad bevoegdheid en geef dus van eerste tot zesde les. 
Er zijn een paar jaarlagen die moeilijk zijn op het VO en het zijn de "puberjaren": tweede en derde klas. Mijn vak is nog verplicht in de tweede en derde, maar hoe leuk je het ook probeert te geven hebben ze al besloten dat ze het niet gaan kiezen. Je krijgt dus te maken met ongemotiveerde pubers, wat diep- en diepfrustrerend kan zijn. Met Nederlands heb je het "probleem" van wel of niet kiezen niet, het is een van de 3 kernvakken: ze moeten wel.
Tja wat kan ik zeggen. Ik vind dat Corona een enorm invloed heeft gehad op de sociale ontwikkeling van leerlingen. Vooral leerlingen die nu in de derde klas zitten hebben Corona vanaf het begin van hun middelbare schooltijd meegemaakt, en hebben veel last van "hoe moet ik me gedragen in een groep" en "hoe moet ik werken". Dit vind ik uitputtend, maar het zal uiteindelijk wel slijten.
Ik vind persoonlijk oudere pubers (de bovenbouwers) het leukste om les te geven. Ze hebben echt humor, hebben voor mijn vak gekozen, en zijn meestal geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. 
Wat ik weet van vrienden/vriendinnen die PO les geven, is dat het contact met de ouders intensiever en vaak problematischer is: je bent er lang mee bezig. Ook ben je verantwoordelijk voor (nog) meer administratie dan een docent op het VO. Plan van aanpak, contact met de orthopedagoog, met de Remedial Teacher: het valt allemaal op je bord. Ook krijg je een deel van de klas van een zieke collega mee, op het VO worden de leerlingen geacht zich bezig te houden als er uitval is. 

Ik hoop dat je een keuze kunt maken, hopelijk reageren nog meer docenten. Probeer ook mee te lopen op het VO, om zo een evenwichtige beeld te hebben!
Succes, het blijft een prachtberoep!
Sini

Ik ben ook docent, moderne vreemde taal. Mooiste vak van de wereld maar je moet wel echt iets hebben met die leeftijdscategorie. En niet te idealistisch zijn over de liefde voor lezen en het vak. Nederlands is één van de vakken waar leerlingen het minste het nut van inzien want “ze kunnen het toch al?” 
Voordelen VO: meer gespecialiseerd, meerdere klassen en niveaus en dus afwisseling, minder “ruis” en bemoeizucht van ouders, en wat mij betreft, maar dat is persoonlijk, ook een leukere leeftijd. 
Nadelen: werkdruk, puberproblematiek, continue onderwijs”verbeteringen”

" continue onderwijs”verbeteringen” " - speelt dat niet net zo hard in het basisonderwijs?

Temet schreef op 11-05-2022 om 15:14:

" continue onderwijs”verbeteringen” " - speelt dat niet net zo hard in het basisonderwijs?

Vast wel maar daar heb ik minder zicht op. Ik kan alleen iets zeggen over het VO, anderen weer over het PO.

Hoe zit het met aanstellingen? Mijn ex gaf les op het VO, maar het duurde lang voordat daar een vaste aanstelling uit kwam. Heel wat jaren waarbij er aan het einde van het schooljaar geen uren meer waren en dan in augustus toch (zoals verwacht) weer wel. Toen, in die tijd, ook heel wat leerkrachten die maar een beperkt aantal uren konden krijgen en zelfs daarnaast nog bijstand nodig hadden. Op het VO gaat de aanstelling per lesuur, in het basisonderwijs volgens mij meer per dag.

Tsjor

tsjor schreef op 11-05-2022 om 21:38:

Hoe zit het met aanstellingen? Mijn ex gaf les op het VO, maar het duurde lang voordat daar een vaste aanstelling uit kwam. Heel wat jaren waarbij er aan het einde van het schooljaar geen uren meer waren en dan in augustus toch (zoals verwacht) weer wel. Toen, in die tijd, ook heel wat leerkrachten die maar een beperkt aantal uren konden krijgen en zelfs daarnaast nog bijstand nodig hadden. Op het VO gaat de aanstelling per lesuur, in het basisonderwijs volgens mij meer per dag.

Tsjor

Ik heb al jaren een vast contract. Dat moest na drie tijdelijke aanstellingen van een jaar,  maar ik weet niet of dat nog zo is. 
Nederlands is een tekortvak, dus werk vinden moet wel loslopen. 
In het PO heb je natuurlijk een klas, ofwel alleen ofwel met een duo. Op het VO hangt het maar net van de leerlingaantallen af. Bij 96 leerlingen heb je drie klassen, bij 100 zijn het er vier. Dat werk. 

Nog een aandachtspunt: het team waarin je terecht komt. In het basisonderwijs zullen dat vaak parttime werkende vrouwen zijn, in het middelbaar onderwijs vaak gemengdere teams. Dat maakt verschil, vooral in vergaderingen en besprekingen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.