Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

NuAnon

NuAnon

15-02-2019 om 23:05

Patientadvocaat mbt depressie?

Hoi,
Ik twijfel over de juiste rubriek, maar ik ben op zoek naar patientadvocaten/organisaties op het gebied van depressie. Ik heb een probleem met een bedrijfsarts en naast de normale klachtenprocedure wil ik eigenlijk ook zorgen dat wat mij is overkomen niet weer gebeurt, en wil ik graag in overleg met een dergelijke organisatie. Gelukkig heb ik werkgever en behandelaars aan mijn zijde dus het gaat me niet om het aanvechten van de uitkomst van mijn contact met de bedrijfsarts, maar om de manier waarop ik ben behandeld. Ik neem sowieso contact op met de Depressievereniging, maar als er nog andere organisaties/individuelen zijn waarvan jullie denken dat ze hierin geinteresseerd zouden zijn, hoor ik het graag.

Mogelijkheden

- de arbodienst zelf zal een klachtenregeling hebben
- er is een vereniging van bedrijfsartsen, mogelijk hebben zij een klachtenprocedure
- zorgbelang-organisatie
- medisch tuchtcollege
Al deze organisaties zijn er in principe op gericht om de klacht op te helderen, te beoordelen en waar mogelijk verbeterpunten aan te geven.
Misschien zoek je een letselschadeadvocaat. zij werken vaak onder het motto 'no cure no pay' en daardoor zijn hun claims fors: een deel ervan is voor henzelf.

Tsjor

NuAnon

NuAnon

16-02-2019 om 19:03

Tsjor

Bedankt voor je reactie, Tsjor. Het gaat me meer om een patientadvocaat in de zin van belangenorganisatie. De bestaande klachtenregeling wordt gevolgd, maar ik wil ook graag overleggen met een belangenvereniging zeg maar, om te zien of er ook iets als een 'Tripadvisor' voor dit soort zaken bestaat/opgezet kan worden etc..

Belangenverenigingen zijn er genoeg. Succes met je marktonderzoek. Tsjor

NuAnon

NuAnon

18-02-2019 om 23:23

Tsjor

Nee, geen marktonderzoek. Ik ben gewoon slecht in het omschrijven wat ik zoek, o.a. omdat ik de juiste benamingen in het NL niet precies weet. Ik zoek iets soortgelijks als bijv. Sociaal Verhaal, of KOG, voor hun respectievelijke gebieden... maar dan een organisatie die echt opkomt voor mensen met depressie die te maken hebben met bedrijfsartsen die het allemaal niet snappen... ik heb wel contact met de Depressievereniging, maar dat ik ook niet echt wat ik in dit geval zoek.

NuAnon

NuAnon

18-02-2019 om 23:25

Bijvoorbeeld

Zoals dit, maar dan in Nederland. http://www.mentalhealthamerica.net/issues/advocacy-network

Yanea

Yanea

19-02-2019 om 06:48

NuAnon

Het klinkt een beetje alsof je ern manier zoekt om de bedrijfsarts te laten 'royeren', zoals ik de advocatuur wel eens gebeurt. Is het niet beter om dat te laten rusten en je te richten op je herstel?

ff anoniem

ff anoniem

19-02-2019 om 08:45

Yanea

"Is het niet beter om dat te laten rusten en je te richten op je herstel?"
Op zich een praktisch advies.

Maar TO schrijft "Ik heb een probleem met een bedrijfsarts en naast de normale klachtenprocedure wil ik eigenlijk ook zorgen dat wat mij is overkomen niet weer gebeurt,"

Dat vind ik een nobel streven. Want als iedereen het er maar bij laat zitten kunnen er nog vele "slachtoffers" vallen.

Misschien dat het wel verstandig is dat TO voorrang geeft aan haar herstel. Of dat deze activiteit niet ten koste gaat van haar herstel.

Medische fout

Als de bedrijfsarts je verkeerd heef behandeld dan is dat een medische fout.
Er is een vereniging voor slachtoffers van medische fouten http://www.sin-nl.org
Het laten beoordelen van de arts door het tuchtcollege is de gebruikelijke weg om verkeerd handelende artsen aan te spreken.
Als je missie groter is, je vermoedt dat het om een totaal gebrek aan kennis gaat, dan kun je beter bij een van de vele patientenverenigingen voor dépressie terecht.
Maar je kunt ook proberen of je een voet tussen de deur kan krijgen bij de vereniging voor bedrijfsartsen http://www.nvab-online.nl/ Dat zal trouwens makkelijker zijn als het tuchtcollege heeft uitgesproken dat de arts onjuist heeft gehandeld.
Hier vind je de richtlijnen van laatstgenoemde vereniging mbt depressie http://www.nvab-online.nl/zoeken/Depressie
Als de bedrijfsarts duidelijk in strijd met die richtlijnen gehandeld heeft, staat je eigenlijk niks anders te doen dan hem te laten bestraffen door het tuchtcollege.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.