Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind van dr moeder

Kind van dr moeder

27-01-2020 om 13:34

PGB aanvragen, hoe werkt dat?

De man van mijn moeder heeft een nare en progressieve ziekte. Hij heeft steeds meer verzorging nodig en mijn moeder doet dat uiteraard graag voor hem.
Afgelopen weekend vertelde ze dat ze zo langzamerhand meer een verpleegkundige is dan een partner. Zo kwam het gesprek op pgb. Zou zij hiervoor een pgb kunnen aanvragen? En welke stappen moeten we dan zetten? Zelf heeft ze geen idee, maar ik ook niet.
Iemand van jullie hier ervaring mee?

Pluis

Pluis

27-01-2020 om 13:42

Maar wat is het doel dan?

Is je moeder verpleegkundige, en zouden zij dan liever haar expertise inzetten dan die van een ander? Of wil je moeder minder gaan werken om voor haar man te zorgen en zo haar inkomsten op peil houden?
Of, en dat lijkt mij meer aan de orde, heeft de man van je moeder meer professionele zorg nodig? Dan is een PGB niet aan de orde, maar moet je via het CIZ een indicatie voor zorg aanvragen. Dat is heel iets anders dus.

Als het toch de bedoeling is om een PGB aan te vragen, kun je hier veel info vinden:
https://mantelzorg.nl/pagina/voor-mantelzorgers/thema-s/geldzaken/persoonsgebonden-budget-pgb?gclid=EAIaIQobChMI2KL21uWj5wIVB-J3Ch2FDQOnEAAYASAAEgKmmfD_BwE

Bedenk dus vooral heel goed wat er nodig is en wat jullie willen bereiken. En ga langs bij de huisarts. Er bestaan ook voor mantelzorgers cursussen om betere zorg te kunnen geven, maar ook om goed voor jezelf te leren zorgen. Veel mantelzorgers raken uiteindelijk overbelast, dat moet je echt voor zijn. Er zijn binnen gemeenten en bij de zorgverzekeraars ook mogelijkheden voor 'respijtzorg', dat houdt in dat de zorg tijdelijk wordt overgenomen zodat de mantelzorger tijd voor zichzelf heeft. Dat ziet er binnen verschillende gemeenten en verzekeraars anders uit, dus daar kan ik verder niets over zeggen, dat moet je zelf uitvinden.

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

27-01-2020 om 15:33

Even snel

Lees je eerst eens in bij per saldo

https://www.pgb.nl/

Kennis is macht in het pgb wereldje

Lente

Lente

27-01-2020 om 19:04

En wordt lid van per saldo

Dat is het waard

Klavertje 4

Klavertje 4

27-01-2020 om 22:03

PGB

Als de man van je moeder recht op zorg heeft kan dit in PGB en in ZIN. Dat kan met een CIZ indicatie, een beschikking vanuit de WMO of vanuit de zorgverzekeringswet. S
Ciz of WLZ indicatie krijg je als je 24 uurs zorg en nabijheid nodig hebt.

Kind van dr moeder

Kind van dr moeder

28-01-2020 om 11:16

Dankjewel!

Wat fijn dat er al reacties zijn! Ik begrijp nu dat een eerste stap is om via de WMO een en ander in gang te zetten. Dat zal ik aan mijn moeder doorgeven.

De vraag van Pluis vind ik heel legitiem: eerst het doel bepalen. Mijn moeder is ook gepensioneerd, net als haar man, en wil de zorg graag zelf bieden. Maar het beperkt haar bewegingsvrijheid tot nul: ze kan niet bij ons op bezoek komen voor een kop koffie bijvoorbeeld, omdat ze haar man echt niet alleen kan laten. En zo zijn er meer voorbeelden.

Ik heb geen idee waarmee ze het meest geholpen is of wil worden. Ik kan me voorstellen dat het voor haar fijn is om een deel van de zorg uit te kunnen besteden, maar ik vermoed dat een financiële aanvulling van het inkomen voor haar ook een prettige bijkomstigheid is, ze hebben het niet breed...

Pluis

Pluis

28-01-2020 om 11:39

Dan zoeken jullie

respijtzorg. En geen PGB, want dat is alleen maar geld, dan levert je moeder nog steeds de zorg en heeft nog steeds geen tijd. Bovendien is het volgens behoorlijk ingewikkeld om als ongediplomeerde helder te kunnen bewijzen dat je professionele zorg levert. Maar dat kan altijd nog, ik zou eerst zorgen dat je moeder niet overbelast raakt en dus respijtzorg regelen. Inderdaad kunnen het WMO-loket of de huisarts haar vertellen hoe ze dat aan moet pakken. En ik zou zeker ook even kijken naar hun zorgverzekering, die bieden vaak ook wat aan voor mantelzorgers.

Mijntje

Mijntje

28-01-2020 om 11:55

ontlasten

Een pgb is bedoeld om te ontlasten, niet om een extra zakcentje: bv iemand die haar man 's ochtends uit bed haalt, helpt douchen en aankleden, iemand die hem naar bed helpt. Omdat dit best vrij zwaar lichamelijk werk is. Of dat hij een middag in de week naar dagopvang gaat zodat zij even rust heeft, of dat iemand bij jullie thuis dan op hem past.
Zij is niet de jongste meer, hij wordt niet meer beter, alleen maar slechter. Zaak om nu je goed te informeren.

zebra

zebra

28-01-2020 om 12:39

ik weet niet meer precies

hoe het destijds allemaal in gang gezet is maar mijn vader kreeg na zijn ziekenhuisopname dagelijks hulp bij het wassen/douchen, dit werd steeds meer uitgebreid naarmate zijn gezondheid slechter werd, ze bestelden medicijnen, gaasjes, verband, zetten medicijnen klaar enz enz.
Daarnaast ging mijn vader ook enkele dagen naar de dagopvang zodat mijn moeder wat ontlast werd op die dagen.
Ook kwam af en toe een casemanager langs, die regelde ook iemand die af en toe eens langs zou komen om iets met mijn vader te doen zodat mijn moeder wat tijd voor zichzelf had, of een rolstoel met "duwondersteuning" en zo zijn er nog meer dingen die ze eventueel kon regelen. Dat ging volgens mij via de gemeente (wmo?)

PGB als zakcentje

"Een pgb is bedoeld om te ontlasten, niet om een extra zakcentje."

In sommige gevallen gaat mantelzorg ten koste van iemands inkomen, is zorg van buitenaf niet altijd dekkend en kan de mantelzorger zichzelf als zorgverlener uitbetalen van een PGB om inkomstenachteruitgang te voorkomen. Hier horen heel veel regels, beperkingen en voorwaarden bij.

Ik denk overigens niet dat dat in dit geval aan te raden is.

Het is al geadviseerd, maar neem contact op met de WMO en een cliëntondersteuner (de gemeente weet waar die zit) om op een rijtje te krijgen welke zorg er nodig is en hoe/waar die te vinden is.

Hier niet

'In sommige gevallen gaat mantelzorg ten koste van iemands inkomen'

Hier niet, de mantelzorger is met pensioen.

Pluis

Pluis

28-01-2020 om 13:35

Precies Sydney

In dit geval is een PGB helemaal geen optie, tenzij om zelf hulp in te kopen. Maar dat lijkt me hier ook niet van toepassing, het gaat niet om heel bijzondere hulp die niet regulier te verkrijgen is. Dus de route lijkt mij (via huisarts of WMO-loket) thuiszorg aanvragen, eventueel dagbesteding en/of respijtzorg.

Sidney

Als je mijn reactie goed had gelezen, hadden je dit gezien; 'Ik denk overigens niet dat dat in dit geval aan te raden is."

Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik zei toch al dat PGB in dit specifieke geval niet aan te raden is? Mijn reactie was een algemene reactie op Mijntje (vanwege PGB niet als "extra zakcentje").

Maar goed, voor de duidelijkheid nog maar eens: nee, ik denk niet dat PGB in dit specifieke geval een goed idee is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.