Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

thuiszitter

thuiszitter

12-03-2018 om 19:36

privacy

Hallo, miss in de verkeerde rubriek, zo ja dan verplaats je deze maar.

Het gaat om het volgende, ik won sinds een half jaar in een andere plaats, in een huisje met tuin en met een oprit.
Nu heeft onze buurman enkele beveiligingscamera's aan zijn huis zitten, en 1 daarvan heeft mijn halve oprit, auto en de deur van onze achterom in beeld.

Wat zegt de wetgeving hierover, want ik ben niet echt gecharmeerd over het feit dat hij tot in detail kan zien wie wanneer doet etc.

Heb al geprobeerd op het www te zoeken, maar wordt er niet veel wijzer van

Rijdende rechter.

Dit werd een tijdje geleden ook voorgelegd aan de rijdende rechter. Bij die buren was er zelfs een camera op hun tuin gericht.
De camera's moesten zo ingesteld worden dat ze alleen "eigen grond" in beeld hadden.

Heb je bij de buren al aangegeven dat je deze situatie niet ze prettig vindt?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 21:04

Thuiszitter

Heb ik ook, zo'n camera en toen werd er ingebroken bij die buren, dat stond dus mooi op 'film'. De buurman had er blijkbaar geen bezwaar tegen. De camera hangt achter een raam dus je ziet het ook niet. Ik zou hem eventueel af kunnen plakken, maar als hij er geen bezwaar tegen maakt laat ik het maar zo.

juf Ank

juf Ank

12-03-2018 om 21:24

tja

je kunt ook denken dat het mooi meegenommen is dat er iets terug te vinden is van een inbraak. Wat is het probleem?
Of ben je zo'n thuiszitter dat je niets beters te doen hebt?

Nou

Ik zou er ook niet per se gecharmeerd van zijn als mijn buren opnames van mijn huis en tuin zouden maken. Wie weet wat ze ermee doen.

Maar ik zou gewoon even met de buur gaan praten en vriendelijk vragen of hij die camera een tikje wil draaien zodat jouw perceel buiten beeld valt.

Wij hebben dit op kantoor gehad: de nieuwe eigenaar van het kantoor naast het onze plaatste camera's waarbij onze voordeur vol in beeld kwam. Nu is ons werk naar zijn aard wat privacygevoelig dus wilden we niet dat buitenstaanders zouden opnemen wie er allemaal bij ons binnenkwam. Een van mijn collega's is even gaan praten, diezelfde dag nog is de camera een stukje gedraaid en was het probleem opgelost.

Groeten,

Temet

Emmawee

Emmawee

12-03-2018 om 22:08

Juf Ank

Thuiszitter zegt toch dat ze er niet van gediend is? Is dat niet voldoende reden? Waarom zou zij zich moeten verantwoorden?

Ik zou het ook vervelend vinden en vriendelijk aan de buren vragen of de camera anders kan worden opgehangen. Ik zou zeker niet meteen met wet- en regelgeving gaan zwaaien. Hou het gezellig.
Het risico dat er wordt ingebroken en dat Thuiszitter dan geen beelden zou hebben, zal ze voor lief nemen. Daar zal de buurman met camera misschien geen begrip voor hebben, mogelijk denkt hij zijn buren een dienst te bewijzen.

Maar mensen verschillen. Ik voel me prettiger zonder camera, anderen voelen zich beter met.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2018 om 09:14

Bespreken

En als ze moeilijk doen zou ik inderdaad, zoals Wil ook al zegt naar de Rijdende Rechter verwijzen. Het mag niet, tenzij je er geen bezwaar tegen hebt.

Wij wonen op een plek waar we geen hoge schutting om onze tuin mogen plaatsen. Dat gaat ten koste van onze privacy en dat is toch een bezwaar, hoe zeer ik dat ook probeer te relativeren met 'ach, ik ga toch niet in mijn blootje in de tuin zitten... ' Alleen al het feit dat je nooit onbespied in je eigen 'nest' kunt verkeren, voelt als inperking van je privacy. Dus ik kan me zéér goed voorstellen dat ik een op onze tuin gerichte camera ook zo zou ervaren.

Tine Winkel

Tine Winkel

13-03-2018 om 10:51

juf Ank

Ach, camerabeelden helpen ook niet altijd. Buurman had camerabeelden van een situatie in zijn eigen huis, die camera's staan aan als hij langdurig weg is. Dus wel heel duidelijk wie er bij hem had ingebroken - maar toch onvoldoende als belastend materiaal...?!

Kiki

Kiki

13-03-2018 om 11:07

juf Ank

"je kunt ook denken dat het mooi meegenommen is dat er iets terug te vinden is van een inbraak."
Jij vindt dit prima. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn buurman een camera op ons gericht zou hebben. We hebben zo'n buurman die roddelt met en over iedereen in de buurt, die alles in de gaten houdt. Gelukkig kan hij onze voordeur niet zien maar ik zou me doodongelukkig en bespied voelen als hij dat wel kon. En niet dat wij nou geheimzinnige mensen aan de deur krijgen of deurwaarders o zo maar het gaat hem geen fluit aan.
Je laatste zin snap ik niet in deze situatie en komt onaardig over.

Tine

Ik ben nogal sceptisch over die camera's eigenlijk. Zie je dat er bij je is ingebroken door een wazig in beeld komende jongeman van tussen de 1.70 en 1.80 meter, leeftijd tussen de 20 en 30 jaar, gekleed in een spijkerbroek en hoodie. Jottem.

Kijk, zou er zijn ingebroken door een vrouw van twee meter met een flinke afro en een houten been, dan heb je wat. Maar dat is dan weer nooit het geval.

Bij ons is twee jaar terug ingebroken en toen bleek volstrekt onduidelijk waar de beelden eigenlijk werden bewaard van die beveiligingscamera's die hingen in de parkeergarage waardoor de dieven het complex hadden verlaten. Daar hadden we dus ook geen ene bal aan.

Groeten,

Temet

juf Ank

juf Ank

13-03-2018 om 12:59

jullie hebben gelijk

het is natuurlijk een ongevraagde actie en de gevoelens van bespied worden snap ik ook eigenlijk wel.
Ik zou het alleen zelf niet zo snel zo voelen, sterker nog, het zou me waarschijnlijk niet eens opvallen.

thuiszitter

thuiszitter

14-03-2018 om 18:31

mij dus wel

Ben al verschillende keren bi de buren in de woonkamer geweest, en heb zelf gezien dat de helft van mijn oprit, de wagen, de deur naar de achterzijde in beeld is, en ook nog de bevestiging dat alles opgenomen wordt, en de beelden automatisch na x dagen overschreven worden.
Ik vindt dit geen prettig idee dat de buren vanuit de woonkamer me ten alle tijde kunnen bespieden!

Precies.

Maar wat vonden je buren ervan toen je hierover in gesprek ging?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.