Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Themis

Themis

16-12-2018 om 11:57

Rechtszaak parkeerboetes - zaken bundelen? (griffierecht)

Ik heb 6 parkeerboetes waartegen ik in bezwaar ben gegaan. Dit bezwaar is op formele gronden afgewezen (er is niet op onze inhoudelijke argument ingegaan).
De reden waarom ze onterecht zijn, is nogal ingewikkeld en bureaucratisch van aard. Het gaat om een korte aaneengesloten periode waarin ik veronderstelde (mét reden!) dat ik een parkeervergunning had. De gemeente had die vergunning, bleek achteraf, om een administratieve reden ingetrokken, om hem daarna opnieuw toe te kennen. Hoe bizar ook, zo is het gegaan. Probleem is dat wij hiervan niet in kennis zijn gesteld. Gemeente zegt een brief te hebben gestuurd. Die heeft ons niet bereikt.
Dat kan ik natuurlijk niet bewijzen. Wel kan ik aantonen dat de gemeente een ándere brief enkele weken later naar een verkeerd (namelijk mijn oude) adres heeft gestuurd. Gemeente maakt dus administratieve fouten en dat zij 100% zeker de bewuste brief naar mij heeft verstuurd, staat wat mij betreft niet vast.
Nu wil ik in beroep bij de rechtbank. Hiervoor moet ik griffierecht betalen. Mijn vraag: moet ik nu 6x dat griffierecht betalen of is er een manier om die zaken te laten bundelen? De boetes samen zijn een kleine €400. Als ik goed kijk, zijn de griffierechten €174. Als het echt zo is, dat dit per zaak betaald moet worden, kan ik dat gewoon niet betalen. Bovendien ontstijgt dit bedrag de boetes dan aanzienlijk. Maar ik ben zó ontzettend kwaad hierover. Het is zo ongelofelijk onrechtvaardig.

Ik ga hierover niet bellen met de gemeente. De keren dat ik verschillende en dus vaak onjuiste informatie heb gekregen, zijn niet meer te tellen. Ik heb geen enkel vertrouwen in de kennis van de gemeentelijke ambtenaren en al helemaal niet in de informatie die ik krijg van de servicebalie.

hoeveel beslissingen op bezwaar zijn er?

Zijn de zes bezwaren afgedaan in één beslissing op bezwaar? Dan dien je tegen die beslissing ook 1 beroepschrift in.
Je kan ook proberen 1 beroepschrift tegen meerdere beslissingen op bezwaar in te dienen, maar je loopt de kans dat de rechtbank de zaken dan weer uit elkaar trekt, maar dat merk je dan wel.
Kortom: 1 beroepschrift indienen, en dan afwachten.

Groeten,

Temet

Lente

Lente

16-12-2018 om 12:57

Heb je al een kopie gevraagd van de brief die ze gestuurd hebben

Die zou in het archief terug te vinden zijn.
Daar zou ik niet voor bellen maar een brief sturen met dit verzoek. En die brief ook per mail sturen.

Dit even los van je juridische vraag.

marie

marie

16-12-2018 om 13:18

brief of telefonisch?

Heb je alleen telefonisch contact gehad met de gemeente? Of heb je ook al een algemeen bezwaar ingediend? Of een klacht over een ambtenaar?
Werken ze bij jullie gemeente al met een PIP (personal internet page?), zodat je zelf inzicht hebt in de zaken die jij bij de gemeente hebt lopen?
Weet je of er bijgehouden is hoe vaak je met de servicebalie gesproken hebt en met wie? Ben je nog nooit doorverbonden met een behandelend ambtenaar?

Amsterdammer

Amsterdammer

16-12-2018 om 13:28

Parkeren

Ik heb eens een boete gehad voor parkeren in mijn straat vlak nadat er betaald parkeren is ingevoerd. Ik had ook geen brief gezien. Dat was nog in het tijdperk dat je een bonnetje onder je ruitenwisser kreeg en je meteen wist dat je fout zat.
Ik heb ook geprotesteerd maar uiteindelijk mijn verlies genomen en betaald.
Tegenwoordig scannen ze vanuit de auto en krijg je weken later pas te horen dat je fout zat. Ik zou het daarop gooien. 400 Euro voor een aantal keer dezelfde overtreding terwijl je van niks weet is raar.
Hier iemand die het gewonnen heeft:
https://www.parool.nl/amsterdam/van-acht-naar-twee-boetes-voor-scooterrijder-onder-rijksmuseum~a4563808/

Themis

Themis

16-12-2018 om 14:03

wat antwoorden

Ik heb 6 boetes, 6 bezwaren ingediend en die zijn afzonderlijk van elkaar afgewezen. Er liggen dus 6 zaken. Ik heb 6 weken de tijd om ertegen in beroep te gaan bij de rechter. Ik weet niet goed hoe ik kenbaar moet maken dat ik er één zaak van wil maken (met het oog op de griffierechten). Gewoon één indienen en afwachten lijkt me riskant omdat ik maar 6 weken heb en ik vermoed dat het best even kan duren voor ik een reactie heb,

@marie: ik heb digitaal (met DigiD) bezwaar ingediend. Verder ontelbale maken (echt tientallen keren, zonder overdrijving) contact gehad met de gemeente. Vaak alleen met de telefonisten van 14010. Die wilden me soms wel, soms niet doorverbinden met een ambtenaar. Ik heb daar helaas geen documentatie van. Die contacten gingen vnl over het regelen van de vergunning zelf, dat was al een e-norm gedoe. Ik kan ook aantonen dat ik van goede wil ben, want ben ook gewoon een slordige €100 kwijt aan betaald parkeren terwijl ik in feite allang recht had op een vergunning in die tijd. Gewoon omdat de gemeente er een onvoorstelbare puinhoop van maakt. Moet je je voorstellen: heel die periode had ik wél een zgn bezoekersvergunning: mijn hele familie mocht hier tegen gereduceerd tarief parkeren en ik had zélf geen evrgunning?. Bizar toch?

@amsterdammer: "400 Euro voor een aantal keer dezelfde overtreding terwijl je van niks weet is raar."
Probleem is dat de gemeente zegt mij dat wél bericht te hebben. Maar die brief heb ik nooit ontvangen. In de afhandeling van het bezwaar gaan ze daar niet op in.

Themis

Themis

16-12-2018 om 14:09

@Lente

Ze hebben daar in de administratie staan dat die brief naar mij verzonden is. Dat kan allemaal best, maar hij is hier niet aangekomen. Dus ook als ze mij een kopie kunnen overleggen, zegt mij dat niks. De postbode kan hem wel in de verkeerde brievenbus hebben gestopt. Of hij ligt daar nog bij iemand onderop een stapel. Geen idee, alles kan wat mij betreft. Bottom line is dat ik die brief niet ontvangen en. En ze hebben hem niet aangetekend verstuurd (wat best handig is wanneer je plotseling iemands vergunning intrekt om een bizarre administratieve reden), noch via e-mail, waarmee ze dan tenminste hadden kunnen bewijzen dat ze me hebben proberen te bereiken.

Themis

Themis

16-12-2018 om 14:13

Voor de duidelijkheid

Er was dus een periode waarin ik hier al woonde en hoge parkeerkosten had omdat de gemeente niet opschoot met een (tijdelijke) vergunning. Ik had zelf alle relevante info ruimschtoots op tijd aangeleverd.

Daarna lregen we eindelijk een vergunning. Toen ben ik gestopt met betaald parkeren uiteraard. En opeens regende het volkomen out of the blue boetes, 6 in een kort tijdsbestek. Na eindeloos bellen werd duidelijk wat er aan de hand was (vergunning was opeens tijdelijk ingetrokken) en ben ik natuurlijk weer gaan betalen. Tot die verrekte vergunning dan eindelijk definitief rond was (maar de schrik zit er goed in moet ik zeggen. Ze kunenn hem zomaar weer intrekken ben ik bang).

Themis

Je kan een beroepschrift indienen en daarin zeggen "hierbij stel ik beroep in tegen de beslissing op bezwaar van 5 december met kenmerk 12345, tegen de beslissing op bezwaar van 11 december met kenmerk 13567, tegen de beslissing..." etc. Dus je somt ze allemaal op, en je voegt ze allemaal bij. De rechtbank kan dan niet eentje wel ontvankelijk verklaren en de rest niet. Als de rechtbank er weer zes afzonderlijke zaken van wil maken - die kans zit erin, want dat krikt de productiecijfers op - dan zullen ze je dat laten weten. Je krijgt dan meerdere ontvangstbevestigingen, met verschillende kenmerken, zo vermoed ik. En zes rekeningen voor het griffierecht . (ik heb zelf deze truc ooit eens uitgehaald in Amsterdam waar ik tegen twee beslissingen op bezwaar éen beroepschrift indiende. De rechtbank heeft de zaak weer uit elkaar getrokken, vandaar dat ik weet dat dit risico bestaat)

Dit zou ik dus gewoon proberen, maar ondertussen zou ik nog wat anders doen. Je hebt feitelijk zesmaal dezelfde zaak, zo begrijp ik. Neem contact op -schriftelijk- met degene die de beslissingen op bezwaar heeft afgegeven. En leg uit: we hebben hier zesmaal feitelijk dezelfde beslissing in eerste aanleg, waartegen zesmaal bezwaar, zesmaal een beslissing op bezwaar. Kunnen we afspreken dat als ik in beroep ga tegen 1 van die beslissingen, de overige beslissingen worden herzien als blijkt dat ik gelijk krijg in beroep? Als daarover afspraken zijn te maken dan zet je éen zaak door - ik zou de eerste van de rij doen - en de overige laat je liggen in afwachting van de uitkomst.

Dan nog een vraag, want ik had hier in eerste instantie overheen gelezen. Je zegt dat het bezwaar op formele gronden is afgewezen. Is het ongegrond verklaard, of is het niet-ontvankelijk verklaard? En indien dat laatste: wat was daar de reden van? Want als er terecht niet-ontvankelijk is verklaard, dan is daar ook in beroep weinig aan te doen.

Tenslotte: ik zie 14010, waaruit ik afleid dat je in Rotterdam woont. Dit klinkt als een zaak voor de gemeentelijke ombudsman (ik heb even gecheckt en zie dat Rotterdam er kennelijk eentje heeft). Kaart het daar ook eens aan, zou ik zeggen.

Groeten,

Temet

Amsterdammer

Amsterdammer

16-12-2018 om 14:42

Themis

"Probleem is dat de gemeente zegt mij dat wél bericht te hebben".

In het geval van deze scooterrijder: het verbodsbord stond op een rare plaats. Ook hier was het voor de rechter een geval van hun woord tegen het zijne. Het is aannemelijk dat je niet expres steeds dezelfde overtreding begaat. Maar bewijs is er niet nee.

Themis

Themis

16-12-2018 om 16:40

Temet

Enorm bedankt voor je tips! Ik ga ze allemaal toepassen, stuk voor stuk.
Nog een vraag: de afwijzing van het bezwaar (inderdaad afwijzing, niet een niet-ontvankelijkverklaring) is niet ondertekend, nergens is een naam te vinden. Er staat gewoon "de directeur Belastingen". Als telefoonnummer staat er alleen 14010 (ik woon idd in R'dam) en no way dat ik dat nummer ooit nog bel. Daar zit niemand die ergens ook maar iets van weet, getuige de enorme hoeveelheid uiteenlopende en elkaar uitsluitende info die ik daarvan heb ontvangen. Dus richt ik mijn voorstel (dat als ik in beroep ga tegen 1 van die beslissingen, de overige beslissingen worden herzien als blijkt dat ik gelijk krijg in beroep?) algemeen aan "de directeur Belastingen"? En waar stuur ik het heen? Nergens iets te vinden. Alleen een algemeen postadres van "Belastingen gemeente R'dam" voor informatie over betalingen. Daarheen dan maar? Vrees dat ik er nooit meer iets op hoor, maar kan het natuurlijk wel proberen.

Themis

Themis

16-12-2018 om 16:41

Amsterdammer

Toch hoopgevend, jouw voorbeeld. En bewijs van mijn goede wil heb ik wel (alle parkeerbetalingen vóór deze kwestie). Dus wie weet.

Lente

Lente

16-12-2018 om 19:57

Toch nog over die kopie

Je schrijft: ' Ze hebben daar in de administratie staan dat die brief naar mij verzonden is. Dat kan allemaal best, maar hij is hier niet aangekomen. Dus ook als ze mij een kopie kunnen overleggen, zegt mij dat niks. '

Maar je schrijft eerder dat een brief van de gemeente op je oude adres gekomen is. Ik zou toch om die kopie vragen. En als blijkt dat die gericht is aan je oude adres, heb je een duidelijk punt.

Daarnaast zou ik zeker schriftelijk een klacht indienen bij de gemeente dat jij, door hun fouten, allerlei onkosten hebt moeten maken en boetes hebt gekregen.
Misschien heeft Temet wel een goede format daarvoor.
En niet bellen daarover. Schriftelijk! En ook per email .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2018 om 21:26

Brief

Staat er nergens een adres vermeld waaraan je je moet richten als je bezwaar maakt?

Gewoon aan het College van B&W, t.a.v. De directeur belastingen en dan het postadres zou voldoende moeten zijn. Met evt een cc mail aan het algemene mailadres van de gemeente.
En ik zou ook die brief opvragen. Echt: maak je dossier compleet!

Als het goed is ontvang je een ontvangstbevestiging. De gemeente dient namelijk een postregistratie systeem te hebben voor dit soort zaken. Dus binnen 2 weken geen reactie is een herhaalbrief en mail sturen.

Oh en: heb je de krant al eens geprobeerd? Die smullen meestal van dit soort ambtelijk geneuzel. Afspraak met de betreffende wethouder maken wil soms ook nog wel eens helpen. Combinatie van krant en wethouder vaak nog meer. Maar echt: zorg dat je je dossier compleet hebt.

Ik vind het schandalig wat hier bij jou gebeurd is. Waarom is je vergunning weer ingetrokken?

Themis

Is er toen je bezwaar indiende een ontvangstbevestiging gestuurd, of andere correspondentie? Kijk daar eens op, en anders heb je inderdaad alleen de beslissing op bezwaar en soms kan je dan, hoewel de ondertekening je niks verder helpt, in of bij de kop van de brief wel de naam van een behandelende medewerker vinden. Die moet je dan hebben.

Wat misschien ook kan is 14010 bellen en vragen om te worden doorverbonden met de afdeling bezwaar en beroep van de gemeentelijke belastingen. Hier in Amsterdam kan je soms worden doorverbonden met de juiste afdeling via dat 14020, als je lang aandringt en geluk hebt. Overigens krijg je dan gewoonlijk als je de juiste afdeling te pakken hebt, de juiste persoon niet aan de lijn aangezien die dan net in vergadering/met pauze/met zwangerschapsverlof is. Dat 14010/20/30 is inderdaad een doffe ellende, ik heb ook menigmaal op het punt gestaan om in huilen dan wel schreeuwen uit te barsten als ik die mensen moest bellen. Het is een callcenter en die lui weten niks. De lui die wel wat weten worden zorgvuldig van de burger afgeschermd. Hier in Amsterdam kon ik vroeger rechtstreeks bellen met de afdeling Bezwaar en Beroep van de gemeentelijke sociale dienst. Daar zat een vriendelijke mevrouw aan de telefoon die je dan met de juiste persoon doorverbond, dan wel een boodschap doorgaf, en die je ook wist te vertellen wie de juiste persoon was. Maar die dame is met pensioen, en de afdeling heeft geen algemeen telefoonnummer meer (wel hebben de afzonderlijke medewerkers doorkiesnummers, maar soms weet je niet wie je hebben moet). "U kunt bellen met 14020". Inderdaad ja. Ik kan ook mijn vraag aan een vlieger binden en oplaten, dat heeft ongeveer evenveel effect....

Groeten,

Temet

trouwens

Als je nou echt helemaal geen naam van een contactpersoon kunt vinden zou ik de brief inderdaad sturen naar hetzelfde adres waar ook het oorspronkelijke bezwaarschrift heen moest, en dan er iets opzetten als "gemeentebelastingen - afdeling bezwaar en beroep", dat zouden ze toch moeten snappen.

Groeten,

Temet

Themis

Themis

17-12-2018 om 07:29

Vlieger

" Inderdaad ja. Ik kan ook mijn vraag aan een vlieger binden en oplaten, dat heeft ongeveer evenveel effect...." Ja zo is het echt!!

Nee, er is werkelijk nergens op die hele beslissing iets te vinden wat op een naam lijkt. En de bezwaren tegen de boetes heb ik digitaal ingediend, bij MijnLoket ingelogd met DigiD. Alles geüpload wat nodig was, en daar ben ik ook nergens een naam tegengekomen. De bevestiging kwam eerst maar niet, toen heb ik ook tig keer gebeld met 14010. Die konden mijn 6 bezwaren nergens vinden ("ja er gaan hier wat dingen mis mevrouw").
Opnieuw alles ingediend en toen kreeg ik alleen een geautomatiseerde bevestiging op het scherm die ik kon uitdraaien.

Ik heb wel eens de naam van een medewerker gevraagd zodat ik een klacht kon indienen (zij was uitermate bot en niet behulpzaam), die snauwde me af dat ik "maar moest gaan klagen over de gemeente" en verbrak de verbinding! Ik was wel geïrriteerd natuurlijk, maar wel steeds beleefd gebleven.

@Ginny: ik had een tijdelijke vergunning maar mijn nieuwe adres was nog steeds niet verwerkt in de BPR (hun vertraging, ik had mijn aanstaande verhuizing 3 weken van te voren al aangekondigd). Anderhalve week nadat mijn vergunning inging, was mijn adres dan wel verwerkt en daarmee kwam de eerste grond voor de vergunning blijkbaar (hoorde ik achteraf) te vervallen. Dat bleek mij dus pas toen ik die boetes kreeg en na 100 telefoontjes erachter kwam waaróm in godsnaam. Want dat verzin je niet natuurlijk. Dat je je vergunning kwijtraakt omdat de grond voor die vergunning _verandert_ . Niet wegvalt, want ik had nog steeds recht op een vergunning. maar ik had hem opnieuw moeten aanvragen blijkbaar.

Kafka Kafka Kafka

Kaplablokje

Kaplablokje

17-12-2018 om 10:04

wel vermeld bij welk orgaan je bezwaar kunt maken? Dat moet op grond van artikel 6:23, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, te vinden op overheid.nl, onder beleid en regelgeving, onder wetttenbank, nationaal.

Wat betreft de verzending moet het bestuursorgaan verzending naar het juiste adres aannemelijk maken. Indien dat is gelukt, kan geadresseerde feiten stellen op grond waarvan de ontvangst redelijkerwijs kan worden betwijfeld. Dan is het aan het bestuursorgaan om de ontvangst aannemelijk te maken. Zie bijvoorbeeld de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 7 mei 2014 in zaak nr. 201303926/1/A2, onder 4.1-4.3. Te vinden op www.raadvanstate.nl of rechtspraak.nl.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-12-2018 om 15:26

Ik zeg:

Ook dat nog!

Dit is echt te gek voor woorden. En het was zo eenvoudig op te lossen.
Onhandig ook dat je zo'n vergunning dan tweemaal moet aanvragen.

Dit tip van de ombudsman is zo gek nog niet. Hier valt nog wel wat te winnen...

Themis

Themis

25-01-2019 om 16:59

korte update

Inmiddels tegen één zaak in beroep gegaan bij de bestuursrechter met in de ruimte voor nadere info het verzoek om nog eens 5 vergelijkbare zaken te voegen. Kreeg binnen een week het verzoek van de griffie om de benodigde documenten van deze 5 zaken te uploaden. Tegelijk een nota griffierecht voor 1 zaak (€47). Dat gaat dus goed. Krijg zelfs de griffiekosten terug als we door de rechter in het gelijk worden gesteld. Dat is helemaal mooi natuurlijk.
Ik zal hier laten weten hoe de zaak zelf verder verloopt.

Happy

Happy

01-02-2019 om 16:16

Ontvangst eerdere brief over intrekken vergunning

Ik heb niet alle posts gelezen, dus het advies dat ik je nu ga geven is mogelijk al bij je bekend.
Ga na of de gemeente een deugdelijke verzendadministratie heeft. Als jij de ontvangst van de brief ontkent met goede argumenten (brief naar oude adres) moet de gemeente de verzending aantonen. Kan alleen met een deugdelijke verzendadministratie, en die hebben de meeste bestuursorganen niet.
Op die manier kun je aannemelijk maken bij de rechter dat je niet van de intrekking op de hoogte was. Voldoende jurisprudentie hierover.
En verder: had je niet gehoord moeten worden, voorafgaand aan het nemen van de beslissing op bezwaar (bob)? Is een fout die kan leiden tot gegrondverklaring van je beroep.

Ten slotte: heeft jouw gemeente een ombudsman? Zo ja, neem dan met hem of haar contact op. Succes, en laat je weten hoe het afgelopen is?

Ps: ik wil nog wel verder met je meedenken maar zonder de besluiten is dat lastig.

Happy

Happy

01-02-2019 om 16:18

Ps ps

Je hebt recht op alle stukken uit je dossier, en mag ze op kosten van de gemeente laten kopiëren. Doen!

Themis

Themis

01-02-2019 om 17:27

Happy

Thnx voor de tips. Je gelooft het niet: twee weken geleden krijg ik out of the blue van de gemeente een brief met excuses omdat gedurende een bepaalde periode (ze noemen de periode exact en daarbinnen valt deze hele kwestie) zij verscheidene brieven naar verkeerde adressen hebben gestuurd. Lijkt me dat dit mijn verhaal nog aannemelijker maakt.

"had je niet gehoord moeten worden, voorafgaand aan het nemen van de beslissing op bezwaar (bob)"

Hoe kom ik daar achter?

Happy

Happy

01-02-2019 om 17:45

Hoi Themis

Die excuusbrief moet je zeker gebruiken in je beroepsprocedure.
Ik zit wel in het bestuursrecht, maar parkeerboetes enzo vallen buiten mijn vakgebied. Ik weet niet eens helemaal zeker of parkeerboetes onder de zgn Wet Mulder vallen. Als dat wel het geval is moet je geloof ik rechtstreeks naar de rechtbank. Ik wil wel helpen met uitpluizen, maar dan heb ik eigenlijk alle besluiten nodig: zowel de boeteopleggingen als de bob's. Daar staan als het goed is alle aanwijzingen voor de te volgen procedure in. Je mag aan de forumbeheerder om mijn e-mailadres vragen. Verder raad ik je aan om de site van de gemeente te raadplegen over klachten en bezwaren.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2019 om 18:23

Happy

Parkeerboetes zijn tegenwoordig vaak naheffingsaanslagen parkeerbelasting volgens mij.

Happy

Happy

01-02-2019 om 18:51

Okéeeee

Ik loop echt achter! Sinds ik op de fiets en met het ov naar mijn werk kan hoef ik bijna nooit meer gebruik te maken van betaald parkeren. Mijn laatste parkeerboete dateert van 2013😅.
Maar als het om eenn bestuursrechtelijke boete gaat kan ik weer wel helpen, in de zaak van Themis gaat het vooral om de procedurele/Awb-technische aspecten: bekendmaking van besluiten, verzendadministratie, is er gehandeld volgens de algemene beginselen van behoorlijk bestuur?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.