Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

JuliaL

JuliaL

07-04-2009 om 23:47

Referentie huidige werkgever

Ik ben behoorlijk ver in een sollicitatieprocedure; als we er arbeidsvoorwaardelijk uit gaan komen, heb ik de baan. Nu wil mijn nieuwe werkgever voorafgaand aan het arbeidsvoorwaardengesprek nog een referentie nabellen, en wel mijn huidige leidinggevende. Ik wil hem echter pas inlichten als ik zeker ben van mijn nieuwe baan, dus eigenlijk pas na ondertekening van het contract. Maar dan heeft het nabellen van een referentie geen zin meer. Ik weet dat een referentie pas nagebeld kan worden als ik toestemming geef, maar is het in dit geval handig dit te weigeren? Iemand suggesties hoe hier mee om te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Idee

Hoi Julia,
Dat is een moeilijke. Zeg je nee tegen je hopelijk nieuwe werkgever, dan neemt hij je wellicht niet aan (hangt af van zijn andere kandidaten) en zeg je ja dan vergooi je je kansen misschien wel bij je oude werkgever.
Het contact dat jij hebt met jouw leidinggevende is hierbij wel belangrijk. Denk je dat je leidinggevende kwaad wordt, of misschien je weg gaat pesten als je blijft? Of denk je dat hij het jammer vindt, maar wel sportief opvat?
Ik zou in ieder geval bij je nieuwe werkgever aangeven dat dit voor jou best een dilemma is omdat je niet weet hoe je leidinggevende gaat reageren als je de nieuwe baan niet krijgt. Zou de nieuwe werkgever dan in ieder geval al kunnen aangeven of jij de enige kandidaat bent die over is? Zo maak je het een beetje een gezamelijk probleem, als hij nl ja zegt, voelt het toch een beetje alsof hij ook helemaal voor jou wil gaan.
Als je de nieuwe baan echt wilt hebben zul je toch het risico moeten nemen denk ik.

Heel veel succes
Groetjes Evi

JuliaL

JuliaL

08-04-2009 om 11:00

Evi

Bedankt voor je reactie, Evi.
Ik ben nog de enige kandidaat die over is. Ze hebben al ja gezegd tegen me, we moeten nog wel overeenstemming krijgen over de arbeidsvoorwaarden en voorafgaand hieraan wil men dus nog mijn huidige werkgever spreken. Ik vraag me dan wel af waarom, zullen ze nog ergens twijfels hebben?
Hoewel mijn huidige werkgever niet vervelend zal reageren (hoewel hij echt niet zal juichen dat ik juist op dit moment wegga), wil ik pas dat hij gebeld wordt als ik zeker weet dat we er qua arbeidsvoorwaarden uit gaan komen. Ik heb besloten er dan ook niet mee accoord te gaan dat ze hem voorafgaand hieraan bellen (uiteraard ga ik dat wat anders brengen dan dat ik het hier stel). Heb wel andere referenties klaarliggen.

liora

liora

08-04-2009 om 13:38

Wel laten bellen

Hoi Julia,

Ik zou je niet aannemen als je moeilijk zou doen over de referentie.

Dus je moet gewoon je baas opgeven als referentie, zonder hier verder voorwaarden aan te stellen. Doe je dat wel, dan riskeer je daarmee de baan.

Liora

Inge M

Inge M

08-04-2009 om 13:46

Eerst arbeidsvoorwaarden afspreken, dan pas referentie laten bel

Je nieuwe werkgever zet de onderhandeling over de arbeidsvoorwaarden onder druk. Jouw positie wordt anders als je leidinggevende geïnformeerd is.
Een goed alternatief is een akkoord over de baan (inclusief arbeidsvoorwaarden) onder voorbehoud van een goede referentie van je huidige leidinggevende.
Dan gebruiken ze de referentie waar die voor bedoeld is.

JuliaL

JuliaL

08-04-2009 om 18:22

Opgelost

Ik ben er uit. In goed overleg zijn we uitgekomen op het alternatief dat Inge M verwoord.
Bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.