Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rekening zonder internetbankieren

Binnenkort krijgen mijn kinderen een flink bedrag nav de toeslagenaffaire. Dat geld is ook echt voor de kinderen bedoeld en krijgen ze dus ook op hun eigen rekening.

Een van mijn kinderen is 18. Meerderjarig en ik heb dus geen zicht meer op zijn rekening. Normaal kan hij periodes echt goed sparen, maar hij kan ook enorm impulsief zijn en heeft een flink rugzakje waar ik nu niet teveel over zal vertellen.

Als we het over zakgeld hebben, komt het soms voor dat hij maanden of nog langer geen cent uitgeeft, maar als hij dan uitgeeft, kent hij weinig remmen. Dan heeft hij bijvoorbeeld in zijn hoofd dat hij 1000 op zijn rekening wil laten staan, maar als hij dan bijvoorbeeld op 980 zit, dan is hij zo teleurgesteld in zichzelf, interesseert het hem niets meer, omdat hij toch die 1000 niet meer heeft en geeft hij gerust nog een paar honderd uit, waar hij dan achteraf spijt van heeft.

Zakgeld is leergeld, dus dat kan gebeuren, maar straks gaat het om een groot bedrag en dan zou ik dit wel graag willen voorkomen en hijzelf ook. Wij hebben Rabobank en als je daar een spaarrekening opent, kun je het geld met een paar klikken weer terugboeken naar je gewone rekening. Je kunt limieten instellen, maar die heb je ook zo veranderd. Je kunt het geld voor een jaar of langer wegzetten, maar dat heeft ook niet onze voorkeur. Eigenlijk zoeken we dus iets waar hij niet a la seconde bij kan. 

Hebben jullie tips? Bestaan er bijvoorbeeld nog ergens rekeningen zonder internetbankieren? Of bestaat er nog een andere vorm waar je gewoon niet zo snel online mee kunt betalen? 

en je zoon is er niet mee akkoord dat jij dat geld voorlopig beheert? Sorry,  geen antwoord op je vraag, gewoon de eerste vraag die bij mij opkwam.

Als je kind ermee instemt kan je een spaarrekening openen waarop je ouder(s) kunnen meekijken. Als het om een groot bedrag gaat, zou ik dat zeker overwegen. Misschien met een lange termijn doel als een rijbewijs of auto of de inboedel voor zijn woning als hij ooit op zichzelf gaat wonen. Of iets dat jij door de financiële ellende niet voor je kinderen hebt kunnen betalen/kunt betalen. Als je daar vooraf afspraken over gaat maken met een concrete bestemming lijkt de kans me groter dat het dan niet aan onzin wordt uitgegeven.

Ik weet niet of het overal kan maar mijn bank heeft de mogelijkheid om een spaargeldslot aan te zetten. Dat kun je eraf halen maar het duurt 24 uur voor het geld dan weer vrij is. Voldoende om je te bedenken over een impulsaankoop. 
Je kunt ook je zoon vragen of hij je toestemming wil geven om mee te kijken op zijn rekening. Als hij daar toestemming voor geeft kan de bank dat instellen. 

Anoniemst

Anoniemst

13-11-2022 om 17:45 Topicstarter

TineWinkel schreef op 13-11-2022 om 17:28:

en je zoon is er niet mee akkoord dat jij dat geld voorlopig beheert? Sorry, geen antwoord op je vraag, gewoon de eerste vraag die bij mij opkwam.

Dat is dus wel hoe we het nu doen, maar dan hebben we het over een paar honderd euro van hem die bij mij op een spaarrekening staan. Los van een eventueel belastingnadeel bij een groter bedrag, ben ik nu dus zijn rem. Dat kan tot conflicten leiden als hij een koppige bui heeft. Prima als het zo moet, maar als het anders zou kunnen, zou dat mijn voorkeur hebben.

Een spaarrekening waar ik mee mee kan kijken, is denk ik niet voldoende. Dan zou ik het dus kunnen zien als hij teveel heeft uitgegeven, maar dan is het al te laat.

Een doel voor ogen houden, werkt bij mijn andere twee kinderen prima, maar bij hem door zijn problemen wat minder. Toch een korte toelichting. Hij heeft flinke traumaklachten waardoor hij een paar jaar geleden volledig thuis is komen te zitten. Is een paar jaar echt helemaal niet buiten geweest en dat begint nu eindelijk iets beter te gaan, maar op een concrete manier naar de toekomst kijken, is voor hem nog een stap te ver. Een rijbewijs heb ik alledrie de kinderen beloofd van mijn compensatie en de andere 2 denken dus inderdaad aan een auto of inboedel ofzo, maar voor hem is dat helaas nog een stap te ver. Al blijf ik hopen.


En tegenwoordig is geld uitgeven zo extreem gemakkelijk door internetbankieren. Eerder moest je naar een winkel als je iets wilde kopen. Je had te maken met openingstijden. Nu kan hij bij wijze van spreken vannacht om 3 uur bedenken dat hij iets nodig heeft om te gamen. 

Anoniemst

Anoniemst

13-11-2022 om 17:48 Topicstarter

AlisonH schreef op 13-11-2022 om 17:44:

Ik weet niet of het overal kan maar mijn bank heeft de mogelijkheid om een spaargeldslot aan te zetten. Dat kun je eraf halen maar het duurt 24 uur voor het geld dan weer vrij is. Voldoende om je te bedenken over een impulsaankoop.
Je kunt ook je zoon vragen of hij je toestemming wil geven om mee te kijken op zijn rekening. Als hij daar toestemming voor geeft kan de bank dat instellen.

Zo’n spaargeldslot klinkt heel handig! Dat zou hem al echt helpen. Als hij dan spijt heeft van iets, kan hij niet meteen met zijn geld gaan gooien. Ik ga een zoeken of de Rabo ook zoiets heeft en anders op zoek naar een bank die dat wel heeft.

In ieder geval ABN Amro heeft het. 

Een bewindvoerder inschakelen misschien? Kan op vrijwillige basis en die bepaalt dan (mede) de uitgaven. Dan heb je meestal een beheerrekening, leefgeldrekening en spaarrekening. Daar kun je dan dus niet zo maar bij. Maar zo iemand kost dan wel weer geld. 

Je kan misschien vragen om het bewind te mogen voeren over alleen dit bedrag. Veel voorlichting over bewind gaan uit van bewind over al het geld van de onder bewind gestelde, maar dat hoeft niet, er kan ook een deel van het vermogen onder bewind worden gesteld.
Op de site rechtspraak.nl staat veel informatie over bewindvoering

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 20:00

Iets in deze richting misschien?  Een rekening met opname beperking?
Weet er het fijne niet van, maar zoalsnje kunt lezen zijn er meerdere mogelijkheden. 

https://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/spaarinformatie/spaarvoorwaarden/opnamebeperkingen/

Of het geld in deposito's zetten. Daar zit altijd een termijn aan hoe lang het vast staat. En als die termijn afloopt, een nieuwe starten. Dan zijn er maar weinig momenten dat hij iets kan opnemen.

Met deposito sparen heb je ook een hogere rente. Hoe langer je het vastzet, hoe hoger de rente. Nadeel is wel dat je er dus niet bij kan als je dat een keer voor een nuttige reden wel zou willen. Bijvoorbeeld je zet het voor vijf jaar vast, over vier jaar vindt hij een baan waar hij met de auto heen moet, maar kan er dan geen kopen. Hier dus vooraf over nadenken en eventueel een kortere periode kiezen die je kunt verlengen.

Anoniemst

Anoniemst

13-11-2022 om 23:47 Topicstarter

Nogmaals bedankt voor het meedenken. Bewind vind ik persoonlijk nogal ver gaan, maar in ieder geval goed om te weten dat dat ook wat beperkter kan. Toch hoop ik dat we dat nu niet nodig gaan hebben.

Depositorekeningen had ik ook naar zitten kijken, maar die rente doet pas iets als je het echt wat langer vast zet. Ik ga de optie wel met hem bespreken, maar het voelt een beetje dubbel. Ze krijgen dat geld, omdat ze zo lang niets konden doen. Het is dus ook fijn dat dat nu eindelijk wel kan als ze zouden willen. Het liefst zou ik ze dus ook wel die ruimte willen geven. Ik verwacht echt niet alleen maar slimme dingen van ze, maar iets van een rem zou fijn zijn en daar maak ik me dus zorgen om. Zo’n rekening waar je pas na 24 uur wat mee kunt, zou echt al heel fijn zijn en ook opnamebeperkingen klinken niet verkeerd. Die andere opties houd ik natuurlijk in mijn achterhoofd.

Zoon heeft gelukkig al wel aangegeven dat hij hier binnenkort ook eens over wil praten. Hij heeft zelf namelijk nog geen idee wat handig is, maar denkt er wel net zo over.

Dat is goed nieuws

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 01:20

Anoniemst schreef op 13-11-2022 om 23:47:

Nogmaals bedankt voor het meedenken. Bewind vind ik persoonlijk nogal ver gaan, maar in ieder geval goed om te weten dat dat ook wat beperkter kan. Toch hoop ik dat we dat nu niet nodig gaan hebben.

Depositorekeningen had ik ook naar zitten kijken, maar die rente doet pas iets als je het echt wat langer vast zet. Ik ga de optie wel met hem bespreken, maar het voelt een beetje dubbel. Ze krijgen dat geld, omdat ze zo lang niets konden doen. Het is dus ook fijn dat dat nu eindelijk wel kan als ze zouden willen. Het liefst zou ik ze dus ook wel die ruimte willen geven. Ik verwacht echt niet alleen maar slimme dingen van ze, maar iets van een rem zou fijn zijn en daar maak ik me dus zorgen om. Zo’n rekening waar je pas na 24 uur wat mee kunt, zou echt al heel fijn zijn en ook opnamebeperkingen klinken niet verkeerd. Die andere opties houd ik natuurlijk in mijn achterhoofd.

Zoon heeft gelukkig al wel aangegeven dat hij hier binnenkort ook eens over wil praten. Hij heeft zelf namelijk nog geen idee wat handig is, maar denkt er wel net zo over.

Je kunt hem toch ook gewoon een deel vrij te besteden geven en de rest gaat op een deposito? Weet niet om welk bedrag het gaat. 

Stel hij krijgt 1500. Dat hij 500 euro op zijn lopende rekening krijgt om vrij te besteden en de rest zet hij vast.

Of je zet het op een rekening op jullie naam en hij kan dan bij jullie geld aanvragen als hij dat zou willen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.