Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Salaris en voorwaarde

Ik kan een baan krijgen voor 32 uur, bruto 2000 euro. Iemand enig idee hoeveel dat netto is? Op internet staat 1800 netto, vraag me af of er zo weinig vanaf gaat. Wat vinden jullie van dat salaris mbo niveau? 


 Bruto-netto zou het best kunnen kloppen. Bij zo’n bedrag betaal je inderdaad weinig belasting. Je kunt ook bij het bedrijf om een berekening vragen. Wat je over houdt, hangt ook af van je pensioenpremie.

Qua beloning is het gemiddeld, geen startsalaris en in sommige branches kom je nog niet aan de 2500 bij 40 uur.

Kikki39

Kikki39

10-04-2021 om 11:33 Topicstarter

Dank je. 

ook is hier pauze in eigen tijd, 

Pauze is toch verplicht? Wat moet ik hiermee?

Pauze is altijd eigen tijd. Tenminste, ik heb nooit anders meegemaakt dat je verplicht een half uur of uur in eigen tijd pauze moest nemen. Volgens de regels dan, er wordt niet overal even strikt mee omgegaan.

Kleine koffiepauzes zijn meestal werktijd, en mits het werk het toelaat.

Kikki39 schreef op 10-04-2021 om 11:33:

Dank je.

ook is hier pauze in eigen tijd,

Pauze is toch verplicht? Wat moet ik hiermee?

Lunchpauze is bij ons ook in eigen tijd. Bij een 8-urige werkdag ben je dus 8,5 uur op je werk.

Lees je eens in, zoek zelf naar de regels en afspraken: Wat zijn de wettelijke regels voor pauzes tijdens mijn werk? | Rijksoverheid.nl en wij kunnen al helemaal niks zeggen over jouw nettoloon. Dat hangt aan van alles af. Je eerste ongeveer 6000 euro die je verdient is bij iedereen netto. Over de rest betaal je in de eerste schaal iets van 37% belasting. Reken het zelf eens na. 

Het is niet alleen salaris waar het om gaat. Heb je reistijd, is er reiskostenvergoeding, andere secundaire arbeidsvoorwaarden: pensioen, aantal vrije dagen, andere extraatjes? Hoe flexibel ben je in het werk (als je dat nodig hebt)?

Bij een bruto maandloon van € 2.000 betaal je - als je de loonheffingskorting gebruikt - € 194,83 loonheffingen per maand.

Pauze in eigen tijd is normaal. Ik heb me daar ooit op verkeken toen ik ergens ging werken waar standaard iedereen 's ochtends en 's middags een kwartier pauze 'had' (in eigen tijd dus!), naast de lunchpauze.

Het gaat erom of JIJ er tevreden mee bent en of je überhaupt alternatieven hebt. Dat bepaalt of je verder zoekt in in je handjes mag knijpen met deze baan.

Lunchpauze is voor mij altijd eigen tijd geweest en koffiepauzes doen we niet aan.

Ik weet niet beter dan dat pauze in eigen tijd is dus 8 uur werken, half uur pauze.

aanvullende arbeidsvoorwaarden zijn wel belangrijk. Zit je vakantiegeld in die 2000 euro? Hoeveel vakantiedagen heb je? Bij ons heb je tegenwoordig een basissalaris met het wettelijk minimum aan vakantiedagen . Daarnaast heb ik een pot geld en daarmee kan ik extra's doen (vakantiegeld uitkeren, extra vakantiedagen kopen). Gebruik ik het niet dan wordt dar bedrag aan het eind van het jaar uitgekeerd. 

Tegenvragen

'Op internet staat 1800 netto' - waar op internet?

Wat vind je zelf van dit bedrag? Of eigenlijk: waarom stel je deze vraag?

Vertel wat je dwars zit, dan kunnen we je beter helpen.

Kikki39

Kikki39

10-04-2021 om 22:23 Topicstarter

Of ik dan wel 1800 euro overhou. Niet dat het dadelijk 1600 euro netto is.

Je kan bij het bedrijf waar je kan gaan werken een pro forma loonstrook aanvragen. Dit is een proefloonstrook. Zo weet je precies wat je gaat verdienen.

Kikki39 schreef op 10-04-2021 om 22:23:

Of ik dan wel 1800 euro overhou. Niet dat het dadelijk 1600 euro netto is.

Wat verdiende je hiervoor dan? Bij hoeveel uur en bij welk bruto loon?

Ik neem aan dat dit niet je eerste werkgever is ...

https://werkurenberekenaar.nibud.nl/introductie

Met deze tool kun je alles berekenen. Ook de eventuele invloed op toeslagen etc. En kinderopvang. Daarnaast kun je berekenen wat de invloed is van meer/minder uren gaan werken. 

Kikki39

Kikki39

11-04-2021 om 10:13 Topicstarter

Bedankt, eerst 2700 bij 40 uur.


Je gaat 20% minder werken en gaat bruto 26% minder verdienen. Klinkt niet erg goed.

Het netto verschil zal iets minder zijn. Maar dat lijkt me geen argument voor de werkgever.

Ik zou er toch nog een gesprekje aan wagen. Het is immers niet de bedoeling dat je bruto uurloon achteruit gaat denk ik? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.