Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mare

Mare

04-12-2019 om 08:10

Schade houten vloer door hulp, zelf claimen?

Ik vraag graag even jullie expertise.
Wij hebben ons huis verkocht, gaan 1e week januari verhuizen.
Had hulp gevraagd om elke week iets ‘groots’ te poetsen, tegels badkamer, ramen lappen etc. zodat we ons huis lekker schoon kunnen achterlaten voor de nieuwe bewoners.
Deze keer gevraagd of ze de oven wilde doen. Bij thuiskomst bleek dat ze de oven flink heeft ingespoten met ovenreinigerspul of zo, en daarna boven is gaan stofzuigen.
Ondertussen heeft dat spul flink gelekt op onze houten vloer.
Toen ze dat zag is ze beetje in paniek met schuursponsje gaan poetsen.

Gevolg 3 lelijke, zwart/groenige vlekken in de vloer, met daaromheen een grote wittige rand. Ik heb al van alles geprobeerd met wax en olie, het helpt niet. Het zijn goed zichtbare plekken. Zondag waren nwe bewoners hier om wat te meten, zij gaven aan dat ze willen dat het opgelost wordt (ook al zeiden ze dat ze de hele vloer gingen schuren...).

Ze vindt het heel erg vervelend. Het is een erg aardige vrouw dus ik heb gezegd dat het kan gebeuren, maar dat we wel moeten kijken naar de schade want dure vloer. Ze gaf zelf meteen aan een WA-verzekering te hebben. Alleen: ze werkt zwart, dus hoe kan ze dan die schade aangeven die ze veroorzaakt heeft tijdens zwart werk?
Kan ik dan niet beter bij mijn eigen verzekering claimen alsof ik het zelf gedaan heb?

Los daarvan is het ook nog complex: voor er een taxateur is geweest en iemand om te herstellen zijn wij al verhuisd en is huis van nieuwe kopers.
Kortom; midden in verhuisperikelen is dit even complex. Hoor graag jullie input/ervaring!

Niki73

Niki73

04-12-2019 om 08:39

Overleggen?

Ik zou met de nieuwe bewoners overleggen: jullie kunnen dit deel laten schuren en bijwerken, maar dat wordt nooit zo mooi als wanneer de hele vloer in een keer gedaan wordt. Dus misschien de schade laten taxeren en dat bedrag aan de nieuwe bewoners geven?

Dymo

Dymo

04-12-2019 om 10:43

ook gehad

Vlak voor mijn verhuizing raakte het riool verstopt, waardoor al het afvoerwater van de wasmachine (die boven stond) via het laagste open punt - de wc beneden - over de houten vloer stroomde. Die ging helemaal bol staan. Ik heb de taxateur van de verzekering laten komen en afgesproken met de kopers dat zij het geld van de verzekering zouden krijgen. Wat zij daar vervolgens mee deden moesten ze zelf weten. Dit hebben we zwart op wit gezet en zo is het naar ieders tevredenheid uitgevoerd.

vlinder72

vlinder72

04-12-2019 om 11:11

Dymo

Goed geregeld maar in dit geval heeft de hulp de vloer beschadigd.

Angela67

Angela67

04-12-2019 om 11:55

vlinder72

naar de nieuwe eigenaren toe is het hetzelfde. Zij kunnen geld geboden krijgen en dan zelf besluiten wat er mee te doen. Waar dat geld vandaan komt is ander verhaal.
gr Angela

Mijntje

Mijntje

04-12-2019 om 13:59

verhalen

Ik vind niet dat je het op de hulp kan verhalen, als je dat van plan was. Ze werkt zwart, dat is ook jouw keuze. Dus jouw verantwoordelijkheid.
Het is wel heel vervelend.
Ovenreinigers etc maar niet meer in huis halen.

Angela67

Angela67

04-12-2019 om 14:46

Zwart werken

Dat is verantwoordelijkheid van hulp: als hij/zij het niet opgeeft kun je daar als betaler niets aan doen. "Om schoonmaakwerkzaamheden en andere hulp in huis, zoals oppassen of tuinieren, voor particulieren te stimuleren is in 2007 de regeling dienstverlening aan huis opgesteld. Komt de hulp maximaal drie dagen per week voor huishoudelijke klusjes in en om het huis? Dan is hij of zij niet in loondienst hoef je geen loonbelasting en premies af te dragen. De hulp moet de inkomsten officieel wel opgeven bij de belastingdienst."
Gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-12-2019 om 14:47

Als je

Als je het via je eigen verzekering kan regelen zou ik dat doen. En even contact opnemen met de nieuwe eigenaren om te vragen wat zij het liefste hebben.

Mijntje

Mijntje

04-12-2019 om 15:29

Angela

Nou, je kan ook een witte werkster nemen en wat meer betalen.

Angela67

Angela67

04-12-2019 om 15:32

tuurlijk

het kan, Mijntje, maar het is verder geen discussie in dit geval. De huidige wetgeving geeft in mijn optiek vrijheid met voldoende waarborgen. Als jij vindt dat de wet niet goed is, dan is dat een ander verhaal. Maar iemand zich schuldig laten voelen door niet de wet te noemen (zoals jij doet) vind ik niet zo netjes.
gr Angela

ps inderdaad doe ik zaken met een witte werkers/werkstersbureau, met als reden dat ik ook niet iemand hoef te zoeken en alles wordt qua betaling e.d. geregeld.

Mijntje

Mijntje

04-12-2019 om 16:06

anders geformuleerd

Ik vind het zielig daar deze arme vrouw mee te belasten. Zou ik niet kunnen. Als zij haar verzekering zou aanspreken moet zij daarna meer voor die verzekering betalen. Met haar magere inkomen.

Handige link van Henrike.

Angela67

Angela67

04-12-2019 om 16:20

magere inkomen?

Mijntje,

Dat is pas condescending oftewel in goed Nederlands neerbuigend. Wat weet jij daar nou van? En hoe weet jij dat premie omhoog gaat? Houd het zakelijk zou ik zeggen en besluit van daaruit wat je morele kompas zegt. Als Mare vond dat ze haar hulp daar niet mee kon belasten had ze het al direct gezegd.

Ik zou het voor mijn eigen gevoel raar vinden om tegen de verzekering te zeggen dat ik het zelf had gedaan terwijl dat niet zo was. Dus als dat mijn morele kompas is, dan komt de vraag: wat dan? Ik zou zeggen: laat de hulp de beslissing nemen of ze het bij haar verzekering meldt of niet. Als de hulp dat niet doet, prima, als de hulp het wel doet, ook prima.

gr Angela

Flavia

Flavia

04-12-2019 om 16:32

Angela/Mijntje

'laat de hulp de beslissing nemen of ze het bij haar verzekering meldt of niet.'

Zie de link die Henrike geeft:

Alleereerst moet u goed duidelijk hebben of de huishoudelijke hulp werkt als zelfstandige of op basis van een regeling huispersoneel.

Als de hulp, zoals in de meeste gevallen, geboden wordt door een particulier dan wordt er bij schade vanuit gegaan dat de hulp “in dienst” is van de particuliere klant. De hulp is niet voor de gezelligheid gekomen maar om taken voor u uit te voeren tegen betaling. Ongelukjes, klein of groot, horen dan bij het risico dat u als particuliere klant neemt bij het zelf “in dienst” nemen. Veel mensen denken dat een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering van de hulp de schade vergoedt maar dat is niet het geval. Als “werkgever” draagt u het risico van schade door uw “medewerker”. Een wettelijke aansprakelijkheid voor particulieren geldt enkel voor schade die als particulier veroorzaakt is en niet als “werknemer”.

Het risico is voor de inhuurder, in dit geval Mare, en valt daarom onder haar verzekering en niet die van de hulp.

Angela67

Angela67

04-12-2019 om 16:34

kijk

dat is handig, had ik niet gelezen.
Ik sloeg aan op het feit dat het zo zielig zou zijn omdat ze zo arm zou zijn.
Gelukkig is er een zakelijke basis om beslissingen op te nemen.
gr Angela

Lente

Lente

04-12-2019 om 17:30

Altijd fijn als de wet past bij mijn gevoel 😃

Hele nuttige link!

Mijntje

Mijntje

04-12-2019 om 17:50

ik sluit mij aan bij lente: altijd fijn als de wet past bij mijn gevoel.

En ja: ik chargeerde een beetje. Misschien moet Lanza maar weer eens binnenvallen.

Juta

Juta

04-12-2019 om 17:55

Niet zelf gedaan

Maar zelf zou ik me wel mede verantwoordelijk voelen.
Ik begrijp dat de hulp een klus moest doen die ze normaal niet doet. Hebben jullie voorbesproken dan hoe je dit graag gedaan had willen hebben?
Ook wel maf eigenlijk dat een schoonmaakmiddel niet doet waar het voor bedoeld is. (nl in oven blijven

Zelf heb ik trouwens matten liggen in keuken op mijn houten vloer, hout en keuken is nogal een tricky combi.

Mare

Mare

04-12-2019 om 20:00

Dank!

Dank Angela, ik wist niet van de toevoeging dat niet wij maar hulp zelf verantwoordelijk is voor afdracht.
Ik wil haar niet in problemen brengen, want weet zeker dat zij de inkomsten niet opgeeft.
Ik heb vanmiddag even gebeld met onze verzekeraar en de schade gemeld zonder te melden dat deze door de hulp is veroorzaakt, maar gezegd dat ‘we’ aan het schoonmaken waren, de oven hadden ingespoten, lekkage op vloer etc.
We blijken allrisk verzekerd, dus ook voor schade die we zelf veroorzaken. Zaterdag komt er een vloerenboer schade opnemen, en offerte voor herstel.

Zoals jullie zeiden willen we dan bedrag liefst ontvangen, dus niet vloer laten repareren, maar dat aan kopers geven. Dat scheelt hen weer want zij willn vloer toch al helemaal laten schuren. Mooie suggestie!
Zo hopen we het dan op te lossen.
Dank voor meedenken!

Mare

Mare

04-12-2019 om 20:10

Aanvulling

Ik zie pas na plaatsing van mijn reactie de laatste reacties, waarbij toch wordt aangegeven dat het risico bij mij, als werkgeefster, ligt en niet bij de hulp.
Onze hulp gaf overigens zélf meteen aan een WA-verzekering te hebben.

Wij hebben er dus voor gekozen het idd via onze eigen verzekering te regelen. Maar hebben, om discussies te vermijden, daarbij niet specifiek vermeld wíe de schade heeft veroorzaakt.
Overigens maakt zij al jaren bij ons schoon. En dat bestaat uit reguliere klussen (zuign, dweilen, badkamer etc.) en elke week op verzoek iets extra’s zoals strijken, ramen lappen en ook wel soms de oven. Altijd goed gegaan, dit keer dus niet. Kan gebeuren, maar wel netjs dat ze meteen aangaf de schade te willen vergoeden.

Dit nog even ter aanvulling..

Eerst hiermee proberen

Schoon te maken?
Ik had vlek in houten vloer doordat de voet van een lamp nat was geworden en afgaf. Nooit gedacht dat ik het eraf zou krijgen, maar lukt hiermee. Je ziet dan nog wel kleurverschil wellicht
https://www.wocashop.nl/woca-vlekverwijderaar.html

Adelaide

Adelaide

04-12-2019 om 23:21

Mijntje #17 (o.t.)

Wil je niet zulke rare dingen zeggen? 😜 ik kom na een poosje weer eens buurten en kan weer gewoon draadjes lezen, dus pas op met wat je wenst.

Vette pech

Flavia was me voor maar ik herhaal het gewoon maar even. Een werkgever kan schade, veroorzaakt door zijn werknemer, niet claimen bij die werknemer. Alleen als er sprake is van "opzet of bewuste roekeloosheid". Er is een uitzondering voor verkeersboetes die een werknemer oploopt met de bedrijfsauto, maar verder is de hoofdregel dat als een werknemer schade veroorzaakt, de baas gewoon vette pech heeft. Opzet zoals gezegd dus daargelaten.

En inderdaad, als je een werkster inhuurt (zwart of niet, dat maakt niet uit), dan zal dat gewoonlijk op basis van een arbeidsovereenkomst zijn.

Pech dus. Een WA verzekering van de werkster zal dan ook niet helpen, ze is namelijk niet aansprakelijk, zie boven.

Groeten,

Temet

Mare

Mare

07-12-2019 om 13:07

Schade gemeld, en is opgenomen

Schade inmiddels gemeld bij verzekering.
Vandaag was er een ‘vloerenboer’ om te taxeren wat herstel zou kosten. Hij gaf aan dat verzekeraars vaak niet moeilijk doen om dan de hele vloer te laten schuren om kleurverschil te voorkomen, dus dat dat mogelijk ook een optie zou zijn.
Heel fijn voor de nieuwe bewoners natuurlijk (die toch al van plan zijn om de vloer te schuren) maar daarvoor moet huis leeg zijn en tussen verhuisdatum en opleverdatum zit maar 1 dag. Dat gaat ons niet lukken qua tijd en vind ik ook te veel gedoe.
Komt nog bij dat nieuwe bewoners nu ineens wat moeilijk doen en aangeven dat alle gaten in de muren, doordat wij planken en foto’s weghalen, netjes gevuld moeten worden. Wat wij zo achterhalen is dat het gezien wordt als ‘netjes’ maar dat het geen verplichting is. Anyway, mijn man voelt zich wel geroepen om dat te doen en die gaat de dag ná onze verhuizing, en dus voor de overdracht bij de notaris, nog een hele dag gaten staan vullen. Dan kan de vloer dus ook niet gedaan worden.

Wat hier eerder in draadje is gemeld, dat er een cash uitkering komt die dan evtl met nieuwe bewoners wordt verrekend, gaat hier voor zover ik begrijp niet op. Verzekering wil offerte en factuur, vloerenman maakt factuur voor het werk.
Jammer wel, was fijn geweest als we het zo konden oplossen dat we niet nog een dag vlak voor de verhuizing in de troep zitten van schuren en lakken.
En suf dat dat werk gedaan wordt, en de week erna gaan nieuwe bewoners de hele vloer nogmaals schuren... Maar goed, wij leveren de vloer netjes op, en daarmee is het - hopelijk - klaar!

(Hoe lastig ook om dit fijne huis te verlaten, zal ik blij zijn als de overdracht geweest is. Gedoe. En of de duvel er mee speelt gaan er allemaal dingen stuk, rolgordijn, kraan die lekt...)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-12-2019 om 13:35

Dat hoeft toch niet

Je hebt een offerte nodig en een factuur.
Die factuur mag ook van een ander bedrijf zijn.
Je kunt toch in overleg treden met de nieuwe bewoners en vragen wat zij willen?

Olivia

Olivia

08-12-2019 om 14:46

Gaatjes

Gaatjes vullen is toch zo gedaan? Je houdt een tube vulmiddel op zak en zodra je een plank van de muur schroeft doe je er meteen een kloddertje vulmiddel in ( ik deed 't gewoon met mijn vingers en had een pakje natte doekjes bij me ( om je vinger schoon te maken en je kunt met het natte doekje het gevulde meteen aansmeren)

Mare

Mare

15-01-2020 om 21:51

Afronding

Uiteindelijk heeft verzekering toch een cash bedrag(je) uitgekeerd. Is naar nwe bewoners gegaan. Die overigens na onze hartelijke aanbeveling ook onze fijne hulp overnemen.
En die gaatjes: schoonzoon is als een speer langs alle gaten gegaan met vulmiddel.

Huis is inmiddels overgedragen, inspectie dik in orde. Blij dat t zo is opgelost!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.