Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mies Aapnoot

Mies Aapnoot

01-06-2019 om 23:02

Schooldirecteur, is dat leuk?

Ik heb zo'n 20 jaar werkervaring als leidinggevende aan kleine teams (8 - 10 mensen). Eerst in de jeugdzorg, toen in het welzijnswerk voor ouderen. Ik ben dus bekend met het werken met en voor mensen. Ik wil eigenlijk nog wel een carrière switch maken, maar nog weet niet goed wat. De jeugd trekt me wel weer, maar in de jeugdzorg is zoveel veranderd en niet allemaal ten goede.

Nou krijg ik steeds advertenties van een 2-jarige opleiding tot schooldirecteur. Ik ben geen onderwijs-kenner, maar het lijkt me best een functie die mij mogelijk zou passen. Een team professionals aansturen / faciliteren / coachen, dat lukt me over het algemeen wel. Maar er zitten vast ook nog heel veel onderwijs-eigen kanten aan waar ik nu niet aan denk.

Zijn er hier mensen uit het onderwijs die me iets over deze functie kunnen vertellen? Is het een leuke, uitdagende en afwisselende baan, of vooral heel veel brandjes blussen, protocollen naleven en formulieren invullen? En hoe wordt in het onderwijs aangekeken tegen schoolleiding van buiten het onderwijs (dus zonder lesbevoegdheid).

Mies Aapnoot

Mies Aapnoot

01-06-2019 om 23:31

En ouders?

En wat vinden andere ouders belangrijke eigenschappen / vaardigheden van een schooldirecteur?

Misschien past het draadje straks wel beter in de rubriek Ouders en school. Dan wordt het vast wel verplaatst.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-06-2019 om 23:36

Hier

De basisschool van mijn kinderen heeft jaren een zij-instromer gehad als directeur. Volgens mij heeft hij zijn lesbevoegdheid gehaald terwijl hij al directeur was. Het was in ieder geval een heel goede. De dame die na hem kwam was van een heel ander kaliber helaas.
Volgens mij is het wel veel gedoe voor weinig geld. De directeur van een kleine basisschool zit in salarisschaal 11, dan kun je het ergens anders veel makkelijker verdienen.

Bo of vo?.

Dat maakt nogal wat uit denk ik.......

Ingrid

Mies Aapnoot

Mies Aapnoot

02-06-2019 om 10:43

Basisonderwijs

Lijkt mij beter aansluiten.

@Emma

@Emma

02-06-2019 om 10:50

Mies

"Lijkt mij beter aansluiten"

waarbij?

Mies Aapnoot

Mies Aapnoot

02-06-2019 om 11:11

Sluit beter aan

Bij mijn werkervaring. En dan met name waar het gaat om het werken met een relatief klein team.

@Emma

@Emma

02-06-2019 om 11:36

Mies

In het voortgezet onderwijs hebben de grote scholen vaak deelscholen met kleine teams, vandaar mijn vraag. Ik zou kiezen voor een concept waar je achter staat. In het vo heb je te maken met vakdocenten, in het po niet of een stuk minder. Ieder zijn voorkeur/sterke kant. Onderwijskundige kennis en ervaring is noodzakelijk.
Aan de andere kant: de meeste onderwijsmanagers zijn in hart en nieren schoolmeesters/-juffen en niet de beste leidinggevenden. Efficiëntie en doelgerichtheid zijn daardoor vaak ver te zoeken op scholen. Dat is de ervaring van een aantal zij-instromers uit andere sectoren.
Waarom ga je niet eens meelopen of stagelopen op een school? Of ga eens vrijblijvend in gesprek met een schooldirecteur. Het onderwijs is zo groot en divers.

Sas

Sas

02-06-2019 om 12:22

Of op het VO functies als : jaarlaagcoordinator

Dat hangt een beetje van de school af. Kan zijn een bepaalde jaarlaag, bijvoorbeeld alle brugklassen. Of klas 4 en 5 van de Havo, etc.

Het nadeel van een directeur basisschool vind ik dat je heel veel praktische zaken moet regelen, zeker als er geen ondersteunend personeel is. Dat zou ik minder interessant vinden.

bieb63

bieb63

02-06-2019 om 13:19

kleine versus grote basisschool

De functie van de directeur loopt nogal uiteen bij een kleine of grote basisschool. Bij een grote is er een adjunct en meestal ook 1 of meerdere adm. medewerkers. Maar bij een kleine basisschool is dat niet zo en dan is het echt heel veel (digitaal)papier en regelwerk.

Guera

Guera

02-06-2019 om 13:29

Ook verschil

Als je als school in een stichting hangt of een eenpitter bent. Heb hier wel gezien dat het van koffie zetten en slingers ophangen op feestjes tot overleg met gemeente over onderhoud, tot onderwijsjaarplannen schrijven gaat.

Dees

Dees

02-06-2019 om 17:16

Verschilt

Verschilt denk ik ook onder welke stichting je valt en wat er boven zit. De directeur van onze school was er nog met de sportdag en na de opening liep ze het veld af en zei ze dat haar vakantie vanaf dat moment in gegaan was.

De kinderen moesten nog een week naar school dus we waren redelijk verbaasd.

En toen we haar uitnodigden voor een ander overleg was ze die dag toevallig vrij.

Maar goed als ik haar op zaterdag een app stuur voor school gerelateerde zaken krijg ik vaak in het weekend nog reactie. Veel van onze overleggen doen we in de avond als zij in de auto naar huis is en het gebeurd niet zelden dat een nieuwsbrief of andersoortige email midden in de nacht verstuurd wordt. Maar dat kan natuurlijk ook een "kijk mij eens druk zijn actie zijn".

Besef dat je qua leiding geven echt een stap terug moet doen. Bij docenten moet echt alles heel duidelijk en formeel vastgelegd worden, vertel je (lees schrijf je dat niet in een actieplan) ze niet dat een bepaalde versiering na een viering weet terug moet komen dan gaat het vaak met de leerlingen mee. Is er ergens geen vast beleid voor dat gebeurd het niet. Dus is er geen verantwoordelijke voor een losliggende stopetegel dan worden er gerust een heel schooljaar elke ochtend om die tegel heen een paar pionnen gezet in plaats van een reparatie aangevraagd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.