Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Doos

Doos

03-07-2020 om 18:51

Schoonmaken zorginstelling

Mijn dochter heeft een sollicitatie voor schoonmaakwerk (vakantie) in een verzorgingshuis. Dragen schoonmakers daar altijd een uniform? Ze heeft namelijk geen broeken en mijn uitspraak dat je in een rokje geen badkamers kunt soppen gelooft ze niet.

Tine Winkel

Tine Winkel

04-07-2020 om 08:10

Laat haar

In haar rokje de wc schoonmaken en maak wat foto's...? Heel verhelderend lijkt me... (het lijkt alsof ze nog geen ervaring heeft met schoonmaken?)

Doos

Doos

04-07-2020 om 08:49

Dat

Dat was mijn vraag niet. Ik wilde weten of je altijd kleding verstrekt krijgt. Dat lijkt me toch wel, met alle viezigheid waar je mee te maken krijgt. En mondkapjes?

Peetje

Peetje

04-07-2020 om 08:52

Hier niet

Geen uniform, maar ook gen rokken. En al helemaal geen korte.
Als ze bij ons in een (kort) rokje aan zou komen zou de leidinggevende daar wat van zeggen en haar verzoeken vanaf morgen in een broek te komen. De meeste dames hier dragen spijkerbroeken met een shirtje.
Draag vooral geen mooi nieuw goed, dat is echt zonde want het is zwaar en soms vies werk.

ElenaH

ElenaH

04-07-2020 om 08:55

Nee

'Ik wilde weten of je altijd kleding verstrekt krijgt. Dat lijkt me toch wel, met alle viezigheid waar je mee te maken krijgt. En mondkapjes?'

Nee hoor, je werkt gewoon in je eigen kleding.

Peetje

Peetje

04-07-2020 om 08:55

Dat moet ze even navragen

Hier dus eigen kleding, maar dat is niet overal zo. Mondkapjes (medische) dragen ze hier wel, worden door de baas verstrekt. Maar ook dat is niet overal. Even bellen dus.

Doos

Doos

04-07-2020 om 09:46

Bedankt

Ja, ze gaat het zeker vragen op haar sollicitatiegesprek. Als er geen uniform verstrekt wordt zal ze dus een (spijker-) broek moeten kopen. Ondanks gebrek aan professionele schoonmaakervaring kan ze best aardig schoonmaken. De snelheid zal er niet voldoende in zitten, maar ze werkt wel heel netjes.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-07-2020 om 10:01

Bij mijn instelling

Werken alle mensen in de schoonmaak in bedrijfsleiding. Ook de vakantiekrachten. Dus navragen om te weten hoe het daar zit lijkt me zinnig.

zebra

zebra

04-07-2020 om 10:01

bij ons wel

maar is in een ziekenhuis. Maar als er geen kleding verstrekt wordt, dan iets aantrekken wat vooral fijn zit en toch fatsoenlijk oogt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-07-2020 om 10:05

Bedrijfsleiding

moet natuurlijk zijn bedrijfskleding. Ik had beter uniform kunnen schrijven 🤣

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-07-2020 om 12:39

bij ons

draagt een bescheiden deel van het personeel om identiteitsredenen rokken. Daar kun je best mee schoonmaken hoor.

Bij ons krijgen vakantiehulpen geen compleet uniform, alleen een poloshirt.

Wilgenkatje

Het zal vast geen kort rokje zijn 😉
Sinï

Tine Winkel

Tine Winkel

04-07-2020 om 14:02

At TO

Excuus voor mijn reactie, ik dacht dat je argumenten zocht om je dochter in n lange broek te krijgen, vandaar. Mijn ervaring is, dat t heel erg afhangt van waar je moet schoonmaken. In kantoorgebouwen vaak eigen kleding in n ziekenhuis bedrijfskleding.

in ons kantoorgebouw

In het kantoorgebouw waar ik werk hebben de schoonmakers wel soort hes aan van het schoonmaakbedrijf, maar de broek (of wat dan ook) is volgens mij eigen kleding.

Ik zou het inderdaad even navragen. En heeft dat verzorgingstehuis airco? Zo niet, dan zou ik geen spijkerbroek aanschaffen, maar iets dunners, want anders wordt het zweten (zeker nu spijkerbroeken tegenwoordig niet meer volledig uit katoen bestaan).

Groeten,

Temet

Veer

Veer

05-07-2020 om 07:45

Doos

Waarom zou je in een rokje geen badkamer kunnen schrobben?

En ik neem aan dat je daar geen strijd met haar over aan gaat. Dat zou echt jammer zijn, want: dat stuk ligt bij de organisatie waar ze gaat werken! Dat is, vind ik, juist het fijne van werken: worden ze (soms) ook een beetje door een werkgever opgevoed.

Logisch

Je kan thuis prima in een rokje de badkamer schrobben. Maar niet als he dat zo doet op je werk. Lijkt me logisch.

40er

40er

05-07-2020 om 08:41

Cliënt

Ik heb cliënten die van een bepaalde geloofsstroming zijn en daar is een broek not rond. Ik draag daar ook altijd een rok of jurk en ik kan er prima mee poetsen hoor. Je rok moet niet te kort zijn, sowieso knie lengte of langer. En je moet niet bukken om iets laag te doen, maar door de knieën gaan.

Raar

Maar hebben die cliënten daar wat over te zeggen dan. Ik ben t met je eens hoor dat je in een wat langere rok best kan poetsen. Maar als jij voor ienand komt poetsen mag diegene toch al blij zijn dat je dat doet lijkt me. Als ze dan ook nog voorwaarden stellen zoals wel of niet een broek dat vind ik nogal ver gaan. Net zoals je ook niet van een Turkse schoonmaakster mag of kan verwachten dat ze haar hoofddoek af doet omdat je dat zelf ook niet ophebt. Ik zou t niet accepteren.

Doos

Doos

05-07-2020 om 10:14

Keurig

Naar het sollicitatiegesprek doet ze een lange rok met ruitjes aan. Zou ze er nog gevlochten haren en een hoedje bij dragen, zou ze zo kunnen doorgaan voor refo.
Ik ga er niet met haar over in discussie hoor. Ik geef goede adviezen, en als zij meent dat ze in een (kort) rokje ook kan poetsen en haar werkgever vindt dat goed, prima... Ze heeft vast nog wel wat oude kleding die ze dan tijdens het werk aan kan, maar dus geen broeken.

Dit

Nou prima probleem opgelost

ElenaH

ElenaH

05-07-2020 om 11:03

Hoezo niet?

'Maar als jij voor ienand komt poetsen mag diegene toch al blij zijn dat je dat doet lijkt me.'

Hoezo? Je betaalt ervoor, dan mag je toch eisen stellen?

Dit

Ja wel eisen qua netheid (hoewel dat ook subjectief is) maar niet dat iemand een rok aanheeft als diegene dat zelf niet zou doen. Bv omdat degene waarbij schoon wordt gemaakt christelijk is.

Als ik iemand inhuur om schoon te maken kan ik ook niet vragen om de hooddoek af te doen omdat ik zelf geen moslim ben.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-07-2020 om 11:33

Dubieus

Dat vind ik ook dubieus hoor, dat schoonmaken namens een instelling bij individuele mensen thuis gekoppeld kan zijn aan kledingeisen. Eisen op gebied van schoonmaken zijn prima, natuurlijk dat is het werk waar het om gaat.

Als je in een instelling of voor een zorgaanbieder werkt waar kledingvoorschriften zodanig zijn dat je vrouwen een rok /jurk aan moeten, kan ik me er nog iets (in de zin van een heel klein beetje) voorstellen. Dan ga je altijd in een rok/jurk van een bepaalde lengte naar je werk. Maar als je namens een zorgaanbieder die dat niet verplicht bij mensen thuis komt poetsen en je moet dan bij die ene een rok/jurk aan omdat de cliënt dat eist, dan vind ik dat van een andere orde.
Als die mensen particulier iemand zoeken, dan lijkt het mij dat ze meer noten op hun zang kunnen hebben dan wanneer een zorgaanbieder in zo iemand moet voorzien. Of ze moeten een zorgaanbieder van de eigen geloofsachtergrond zoeken.

Doos

Doos

05-07-2020 om 11:47

In het zorgcomplex

Dit betreft een functie in de zorginstelling zelf, dus ook wel in wooneenheden, maar dan in het verzorgingshuis.

40er

40er

05-07-2020 om 12:01

Niet verplicht hoor

Ik word vanuit mijn werk niet verplicht hoor. En als er vervanging is voor mij bij die cliënten doen ze ook niet moeilijk als het iemand in een broek is hoor. Mar ik weet dat die betreffende cliënten het fijner vinden, kleine moeite voor mij.
Ik gaf het meer aan dat poetsen in een rok echt wel kan, maar dat je voor jezelf dan met een paar kleine dingen rekening mee moet houden. Zoals bukken bv.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-07-2020 om 12:02

je hebt rokjes en rokjes

Morgen ga ik werken, ik zal eens opletten. Er zijn inderdaad refomeisjes onder het personeel, maar hun rokken zijn beslist niet overdreven lang. Ik denk dat ze geregeld een korte legging eronder dragen..

( hoedjes zijn er uitsluitend bij kerkgang in bepaalde protestantse kringen Doos, dit met dank aan een bepaalde uitleg van teksten die apostel Paulus liet overleveren in wat nu bekend is als het nieuwe testament in de bijbel.)

40er

40er

05-07-2020 om 12:06

Rokjes lengte

Ik weet dat op de scholen in reformatorische kringen wel eens rokken controle was. Als je op je knieën zit moet je rok de grond raken. Volgens mij is dat niet meer, wat bij veel rokjes denk ik wel eens dat mijn riem nog breder is 😉. Of zoals man dan zegt, precies goed om te leren liplezen 😃

specht

specht

05-07-2020 om 12:28

Tekst

Ik kom geregeld in een zorginstelling voor gehandicapten die daar vast wonen. Daar hangt in de toilet voor personeel en bezoekers een bordje waarop staat: De bewoners wonen hier, en wij mogen dit door onze ondersteuning mogelijk maken. Ik vind dit altijd een mooi uitgangspunt.
Overigens gelden er in dat huis geen bijzondere kledingvoorschriften.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-07-2020 om 14:20

40er

Dan is het prima, als je dat vrijwillig doet. Aardig ook van je om rekening daarmee te houden.

Flavia

Flavia

05-07-2020 om 16:02

40er

wij noemen een dergelijke roklengte een brede riem, ja daarbij kun je ook liplezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.