Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sinds 20 augustus geen papieren aanstelling

dag allemaal
Ik zit met de volgende vraag: ik werk in het onderwijs, en ik ben sinds augustus 2016 werkzaam bij een (inmiddels niet meer zo) nieuwe werkgever. Omdat ik het eerste jaar van mijn aanstelling nog niet de verreiste diploma had, kreeg ik een contract voor bepaalde tijd. Door het halen van mijn diploma in augustus kreeg ik (van mijn rector) een contract voor onbepaalde tijd.
De administratie bureau die de contracten en salarissen regelt voor mijn werkgever heeft echter een foutje gemaakt en mij een contract voor bepaalde tijd gestuurd. Ik heb de fout telefonisch gemeld, mijn rector ook, ik had gedacht van het probleem af te zijn.
So far so good... maar sinds augustus heb ik nog geen papieren contract ontvangen. Sterker nog, ik heb vandaag een brief gekregen waarin geklaagd wordt dat ik mijn contract voor bepaalde tijd nog niet ondertekend teruggestuurd heb.
Ik zit me af te vragen wat de eventuele juridische consequenties zijn. Ik ben ook nog van plan te gaan shoppen voor een hypotheek, hoe moet ik dat doen zonder contract? Ook al ontvang ik elke maand mijn salaris, de (papieren) benoeming is nog niet binnen. Ben ik gek dat ik 4 maanden heel erg lang vind om zoiets te rectificeren en op te sturen?
Sini

Er naartoe

Kun je ernaartoe en vragen of je rector in die tijd telefonisch bereikbaar is? Dan bezet je dat bureau tot het opgelost is.

bieb63

bieb63

08-12-2017 om 14:33

Sinilid

Dat duurt wel lang ja. Dus ik zou gewoon even naar het bureau bellen en eerst vragen of je aanstelling nu goed in het systeem staat (dus voor onbepaalde tijd) en vragen waar je akte blijft.

Verder hoef je voor het aanvragen van een hypotheek niet je contract/akte te laten zien, maar een werkgeversverklaring en laatste salarisstrook. Moet je contract natuurlijk wel goed in het systeem staan, anders krijg je een werkgeversverklaring voor bepaalde tijd.......
Hoe dan ook: bel even naar het bureau en vraag hoe en wat.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-12-2017 om 14:34

Sini

"Ben ik gek dat ik 4 maanden heel erg lang vind om zoiets te rectificeren en op te sturen?"

Dit lijkt mij nu een typisch gevalletje van 'vergeten' of 'foutje gemaakt'. En omdat jij er ook niet meer naar hebt gevraagd, ligt het dus nu al vier maanden.

Het lijkt mij nogal voorbarig om je zorgen te maken over je hypotheek. Ik bedoel: je hebt toch geen conflict waar deze administratieve slordigheid opeens tegen je wordt gebruikt? Je schrijft zelf dat de rector ook in augustus heeft opgemerkt dat je een verkeerd contract hebt gekregen en dat heeft aangekaart. Dus hup, gewoon het administratiekantoor bellen en zorgen dat het wordt rechtgezet. En als ze het niet kunnen terugvinden, dan schakel je de rector even in.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. En de meeste fouten worden gewoon netjes en snel hersteld als ze worden opgemerkt. Ga nou niet direct van een doemscenario uit.

Ik zou...

Het contract voor bepaalde tijd met duidelijke correctie, met rode pen, inleveren bij de rector en vragen om het juiste contract.

Verder geen paniek. Fijn overigens, na een jaar een contract voor onbepaalde tijd. Hoor je niet veel meer.

Jurist

Jurist

08-12-2017 om 22:54

schriftelijk

Jij: "Ik heb de fout telefonisch gemeld, mijn rector ook, ik had gedacht van het probleem af te zijn."

Prima als je EERST zoiets telefonisch meldt, maar slimmer is om het daarna ook nog even schriftelijk te bevestigen.

Heb je destijds niet gedaan, maar kan alsnog.

"Bijgaand het contract retour. Er is een foutje gemaakt. Het is er een voor bepaalde tijd in plaats van onbepaalde tijd, zoals X op ... (datum) ook aan mij bevestigd heeft en zoals de rector toen ook nog aan ...(mij/Pietje Puk) heeft doorgegeven. Fijn als ik zo snel mogelijk het juiste contract kan krijgen.
Overigens had ik dit al eerder verwacht te ontvangen gezien de eerdere toezeggingen op dit punt." Iets in die grant .

Nb Als je telefonisch kunt achterhalen dat het goed in het systeem staat, kan je dat feit ook nog in je brief aangeven.

Ik zou er nu wel bovenop zitten dat je nu snel het juiste contract krijgt.

En toch geen reden om eraan te twijfelen dat je een contract voor onbepaalde tijd krijgt? Dan ook geen zorgen om een hypotheek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.