Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stagegever

Stagegever

14-05-2018 om 18:08

Snuffelstagiar aan het werk houden

Ik heb een MKB bedrijf in de reclamesector. Eén van mijn klanten heeft mij gevraagd of zijn15 jarige zoon zijn verplichte 3e klas VMBO kader snuffelstage van bijna drie weken bij mij kan lopen en ik durfde niet zo goed nee te zeggen.
Afgelopen week is de jongen begonnen en het valt me niet mee. Eerst de positieve punten: het is een lieve, hartelijke en beleefde jongen. Hij is niet verlegen. Hij vindt het leuk om te vertellen. Maar hij kan eigenlijk niet zo heel veel. De administratieve klusjes die ik voor hem had bedacht zijn te moeilijk. Dat kan, had ik verkeerd ingeschat. Met machines mag hij vanuit school niet omgaan. Wij werken veel voor een sportcomplex en die wilden hem wel wat middagen aan het werk houden, maar na één middag hebben ze hem teruggestuurd omdat hij eigenlijk alleen maar in de weg liep en ze het daar super druk hebben.
Mijn webbouwer vindt dat hij teveel kletst (is ook zo), die kan hem niet om zich heen hebben. Mijn vormgever zit bij de webbouwer op de kamer dus dat schiet ook niet op. Ik ben met de jongen langs geweest bij het bedrijf dat onze mailingen in enveloppen stopt, maar ook daar hebben ze geen plek voor hem, ook niet voor een middag.
De klant die het mij heeft gevraagd zou ik niet graag kwijtraken, dus het is mij wel wat waard om de stage van zijn zoon te laten slagen. Maar we zijn nog niet eens op de helft en ik zit al met mijn handen in het haar. Hij toont weinig initiatief en pakt zodra hij niet een duidelijke opdracht heeft zijn telefoon om een spelletje te doen. Ik kan hem niet meenemen naar klanten. Ik had hem meegenomen naar het gemeentehuis voor een kort en redelijk informeel overlegje met de wethouder, maar of hij zit ongeïnteresseerd te hangen, of houdt hele zwetsverhalen tegen de arme wethouder. Ik had hem een fototoestel in zijn handen gedrukt bij de lancering van een nieuw product waarvoor wij de reclame hadden gedaan, vraag ik later of het er mooi op staat, zegt hij 'o, was het al begonnen dan?' Gelukkig was ik ook niet helemaal gek en had ik nog een echte fotograaf lopen.
Nou ja, tot zover mijn frustratie. De vraag is eigenlijk: wie heeft er nog ideeën wat ik hem kan laten doen? En dan iets waarbij hij niet de hele tijd iemand anders lastig valt. En hoe maak ik hem op een vriendelijke manier duidelijk dat hij moet leren wanneer hij mag kletsen en wanneer niet? Ik zeg nu steeds dat ik weer aan het werk ga en dat hij dat ook moet doen, maar het kwartje wil niet echt vallen. Ik wil niet tegen hem uitvallen, zoals gezegd, het is echt wel een lief joch. Maar er moet hier gewoon geld worden verdiend om iedereen aan het einde van de maand zijn salaris te kunnen betalen, we zijn geen bezigheidstherapeuten en ook geen liefdadigheidsinstelling. Iemand nog gouden ideeën?

Fransien

Fransien

14-05-2018 om 18:18

planten watergeven en koffie rondbrengen

Dan heb je hem een paar uur onder de pannen. Zijn er nog kopieerklussen? Een mailing vouwen en in enveloppen doen.
En als je niets meer weet kun je een hartig woordje met hem wisselen, dat hij hier welkom is maar dat er gewerkt wordt, misschien dat dat zijn ogen opent.

Geeltjes

Dat hij weinig kan is wel een ding, maar wat hij kan kun je op geeltjes zetten en op de muur plakken. Als hij dan ergens mee klaar is kan hij zelf het volgende project oppakken.

Misschien kun je hem wel voor de lunch naar de AH sturen met een briefje? Of een andere boodschap laten doen?

Je kunt hem ook de opdracht geven om gedoseerd je medewerkers te interviewen. Niet langer dan een half uur. Gaan ze samen even koffiedrinken.
Maak jij een paar vragen voor hem die hij aan de medewerker vraagt. Daarna zelf op moet schrijven.

Meer instructie kan helpen omdat een eerste stage nogal overweldigend kan zijn.
Maak een dagplanning voor hem.

Zoekopdrachten

Je kunt ook een paar zoekopdrachten voor hem bedenken die hij op zijn smartphone uitzoekt. Bijvoorbeeld over jou bedrijf.
Hoeveel medewerkers, wie zijn de klanten, wat voor functies heb je in jou bedrijf. Wat voor opleiding(en) heb je daar voor nodig.
En dan dat in een documentje bij elkaar zetten.

Filmkijken

Misschien is er wel een bedrijfsfilm van een van jou klanten?
Dan kan hij die op zijn smartphone bekijken. En bijvoorbeeld opletten met een door jou bedachte vraag: waar zit deze klant, in welke stad/locatie en wat verkoopt hij/zij?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-05-2018 om 19:45

Niet te ingewikkeld

Planten water geven, boodschappen doen, kopiëren. Wij hebben ooit een groepje stagiairs documenten laten inscannen. Vonden ze echt heel leuk want hun klasgenoten kregen geen ‘echt werk’ te doen. Dat was het ook want onze papieren dossiers werden afgeschaft.

"verplichte 3e klas VMBO kader snuffelstage"

Serieus!!! Welke oen heeft zoiets eigenlijk bedacht?
Als ik uw bericht goed lees, is dat dus gewoon een typische 15-jarige hè: ongeïnteresseerd, kletst teveel, kan niks, moet nog heel veel leren.
Je vraagt je af wat dan de meerwaarde van zo'n stage zou kunnen zijn...

Dees

Dees

14-05-2018 om 21:26

Yvan

Het 3 weken lang 5 dagen per week hele dagen aan het werk zijn en zo beseffen wat werken inhoud.

Ik zou m

Toch eens een uurtje of wat laten stoeien met wat administratieklusjes. Geef aan dat t niet erg is als het niet gelukt is maar dat je wel wil dat hij het serieus en dus sti probeert.
Ik vind van die gele memo’s we een goeie.
Ik weet niet wat voor reclame bedrijf t is maar laat m eens een simpele versie van jullie werk uitwerken. Voor verschillende opdrachten dingen opzoeken waarvan hij denkt dat het past. Laat m eerst wat filmpjes kijken. Wat zoekt hij daarna zelf op internet dan op. Wat zijn zijn ideeen. Laat t hem in een powerpoint zetten. Het kan verfrissende ideeen opleveren.

Mams

Mams

14-05-2018 om 22:24

Overleg met zchool

Vraag anders ff na bij de school waar hij vandaan komt wat de bedoeling is en wat hij zoal moet kunnen.

En maak zelf een ‘opdracht’ voor hem (een heel simpele versie van een opdracht zoals jullie zelf uitvoeren), geef mbv een stappenplannetje met concrete aanwijzingen over hoe hij de opdracht tot een goed eind kan brengen en spreek af dat hij daar zo en zo lang mee bezig is.

Zorg dat er wat structuur in de dagen komt door van te voren globaal aan te geven waar hij mee bezig gaat zijn, wanneer het pauze is (en er dus gekletst mag worden) en op welke momenten hij anderen niet van hun werk moet houden.

@Dees

Wel, daar vind ik het wel erg vroeg voor, aan die leeftijd...
Maar jullie geprivilligeerde Haagse papierschuivers, die niet eens weten wat werken precies inhoudt, zullen dat allicht dan wel zo beslist hebben.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2018 om 22:50

Pffff

Ik vind een snuffelstage niet zo gek, wel dat dit drie weken duurt.
Lastig om dan een bedrijf te vinden die daarop zit te wachten.
Voor die jongen is het ook vervelend als er eigenlijk niets voor hem te doen is. Heb je nergens een kast/archief wat nodig moet worden opgeruimd/schoongemaakt/geschildert?

Idee van de geeltjes vind ik echt brilliant. Daar kunnen andere collega’s dan ook hun klusjes bijplakken.

Geweldig

Ik heb vorige maand een stagiaire gehad in mijn winkel. Een dag heeft ze pakketjes gemaakt die opgestuurd moesten worden naar klanten. Eentje samen en toen zij de andere 26. Nieuwe voorraad uit laten pakken en controleren en prijzen en in de winkel laten zetten. Leren afrekenen en pinnen. Thee laten zetten. Hond uit gelaten (hond vd zaak hihi). De volgende twee dagen had ik een groot evenement dus was ze multi-inzetbaar met afwassen, buffet klaar maken, broodjes bakken. Allemaal als hulpje van een medewerker. En veel laten helpen bij afrekenen en inpakken. En vragen laten beantwoorden. Waar is de wc, heb je n paracetamol, waar is de keukenrol. Van te voren heb ik echt klusjes bedacht. Ze heeft zelfs iets gemaakt waar we les in geven; dus hopenlijk t virus doorgegeven. De stagiaire was de dochter van mijn vriend en ze vond t leuk. Leuker dan vorig jaar want toen wist t bedrijf niet wat ze met haar aanmoesten.

Stagegever

Stagegever

15-05-2018 om 08:57

dank allemaal

Dank, er zitten goede tips tussen! Ik ga in ieder geval klusjes op geeltjes zetten, dan loopt hij niet steeds mijn kantoor in. Scannen is ook een goede, we willen hier toch uiteindelijk alles digitaal hebben. Er komt volgende week een lading enveloppen binnen waar een sticker op moet. Ik hoop dat hij netjes recht kan plakken.
Dorry, ik denk dat jouw stagiaire wel iets actiever was dan de mijne. Ik geef hem wel eens een paar euro mee om bij de Primera insteekmappen of zoiets te gaan kopen, maar dan komt hij steevast terug zonder bonnetje...

Mijn zoon

Liep weliswaar veel korter stage (3 dagen), maar die hebben ze aardig aan het werk gehouden met allerhande klusjes. Voornamelijk afwassen, maar ook: de wc schoonmaken, boodschappen doen, dat soort dingen. Verder heeft hij inderdaad ook wat interviews gehouden. Ik denk dat je te veel werkinhoudelijk interessante dingen voor hem wil bedenken. Dat hoeft volgens mij niet.
En idd: _alle_ collega's vragen hun klusjes op een memo te zetten. Goed idee.

LOL

"Ik geef hem wel eens een paar euro mee om bij de Primera insteekmappen of zoiets te gaan kopen, maar dan komt hij steevast terug zonder bonnetje..."

Gewoon terug sturen. Is er weer een kwartier om, én hij vergeet het nooit meer...

Dora

Dora

15-05-2018 om 09:25

hier ook

Mijn (eerste) snuffelstagiair is student, maar ik zit wel met hetzelfde probleem: hij is (nog) absoluut niet gekwalificeerd voor het werk dat ik doe. Hij is wel familie, dus ik ken hem goed, dat scheelt.

Mijn idee is dat we samen mijn werk doen: mailtjes lezen, praten over de vraag die gesteld wordt, en dan mag hij antwoorden opzoeken (die ik zo ook wel weet, maar goed). Meer zou ik ook niet weten. Misschien heeft de receptie nog wat voor hem, daar liggen ook kopieerklussen enz. Best spannend!

Stagegever

Stagegever

15-05-2018 om 09:33

Nou...

Als ik mijn stagiair hier op mijn kamer zou hebben, komt er van werken helemaal niets. Moet hij iets opzoeken, dan begint hij een heel verhaal over zijn computer thuis en hoe traag die is.
Ik heb hem vanmorgen wel even vriendelijk aangesproken op zijn geklets, in het kader van: we hebben een drukke dag, geen tijd voor onnodige prietpraat. Als het niet beter wordt zal ik wat duidelijker moeten zijn.

Dora

Dora

15-05-2018 om 14:26

Dat scheelt wel, de mijne is beslist niet van de prietpraat

Pooh Bear

Pooh Bear

15-05-2018 om 14:42

Nut van stage

Voor mijn dochter heeft de stage op het vmbo wel nut gehad. Ze deed een vakopleiding in de derde moest ze ook 3 weken stage lopen en in de 4e 1 dag per week.
Ze draaide echt mee wel op een ander tempo denk ik. Wat ze er vooral van geleerd heeft is dat ze het wel leuk vond maar ze heeft heel goed ontdekt dat ze dit niet haar hele leven wil doen.
Hierdoor heeft ze een hele andere richting gekozen voor het mbo. Waar ze nu 2 dagen in de week stage loopt en ze vind het helemaal geweldig.
Is daar de snuffelstage ook niet voor bedoeld om uit te vinden wat het inhoudt om te werken maar ook om te ontdekken welke richting bij je past.

bicyclette

bicyclette

15-05-2018 om 15:19

inderdaad Pooh

"Is daar de snuffelstage ook niet voor bedoeld om uit te vinden wat het inhoudt om te werken maar ook om te ontdekken welke richting bij je past."

Precies. Het gaat helemaal niet om het opdoen van werkervaring. Het maakt deel uit van het studiekeuze-traject.

Ik vind 3 weken overigens wel erg lang. Ik hoor hier altijd 1 of hooguit 2 weken.

Feedback

Als stagebegeleider mag je een snuffelstagiaire toch ook wel feedback geven: wat zou er moeten veranderen aan zijn werkhouding, zodat hij een positieve bijdrage kan leveren aan een bedrijf? En dan nog in de heel voorzichtige formuleringen.
Stel dat niemand tegen hem zegt dat lamlendig rondhangen, verslaafd zijn aan je mobieltje, niet eens weten wanneer iets begonnen is, dat dat allemaal negatief inwerkt op de ' collega's', dan leert hij er ook niets van.
Dus een aardig, serieus, volwassen, quasi-ouderlijk gesprek als evaluatie zou ik zeker ook doen. In voorzichtige termen natuurlijk.

Tsjor

En....

Hoe is het gegaan?

Marjoleine64

Marjoleine64

19-05-2018 om 15:05

Wij

Wij hadden dan wel geen snuffelstagiaires, maar wel ieder jaar vakantiewerkers. Kinderen van werknemers, vanaf 15 jaar, mochten dan (eenmalig) 2 weken vakantiewerk komen doen. Afdelingen verzamelden klussen om ze aan het werk te houden. Wij hebben er een keer één gehad die in 3 dagen klaar was met inscannen waar wij dus niet op gerekend hadden... Mijn zoon heeft het ook gedaan, die had geluk die mocht computerwerk doen (uitzoeken hoe hij zoekwerk in een grote database enigszins kon automatiseren). Anderen kregen werk om werkplaatsen op te ruimen, hulp bij de postkamer, etc. Veelal ongeschoold werk, en niet met machines of buiten in de fabrieken. Ze waren over het algemeen wel gemotiveerd, want ze verdienden er een flinke zakcent mee.

Stagegever

Stagegever

19-05-2018 om 23:28

Het liep niet goed af

In overleg met de school heb ik afscheid genomen van de stagiair. Nadat hij een mailing had geruïneerd door met smerige handen afdrukken te maken op de enveloppen en de stickers er scheef op te plakken, een presentatie had verpest door niet op een lijntje te knippen maar scheef naar de andere kant van het papier omdat hij werd afgeleid door zijn telefoon, een klant had beledigd door 'niks aan' zijn product te vinden (bovenop wat er al eerder was gebeurd) zag ik in het schriftje dat hij moest invullen tijdens zijn stage dat hij overal 'stom', 'saai' en 'niks van geleerd' had ingevuld. Toen ik vroeg of hij vond dat hij op zijn plek zat hier, zei hij dat hij toch zijn stage-uren moest volmaken. En dat een vriend van hem wél geld kreeg voor zijn stage.Toen heb ik de school gebeld dat ze een ander plekje voor hem moesten gaan zoeken. School pikte het goed op en haalden hem ogenblikkelijk terug naar school.
Vervolgens heb ik een middag een actieve en initiatiefrijke 14 jarige ingehuurd voor 4,50 per uur die alles heeft hersteld wat hij had verkloot. Mailing in nieuwe enveloppen, nieuwe stickers er keurig recht op, presentatie opnieuw geprint en keurig recht geknipt en dat alles zonder overmatig geklets, telefoongebruik of toiletbezoek.
Nu nog zien te dealen met de vader van de stagiair, die niet al te blij was met de afgebroken stage...

Limi

Limi

20-05-2018 om 07:17

de vader

Zou het niet kunnen dat de vader best goed wist dat zijn zoon eigenlijk niets kon, en dat hij daarom zelf wat had geregeld bij een soort bekende in de hoop dat....? En dat 'niet al te blij' betekent dat hij zich eigenlijk schaamt?
Nou ja, dat hoop ik dan maar voor je. Dat hij niet boos op jou is dat het mislukt is, bedoel ik.
(Mag zo'n kind eigenlijk bij zijn eigen vader stage lopen?)

Stagegever

Stagegever

20-05-2018 om 09:05

niet bij familie

De leerlingen mogen niet bij familie of vrienden van ouders stage lopen. School is bang dat dan dit soort dingen met de mantel der liefde wordt bedekt en dat de stagiair een voldoende beoordeling krijgt terwijl hij/zij dat niet verdient.
Vader lijkt heel trots op zijn zoon (zo had hij hem ook aangeprezen bij mij), maar je weet natuurlijk niet wat er thuis achter de schermen allemaal wordt besproken...

@Emma

@Emma

20-05-2018 om 09:11

school

De school zal ook wel eea met vader bespreken lijkt me. Wat een pijnlijke situatie.
Wel is het zo dat kinderen van die leeftijd vaker een paar baantjes/ervaringen verder zijn voordat ze doorhebben hoe het werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.