Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pietje

Pietje

28-09-2018 om 14:55

sollicitatie en salarisvragen

Even onder een gelegenheidsnick.

Ik werk al een tijd als zelfstandige maar wil nu iets anders gaan doen en wel in loondienst. Ik heb een vacature gezien waarin ik geïnteresseerd ben, maar in de vacaturetekst staat over het salaris alleen maar dat het afhankelijk is van opleiding en ervaring en passend is bij de maatschappelijke betekenis van de betreffende organisatie. Nu is die organisatie waanzinnig populair, dus ik lees dat laatste stukje eigenlijk als een verkapte waarschuwing dat je blij mag zijn dat je daar mag werken en niet moet verwachten dat je ook nog een goed salaris meekrijgt, maar misschien ben ik te achterdochtig.

Nu hoef ik niet de hoofdprijs, maar ik wil ook geen fooi. Wat is het moment om over in elk geval een indicatie van het salaris te beginnen? Mag dat al in het eerste gesprek, of komt dat te hebberig dan wel te wanhopig over? En een andere vraag: hoe krijg ik een idee wat een redelijk bedrag is? Een enigszins verwante organisatie bedenken die wel onder een CAO valt en daar dan naar de loonschalen kijken?

Veel vacatures waar ik mogelijk voor in aanmerking zou komen zijn bij overheid of onderwijsinstellingen en dan heb je gewoon loonschalen waar dan ook duidelijk naar wordt verwezen in de vacaturetekst. Kan je hooguit nog over de trede mekkeren. Maar hier heb ik helemaal geen idee. Iemand hier met nuttige tips?

Groeten,

Pietje

rode krullenbol

rode krullenbol

28-09-2018 om 15:32

Ter info

Het onderwerp van de salariëring komt doorgaans pas ter sprake in het arbeidsvoorwaardengesprek. Dat wil zeggen: nadat de werkgever heeft besloten om jou een contract aan te bieden. Dit heeft als voordeel dat het voorkomt dat de werkgever kandidaten tegen elkaar gaat uitspelen op basis van loon. Maar het staat je op zich vrij er eerder over te beginnen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2018 om 15:36

Ik zou bellen en vragen wat ze in gedachten hebben. Als dat ver onder jouw wens is bespaar je iedereen tijd door niet te solliciteren. Dat staat niet hebberig hoor, je wilt toch gewoon een passend salaris?

Lente

Lente

28-09-2018 om 16:02

Bellen

Ik zou bellen en vragen wat de bandbreedte is van het salaris. Als uitleg zeg je dat je heel enthousiast bent over deze functie en een carrière switch overweegt, maar dat je wel een idee wilt hebben of je je daarmee financieel kunt redden.
Het zou anders zonde zijn van ieders tijd om met elkaar in gesprek te gaan.
Ik zou nog niets zeggen over werken als zelfstandige. Zo nodig kun je wel de branche noemen.

Pietje

Pietje

28-09-2018 om 16:42

dank

Wat Phryne en Lente zeggen was dus ook wat ik dacht: als blijkt dat het salaris echt onacceptabel laag is, is het wel zo handig om dat meteen te weten en niet pas als beide partijen er al een hoop energie in hebben gestoken. Die gedachte was dus zo gek nog niet.

Bellen zal overigens helaas niet gaan, dat wordt mailen.

Groeten,

Pietje

Lente

Lente

28-09-2018 om 22:05

Mailen, des te beter

Dan kun je goed nadenken over de tekst en er nog een nachtje over slapen. En laat vooral mensen meelezen.

Pietje

Pietje

04-10-2018 om 15:07

gemaild

Gemaild, ik had gelukkig ook nog meer inhoudelijke vragen. Ik kreeg een duidelijk antwoord op mijn vraag naar het salaris en dat antwoord viel me niet tegen, dus nu maar aan de brief werken.

Groeten,

Pietje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.