Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pietje

Pietje

28-09-2018 om 14:55

sollicitatie en salarisvragen

Even onder een gelegenheidsnick.

Ik werk al een tijd als zelfstandige maar wil nu iets anders gaan doen en wel in loondienst. Ik heb een vacature gezien waarin ik geïnteresseerd ben, maar in de vacaturetekst staat over het salaris alleen maar dat het afhankelijk is van opleiding en ervaring en passend is bij de maatschappelijke betekenis van de betreffende organisatie. Nu is die organisatie waanzinnig populair, dus ik lees dat laatste stukje eigenlijk als een verkapte waarschuwing dat je blij mag zijn dat je daar mag werken en niet moet verwachten dat je ook nog een goed salaris meekrijgt, maar misschien ben ik te achterdochtig.

Nu hoef ik niet de hoofdprijs, maar ik wil ook geen fooi. Wat is het moment om over in elk geval een indicatie van het salaris te beginnen? Mag dat al in het eerste gesprek, of komt dat te hebberig dan wel te wanhopig over? En een andere vraag: hoe krijg ik een idee wat een redelijk bedrag is? Een enigszins verwante organisatie bedenken die wel onder een CAO valt en daar dan naar de loonschalen kijken?

Veel vacatures waar ik mogelijk voor in aanmerking zou komen zijn bij overheid of onderwijsinstellingen en dan heb je gewoon loonschalen waar dan ook duidelijk naar wordt verwezen in de vacaturetekst. Kan je hooguit nog over de trede mekkeren. Maar hier heb ik helemaal geen idee. Iemand hier met nuttige tips?

Groeten,

Pietje

rode krullenbol

rode krullenbol

28-09-2018 om 15:32

Ter info

Het onderwerp van de salariëring komt doorgaans pas ter sprake in het arbeidsvoorwaardengesprek. Dat wil zeggen: nadat de werkgever heeft besloten om jou een contract aan te bieden. Dit heeft als voordeel dat het voorkomt dat de werkgever kandidaten tegen elkaar gaat uitspelen op basis van loon. Maar het staat je op zich vrij er eerder over te beginnen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2018 om 15:36