Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatiebrief vraagje (beetje spoed)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Schrijfster

Schrijfster

08-11-2009 om 10:14

Brief op bestelling

Via het UWV heb ik een zogeheten 'brief op bestelling' kunnen laten maken die echt anders van toon is dan de gemiddelde brief.
Ik zal het begin even hier plaatsen:

Geachte ........,

Een grote meerderheid van de jonge kinderen in Nederland krijgt met enige vorm van kinderopvang te maken. Dat betekent dat naast de ouders ook de medewerkers van deze organisaties een belangrijke rol spelen in het leven van het kind. Een hoogstaande kwaliteit van de kinderopvang is daarom essentieel.

Met een jarenlange ervaring in overwegend leidinggevende functies binnen de kinderopvang, heb ik inmiddels een brede expertise opgebouwd. In de loop van de tijd heb ik mijn eigen inzichten en strategieën kunnen ontwikkelen en implementeren. Dit heeft altijd tot goede resultaten geleid. Dankzij mijn coachend leidinggevende en sociale vaardigheden weet ik mensen op efficiënte en stimulerende wijze aan te sturen. De verantwoordelijkheid voor kwalitatief goede kinderopvang is een voortdurende uitdaging, die mij veel voldoening geeft.

Dit werk vind ik onder meer zo boeiend door de steeds veranderende regelgeving en de uitdaging om daarop passend, zowel menselijk als zakelijk, in te spelen. Met één gerichte aanpak schiet je tekort, het is belangrijk om je kunnen blijven aanpassen. Zelf denk ik juist door mijn ruim opgedane kennis en ervaring goed inzicht te hebben in wat wel en niet werkt en het beleid op een resultaatgerichte manier op de omstandigheden te kunnen afstemmen. Het hanteren van een hoge kwaliteitsstandaard en altijd in acht nemen van de wensen van de klant, hebben steeds mijn hoogste prioriteit.

Men kent mij vooral als een zelfstandige, klantgerichte, flexibel, stabiele en stressbestendige, ongecompliceerde vrouw, die zich steeds vlot en voldoende diepgaand in weet te werken in de nieuwe, meer complexe materie. Daarom wil ik mij met veel enthousiasme en betrokkenheid komen inzetten voor de medewerkers, ouders en kinderen van uw organisatie.

Bovenstaande is niet exact de tekst zoals ik hem aangeleverd kreeg via www.briefopbestelling.nl , maar de opbouw van de brief heb ik gelaten zoals hij was. Tot nu toe heb ik er veel succes mee gehad!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

08-11-2009 om 11:34

Zo zie je maar

Smaken verschillen. Ik heb laatst een artikel gelezen over briefopbestelling.nl en ik was wel nieuwsgierig naar de stijl. Als dit representatief is voor hoe zij schrijven, vind ik het helemaal niks.
Een heleboel ronkende taal zonder concrete voorstellen, bij mij zou zo'n brief een afknapper zijn. Maar gelukkig voor jou denken veel werkgevers daar anders over .

Vic

Vic

08-11-2009 om 12:05

Moet bij je passen

Zo'n brief zou echt helemaal niets voor mij zijn, veel te veel blabla. Misschien ben ik te simpel, maar van een leidinggevende in de kinderopvang verwacht ik dat hij/zij kan omgaan met leidsters, ouders en kinderen. Dat moet dus duidelijk uit de brief blijken. Dat je daarnaast ook kunt omgaan met en inspringen op veranderende wetgeving lijkt me een open deur. Ik schrijf een brief ook het liefst zelf omdat ik anders bang ben dat ik in het gesprek een heel ander persoon ben dan wat men op grond van mijn brief verwacht. Voor mijn werk moet ik veel rapporten van collega's lezen en corrigeren. Sommige mensen schrijven in 20 kantjes hetzelfde als wat anderen in 6 kantjes doen. Daar heb ik over het algemeen niet zoveel op aan te merken (hoewel ik het liever kort en to the point zie), als het maar duidelijk wordt wat iemand bedoelt.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-11-2009 om 13:32

Brief op bestelling

ja, heb ook eens zo'n brief gebruikt. Ik had toen kort achter elkaar 2 leuke vacature's gezien bij dezelfde instantie. Op mijn eigen brief werd ik uitgenodigd....bij de brief op bestelling kreeg ik meteen een afwijzing....

Kiki

Kiki

08-11-2009 om 14:08

Sorry, ik zal het even anders zeggen

solliciteren op functies waarvoor je geschoold MOET zijn, zoals bijvoorbeeld de kinderopvang, zonder werkervaring en scholing.

Ik weet er nog een, als je dan perse je brief en je CV niet na wilt kijken op spel en stijlfouten, sla het dan op als een PDF-bestand en niet als een Word-Bestand.
Want het eerste wat ik zie als ik zo'n bijlage open is de rode en groene strepen onder woorden en zinnen.

Schrijfster

Schrijfster

08-11-2009 om 18:31

Grappig vic

jij leest de brief blijkbaar vanuit een ander referentiekader. Voor een vestigingshoofd zou dit inderdaad geen passende brief zijn. Voor de functie die ik wilde vervullen was hij zeer passend, gezien het resultaat.
De tekst wordt door 'brief op bestelling' geschreven n.a.v. heel veel feiten die je op een vragenlijst moet aangeven. Met die gegevens (geen blabla maar pure feiten) erin verwerkt krijg je de brief, toegeschreven op de functie die je wilt gaan vervullen, per mail aangeleverd.

Mooi

Schrijfster, ik vind het juist een erg mooie brief. Zeker de beginalinea vind ik heel sterk en ook de stijlfoefjes als "men kent mij als...", i.p.v. vanuit de ikpersoon je eigen kwaliteiten opsommen. Net als Ellen Wouters was ik wel benieuwd geraakt naar briefopbestelling na een artikel in de krant. Het valt me beslist niet tegen!
Groet, n@nny

Vic

Vic

08-11-2009 om 21:19

Schrijfster

Gokje: beleidsmedewerker?

Schrijfster

Schrijfster

08-11-2009 om 21:23

Warmer

je komt al dichter in de buurt

Schrijfster

Schrijfster

08-11-2009 om 21:26

Ellen

Ik heb natuurlijk geen enkel idee of de stijl van mijn brief kenmerkend is voor de stijl die zij hanteren. Ik mag hopen van niet. Ik ga er vanuit dat ze de brief echt aanpassen aan de persoon en de functie waar iemand op solliciteert.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-11-2009 om 23:34

Wat mij tegenstond

dat er een brief uitkwam die gewoon niet mijn stijl was. Ik zal eens kijken of ik hem nog heb, maar de schrijfstijl was veel te popie jopie. Zo ben ik niet, ik ben vrij zakelijk. Zo zien mijn brieven er ook uit....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.