Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bescheiden

Bescheiden

08-11-2011 om 12:24

Solliciteren: afgewezen worden op je persoonlijkheid

Tot nu toe is het altijd zo gegaan. ik schrijf een prima brief... en word daar ook op uitgenodigd. In mijn branche is het gebruikelijk dat je een portfolio van je werk laat zien. Daarover is laatst gezegd: 'Je werk steekt met kop-en-schouders boven de rest uit'. En tóch ga ik steevast niet door naar de volgende ronde. Dat is me inmiddels 4x overkomen. Overigens ging het niet om een leidinggevende functie... dan zou ik het snappen, maar één waarbij je zelfstandig werkt in teamverband (en je mannetje moet staan).

Natuurlijk heb ik om feedback gevraagd. Dan krijg ik te horen dat ik te bescheiden over kom. En te onzeker. De laatste keer vond mijn gesprekspartner me ook nog eens te eerlijk. Dat is met mijn leeftijd (40jr) en ervaring (17jr) allang niet meer gepast, dat snap ik ook wel. En het past ook niet bij mijn vakgebied. Ik moet er gewoon stáán... en toch lukt het me niet.

Het vervelende is, dat ik niet ben zoals ik over kom. Ik hoor m'n hele leven dat ik niet zo saai en verlegen ben als ze me in eerste instantie inschatten. Sowieso hebben al mijn vrienden wel eens iets in die richting gezegd. Ik draag uitgesproken kleding... rokjes, felle kleurtjes, misschien om dat te compenseren. Maar misschien is het daardoor alleen maar duidelijker dat ik verlegen ben en zachtaardig 'meisjesachtig'. Ook mijn huidige collega's (mannenwereld) begrijpen de gronden niet waarop ik word afgewezen. Die vinden mij helemaal niet zo bescheiden... 'Jaaaa, je komt misschien in eerste instantie zo over....'. Zucht. Maar een tweede instantie komt er natuurlijk niet, met zoveel kandidaten voor dezelfde functie.
Wat doe ik hier toch aan? Het maakt me onzeker en dát is nou juist waar ik zo m'n best voor moet doen om dat vooral niet te zijn! Misschien een cursus... hoewel ik dat ook weer zonde vind, want als er een cursus moet worden gedaan doe ik liever iets wat mijn kennis uitbreidt! Maar dit schiet ook niet op, ik neem mezelf uiteraard elk gesprek voor dat ik nu eens zelfverzekerd wil overkomen: rechtop staan, mensen aankijken, stevige hand geven... en toch krijg ik het elke keer weer hetzelfde commentaar. Het erge is, dat ik het eigenlijk diep in mijn hart wel een deugd vind: eerlijk, bescheiden en niet-op-de-voorgrond-tredend. Ik heb die twee kanten, waarom mag ik dan niet zo zijn...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jammer!

Maar ik ben van mening dat "de klik" er dan gewoon niet was. Er zullen ongetwijfeld werkgevers zijn die bescheidenheid en eerlijkheid juist wel kunnen waarderen.
Gewoon doorsolliciteren; op een dag is het gewoon "raak".

Gr. Poezie.

Misschien toch nog een tip:

Je geeft aan veel kleurige kleding en rokjes te dragen. Misschien is het wat om een wat "strengere" outfit te dragen? Een mooi pak en je haar opsteken (als je lang haar hebt tenminste ). Dan is de eerste indruk in ieder geval al anders.

Gr. Poezie.

Rafelkap

Rafelkap

08-11-2011 om 12:53

Nee joh

niet andere kleren dragen. Dan zeggen ze weer dat je een grijze muis bent, wat je niet bent. Ik ben het met de eerste posting van Poezie eens dat er dan gewoon geen klik is, gewoon doorsolliciteren.
Ik denk dat je teveel probeert aan ieders verwachtingen te voldoen (en daar word je heel zenuwachtig van). En dat gaat niet lukken want iedereen denkt weer wat anders als hij/zij jou ziet. Laat ze lekker denken dus! Als je er echt last van hebt hoe je over komt is psychotherapie natuurlijk heel wel passend. Maar je kan ook op zangles bv.

koentje

koentje

08-11-2011 om 15:21

Ik zou de

eerste beste gelegenheid te baat nemen; stellen ze een vraag over jou; wat wil je over jezelf kwijt, hoe zou jij jezelf omschrijven waarom zouden we jou wel of niet aannemen...., beantwoorden met de simpele opmerking dat je wel vaker hoort dat je in het begin wat bescheiden, bijna verlegen of onzeker (nee, zo zou ik het niet noemen) maar dat je dat inwezen niet bent. Dat je iemand bent die graag even de kat uit de boom kijkt, zich niet niet direct in de spotlights zet, maar dat je daaronder zeker heel erg..... en ..... bent.
Dus, benoem het zelf!

Inderdaad benoemen

probeer het in het gesprek te benoemen. Dat geeft aan dat je zelfkennis hebt, weet hoe je in eerste instantie overkomt en je veegt meteen dat eerste beeld van je zelf van tafel.

Succes!

groetjes van Purk

Bescheiden

Ik ben een voormalig personeelsadviseur en heb vele soll. gesprekken gevoerd. Ik ben het helemaal eens met de laatste posts, benoem het! Net zoals je blozen kunt benoemen en daardoor het 'gewicht' er wat afhaalt, kun je dat ook met deze perceptie doen.

Het geeft je juist een meerwaarde dan!
Succes!!!!
Jons

Toke

Toke

08-11-2011 om 23:06

Training

Een hele cursus heb je niet nodig volgens mij, maar een training zou misschien best goed kunnen helpen. iemand die je een spiegel voorhoudt hoe je overkomt tijdens een gesprek en hoe je dat vanuit je eigen kracht kunt aanpassen?
Woon je toevallig in het midden van het land? Het is niet mijn primaire vakgebied, maar het raakt er wel aan. ik zou je wel op weg kunnen helpen. Niet commercieel natuurlijk, gewoon goedbedoeld en zonder kosten. Vraag anders de forumbeheerder maar om mijn mailadres.

Bescheiden

Bescheiden

10-11-2011 om 16:44

Goeie tip...

... van dat zelf benoemen. Bedankt voor de feedback. Heb je meteen een zogenaamde 'slechte eigenschap' als antwoord op de standaard-vraag wat je minder goeie eigenschappen zijn... die vind ik toch al zo lastig.

Toke, ik woon in de buurt van Amsterdam... Ik vind het heel lief aangeboden, maar in mijn buurt zijn ook wel mogelijkheden. Ik heb nu bedacht om open sollicitaties te versturen. Dat is natuurlijk met hagel schieten maar misschien heb ik net geluk dat er op korte termijn iemand als ik nodig is. Het voordeel van een open sollicitatie lijkt me dat er niet allerlei andere kandidaten voor of na mij op gesprek komen. In een line-up, ofwel met veel concurrentie, kom ik in een gesprek gewoon niet als sterkste kandidaat naar voren.

Toke

Toke

10-11-2011 om 22:34

Bescheiden

voor iemand die heel bescheiden is/overkomt, vind ik open sollicitaties best een wild plan! Niet geschoten, altijd mis. Ik vraag me af of het je probleem echt oplost, want je weet toch niet of je in een line up komt? Bij ons gaan open sollicitaties in een 'map' en wordt er bij vacatures die niet intern vervuld kunnen worden of waarbij niet voldoende kandidaten zijn, in die map gekeken. Maar in je eentje een brief sturen, betekent natuurlijk niet dat je in je eentje wordt uitgenodigd.
Wat volgens mij zou kunnen helpen is goed bedenken dat je tijdens zo'n gesprek niet jezelf hoeft te verkopen, maar slechts je zakelijke capaciteiten. Zet die heel goed op een rij voor jezelf. Waar ben je goed in, waar ben je niet goed in. Wees eerlijk waar je t.o.v. de functie niet goed in bent, maar dat je altijd bereid bent te leren.
Zet ook relevante eigenschappen op een rijtje, zodat een vraag daarover je niet overvalt. Zorg dat je een eigenschap kunt noemen die aansluit bij de functie. Vertel een slechte eigenschap in combinatie met een goede eigenschap (bijv ik kan veel dingen tegelijk doen, maar op anderen komt dat soms heel chaotisch over. Dat heb ik niet altijd door en dan snap ik de kritiek niet).
Maar meer hoef je niet van jezelf prijs te geven, beschouw het als een zakelijke onderhandeling, dan voel je je vast veel zekerder.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.