Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-12-2017 om 13:17

Solliciteren in de zorg

Geen zorgen, ik vraag het niet voor mezelf Maar ben benieuwd naar antwoorden van mensen die in de zorg werken.
Mijn tante is dit jaar werkloos geworden en heeft onlangs via het UWV gesolliciteerd voor een opleidingsplek in een zorgcentrum. Dat gaat tegenwoordig soort van anoniem, zonder geboortedatum op het cv. Wat me een wassen neus lijkt als je vervolgens werkervaring vanaf medio jaren '70 vermeld, maar dat terzijde. Voor de sollicitatie heeft ze een hele dag meegewerkt op een afdeling met ouderen. Ze heeft veel zorgervaring als vrijwilliger en is natuurlijk al wat ouder, dus ze hebben haar best veel zelfstandig laten doen.
Wat ik me afvroeg, zou dit een trucje kunnen zijn van het zorgcentrum om zo nu en dan eens gratis hulp te hebben voor een afdeling? Maakt een 60+'er een serieuze kans om aangenomen te worden voor een 2/3-jarige opleiding? Tante zelf heeft het serieus aangepakt want die werkt liever tot haar 67e dan dat ze straks nog jaren in de bijstand moet of haar pensioen moet vervroegen.

Toevallig wel

Toevallig ken ik meerdere mensen die op oudere leeftijd nu ineens in de zorg aan de slag blijken te kunnen. Sommigen met echt nul ervaring in de zorg en topbanen in een hele andere branche. Maar inderdaad, je wil toch wat.

Verder is er gewoon de 'normale'uitbuiting, geen vrijwilligerswerk. Je komt werken op je allereerste dag en je staat er al een dag alleen voor terwijl er allerlei medische zaken kunnen zijn, maar daarvoor kun je een beroep doen op de centrale afdeling. Maar je hebt geen idee hoe je het ziet aankomen, je kent de mensen niet. Gelukkig op die leeftijd wel met de nodige ervaring in het oplossen van lastige situaties en meer mensenkennis.

En het salaris sluit niet aan bij de eerdere carriere.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-12-2017 om 13:37

Salaris

Ik geloof dat ze salaris nog niet heel belangrijk vindt. Sowieso vult de WW dat aan voor de loopduur, en ze zal altijd meer verdienen dan de bijstand. Haar eigen werk kan ze niet meer doen want dat is helemaal verdwenen uit Nederland.

Pennestreek

Pennestreek

10-12-2017 om 13:47

Hangt van de organisatie af denk ik

Je kunt het nooit uitsluiten natuurlijk, maar feit is dat de zorg zit te springen om goede mensen, dus ze zullen ook een oudere, maar met ervaring, waarschijnlijk wel een kans willen geven. De organisatie waar ik werk in ieder geval wel. Daar zijn ze ook blij met de ervaring die zo iemand meeneemt uit andere werkzaamheden, en ze zijn gewoon blij met iemand met een goed arbeidsethos.
Maar nogmaals, er zijn ook organisaties, zeker die in financieel zwaar weer verkeren, die misschien wel geneigd zijn mensen als je tante uit te buiten. Dus ik zou als ik haar was positief-kritisch erin stappen .

tante Sidonia

tante Sidonia

10-12-2017 om 16:55

Hallo

Een hele dag? Het is vrij normaal dat een onderdeel van de sollicitatieprocedure is, dat je enkele uren meeloopt op de plek waar je wil komen zodat men kan zien dat er wel of niet een klik is.
Het is zeker niet normaal dat de sollicitant aan het werk gezet wordt, zelfstandig: tenzij er iemand toekijkt.
Het is meestal het laatste gedeelde van de procedure en soms zetten ze dan de laatste twee sollicitanten (niet tegelijk) een paar uur in dienst om het te kunnen bepalen. Alles wat meer van je gevraagd wordt zou ik als uitbuiting ervaren.

Pennestreek

Pennestreek

10-12-2017 om 17:08

Nou, tante Sidonia

Het gaat hier niet om een 'gewone' sollicitatie, maar om een opleidingsplek. Dat betekent dat de orgenisatie ook flink in de sollicitant moet/gaat investeren, dus dan vind ik een dag om te bekijken of iemand echt gemotiveerd is, in het team past, de juiste werkervaring heeft echt niet raar.

tante Sidonia

tante Sidonia

10-12-2017 om 21:54

maar dat is

jouw mening, Pennestreek. Ik heb er nog nooit van gehoord dat dit zo gaat.
Er wordt om onze mening gevraagd toch?
Dit is de mijne.

Wat overigens niet direct wil zeggen dat je het niet zou moeten doen, want een baan met opleidingsplek is in deze moeilijke tijd zeker wat waard.

zou best kunnen

Bij mijn man ging dat destijds ook zo, voor een opleidingsplek als verpleegkundige in het ziekenhuis. Uitgebreide sollicitatieprocedure waaronder ook een meeloopdag, waar hij werd beoordeeld door 3 medewerkers. Hij mocht toen niet veel zelfstandig doen die dag, maar hij had dan ook geen enkele ervaring in de zorg. Ze letten meer op sociale/communicatieve vaardigheden en of je in de praktijk iets kunt toepassen als ze het een keer uitleggen of voordoen.
Hij was toen 47 of 48, de oudste uit zijn groep die ook was aangenomen, was toen 59 meen ik. En er waren in die ronde meerdere 50-plussers aangenomen.
Ik snap je wantrouwen, maar het kan dus ook heel goed wel een echte kans op een baan zijn. Er is werk genoeg in de zorg op het moment.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-12-2017 om 14:29

Phryne

"Wat ik me afvroeg, zou dit een trucje kunnen zijn van het zorgcentrum om zo nu en dan eens gratis hulp te hebben voor een afdeling?"

Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen. Ik bedoel: ze zitten toch helemaal niet te wachten op iedere keer weer onervaren en niet-ingewerkte mensen op een groep? Dat kost over het algemeen meer inspanning dan dat het wat oplevert.

Verzekeringstechnisch

Verzekeringstechnisch gezien lijkt mij onwaarschijnlijk om een beleid te voeren waar men veel uldig gebruikt maakt van gratis werkkrachten. Als door het beleid meer ongelukjes gebeuren waar mensen bij betrokken zijn die op hun proefdag meedraaien, gaat een verzekering de gezondheidsinspectie op de hoogte brengen van deze vorm van zorg verlenen.
Dus ik geloof niet in een systeem van financiƫle uitbuiting van welwillende intreders.

Daarnaast kost het het begeleiden te veel tijd om steeds nieuwe mensen te gebruiken. Een nieuwkomer weet niet waar welke afdeling is, waar welke sleutels liggen, allemaal praktische zaken die steeds weer opnieuw vertelt zouden moeten worden als men met gratis werkkrachten zou gaan werken. Praktische gezien, werkt dat m.i. gewoon niet.

Er is geen

tekort aan kandidaten voor een baan in de zorg. Er is vooral een tekort aan werkgevers die goede lonen willen betalen.
Hetzelfde geldt overigens voor die "schaarste" aan "technische profielen" in de industrie.
Sommigen willen het neusje van de zalm, maar zijn enkel bereid de prijs van een rottende haring te betalen.
De simpele duif kijkt ernaar en vindt Bol en Uber een fikse vooruitgang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.