Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Regeltante

Regeltante

09-09-2020 om 17:16

Sparen voor de dood van een ander

Ik kom er via Google niet echt uit en veel mensen hier hebben wel wat levenservaring en rechtenkennis.

Ik ken twee kinderen die slecht tot geen contact met hun (verschillende) vader(s) hebben. Zoals ik het begrijp zullen zij waarschijnlijk toch verantwoordelijk zijn voor hun uitvaart. Ik zie op meerdere websites staan dat zelfs als de gemeente de uitvaart regelt dat zij dit bij de erfgenamen in rekening kan proberen te brengen. De kosten van zoiets zijn een zorg voor hun moeder die van de bijstand leeft.

Ik heb al langer overwogen om wat voor de kinderen te gaan sparen. Bijvoorbeeld voor als ze 18 worden maar vraag me af of het niet handiger is om bijvoorbeeld een uitvaartdeposito voor allebei hun vaders te regelen. Zodat ze ook een ‘erfenisje’ hebben als dit gebeurt. Maar misschien hebben jullie andere oplossingen? Overigens is het ook niet helmaal duidelijk voor mij of ik het geld van zo’n deposito terug kan krijgen als de uitvaart toch niet op kinderen verhaald wordt. Relatie is zo slecht dat dit niet bespreekbaar is met vader(s).

Alvast bedankt voor jullie inzichten.


Hier

Hier

09-09-2020 om 18:15

mijn dochter

Mijn (net meerderjarige) dochter heeft een vader met veel schulden. Ik heb haar op het hart gedrukt tegen de tijd dat hij overlijdt zijn erfenis NIET te aanvaarden en alle claims te verwerpen. Maar ook niks uit zijn huis te halen of spullen aan te nemen van vaders scharrel-van-het-moment. Ik wens de gemeente veel succes met hun claims.
Zijn broers en zussen zoeken het maar lekker uit met zijn begrafenis. Ik ga echt niet sparen voor zijn uitvaart, dat geld stop ik liever in de opleiding van dochter. Hij heeft me al veel teveel geld gekost en we hebben nooit een stuiver kinderalimentatie gezien.
Bij een claim van de gemeente ga ik er met gestrekt been in voor dochter. Als ze wat ouder is moet ze natuurlijk zelf weten wat ze doet, nu ze financieel nog afhankelijk is van mij bemoei ik me er nog mee als het nodig is.

Jo Hanna

Jo Hanna

09-09-2020 om 18:18

Minimaal bedrag + hulp

Ik zou geen uitvaartverzekering regelen. Ik verwacht dat dat duurder uitpakt dan als je een minimaal budget vaststelt en de uitvaart daarvan regelt. Ik heb me hier een half jaar geleden eens in verdiept en je kan veel zelf bepalen en regelen en dus ook financiële keuzes maken. Kijk eens in de bieb naar het boek Laat je niet kisten van Marieke Henselmans. Goedkope kist oid moet. Technische crematie moet. Het lichaam moet ergens naartoe in de tijd tot de crematie, dat geeft kosten. Vervoer kun je zelf doen maar is wat lastiger, dus de kans is groot dat dat betaald moet worden. Verder zijn veel zaken optioneel. Als er nauwelijks een band is, kun je het heel sober houden, ben je naar schatting met 2500/3000 klaar. Wil je rouwkaarten, bloemen, afscheid nemen, rouwdienst, koffietafel etc dan kun je met genoeg hulp en creativiteit ook low budget een heel eind komen. Ook als je alles door een uitvaartondernemer laat doen, hoeft het niet per se de spuigaten uit te lopen trouwens. Ik heb onlangs een nota gezien van een uitvaart in coronatijd, met afscheid en dienst maar dat laatste met 30 personen en zonder horeca. En dat kost dan ook ‘maar’ zo’n 6500 euro. Veel geld natuurlijk maar niet zoveel als dat er 100 man komt die dan allemaal nog soep en een broodje krijgen achteraf.

Ik denk dat hands on hulp voor de kinderen misschien wel net zo fijn is als meer geld, omdat je dan het proces samen doormaakt. Fijn dat je hier voor ze aan denkt trouwens. Ik ken precies zo’n situatie die met kunst- en vliegwerk opgelost is moeten worden, met een moeder die voor haar ex een uitvaart heeft moeten regelen met geleend geld. En het moet voor de kinderen fatsoenlijk geregeld worden maar het is heel stressvol en pijnlijk als dat onverwacht komt en er is niks.

Verwerpen

Als de kinderen direct de erfenis verwerpen kan de gemeente ze niks maken. Beneficiair aanvaarden kan ook, maar daar zit meer werk aan vast.

Goede informatie hierover is te vinden op www.rechtspraak.nl

Groeten,

Temet

Jo Hanna

Jo Hanna

09-09-2020 om 18:50

Je hebt het over een deposito...

Ik stond op het verkeerde been met die uitvaartverzekering.

Ik vond op een site over de situatie in Amersfoort de volgende info:

“Als er geen directe nabestaanden zijn dan draait de gemeente Amersfoort op voor de kosten van de uitvaart. Doorgaans zal de gemeente er voor kiezen om er een sobere uitvaart van te maken. (...) De familie moet zich ook realiseren dat ze geen regie hebben over de uitvaart. (...) Soms willen directe nabestaanden de uitvaart niet regelen omdat ze niet voor de kosten willen opdraaien. Maar het kan in sommige gevallen toch verstandiger zijn om de uitvaart wel zelf te regelen. Als de familie alles zelf regelt en er bijvoorbeeld voor kiest om geen plechtigheid en condoleance te houden dan kan men wel eens goedkoper uit zijn dan wanneer ze later de factuur ontvangen van de gemeente.“

https://www.uitvaart-amersfoort.nl/infotheek/geen-geld-om-uitvaart-te-betalen/41056

Die site verwijst naar https://www.budgetcrematie.nl/. Als je echt alleen maar een technische crematie wil, kost dat €1450,-. Als er verder geen emoties zijn, zou ik dat geloof ik doen om er in een keer vanaf te zijn en gezeur meer te krijgen met de gemeente. Of even bellen voor wat voor bedrag die het doet en het er dan opaan laten komen.

Of de kinderen de erfenis moeten aanvaarden hangt er natuurlijk vanaf of er schulden zijn. Is er wat geld dan kan daar in ieder geval de uitvaart van betaald worden. Zijn er schulden te verwachten dan moeten de kinderen (of hun moeder, als die kinderen minderjarig zijn) zich goed informeren en mentaal voorbereiden op de mogelijkheden zodat ze niet impulsief en emotioneel domme dingen doen. Zijn zij overigens de enige kinderen van deze vaders of zijn er nog meer?

Jo Hanna

Jo Hanna

09-09-2020 om 18:57

Temet

Op die Amersfoortse pagina die ik hierboven link staat dit: “ De gemeente zal proberen om uit te zoeken of de overledene toch iets van waarde heeft nagelaten waarmee de uitvaart betaald kan worden. Als dat niet het geval is zal de gemeente de kosten in eerste instantie op zich nemen. De directe nabestaanden (bijvoorbeeld ouders, kinderen broers of zussen) moeten er wel rekening mee houden dat de kans groot is dat de gemeente Amersfoort de rekening alsnog naar hen zal versturen.”

Er wordt verwezen naar een filmpje:


https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&v=_0rck-KFjQ4

Leuk geprobeerd

Ze kunnen best een rekenjng sturen, maar als de nabestaanden hebben verworpen hebben die vziw geen betalingsverplichting.

Alleen kunnen de nabestaanden niet kiezen om wel de lusten, maar niet de lasten van de erfenis te hebben.

Groeten,

Temet

Regeltante

Regeltante

09-09-2020 om 19:27

Hier, Temet en Jo Hanna - bedankt

Ik kwam er op omdat iemand anders in de omgeving haar vader deze week overleed. Ouders gingen uit elkaar voor hij een jaar oud was, vader is nooit in zijn leven geweest maar toch is hij nu enige erfgenaam.

Door het berichtje van Hier is me weer even duidelijk wat echt belangrijk is waar geld voor is. Opleiding, af en toe wat extras.

Door het berichtje van Jo Hanna en Temet realiseer ik me dat praktisch bij staan door te weten waar informatie te zoeken ook belangrijk is.

Ik zal er tzt eens met de kinderen en hun moeder over praten en heb ondertussen een spaarrekening potje op hun naam geopend om voor verschillende dingen bij te kunnen springen. Eigenlijk wilde ik liever iets op hun naam openen maar denk toch dat dat minder praktisch omdat het dan té makkelijk aan minder belangrijke dingen opgaat. In mijn bank app kan dat makkelijk benoemd worden. Ga ik ook in mijn testament vastleggen.

Heel veel dank

Anne O'Neme

Anne O'Neme

09-09-2020 om 19:39

zelfde schuitje

Hier volwassen kinderen en een vader die het zo bont heeft gemaakt dat zij zelf alle contact hebben verbroken.

Er lopen twee dingen door elkaar in dit onderwerp: de al dan niet aanvaarding van de erfenis (en eventuele schulden) en het moeten betalen van de uitvaart als er geen verzekering is.

De erfenis kan al dan niet benificiair afgewezen worden. De uitvaart is een ander verhaal. De kans dat mijn kinderen voor de uitvaart van hun vader opdraaien is levensgroot. Mocht het zover komen, dan zullen ze adviseren het maar te verrekenen met de alimentatieschuld en hun gestolen spaargeld. Maar helaas is de kans klein dat ze er onderuit kunnen komen.

Ik word al beroerd bij de gedachte, want er is teveel gebeurd.

Regeltante

Regeltante

09-09-2020 om 20:49

Anne O’Neme

De band is voor het ene kind zo slecht dat de erfenis verwerpen geen emotionele pijn op zou leveren. Moeten betalen voor een uitvaart zou emotionele en financiële pijn opleveren. Ik ga dus maar aan de spaar zodat ik met (eventuele ingekochte) raad en daad bij kan staan tzt.

Voor het andere kind is de band beter (andere vader) en kan het mogelijk ook besproken worden hoe het zit met erfenis en uitvaartverzekering maar dat is idd wel de moeite waard om vast te stellen samen.

Bedankt voor het ontwarren!

Jesse_1

Jesse_1

09-09-2020 om 21:04

Misschien is het een treffende titel (o.t.)

Bij 'sparen voor de dood van een ander' denk ik aan geld sparen voor een huurmoordenaar.
Ik zou het omschrijven als 'sparen voor de uitvaart van een ander'.

Maar wellicht is het freudiaans.

Regeltante

Regeltante

09-09-2020 om 21:48

@Jesse_1

Ik spreek en schrijf niet heel veel Nederlands maar de mensen waar het over gaat wonen wel in Nederland dus excuses voor de verkeerde uitdrukking.

Deels kwam het omdat ik me afvroeg of ik een bedrag ergens kon sparen dat vrij komt als hun vader overlijdt voor evt uitvaart kosten en als een soort erfenis. Maar dat kan denk ik het beste op mijn eigen rekening en dan als gift.

Jesse_1

Jesse_1

09-09-2020 om 22:11

Sorry

Je tekst was zo netjes dat ik dat niet eens meteen zag. Complimenten.

Al schiet me nu te binnen dat de nick 'regeltante' er ook wel mooi bij past. Maar dat is allemaal in mijn verdorven geest.

de gemeente Amersfoort lijkt toch gelijk te hebben

Helaas, het lijkt erop dat de gemeente wel gelijk heeft:

https://verklaringvanerfrechtservice.nl/betaalt-uitvaart-negatieve-nalatenschap/

Er kan verhaal worden genomen op de erfgenamen, ook als die de nalatenschap hebben verworpen, en wel op grond van art. 22 Wet op de lijkbezorging. Dat ik dan maar even hier knip en plak:

" De kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt, daaronder begrepen lijken die uit zee worden aangebracht, komen ten laste van de gemeente. Voor zover zij door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden niet kunnen worden gedekt, kan de gemeente die kosten verhalen op de nalatenschap en, bij ongenoegzaamheid van deze, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, dan wel de werkgever indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 720, eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek voor diens rekening komen. Paragraaf 6.5 van de Participatiewet is voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.""

Ik heb die andere artikelen niet meer nagetrokken maar weet wel dat kinderen (juridische kinderen, buitenechtelijke niet-erkende kinderen zijn vziw een ander verhaal maar die erven ook niet) onderhoudsplichtig zijn jegens hun ouders.

Verhaal van uitvaartkosten op kinderen is dus wel mogelijk, ook al verwerpen zij de nalatenschap. Helaas.

Groeten,

Temet

Anne O'Neme

Anne O'Neme

10-09-2020 om 09:28

Temet

Klopt.

Zelfs als je een behoorlijk getraumatiseerde jeugd heb door een ouder die niet bepaald deed wat van ouders wordt verwacht en die ook (onder andere) al je spaargeld steelt zodat je je volwassen leven zonder één cent reserve start. En als je dan eindelijk met zuinig leven wat hebt opgebouwd, komt de gemeente: "Je vader is dood, mogen we even vangen?"

Zoals ik al schreef: ze verrekenen het maar met de alimentatieschuld. Maar ik vrees dat ze er niet onderuit komen. Het heeft de liefde voor hun vader er niet bepaald groter op gemaakt.

Bijzondere bijstand

> Ik zie op meerdere websites staan dat zelfs als de gemeente de uitvaart regelt dat zij dit bij de erfgenamen in rekening kan proberen te brengen.

- als de kinderen in een bijstandsgezin wonen, dat kunnen ze bijzondere bijstand aanvragen voor de uitvaartkosten. Ze kunnen dan zelf de uitvaart regelen en achteraf verantwoorden.
- als de gemeente de uitvaart regels, dan kan deze de kosten verhalen op de kinderen, ook als die de erfenis verworpen hebben. Maar als die kinderen recht hebben op bijzondere bijstand voor uitvaartkosten, dan zal het daaruit betaald worden.
- als een familielid de uitvaart regelt, dan kan deze de kosten verhalen op de nalatenschap. Hij kan echter de kosten NIET verhalen op mensen die de erfenis verworpen hebben.
- een eenzame uitvaart door de gemeente is een dure grap. Grote steden sturen er vaak de stadsdichter op af, om de 'eenzame' overledene respect te getuigen. Als de overledene al dat gedoe niet gewild had, of als de nabestaanden dat hem niet gunnen, dan moet je het echt zelf regelen. Is ook veel goedkoper.

Mijntje

Mijntje

10-09-2020 om 11:25

bal

De overledene kan dat soms geen ene bal schelen, is mijn ervaring. Niet iedereen is geestelijk in staat tot enig verantwoordelijkheidsgevoel. Als familie moet je dat dan opbrengen. Ik vind het ook niet zo netjes dat de staat dat maar te laten betalen. Uiteindelijk betaald de hele gemeenschap dat dan.

Hier

Hier

10-09-2020 om 12:51

op zich eens...

Ik ben het op zich eens met Mijntje, dat het ook niet netjes is om de staat ervoor te laten opdraaien. Tegelijk is het systeem zo ingericht dat vaders die geen stuiver kinderalimentatie betalen ermee wegkomen en dat de moeders en kinderen het dan maar moeten zien te redden. We hebben het LBIO, maar dat is gemakkelijk te omzeilen, we hebben deurwaarders die beslag kunnen leggen op inkomen maar die er gemakkelijk mee stoppen als de vader gewoon zijn baan opzegt en ook niet gaan uitzoeken of er ergens anders nog iets te halen valt, maar wel de rekening presenteren. Bovendien heeft de overheid voorrang op andere schuldeisers, dus als vader een belastingschuld heeft of openstaande boetes bij het CJIB krijg je als alimentatiegerechtigde niks tot de belasting is afbetaald en de boetes zijn betaald. Dus de overheid zorgt in die zin goed voor zichzelf.
Om de kinderen van die vaders vervolgens met de uitvaartkosten op te zadelen vind ik ook niet zo netjes. Mijn dochter krijgt bijvoorbeeld geen aanvullende beurs (of kwijtgescholden deel van haar studielening) omdat haar vader teveel verdient (aldus DUO), alleen ze krijgt niks van vader. Zij moet dus meer lenen. Werken kan niet meer bij de coschappen die ze loopt, eerder had ze een baantje. Bovenop die schuld komt dan straks de uitvaart van pa. En nee, dat hij teveel verdient voor die beurs betekent niet dat hij iets heeft na te laten want hij geeft ruim meer uit dan hij binnenhaalt. En hij heeft een enorme belastingschuld.
Wat mij betreft leveren ze hem zonder ceremonie af bij een crematorium. Die 6 planken timmer ik zelf dan wel even in elkaar. En dan geven zijn drankbuddy's maar een feestje in de kroeg na afloop. Op eigen kosten.

Mijntje

Mijntje

10-09-2020 om 13:01

exen

Gelukkig heeft een ex niks meer te zeggen over het begraven of cremeren van haar/zijn ex. Anders werden ze als dat zou kunnen opgezet, of ter beschikking gesteld aan de wetenschap, eindigend in een biologielokaal, bij verveelde, honende pubers. Bij dit laatste moet de overledene overigens toestemming geven, voor het overlijden dan.

Valeria

Valeria

10-09-2020 om 13:10

zoals bij Hier

Vader verdiende teveel, geen vader of geld gezien na mijn 21e, en hij laat vermoedelijk ook schulden na (zal niet ineens zijn leven gebeterd hebben in de afgelopen decennia).
Ik zou het graag door de staat laten betalen hoor! Ik ben GEEN familie meer.

Anne O'Neme

Anne O'Neme

10-09-2020 om 13:29

Verantwoordelijk

Ik ben het helemaal met Hier eens. Qua LBIO herken ik het helemaal. Er zijn voorliggende schuldeisers (inderdaad CJIB en Belastingdienst) en onze zaak ligt onderop de stapel. Meneer verdomde het om zijn verantwoordelijkheden te nemen, zijn sigaretten, biertjes en verre reisjes naar vage dames (alsof een hoogblonde internet-Russin van net dertig werkelijk zat te wachten op een vent van in de vijftig...) waren belangrijker dan de vaste lasten zoals de polis voor je uitvaart betalen, en van de spaarrekeningen van de kinderen afblijven.

Volgens mijn kinderen is er nog veel meer gebeurd en ze willen niets meer met hem te maken hebben. Nee, daar zat ik niet achter, ik heb zelfs tot het laatst gezegd "maar het is toch je vader" om te voorkomen dat ik later als kwaadaardige vechtscheidingsstoker zou worden weggezet.

Het geld voor de opleidingen van de kinderen en bijvoorbeeld het inrichten van hun eerste eigen huis, waar destijds oma en opa ook aan meebetaald hebben, is spoorloos verdwenen.
En de kinderen hebben flink wat therapie nodig gehad om alles rond hun vader een plek te geven. En zelf ben ik er ook niet bepaald geschonden uitgekomen.

En dan zouden de kinderen na zowel de financiële als de psychische ellende ook nog eens de uitvaart moeten betalen? Van de doden niets dan goed, maar er zijn grenzen.

Valeria

Valeria

10-09-2020 om 14:13

jammer

"Gelukkig heeft een ex niks meer te zeggen over het begraven of cremeren van haar/zijn ex. "

Dat een ex-kind er dan nog wel bij betrokken wordt.

Syboor heeft een goed punt

Syboor noemt een goed punt dat dreigt verloren te gaan in de discussie over lapzwanzerige vaders: een uitvaart van gemeentewege kon wel eens duurder uitpakken dan als je het zelf regelt.

Dus als je weet dat je als kind toch voor de kosten op moet draaien, dan kan het zinvol zijn om op zoek te gaan naar de allergoedkoopste uitvaart en dat dan maar te regelen (geen bezoek, geen koffie), dat is goedkoper dan de rekening van de gemeente af t wachten,

Het vervelende is dat je zo weinig tijd hebt om je plan te trekken als je pas op de hoogte komt als de betrokkene is overleden. Want dan moet die uitvaart wel binnen ongeveer een week plaatsvinden.

Maar ziedaar, voor alles is een site (heb m verder niet bekeken): www.goedkopeuitvaart.nl

Groeten,

Temet

Petra

Petra

10-09-2020 om 18:08

€ 899 dus

Ik bekeek even de link van Temet hierboven en voor € 899 kan het gebeurd zijn. Daar is nog wel een potje voor te maken, of even rekenen op hoeveel je uitkomt als je de goedkoopste verzekering neemt en de persoon waar het om gaat bijv. 90 jaar wordt (of het dan nut heeft om die verzekering te doen, of dan maar zelf te sparen, als je er ver bovenuit schiet bij zo'n leeftijd) want iemand kan natuurlijk met een beetje pech ook over een half jaar ineens overlijden

hier

hier

11-09-2020 om 10:13

petra

Die prijs is exclusief de kosten van het crematorium. Reken dus op nog 1500 euro extra.
Als je het goedkoop wil houden bestel je een zelfbouwkist bij een online kistenboer en lever je die met het lichaam in een geleend busje af bij het crematorium. Dan nog moet je op zeker 1750 euro rekenen.
Het is zeker maar goed dat een ex niks heeft te zeggen over de uitvaart. Ik zou hem denk ik bij het grof vuil neerleggen. Mijn dochter doet het ongetwijfeld met meer respect.

Yaron

Yaron

11-09-2020 om 10:41

Hier

Volgens mij is alles inclusief voor 899,-, je kunt alleen niet bij de crematie aanwezig zijn, maar je kunt later wel de as ophalen, als je dat zou willen.

Flavia

Flavia

11-09-2020 om 10:52

Hier #25

het is inclusief de kosten van het crematorium;

Crematie in stilte (crematie buiten aanwezigheid van de nabestaanden).
Crematie in een door ons gekozen crematorium.
Kosten van het crematorium.

deadline is achterhaald

De wet dat iemand binnen circa een week begraven moet worden is natuurlijk volstrekt achterhaald. Nog van voor de uitvinding van de koelcel.

Dat is heel vervelend, want dat betekent dat je maar heel weinig tijd hebt om het te regelen, voordat de gemeente het overneemt (met hoge kosten). Dat geeft druk, druk waarin mensen allerlei beslissingen kunnen nemen uit angst of onwetendheid, en waardoor nabestaanden 'gezamenlijk' beslissingen kunnen nemen waar later onenigheid van komt tussen nabestaanden onderling.

Die korte deadline is een hele slechte zaak.

Mijn schoonvader was een woning-lijk in Engeland. Circa 3 weken dood op moment van ontdekken. En daarna duurde het nog ruim een week voordat via de Nederlandse politie contact gelegd kon worden met het enige (jongste) kind waar de man contactgegevens van had.

Het was erg fijn dat hij NIET door de gemeente werd begraven, maar dat hij voor langere tijd in een koelcel mocht. Erg blij dat de kinderen de tijd hebben gekregen om het zelf te regelen. De tijd hebben gekregen om daar goed een beslissing over te nemen en het geld daarvoor bij elkaar te krijgen. Niet halsoverkop daarheen moeten reizen, maar net zolang voor kunnen bereiden tot alles wat ze wilden in die ene reis kon gebeuren: gesprek met de politie, ophalen as, uitstrooien as, bezoek aan familie van moeders kant.

Ook een uitvaart van een gigantische klootzak kan best mooi zijn, mits je ZELF de tijd hebt om daar weloverwogen keuzes in te maken. En dat is dus het probleem in Nederland: die tijd heb je niet.

Hier

Hier

11-09-2020 om 11:24

Nou, dat is dan een mooie bof, die inclusieve prijs
Ik houd het in mijn achterhoofd.

Triva

Triva

11-09-2020 om 11:42

Syboor

Het is dus ook niet binnen een week maar uiterlijk op de zesde werkdag na overlijden.

Dus als iemand op zaterdagochtend 23 dec overlijdt en kerst valt op ma en di mag het nog op donderdag 4 januari als extreemste voorbeeld.

Flavia

Flavia

11-09-2020 om 12:56

Syboor / Triva

en dan is het ook nog mogelijk verlenging van de periode aan te vragen als er door drukte geen plek is bij begraafplaats of crematorium.

Gaat je geen maanden opleveren maar wel weer een paar dagen.

Het is natuurlijk vreemd dat er bij zo iets definitiefs dan in eens weer zo snel gehandeld moet worden. Tijd om die wet eens aan te passen.

Moeten ook cao's aangepast worden want wij hebben semi serieus wel eens overwogen om opa of oma gewoon in een koelcel te plaatsen voor een paar jaar. Er stond in de CAO van een van mijn ooms dat hij vrij had van het moment van overlijden tot het moment van begraven/cremeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.