Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tessie

Tessie

10-07-2018 om 22:19

Sparen voor studie...

Hallo allemaal,

Welk bedrag willen jullie gespaard hebben als je kind 18 is en gaat studeren/op kamers gaat.
Lees in veel artikelen dat advies is rond de 58000 nodig voor 4 jaar studie bij uit huis wonen. Het gaat hier dan om totaal kostenplaatje, dus naast studiekosten ook kleding, zorgverz, boodsch alles.
Wie krijgt er nu 58000 bij elkaar...?? En wat doe je als je dat bedrag niet bij elkaar verzamelt krijgt..
Graag tips en adviezen...

Tessie


Guera

Guera

10-07-2018 om 22:26

Doe mijn best

Maar zoveel vind ik niet nodig. Wat is er mis met werken? Wat is er mis met lenen?
Ik probeer voor 2 kinderen in elk geval collegegeld, boeken, verzekering en klein bedrag per maand bij te dragen. Laten we zeggen 5k per kind per jaar. Ik denk dat ik dat red. We hebben nog even.....

Tessie

Tessie

10-07-2018 om 22:29

Werken...genoeg verdienen?

Wat bedoel je met 5k??
Een kind kan toch nooit zoveel verdienen met een bijbaan....om het resterende openstaande bedrag aan te vullen...?

juf Ank

juf Ank

10-07-2018 om 22:30

en wat nu

als je kind niet gaat studeren?

Lente

Lente

10-07-2018 om 22:41

Een deel van die kosten zijn leefkosten

Die kosten heb je ook als je kind nog op het VO zit, namelijk eten, drinken, verzekering, schoolgeld, extra boeken, ruimte in huis, gas/water/licht, zakgeld, kleedgeld.
En als je kind gaat studeren kun je die kosten blijven betalen, als dat financieel mogelijk is. Als je dat kunt betalen, hoef je daar niet voor te sparen.

Daarnaast zijn er extra kosten zoals het collegegeld, alle boeken, en zo. Dat gaat om ca 3-4 k (k is 1.000 euro)

Als een kind op kamers gaat, wordt het echt duurder.

Reiskosten zijn gedekt door de OV-kaart. Hoewel die kosten later ook terugbetaald moeten worden.

Een student kan zelf bijverdienen (bijvoorbeeld voor alle leuke dingen zoals zakgeld, vakantie, uitgaan). En een student kan lenen. Het is echt niet noodzakelijk om je kind zonder leningen door de studie te helpen. Het is mooi als het kan maar je kunt ook andere keuzes maken, bijvoorbeeld je kind na de studie helpen met aflossen of een huis kopen.

eenmoeder41

eenmoeder41

10-07-2018 om 23:45

10k

Sparen ook voor beide kinderen en hoop beide 8 a 10 duizend gespaard te hebben als ze 18 zijn
Tot nu lukt het.

bicyclette

bicyclette

11-07-2018 om 00:16

Tessie

Een student die op kamers woont, heeft per maand ongeveer 1000 euro nodig. Voor collegegeld, boeken, boodschappen, kleding etc.

Ik denk dat er maar weinig ouders zijn die dat volledige bedrag voor hun studerende kinderen (kunnen en/of willen) betalen. En dat hoeft natuurlijk ook niet. Studenten kunnen werken en voor de rest kunnen ze lenen. Ze hebben dan vervolgens jaren de tijd om dat terug te betalen.

Het bedrag dat je als ouders wilt/kunt bijdragen, hoeft natuurlijk niet bij aanvang van d studie al op je spaarrekening te staan. Een studie duurt natuurlijk al snel 3 of 4 jaar, dus ook tussentijds kun je nog sparen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-07-2018 om 00:33

Nul

Ik heb wel spaargeld maar tot nu toe heb ik het nog niet nodig gehad voor de studie. Het past gelukkig uit mijn salaris, en vader betaalt ook mee. Scheelt wel dat ze nog thuis woont, dus huur heeft ze niet.

@nnemoon

@nnemoon

11-07-2018 om 08:03

Sparen

Hier een zoon die niet gaat studeren maar dat wisten we natuurlijk niet toen we voor hem een studierekening hebben geopend bij zijn geboorte. Als hij 18 jaar wordt komt het bedrag vrij. Het geld is voor hem. We zien wel welke school of studie hij wel gaat volgen.

Lou

Lou

11-07-2018 om 10:19

10.000

Wij zitten op ruim 10, misschien 11.000 wat we hebben gespaard als dochter 18 is. Ik had best graag het dubbele gehad hoor, maar ben ook heel blij dat we dit hebben. Van deze spaarpot kunnen we in elk geval collegegeld en boeken betalen. De rest zien we wel.

Studenten hebben drie mogelijke bronnen: ouders, werken en lenen. Je verdeelt het zo goed mogelijk naar eigen wensen en mogelijkheden. Het ligt bijvoorbeeld ook aan de studie die je kiest, hoeveel je er nog bij kunt werken. Je kunt het fijn vinden om (nog even) bij je ouders te blijven wonen of om zo snel mogelijk een kamer te zoeken. Waarbij het ook nog uitmaakt waar je gaat studeren. Je kunt leenangst hebben of juist niet. Om er maar een paar te noemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-07-2018 om 10:31

Feitelijke kosten

Zijn 3,5 - 4.000 euro per jaar.
Daarnaast zijn er leefkosten. Die heb je ook als je kind nog niet studeert, maar... als kinderen 18 worden zijn ze duurder (eigen ziektekosten verzekering) en krijg je minder geld (kinderbijslag valt weg). Dat maakt dat je dan minder geld te besteden hebt. Het verschil is minimaal 1000 euro op jaarbasis.

En als ze dan ook nog op kamers gaan mag je daar misschien nog zo'n 4,5 -5.000 euro bij op tellen.

Dus ja dan kom je al met al op zo'n 10.000 euro per kind per jaar. En dan moeten ze ook nog eten en zich kleden.

Als je dat niet allemaal wilt of kunt betalen, dan wordt het geheel of gedeeltelijk lenen.

En 58.000 euro over 18 jaar is ongeveer 250 euro per maand. Ik zelf zou eerder uitgaan van max. 200 euro per maand. En zo hoog is dat bedrag nu uiteindelijk ook weer niet. En met de helft daarvan kom je ook al een heel eind.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-07-2018 om 10:41

@Lente OVkaart

Als je binnen 10 jaar je diploma behaalt is het reisproduct een gift.
https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/

Lente

Lente

11-07-2018 om 12:30

Oja, dat is waar

Die gift was ik vergeten.

zebra

zebra

11-07-2018 om 13:11

destijds

zijn we ermee begonnen elke maand geld opzij te zetten voor de studie van onze zoon. Maar als het echt nodig is, gebruiken we het ook voor andere zaken. Wij hebben heus nog niet het totaal bedrag gespaard wat hierboven genoemd wordt maar we kunnen wel jaarlijks het collegegeld, boeken en aanverwante kosten betalen. Daarna sparen we weer rustig verder, zo gaat het ook prima.

Petra

Petra

11-07-2018 om 14:47

geen geld hier

Wij zijn nooit in de gelegenheid geweest om veel te sparen. Dochter kon studeren en kreeg een studiebeurs (gestart in 2014) en zoon gaat nu starten, hij krijgt helaas geen studiebeurs meer maar gaat lenen (hij krijgt wel een deeltje aanvullende beurs,die kan hij houden, dat scheelt weer) studiekosten zijn 2000 per jaar en dan nog wat boeken en een laptop. Hij heeft wel iets gespaard en een laptop van 500 euro konden wij nog wel aanschaffen. Verder blijft hij thuis wonen en krijgt een OV kaart . Dus per maand kost de studie hem 165 aan studiekosten + eventuele materialen die nog aangeschaft moeten worden. Hij hoeft geen kostgeld o.i.d. te betalen. Dus hoe mensen aan een bedrag van 58000 komen, wat voor een studie is dat en wat kost het uit huis wonen dan wel niet? Als ik alles deel en het studiegeld eraf haal hou ik nog 1000 per maand over, dat zou dan voor huur zijn (als je kind op kamers gaat) en eten en drinken, vind ik nogal ruim berekend allemaal.

bicyclette

bicyclette

11-07-2018 om 15:03

Petra

Petra, ook DUO gaat uit van een benodigd bedrag van ca 1000 voor een uitwonende student.

Collegegeld + boeken + aanvullen studiekosten, 200-250 euro
Zorgverzekering, eigen bijdrage
Kamerhuur, 300-400 euro
3 maaltijden per dag + tussendoortjes
Kleding
Persoonlijke verzorging
(Sport)vereniging
Hobby's, uitgaan
Soms aanvullende reiskosten

Dat jouw zoon geen kostgeld hoeft te betalen, betekent niet dat de kosten er niet zijn

Triva

Triva

11-07-2018 om 15:12

nee

wij hebben nooit gespaard voor een doel, gewoon voor onszelf en we kijken wel waar dat naar toe moet. Ik zou ook nooit een groot bedrag aan een kind geven, wie weet heb ik dat later zelf hard nodig.

Je hebt 2000 collegegeld, boeken, andere spullen etc nodig.
Blijft je kind thuis wonen dan kost dat geen geld extra dan ervoor, dus als je dat ervoor kon betalen hoef je daar niet extra voor uit te geven.
Zorgverzekering: zorgtoeslag betaalt bijna alles
Het wordt pas duur als ze niet thuis gaan wonen en mijn zoon zal dat dan moeten gaan lenen denk ik want dan wordt het verschil met zijn broer ook te groot (die gaat geld verdienen ipv dat hij geld gaat kosten). Gelukkig heeft hij nog geen plannen.

Dus tenzij je zeker weet dat hij uit huis moet en wil heb je helemaal niet zoveel nodig.

Triva

Triva

11-07-2018 om 15:13

oja

Zoon betaalt kleding, uitgaan, sport, eigen vakantie, zorgverzekering zelf dat kan met gemak van 4 uur per week werken bij Postnl. In de vakanties wat meer.

Aanvullende beurs

https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs/index.jsp

Voor minvermogende ouders is er, afhankelijk van het inkomen, voor de studerende nog steeds een aanvullende beurs.

HBO/UNI maximaal € 389,16 per maand.
Mbo
Thuiswonend: € 338,46
Uitwonend: € 360,26

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/
Het reisproduct valt nog steeds onder de prestatiebeurs.

Dus helemaal zelf financieren of lenen hoeft niet.

Gift

Voor de duidelijkheid: de aanvullende beurs is een gift en hoeft niet terugbetaald te worden.

Triva

Triva

11-07-2018 om 15:14

oja

Zoon krijgt hier ook een aanvullende beurs, daar betalen we dus in eerste instantie het collegegeld etc van.

Guera

Guera

11-07-2018 om 15:21

Tessie

Ik zeg niet dat ze het resterende moeten werken. Dan ook lenen dus. Ik denk dat ze een end komen met 5000 euro per jaar van ons. Dan kan ik zo'n 200 euro per maand bijleggen bovenop collegegeld en boeken ed.
Als ze dan nog 300 bij kunnen beunen per maand en bv nog 3 tot 500 lenen per maand. Dan kom je op de 1000 euro per maand die er nodig is.
Prima deal.
Als ze niet gaan studeren dan overleg ik wat handig is. Waarschijnlijk eerste eigen inbreng in een koophuis oid

Lente

Lente

11-07-2018 om 15:23

Triva, 2.000 euro gaat niet lukken voor collegegeld en rest

Alleen het collegegeld is al 2.000 euro. Daar komen boeken en andere spullen nog bij.

Triva

Triva

11-07-2018 om 15:23

ja dat bedoelde ik ook

2000 collegeld plus boeken en andere spullen maar dat stond er waarschijnlijk niet duidelijk.

Sparen

Wij sparen vanaf hun geboorte jaarlijks een bedrag voor de studie van beide jongens. Het is een totaalrekening en wij bepalen per jaar wat daarvan naar de studie gaat. Ik denk dat het een combinatie wordt van de helft van ons en de andere helft werken en lenen. Wordt het een studie aan de universiteit dan moeten ze op kamers. HBO kan misschien wel vanuit huis als ze dat zouden willen. Dan hoeven ze niet te lenen. Het ziet er naar uit dat beiden gaan studeren, maar mocht één van hen dat niet willen of kunnen, dan krijgt hij een deel van het geld om bijvoorbeeld het eerste huis in te richten of de eerste auto te kopen.

Guera

Guera

11-07-2018 om 15:29

Rekensom

Als ik inderdaad 5k =5000 per kind per jaar spaar. Dan kom ik uit op 40.000 wat ik rond die tijd zo'n beetje zou moeten hebben. Inderdaad is een deel ervan geld wat ik nu al besteed. Dus dat is wel haalbaar.
Ik geef geen pot geld aan de kinderen. Geen idee met wie ze dan zijn en hoe ze dan zijn. Ik zal dus deels dingen betalen en deels geld bijdragen en dan hangt het er vanaf of ze op kamers gaan wat ik wel denk. Maar het duurt nog even.

Lente

Lente

11-07-2018 om 15:33

Het wegvallen van toeslagen is duur

Voor ouders valt weg; kinderbijslag en kindgebonden budget. Dat kan flink oplopen, terwijl de kosten voor het kind hoger worden dan op het VO. Om te weten wat de financiële consequenties zijn voor een thuiswonende student, moet je de weggevallen toeslagen en de hogere kosten bij elkaar tellen.

Maar mocht het kindgebonden budget aan de hoge kant zijn, dan is de kans groot dat kind in aanmerking komt voor een aanvullende beurs.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-07-2018 om 19:01

Wat een geld!

Altijd een beetje schrikken als ik dat bedrag lees dat kinderen van minima krijgen, bijna 400 euro per maand! Ik vind het toch echt niet eerlijk dat kinderen van ietsje boven modaal verdieners gewoon helemaal niets krijgen.

Lente

Lente

11-07-2018 om 19:27

Heb je de aanvullende beurs al uitgerekend Phryne?

Als ik voor twee ouders een gezamenlijk inkomen van 40000 euro invul met twee studerende kinderen, dan hebben zij nog steeds recht op een aanvullende beurs. Zeker niet niets.

Collegegeld...

Is voor eerstejaars vanaf volgend jaar nog maar devhelft volgens mij,..1000 i.p.v. 2000 euro.

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-07-2018 om 19:51

Lente

Ik weet niet wat mijn ex verdient, maar mijn dochter krijgt dus geen gratis aanvullende beurs. Van onze inkomens moeten we twee huishoudens betalen, dus het is gewoon een beetje lullig dat ze naar het gezamenlijke inkomen kijken van gescheiden ouders.
Het verschil is wel groot he, 400 euro per maand of niets?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.