Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

or-lid

or-lid

28-12-2017 om 13:54

spoed: verplichte aanzegging schriftelijk?

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/mijn-tijdelijke-contract-stopt

Mag de verplichte schriftelijk aanzegging ook via de mail of is schriftelijk echt iets wat per post moet en als dat zo is: waar kan ik dat vinden?

bieb63

bieb63

28-12-2017 om 14:12

mag

maar is niet verstandig. De discussie dat mail niet is ontvangen wil je niet hebben. De beste optie is per aangetekende post ofwel laten ondertekenen door wn.

or-lid

or-lid

28-12-2017 om 14:24

dus

omdat het mag heeft werknemer geen poot om op te staan? Het was namelijk een automatische mail, niet van direct leidinggevende. Toen medewerker (was al een maand ziek, nog steeds ziek) haar leidinggevende hierover belde ging hij haar geruststellen dus ze dacht dat het wel mee viel. Fout natuurlijk.

mag

Ik heb nu geen tijd en zin om de rechtspraak erop na te zoeken, maar bij mijn weten mag dit inderdaad. Ook appjes en sms-jes voldoen vziw aan het schriftelijkheidsvereiste.

Als er niet wordt aangezegd betekent dat trouwens niet dat de arbeidsovereenkomst doorloopt. Die kan evengoed eindigen.

Ik kan me voorstellen dat in deze zaak de afdeling PZ aan termijnbewaking doet en zorgt dat er bij tijdelijke arbeidskrachten tijdig een aanzegging van niet-verlenging de deur uitgaat, zodat de werknemer geen claim heeft wegens te late aanzegging. De fout zit hier inderdaad bij de direct leidinggevende die de werknemer blij heeft gemaakt met een dode mus.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

29-12-2017 om 14:10

ik begrijp hem even niet or-lid

Werknemer heeft dus wel een mail ontvangen en gelezen? Leidinggevende was niet op de hoogte?

or-lid

or-lid

29-12-2017 om 14:34

Heel groot bedrijf, automatisch gaat er een mail als er geen contractverlenging is aangevraagd door leidinggevende.

In de week dat die contractverlenging er door moest is werknemer gewond geraakt op het werk, gaat nu nog maanden duren.

Verlenging is er dus net niet gekomen.

Toen de mail kwam heeft werknemer de leidinggevende gebeld en die heeft dat toen gesust maar dat was dus geheel onterecht. Inmiddels is er contact geweest met uwv, ze komt in ieder geval niet in de problemen gelukkig met uwv.

domme leidinggevende II

Heel vervelend dit. De leidinggevende heeft voor zijn/haar beurt gesproken en nu is de teleurstelling des te groter.

De werkgever moet het loon van een zieke werknemer doorbetalen. Daar is de werkgever normaal gesproken voor verzekerd. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat die verzekering niet de kosten dekt van loondoorbetaling als de tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt verlengd terwijl de werknemer al ziek was. Die kosten kan je je namelijk besparen door die overeenkomst niet te verlengen, dus dat risico zal ook de verzekeraar, neem ik aan, willen uitsluiten.

PZ heeft dus gedaan wat elke werkgever zou doen: ziek bij einde arbeidsovereenkomst? Dan geen verlenging.

Maar zuur blijft het.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-12-2017 om 14:44

Temet

Hoe bedoel je dat 'wat elke werkgever zou doen?'. Het hoeft niet hoor, mijn collega kreeg tijdens haar zwangerschapsverlof de de brief dat het tijdelijke dienstverband was omgezet naar vast.
En in dit geval. De werknemer is gewond geraakt op zijn werk, dan is de werkgever toch sowieso aansprakelijk?

bieb63

bieb63

29-12-2017 om 22:24

Is werknemer ziek, niet door drijging ontlag, maar ziek. Dus ontslag kan nu niet.

Bieb

Dit is geen ontslag, maar het automatisch ('van rechtswege") eindigen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dat kan ook tijdens ziekte.

Phryne, doorbetaling tijdens zwangerschap wordt volledig betaald door UWV, niet door de werkgever.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

30-12-2017 om 15:44

klopt Temet

Wg moet dan wel op de laatste dag het aan het UWV melden, zodat wn een zw uitkering krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.