Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

stagevergoeding

Een kennis van mij zit op het CIOS voor de sportopleiding. Ze moeten uiteraard stage lopen. Maar de stagevergoeding die ze krijgen moeten ze afdragen aan school. Zo kan de school weer extra dingen doen.
Maar ik vind dit vreemd. Mag dit wel?


vreemd, stagevergoeding wordt gezien als belastbaar inkomen.

Het lijkt me sterk dat dit mag. School krijgt financiering vanuit het rijk, dat hoeft niet van bedrijven te komen. Stagevergoeding is inderdaad belastbaar inkomen dus een student moet dit opgeven bij de belasting. Dus nee, ik zou hier niet mee akkoord gaan.
Als school dingen gefinancierd wil hebben, zullen ze dat op een andere manier moeten regelen. 

Leene

Leene

31-10-2022 om 13:17

hoe het nu precies zit weet ik niet maar het brengt mij wel weer nare herinneringen boven. 
Meestal kreeg je op de HBO-V helemaal geen stagevergoeding. Maar op een gegeven moment deed ik een wijkproject ( o.a  24 thuiszorg bij iemand thuis, ook in de nacht uit mijn  bed etc) daar kregen we geld voor. Een paar honderd gulden (nog de guldentijd)> School had bedacht dat de anderen maar onkosten moesten declareren bij ons, totdat het bedrag op was, want officieel mochten we toch geen stagevergoeding krijgen en het was niet eerlijk dat wij een paar honderd euro kregen en de rest niets. Er waren erbij die werkelijk ieder kopietje en elke extra kilometer rekenden ( gingen ze met de auto van moeder of op de brommer terwijl  toen alle studenten een ov jaar kaart hadden) Met als gevolg dat ons hele bedrag opging aan de anderen die ook een wijkproject hadden gedaan en met allerlei declaraties kwamen. Wij waren met zijn tweeën en al onze zuurverdiende centen ( wel eens geprobeerd om bij een dementerende man die in de nacht onrustig is 8 dagen te verblijven... alleen als 21 jarige!) bijna kwijt. Want ja wij hadden daar 8 dagen gezeten en geen kans om weg te gaan. Dus weinig declaraties. Anderen hadden drie dagen met een wijkverpleegkundige meegelopen en verder opdrachten moeten maken. 
Ik kan er nog boos om worden. We hebben beiden nog geen 10 gulden overgehouden. 
Nou ja frustraties.... ik zou dat nu nooit meer zo pikken. De docenten hadden dit bedrag natuurlijk moeten incasseren en dan daar je onkosten declareren. Sommige gehaaide types waren er dan slechter van afgekomen. Ik stond toen nog lang niet zo op mijn strepen als dat ik dat nu doe. Of het geld door alle studenten van het wijkproject verdelen, iets maar niet dit.
Het is dus wel iets eerlijker als iedereen de stagevergoeding moet inleveren en dat het dan eerlijker verdeeld wordt over de studenten. Het kan zijn dat niet iedereen een stagevergoeding krijgt. Of is dat tegenwoordig standaard.
Vroeger was dit niet extra belastbaar maar ja dat was wel 32 jaar geleden. 
Ik zou wel goed navragen bij school hoe dit dan zit. 

Bijtje82

Bijtje82

31-10-2022 om 13:21

Ik herinner mij dat onze school dit ook vroeg vroeger. Dat heb ik nooit gedaan en er is verder ook niet naar gevraagd. Lijkt mij ook sterk dat een school dit mag vragen. 
Kan er ook niets over vinden, behalve dat een bedrijf eventuele stagevergoeding direct aan een school zou kunnen overmaken. Dan betaald de school de loonbelasting, maar krijg je zelf niets. 

Het zijn jouw gewerkte uren, dus denk niet dat een school daar recht op heeft.

Ik kan alleen maar informatie voor bedrijven vinden over hoe ze dat moeten doen (rechtstreeks aan school betalen), onder welke voorwaarden (geld mag daarna niet naar studenten gaan maar alleen naar algemene dingen) en hoe ze dat aan de belastingdienst moeten doorgeven.

Maar ik kan niets vinden dat zich richt op leerlingen of scholen. Zelfs niet eens een voorbeeldovereenkomst.

Dat de belastingdienst het faciliteert, betekent natuurlijk niet dat het afdwingbaar is naar de leerling toe. Zelfs als het in theorie afdwingen zou zijn, is het nog de vraag of het in de examenregeling van deze specifieke opleiding (1), de CAO van dit bedrijf (2) en de ondertekende stageovereenkomst tussen deze leerling en dit bedrijf (3) allemaal afdwingbaar vastgelegd is.

Het doet me denken aan de regeling die de SP had met diverse "werkgevers" over hun eigen afdrachtenregeling. Dat leek ook allemaal legaal en was speciaal gefaciliteerd door de belastingdienst. Tot de rechter er opeens een streep doorhaalde. En datgene waar de rechter een eind aan maakte was niet eens afdwingbaar, het was allemaal vrijwillig. Een regeling die de leerling tegen zijn zin in dwingt, is juridisch veel kwetsbaarder dan die - nu verboden - afdrachtenregeling van de SP.

Een leerling die zelf inkomsten afdraagt aan school, dat kan sowieso niet. Ook een onbelaste onkostenvergoeding moet rechtstreeks door het bedrijf aan de stagiair betaald worden.

Bijtje82

Bijtje82

31-10-2022 om 14:12

syboor schreef op 31-10-2022 om 13:56:

Ik kan alleen maar informatie voor bedrijven vinden over hoe ze dat moeten doen (rechtstreeks aan school betalen), onder welke voorwaarden (geld mag daarna niet naar studenten gaan maar alleen naar algemene dingen) en hoe ze dat aan de belastingdienst moeten doorgeven.

Maar ik kan niets vinden dat zich richt op leerlingen of scholen. Zelfs niet eens een voorbeeldovereenkomst.

Dat de belastingdienst het faciliteert, betekent natuurlijk niet dat het afdwingbaar is naar de leerling toe. Zelfs als het in theorie afdwingen zou zijn, is het nog de vraag of het in de examenregeling van deze specifieke opleiding (1), de CAO van dit bedrijf (2) en de ondertekende stageovereenkomst tussen deze leerling en dit bedrijf (3) allemaal afdwingbaar vastgelegd is.

Het doet me denken aan de regeling die de SP had met diverse "werkgevers" over hun eigen afdrachtenregeling. Dat leek ook allemaal legaal en was speciaal gefaciliteerd door de belastingdienst. Tot de rechter er opeens een streep doorhaalde. En datgene waar de rechter een eind aan maakte was niet eens afdwingbaar, het was allemaal vrijwillig. Een regeling die de leerling tegen zijn zin in dwingt, is juridisch veel kwetsbaarder dan die - nu verboden - afdrachtenregeling van de SP.

Een leerling die zelf inkomsten afdraagt aan school, dat kan sowieso niet. Ook een onbelaste onkostenvergoeding moet rechtstreeks door het bedrijf aan de stagiair betaald worden.

Ja het is een slinks spelletje volgens mij wat scholen spelen. 

ik zou dit aan de rechtswinkel vragen. Want als degene die de stagevergoeding krijgt er belasting over moet betalen, terwijl hij het geld aan school heeft afgedragen is dat wel heel erg krom.

Rhonda schreef op 31-10-2022 om 23:55:

ik zou dit aan de rechtswinkel vragen. Want als degene die de stagevergoeding krijgt er belasting over moet betalen, terwijl hij het geld aan school heeft afgedragen is dat wel heel erg krom.

Zo word het niet weggeschreven. Hier op het MBO werd dat ook zo geregeld: de stageplekken kregen een factuur voor inhuur "uitzendkracht" die betaald moest worden en dat ging een pot in. Die pot was dan vervolgens voor leerlingen om gereden kilometers met de eigen auto naar die stageplek te declareren oid. 

Het is pas belast op het moment dat het als loon uitbetaald zou worden aan de leerling. Dat gebeurd dus niet, de school factureert het bedrijf. Tenminste zo was het bij ons geregeld. Ik liep op de administratie, dus kwam die facturen zelf tegen. 




Onze stagiaires krijgen 650 euro per maand maar die mogen dat gewoon zelf houden. Wel vreemd dat een school zo misbruik maakt van zijn studenten.

Bijtje82

Bijtje82

01-11-2022 om 08:33

Elpisto schreef op 01-11-2022 om 07:19:

[..]

Zo word het niet weggeschreven. Hier op het MBO werd dat ook zo geregeld: de stageplekken kregen een factuur voor inhuur "uitzendkracht" die betaald moest worden en dat ging een pot in. Die pot was dan vervolgens voor leerlingen om gereden kilometers met de eigen auto naar die stageplek te declareren oid.

Het is pas belast op het moment dat het als loon uitbetaald zou worden aan de leerling. Dat gebeurd dus niet, de school factureert het bedrijf. Tenminste zo was het bij ons geregeld. Ik liep op de administratie, dus kwam die facturen zelf tegen.




Dat iets anders dan de stagevergoeding aan je leerlingen vragen

Bijtje82 schreef op 01-11-2022 om 08:33:

[..]

Dat iets anders dan de stagevergoeding aan je leerlingen vragen

Nou ja de leerlingen moeten natuurlijk wel tijdens het sollicitatiegesprek aangeven dat de vergoeding via een declaratie met school gaat ipv via verloning. Ergens snap ik school wel, er zijn nu eenmaal leerlingen die geen stagevergoeding krijgen en leerlingen die dat wel krijgen en zo kun je het verdelen en komt het alle leerlingen ten goede. Aan de andere kant is het net het leven, kun je goed onderhandelen dan kun je ook eene beter salaris bedingen als iemand die niet kan onderhandelen.

Decembermamma schreef op 01-11-2022 om 09:04:

[..]

Nou ja de leerlingen moeten natuurlijk wel tijdens het sollicitatiegesprek aangeven dat de vergoeding via een declaratie met school gaat ipv via verloning. Ergens snap ik school wel, er zijn nu eenmaal leerlingen die geen stagevergoeding krijgen en leerlingen die dat wel krijgen en zo kun je het verdelen en komt het alle leerlingen ten goede. Aan de andere kant is het net het leven, kun je goed onderhandelen dan kun je ook eene beter salaris bedingen als iemand die niet kan onderhandelen.

Ik vrees dat er weinig te onderhandelen valt met het huidige gebrek aan stageplekken. Veel leerlingen zullen al blij zijn dat ze ergens terecht kunnen en dan niet ook nog een vergoeding eisen.

Als een school een factuur stuurt voor het inhuren van hun leerlingen, dan zouden ze dat toch bij alle stageplekken doen lijkt me. Beetje gek om tegen bedrijf a te zeggen dat ze een leerling gratis mogen inhuren en tegen bedrijf b dat dat tegen een vergoeding van bedrag x kan. 

Dat je het wil verdelen snap ik wel, maar het moet niet zo zijn dat je als student belasting moet gaan betalen over inkomen dat je nooit hebt ontvangen. Giften aan goede doelen kun je zelfs van de belasting aftrekken.

MamaE schreef op 01-11-2022 om 10:22:

Als een school een factuur stuurt voor het inhuren van hun leerlingen, dan zouden ze dat toch bij alle stageplekken doen lijkt me. Beetje gek om tegen bedrijf a te zeggen dat ze een leerling gratis mogen inhuren en tegen bedrijf b dat dat tegen een vergoeding van bedrag x kan.

Ja, precies. Je kunt studenten niet dwingen om tijdens het sollicitatiegesprek te onderhandelen dat de stagevergoeding naar school gaat. Je kunt studenten misschien dwingen om te onderhandelen dat er een specifieke vergoeding van een specifieke hoogte naar school gaat, maar je hebt als opleiding geen manier om leerlingen te dwingen te onderhandelen dat er geen vergoeding naar de leerling gaat! 

En zelfs dan... wat als een leerling geen stageplek kan vinden doordat de school eist dat de leerling een vergoeding voor school uitonderhandelt? Het lijkt me dat die school dan zelf een stageplek moet regelen. Als de opleiding de student verantwoordelijk maakt voor het vinden van een stageplek, en vervolgen stages gaat afkeuren niet om onderwijsinhoudelijke redenen maar om financiële redenen, lijkt me dat de opleiding een onstudeerbaar programma creëert en daarmee fiancieel aansprakelijk wordt voor de studievertraging die de opleiding veroorzaakt.

Schemerlampje schreef op 01-11-2022 om 09:30:

[..]

Ik vrees dat er weinig te onderhandelen valt met het huidige gebrek aan stageplekken. Veel leerlingen zullen al blij zijn dat ze ergens terecht kunnen en dan niet ook nog een vergoeding eisen.

Dat hangt echt wel af van wat voor werk je gaat doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.