Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

tikkiebezorgd

tikkiebezorgd

04-10-2011 om 13:42

Status van roemenen in nederland?

Ik weet niet zo goed in welke rubriek ik dit moet posten, en ik weet ook niet zo goed of ik uberhaupt iets kan doen, maar toch....

Mijn dochter van 15 heeft sinds de brugklas een roemeens vriendinnetje. Dit meisje woont sinds een jaar of 5,6 in Nederland met haar moeder. Voor zover ik weet is ze gescheiden. Vader en grote broer wonen nog in Roemenie. Ik heb geen idee hoe en waarom moeder & dochter ooit hier zijn beland. Iets met familie die hier ook woonde, maar ik weet het niet zeker.

Slimme dochter. 4 VWO, topcijfers. Lieve moeder. Hoog opgeleid, maar doet hier hap-snap werk ver onder haar niveau. Meiske komt nu al een aantal jaren veel over de vloer.

Ik weet via dochter dat moeder nu al een tijdje werkloos is. Af en toe een weekje werk, en dan weer niks. Meisje doet er vrij luchtig over, maar laat wel doorschemeren dat er (erg) weinig geld is. Is de laatste tijd steeds vaker hier, blijft logeren en zo. Ik durf het niet zo goed te vragen (weet ook niet zo goed in hoeverre moeder dochter inlicht over alle toestanden) maar ik heb een angstig vermoeden dat hun 'status' hier dusdanig is dat ze geen recht hebben op een uitkering. En als dat zo is zou het best wel eens kunnen dat ze misschien wel moeten besluiten terug te gaan naar Roemenie? Ik vind het te confronterend om te te vragen, en ik weet ook niet zo goed wat ik er aan kan doen. Maar ik vind het zo triest, zo'n slim pubermeiske dat hier in de laatste 5 jaar volledig geaard his hier in Nederland en het zo naar haar zin heeft, dat die misschien wel weer terugmoet naar haar moederland. Ze vertelt hier wel eens wat over hoe het daar toegaat (ze gaat in vakanties wel naar haar vader soms), en ze is zo blij dat ze hier op school zit & leeft. En dan mijn dochter, die misschien haar hartsvriendin wel op een hele rare manier gaat kwijtraken...

Heeft iemand enig idee hoe het zit met de verblijfsstatus en rechten van dit soort gevallen? Voor zover ik weet heeft moeder al die jaren in het semi-officiele circuit gewerkt. Altijd als tijdelijk ingehuurde kracht, nooit echt officieel in dienst bij een gerenommeerd bedrijf of zo. Eigenlijk weet ik niet eens of ze wel 'legaal' hier zijn. Kun je als oosteuropeaan eigenlijk illegaal zijn?

tikkiebezorgd

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jula

jula

04-10-2011 om 21:48

Niet illegaal

Roemenen mogen legaal in Nederland verblijven, maar ze mogen hier alleen werken met werkvergunning. Het kan dat de moeder ooit 12 maanden achtereen met een werkvergunning heeft gewerkt, dan mag zij nu waarschijnlijk zonder vergunning werken. Of misschien werkt zij als zelfstandige, dat kan soms ook. En het gebeurt echt vaak dat Roemenen zwart werken hoor, een werkvergunning is voor de werkgever erg moeilijk te krijgen.
Als de moeder in loondienst heeft gewerkt kan het zijn dat zij ww recht heeft opgebouwd, maar bijstand zal ook een lastig verhaal worden. Eigenlijk zijn er teveel variabelen om er zo wat over te zeggen, misschien toch voorzichtig vragen?

tikkiebezorgd

tikkiebezorgd

04-10-2011 om 22:20

Ik vermoed....

dat er voornamelijk zwart gewerkt is. Dus die ww dat zal dan wel niet veel voorstellen.

Ik zal volgende keer als meisje hier is eens voorzichtig vragen. Maar zelfs als de situatie zo penibel is als ik vrees kan ik weinig voor ze betekenen ben ik bang. Ik weet ook eigenlijk niet waarom ik dit gepost heb. Verhalen over bv uitgeprocedeerde asielzoekers zijn vaak zo ver weg, maar als er dan iets bijna soortgelijks aan de hand is met zo'n vrolijke slimme pubermeid die hier kind aan huis is, dan komt het wel erg dichtbij allemaal...

tikkiebezorgd

Geen asiel

Volgens mij zijn ze hier niet als asielzoekers, maar als werkzoekenden/gastarbeiders. Ze hebben vrij toegang tot de nederlandse arbeidsmarkt. Eerst via een tijdelijke werkvergunning, maar ondertussen dacht ik zonder. Ze bouwen pas w.w. rechten op als ze een bepaalde tijd gewerkt hebben in loondienst (dus wit).
Ik vermoed dat die moeder dus alleen geld heeft als ze werkt en anders niet. Terug hoeven ze niet volgens mij(niet verplicht in ieder geval)..ja als ze zelf gaan, of geen woonruimte meer hebben en geen geld om het te betalen b.v. en daardoor ook geen vervangende woonruimte kunnen zoeken. Maar dan moeten ze zover ik weet ook de reis zelf bekostigen dus hoe zoiets moet gaan(als je geen geld hebt) heb ik geen idee van.
Het is in principe niet anders dan als jij naar Roemenië gaat en daar je kind op school doet en een huisje huurt en werk zoekt. Dat zal ook niet van een leien dakje gaan...
groeten albana

Valkyre

Valkyre

06-10-2011 om 19:50

Kamervragen

Over bijstand aan Roemenen en andere EU-burgers (onderaan p1, bovenaan p2): http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/05/25/antwoorden-kamervragen-uitkeringsfraude-oost-europeanen/antwoorden-kamervragen-uitkeringsfraude-oost-europeanen.pdf

Het komt er volgens mij op neer dat ze geen recht heeft op bijstand. Maar misschien is dat anders als je van jouw inkomen afhankelijke kinderen hebt? Vraag het anders eens na bij de gemeente - misschien kun je wel info vinden op de website van de gemeentelijke sociale dienst, of hoe dat ook heet.

Verder: wat voor werk heeft ze allemaal gedaan? Misschien kan ze aan de slag als zelfstandige?

groet, Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.