Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

29-10-2018 om 10:22

Stelling Radio 1: We kunnen prima zonder contant geld

Radio 1: De spraakmakers

De Nederlandse Bank (DN waarschuwt voor het dalende gebruik van contant geld. Uit de laatste cijfers blijkt dat minder dan vier van de tien betalingen nog maar cash gebeuren.
Als het zo doorgaat met deze trend zal met briefjes en munten betalen steeds meer verdwijnen en dat is niet handig voor ouderen en mensen met een visuele handicap. Ook werknemers die afhankelijk zijn van fooi krijgen minder betaald. Maar voor de winkelier is pinnen wel veiliger en goedkoper; cash betalen kost de winkelier 29 cent en contactloos betalen kost slecht 15 cent per transactie.
Toezichthouder DNB wil dat overheid en, detailhandel, banken en belangenclubs afspraken maken dat cash betalingen geaccepteerd blijven. Is dat nodig? Of ben je juist blij dat je overal kunt pinnen, bij het stadsloket, in de bus en bij de collectant? Nooit meer zorgen of je wel genoeg geld bij je hebt, die zijn voorbij. Maar weet je nog wel wat jij uitgeeft?
------------------
Ik kan prima zonder contant geld maar in mijn leeftijds/geslachtgroep was ik het maar eens met 8%. Ik ben blijkbaar nog jong van geest want onder de 40 jaar was 22-25% het met mij eens. Ik vind het belangrijk dat winkeliers niet zo'n groot risico lopen op overvallen en ook al dat geld thuis bij ouderen is vaak reden tot een overval.

Van mij hoeft echt niet elke winkel contant te accepteren. Eén kassa bij de supermarkt vind ik genoeg, misschien nog bij wat winkels die veel ouderen als klanten hebben maar verder vind ik (ja ik) het niet meer nodig.


Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 10:32

Ja en nee

Ik doe al bijna alles zonder contant geld, maar er blijven situaties dat 'echt' geld nog wel gebruikt moet worden. Ik vind sowieso dat de generaties boven mij, dus 60, 70, 80 en nog ouder, nog ontzien moeten worden. Hoe verbazingwekkend ik het soms ook mag vinden, zijn 'zelfs' mijn leeftijdsgenoten soms nog schrikkerig van via PIN, waaronder ook contactloos, of online betalen. Daar moet je aan tegemoetkomen. Maar ook mensen die door wat dan ook niet goed kunnen omgaan met deze manier van betalen, moeten nog de gelegenheid krijgen om met 'echt' geld te betalen.

Ik vind zelf contactloos betalen een uitkomst, dus dat gebruik ik. Maar ik weet dat niet iedereen daar vertrouwen in heeft.

Ik schrik ook wel van berichten van supermarkten die klanten alles zelf willen laten doen. Dus met zo'n zelfscanner, betaalpalen e.d.. Dat kan niet iedereen.

Triva

Triva

29-10-2018 om 10:37

kaaskopje

'Ik schrik ook wel van berichten van supermarkten die klanten alles zelf willen laten doen. Dus met zo'n zelfscanner, betaalpalen e.d.. Dat kan niet iedereen.'

Er is geen supermarkt die dit wil (100% alles zelf laten doen) want zo prijs je je uit de markt.

Ik zit nu naar het programma te luisteren en blinden en slechtzienden hebben een probleem omdat ze moeten vertrouwen dat het ingetoetste bedrag klopt maar als dat het probleem is dan moet dat op te lossen zijn (een knop op het pinapparaat waar het bedrag wordt voorgelezen).

Ad Hombre

Ad Hombre

29-10-2018 om 11:05

Kaaskopje

Betalen via je telefoon is nog handiger. Hoef je geen portemonnee, pas of andere rommel meer mee te nemen. Ik kan er ook nog mee mijn huis in, dus ik kan lekker op stap met alleen mijn telefoon in m'n zak...

Triva

"Er is geen supermarkt die dit wil (100% alles zelf laten doen) want zo prijs je je uit de markt."

Nou, volgens mij wil de supermarkt dolgraag dat we zoveel mogelijk zelf scannen etc zodat ze de caissières kunnen wegbezuinigen. En als de oude gammele medemens die niet zelf kan scannen daardoor niet meer naar de supermarkt gaat, is dat alleen een probleem als dat meer kost dan dat wegbezuinigen oplevert.

Zie de banken. Eerst overal pinautomaten - goh, wat handig! Toen gingen er kantoren dicht, want er kwamen minder mensen. Toen kwam het internetbankieren. Goh, wat handig. En zoveel makkelijker dan iedere keer met je overschrijvingsbiljet naar het bankkantoor te moeten lopen, want ja, dat zit nu kilometers verder weg omdat ze het kantoor in de buurt net gesloten hebben. Dus toen konden er nog meer kantoren dicht, want iedereen kom immers internetbankieren?

Leve de vooruitgang.

Groeten,

Temet

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-10-2018 om 11:40

storingsgevoelig

Ik wil contact geld houden naast digitale betalingen. Het gebeurt nu en dan dat er een storing is, en dan kun je niets meer zonder contant geld. Digitaal is prachtig en geld uitgeven voelt 'pijnlozer' dan uittellen van klassieke bilhetten, maar het is ook storingsgevoelig. Alles met mijn telefoon doen vind ik niks. Een telefoon kan ook gestolen/beschadigd worden en dan zit je in de puree.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 11:47

Triva

Het gaat wel steeds meer de kant op dat er minder bemande kassa's zijn, of heel genadig nog maar één.

https://nos.nl/artikel/2251836-zonder-af-te-rekenen-de-supermarkt-uit-ah-begint-met-kassaloos-winkelen.html

Eronder staan nog een paar artikelen hierover.

Zoals je in het artikel kunt lezen zou het geen bezuinigingsmaatregel zijn, maar ik zie wel dat deze manier van werken tot meer verkoop leidt, dus los van dat een winkel zonder cash geld in de kluis niet meer interessant is voor inbrekers en overvallers, kun je dit ook scharen onder commercie-psychologie, . Dat is ook een interessant gegeven. Leuk voor de winkel, maar als klant moet je dus kennelijk alert zijn op je eigen koopgedrag. Ik vind het ook wel verrassend eigenlijk. Je zou denken dat je door alles al zelf te scannen, bewuster bent van wat je in je karretje legt.

Half a twin

Half a twin

29-10-2018 om 11:54

Budgetteren beter met contant geld

Heel antiek hanteer ik al ruim 25 jaar (zolang als mijn zelfstandig wonende leven duurt) een budget voor huishoudelijke uitgaven zoals voeding, schoonmaakmiddelen en toiletartikelen.
In de loop der jaren is dat budget wel aangepast aan de gezinsgrootte en behoeften. Iedere week haal ik bij de pinautomaat contant een bepaald bedrag waar ik die week de boodschappen van moet doen. Inmiddels met 2 pubers en beperkte koelruimte moet ik 2 keer per week naar de supermarkt maar moet dan wel binnen budget blijven.
Het contante geld in mijn portemonnee maakt snel inzichtelijk hoeveel ik nog heb voor de rest van de week. Alleen daar al voor vind ik het afschaffen van contant geld niet handig.

Altijd alles moeten pinnen maakt minder snel inzichtelijk waar je je geld aan uitgeeft, voordat je weer eens achter de computer zit kan het zijn dat je al teveel geld hebt uitgegeven.

Flavia

Flavia

29-10-2018 om 11:56

contant

ik ben een groot voorstander van contant betalen en doe dat ook bij voorkeur.
Mijn bank hoeft niet te weten bij welke supermarkt ik mijn boodschappen doe, mijn supermarkt hoeft niet te weten bij welke bank ik zit.

Ook mag mijn supermarkt mij gewoon betalen voor alle marketing gegevens die ze van me zouden verzamelen als ik een klantenkaart gebruik. (die gebruik ik dus ook niet)

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 12:01

Dochter kwam langs

waardoor ik mijn reactie later verstuurd heb dan ik het geschreven heb. Maar Temet zegt dus ook wat ik bedoel. Mijn man heeft aanvankelijk uit principe geweigerd om geld uit de muur te halen, maar dat was van meet af aan een verloren zaak. Je houdt dit proces (onbemand, via internet e.d.) niet meer tegen, maar dit kan wel ten koste gaan van de mogelijkheden van mensen die daar niet in mee kunnen komen. Daar mogen ze, vind ik, niet aan voorbij gaan.

Wat betreft gesproken tekst bij een kassa, dat is wel handig natuurlijk, maar zie jij het al bij winkels? PIN-betalen is nu al heel erg lang aanwezig, ik zie niet dat er haast wordt gemaakt met aanpassingen. Daarom vind ik contactloos betalen een uitkomst, dat scheelt een showtje 'zie mij eens kippig zijn'. Maar inderdaad... dan zul je er nog steeds op moeten vertrouwen dat het bedrag klopt. Het lijkt mij nuttiger dat als je al van zelfscanners gebruik wilt maken als winkel, dat dáár al de prijs van elk artikel op gesproken wordt als je dat wilt. En niet pas bij de kassa waar iedere vertraging tot gezucht en gesteun leidt.

Lou

Lou

29-10-2018 om 12:06

Graag contant houden

Ik zou de mogelijkheid om contant te betalen wel heel graag willen houden. Een paar voorbeelden:

- voor laaggeletterden en mensen met een verstandelijke beperking is pinnen en online aankopen doen heel moeilijk (contactloos betalen dan weer niet maar dat wil niet iedereen)
- voor mensen die om andere redenen pinnen eng vinden of niet willen dat banken iets weten over hun uitgavepatroon (privacy)
- storingen in het elektronische betaalverkeer
- rommelmarkten en vrijmarkten
- zakgeld voor kinderen: leren rekenen met muntjes, fysiek uitgeven en sparen

Digitaal betalen prima, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Contant geld afschaffen vind ik geen goed idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 12:20

Contant en budget

Als je gevoelig bent voor impulsieve aankopen, of niet overziet wat je kunt besteden, dan kan het handig zijn om een bedrag in huis te hebben met als motto op=op. Heb je dat allemaal wel redelijk goed in de hand en de smiezen, dan vind ik met pin betalen net zo overzichtelijk. Die afkeer voor 'big brother' gedrag van banken en winkels... echt het kan mij niets schelen. Dan weten ze maar waar ik mijn boodschappen doe. En wat dan nog?

Winkels betalen klanten al min of meer voor de gunst van hun gegevens. Wat denk je van al die spaaracties? Ze hoeven geen zegeltjes uit te delen voor korting op glazen, of gratis moestuintjes. Uiteraard doen ze dat vooral, om je tot meer aankopen te verleiden, want zeg maar eens nee als je kind zo'n moestuintje wil, of je die glazen wel erg mooi vindt, maar dan nog... het hoeft niet. Net als sparen via een supermarkt, het hoeft niet. Ze geven meer rente dan een bank. Ik verbaas me over deze angstige, maar ook 'voor wat hoort wat' manier van denken. Ik ben maar wat blij met mijn buurtsupermarkt, ze mogen best weten dat ik daar mijn geld uitgeef en waaraan. Dan kunnen ze hun aanbod daarop aanpassen.

Zeetakje

Zeetakje

29-10-2018 om 13:01

Contant

Net als half a twin pin ik een bedrag per week waar ik het die week mee wil doen. Met pinnen in verschillende winkels zou ik eigenlijk thuis meteen op moeten schrijven wat ik uitgegeven heb om te kunnen zien hoeveel ik die week nog over heb, maar daar ben ik veel te chaotisch voor, dus wat mij betreft moet de mogelijkheid om contant te betalen blijven bestaan.

Wat doe je als er een kind jarig is en geld vraagt? Vraag je dan naar het rekeningnummer en maak je het over? De sponsorloop van de buurkinderen? Een extraatje voor het neefje dat je niet zo vaak ziet?

Het zal allemaal best opgelost kunnen worden, maar ik zou echt moeite hebben om eraan te wennen. Ik ben net een beetje aan de overgang naar de euro gewend.

Daarbij zie ik meestal dat in de supermarkt bij de pinkassa vrijwel niemand staat, terwijl je bij de andere kassa's in de rij moet staan. Dat geeft toch wel aan dat er behoefte aan is. Grotere aankopen pinnen we trouwens wel altijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 13:35

Zeetakje

Verbazingwekkend, dat verschil tussen jouw en mijn ervaring met pin-kassa's. Die rij bij de contantgeld kassa zie ik hier niet. Bij de buurtsuper hebben ze dat ook niet. Gewoon betalen zoals je wilt bij elke kassa. Het is een grote winkel.

bieb63

bieb63

29-10-2018 om 16:51

Hier bij onze redelijk grote AH

Hebben ca. 1,5 jaar geleden het scannen ingevoerd en het aantal kassa's teruggebracht. Nou, er staan nu altijd enorme rijen bij de kassa, want blijkbaar hebben heel veel mensen geen zin in dat scangedoe. Ik trouwens ook niet, vind met een 'mens' aan de kassa nog iets gezelligs hebben. Afgezien daarvan: als je een fles wijn of een blikje bier bij je boodschappen hebt, gaat er een rood lampje branden en moet je wachten op een medewerker om je leeftijd aan te tonen......

mirreke

mirreke

29-10-2018 om 20:15

Ook contant

Met contant geld kun je ook kinderen veel beter duidelijk maken wat geld is en hoe je moet budgetteren.

Los daarvan: geen contant geld houdt in dat men echt alles van je weet, en dat er niets meer mogelijk is zonder het alziende oog van de overheid, het bedrijfsleven, enz.

Dat is natuurlijk ook wat ze willen, vandaar dat de banken zich ook zo verzetten tegen de bitcoin. Alles waar men geen grip op heeft moet weg.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 20:39

Kennelijk ben ik naïef

Wat gaat dat alziende oog met mij doen door die kennis?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 20:50

Gezellig

Het is mij nog niet gelukt om een gezellige band op te bouwen bij de kassa's. De aard van de winkels is daar helemaal niet (meer) naar. De enkele medewerker die ik wat hartelijker groet, zijn oudgedienden, die daar al járen werken. Voor de rest ben ik als klant een van de velen, die als grijze massa langs de kassa's trekt.

Ik ben gewoon iets minder vlot met betaalpalen e.d., dus ga ik toch maar in de rij staan. Ben ik met mijn dochter, dan wordt het zelfservice.

Best link

Als het contant geld echt afgeschaft wordt, ben je echt aan de goden overgeleverd. Als de banken dan negatieve rente gaan berekenen, heb je niet meer de mogelijkheid je geld eraf te halen.

Dus nee, ondanks dat ik al die digitale betaalmogelijkheden ontzettend praktisch vind en zelf amper meer geld in mijn portemonnee heb.

Naief

"Wat gaat dat alziende oog met mij doen door die kennis?"

Aangezien de solidariteitsgedachte en de privacy steeds meer onder druk staan kan ik me daar in de nabije toekomst best iets bij voorstellen. Uit je uitgaven kunnen ze je leefstijl afleiden en daarop de premie aanpassen, Of wat dacht je van een uitkerende instantie die bij je aan de bel trekt hoe het kan dat jij dure roomboter op je brood smeert in plaats van Euroshopper halvarine?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 01:51

Kenfan

Ik wéét dat men gegevens gebruikt om te inventariseren wie wat koopt en dus bepaalde reclame 'moet' krijgen, dat is al járen het geval. Bij wijk X wordt reclame gemaakt voor auto Y en in wijk K weet men dat dat geen zin heeft omdat de K's daar het geld niet voor hebben. Er is per wijk bekend wie een uitkering heeft, of werkt. Met die informatie heeft je bankpasje niets mee te maken. De eerste de beste die bij mij zou aanbellen waarom ik roomboter op brood smeer laat ik gewoon de achtertuin zien met mijn zelfgekweekte aardappels, tomaten en komkommers. Kijk, zo hou ik geld over voor roomboter. Maar ik denk niet dat ik te maken ga krijgen met dat soort mannetjes en zou men onze twee pakjes roomboter per jaar vast vergeven.

Flavia

Flavia

30-10-2018 om 08:28

Kaaskopje

het wordt anders als je zorgverzekeraar of andere verzekeraar gaat zeggen: gezin eet ongezond dus gaat er een risico opslag op de verzekeringspremie of we nemen dit gezin niet meer aan voor andere zaken als de basis verzekering.

Dat geldt dan misschien niet voor jou persoonlijk, maar door dat mensen dit nu toe laten heeft het wel gevolgen voor de hele groep. Net zo iets als dat vaccineren. Daar heb je ook de kudde voor nodig.

Psies wat Flavia zegt

Misschien moet ik wat beter formuleren, met je en jou bedoel ik men in het algemeen, niet jou persoonlijk. Er komt niet persoonlijk een mannetje aan de deur. Dat uitwisselen van gegevens gebeurt achter je rug om, voordat je er erg in hebt.

Charis

Charis

30-10-2018 om 10:54

Niets geven om privacy

De dictaturen van de toekomst zijn digitaal. Wat zeg ik, over bijna 1 jaar (in 2020) is het in China al zover, dan wordt in het hele land het sociale kredietwaardigheidssysteem uitgerold. Als je dan te vaak onaardig bent tegen de cassière kun je op den duur online geen vliegticket meer boeken.

Wat contant geld betreft, ik vind dat het behouden moet blijven om de redenen die hierboven worden genoemd. Maar tegelijkertijd doe ik wel (lekker inconsequent) alles met pin.
Overzicht van mijn uitgaven heb ik via de internetbankieren-app en de zelfscan in de appie vind ik bijzonder praktisch. Wel met een anonieme bonuskaart trouwens

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 11:38

Verzekering en boodschappen

Er is geen sprake van direct inzicht in de aankopen die je dagelijk doet door verzekeringen. Of dat ooit wel zal gebeuren, kan ik natuurlijk niet uitsluiten, maar ik weiger me nu gek te laten maken met dit soort gedachten. Wij zijn hier voorlopig nog niet gelijk aan China. Wat zij met hun burgers doen, ligt sowieso anders dan hoe we dat in Nederland doen. Ja, China krijgt steeds meer invloed. In plaats van Amerikaanse internationals, verschuift dat steeds meer naar Aziatische en dus ook Chinese internationals. Dat is wennen. We hebben kunnen zien hoe dit kabinet de oren heeft laten hangen naar Unilever met die dividendbelasting, zo zullen er nog meer oren gaan hangen in de toekomst om bedrijven een plezier te doen, maar dat is niet hetzelfde als dat de Chinese politiek hier gekopieerd gaat worden.

In Nederland wordt nog steeds het solidariteitsprincipe toegepast. Over het algemeen wil de burger dat ook nog steeds. We zijn soms wel chagrijnig op en over elkaar vanwege minder prettige gewoontes of gedrag, maar als puntje bij paaltje komt, delen we de kosten. Dat zie ik voorlopig niet veranderen. Dus... verstandig blijven stemmen, zodat we niet afhankelijk worden van partijen met extreme opvattingen.

Even los van of het wenselijk is of niet dat een verzekeraar zou kunnen meegluren in mijn boodschappenmand... gemiddeld genomen, zouden ze daar werkelijk geen ongezonde levensstijl uit kunnen halen. Dat zal ongetwijfeld meespelen bij mijn laconieke houding.

Flavia

Flavia

30-10-2018 om 11:46

Kaaskopje

als de supermarkt al kan voorspellen aan de hand van de boodschappen dat een gezinslid zwanger is nog voor dat verteld is.

https://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/02/16/how-target-figured-out-a-teen-girl-was-pregnant-before-her-father-did/#8d3bbc266686

Zo diep gaat het.

Liever niet, laat ze mij maar betalen voor deze belangrijke gegevens.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 14:14

Flavia

Dit is al heel lang bekend, ik kan me herinneren dat ik dat zelf ook op OO genoemd heb, ihkv 'privacy'. Men verzamelt gegevens van je aankopen, of je wat meer te besteden hebt, of juist niet. Men weet dus via je pinbetalingen al meer van je dan je denkt, dat is gewoon een feit. Dus als je angstig bent over wat er van je privacy overblijft, kan ik dat wel volgen, maar ik laat mij niet door dat soort angsten beheersen. Dan weten ze dat maar. Veel plezier ermee. Ze mogen mij nergens van uitsluiten of op afrekenen op grond van mijn aankopen. Willen ze dat toch, dan moet dat nog langs heel wat debatten en wetsvoorstellen.

mirreke

mirreke

30-10-2018 om 15:35

Kaaskopje

Het punt nu is: je weet het niet. Je weet niet precies wie wat van je weet, maar ga er maar van uit dat men in principe ALLES van je kan weten.

Je zegt dat de zorgverzekeraar dat nu niet weet, maar dat weet je dus niet. Binnenkort mogen bedrijven meekijken op je bankrekening, als je iets online wilt aankopen, dan kunnen ze aan je afschrijvingen zien of je een AH-bezoeker of een Lidl-klant bent, en dat zal beslist gevolgen hebben, bv. voor de advertenties die je via facebook te zien krijgt bv. Of voor de nieuwsberichten die je via hun algoritme te zien krijgt.

En nou wordt wel China genoemd, maar in NL hebben we SyRI, daar word je ook niet blij van:
https://pilpnjcm.nl/dossiers/profiling-en-syri/

En waarom dat zo gevaarlijk is, staat hier: https://www.setup.nl/magazine/2018/08/criminaliteit-past-niet-een-rood-vierkantje

Onze data zijn privé-eigendom. Daar moet je niet lichtvaardig of luchtigjes over doen...

mirreke

mirreke

30-10-2018 om 15:40

Naïef kaaskopje

Er mag zoveel niet, maar als niemand het weet, omdat het niet transparant is, dan kan het dus zomaar lekker toch gebeuren... Zie jij maar te bewijzen dat jij daar vervolgens de dupe van bent, van iets dat niet mag.

Daarom moeten er NU waarborgen worden ingebouwd. Echter, als veel mensen reageren zoals jij (nou en, wat kunnen ze ermee?) dan is de publieke drang daartoe niet hoog genoeg.

https://bijvoorbaatverdacht.nl/wat-is-syri/

Wat SyRI doet of zou kunnen doen, is wat facebook allang doet. Je groeperen op basis van je data, van alles wat er over jou bekend (ik praat over 'jou' in het algemeen). Niet alleen dat, nu men weet in wat voor groep je valt, kan men je ook 'sturen', als daar behoefte aan is. Bv. bij verkiezingen, bv. bij het anti-vaxxdebat. Of in dit geval, om de behoefte aan privacywaarborgen als het om je data gaat.

Dit gebeurt actief: kijk naar de verkiezing van Trump, de keuze voor Brexit, de verkiezing van de fascist in Brazilië. Allemaal bewezen gestuurd.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 17:36

Mirreke

Man en ik hebben het vandaag toevallig over PSD2 gehad en ik heb dat dus opgezocht. Zonder toestemming mag niemand meekijken. Ik zou hier nooit toestemming voor geven, dit gaat mij een stap te ver. Zo weeg ik per situatie af wat ik wil en wat niet. Zonder toestemming mag een zorgverzekeraar dus níet op je bankrekening kijken.

Ik ben me ervan bewust dat ik ontzettend veel niet weet, de ontwikkelingen gaan zo snel, dat het niet bij te houden is. Wat er vanuit criminele, hack-hoek of wat dan ook over ons heen komt, is af en toe best griezelig. Ik ben in het geheel dus minder laconiek dan alleen over pin-betalingen, maar ik weiger me mee te laten slepen in de angst die sommigen bij dit onderwerp voelen.

Alleen al dat we van pinnen opeens bij beïnvloede verkiezingen uitkomen, gaat mij te ver. Daar zitten heel wat stappen tussen. We zijn een weg ingeslagen met elkaar, die niet meer terug te draaien is. Als je niet wilt dat men je kan volgen, rest je niets anders dan je voortaan lopend of fietsend van a naar b te verplaatsen en nergens aan deel te nemen waar je met een pasje toegang krijgt of moet betalen.

Mee laten slepen?

Mwah, tussen nachtenlang slapeloos bibberend van de paranoia in je dekbed liggen bijten en in blind vertrouwen maar alles over je heen laten komen zit toch nog wel een middenweg. Laten we het bewustzijn noemen, of terughoudendheid. Inderdaad een anonieme bonuskaart, of je smartphone bewust eens thuis laten nu er zelfs verzoeken binnenkomen om de Lidl van drie straten verderop te waarderen (5***, hidden gem, worth a detour), zodat niet al je gangen te volgen zijn. Niet onder eigen naam voortdurend je mening op sociale media de wereld inslingeren. En tegen je huisarts zeggen dat je je klachten alleen in de spreekkamer wilt bespreken, niet met de assisten en of dmv een digitale vragenlijsten. Of dat nauwe afluistergeval van Google aanschaffen omdat het voor slechts 59 euro een leuke gadget is)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.