Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er

zzp-er

05-07-2011 om 12:48

Stroeve samenwerking; slechte communicatie

Hoewel ik normaal alleen werk ben ik nu bezig met een project waarbij ik samenwerk met een andere zzp-er. Deze man ken ik via de school van mijn kinderen en hij doet op een veel lager niveau hetzelfde soort werk (webdesign).
Nu kreeg hij een project aangeboden die hij niet zag zitten, omdat het te moeilijk was voor hem.
Nu doen we het project samen maar ik doe het meest. De afspraak is dat hij er ook van leert en dat hij ook meedenkt en meegaat naar de klant.
De factuur is straks voor 25% van hem en de rest voor mij. Dat hebben we afgesproken en daar sta ik nog steeds achter.
Maar hij reageert nooit op mijn mail, ik moet altijd nabellen. Als ik hem iets vraag om te doen of te testen, doet hij dat pas na een week of helemaal niet, of pas na mijn belletje.
Ik vroeg 3 weken geleden al wanneer hij op vakantie gaat zodat de klant ook weet waar hij aan toe is, maar ben er vandaag na een belletje achter gekomen wanneer hij gaat en dat het tegelijk met mijn vakantie is. Nu weet de klant dus niet dat we er gezamenlijk 2 weken niet zijn En de website waar we aan werken moet dan waarschijnlijk ook online, en dat kan hij niet doen...
Maar collega vindt eigenlijk dat hij in de vakantie helemaal niks hoeft te doen (6 weken!) Hij werkt ook in het onderwijs, wellicht zit hem hier ook de kneep, want hij is echt beslist niet zakelijk en denk nooit met de klant mee...
Hij heeft een keer de klant gemaild met een tekst waar ik het helemaal niet mee eens was, zonder met mij te overleggen (ik zat wel in de cc en schrok me rot en heb meteen een sus-mail naar de klant gestuurd...). Ik heb toen wel gebeld dat hij niet zo kort door de bocht tegen klanten moet zijn...
De sfeer tussen ons is tot nu toe vriendelijk, en die wil ik ook zo houden, maar ik ben nu dus eigenlijk behoorlijk pissig. Vooral omdat hij te boek staat als hoofdaannemer en dus straks met de eer kan strijken...
Hoe krijg ik hem in hemelsnaam aangepraat dat hij gewoon moet communiceren? Het is net alsof ik tegen een muur praat, ik krijg nooit iets terug en probeer hem steeds erbij te betrekken.
Ik heb ook echt het idee dat hij niks van het project leert zo. Hij is ook minder slim dan ik had gedacht...
Het probleem is dat dit project ons waarschijnlijk vervolgprojecten gaat opleveren. Dat is natuurlijk mooi, maar dan moeten we wel de samenwerking verbeteren.
Nu vind ik het heel moeilijk om hem nu goede feedback te geven zonder dat ik negatief word. Ik heb namelijk vooral een lijstje met minpunten en eigenlijk niks met pluspunten.
Als ik zeg doe dat vervolgproject zonder mij (gaat geheid mis), dan heb ik daar waarschijnlijk ook last van omdat de klant het verschil tussen ons niet zo begrijpt/weet...
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

06-07-2011 om 09:17

Afspraken

Ik zou snel weer om de tafel gaan en terug naar de basis. Staan er afspraken op papier? Loop ze langs. Staan er nog geen afspraken op papier? Ga het doen. Zeg dat je het belangrijk vindt om duidelijk te hebben wat jullie van elkaar verwachten. Hoe verwacht hij 'iets van dit project te leren', wat verwacht hij daarbij van jou? Stel doelen op. Maak duidelijk wat jij van hem verwacht. Pas dan kun je gericht feedback gaan geven.
Succes, Maw.

Prada

Prada

06-07-2011 om 14:43

Zakelijk

Afspraken maken, op papier zetten: het zal je veel tijd kosten en het lost naar alle waarschijnlijkheid niets op. Als dit soort samenwerkingsverbanden niet loopt, dan loopt het niet. Ik zou de het lopende project zo goed mogelijk afronden en daarna de samenwerking beƫindigen. Dat zou ik zowel aan mijn tijdelijke partner als aan de klant mededelen. Zo zakelijk mogelijk: je werkt professioneel en kunt op deze manier geen goed resultaat garanderen. Als er een vervolgtraject is, zal de klant - als het een goede verstaander is - jou rechtstreeks inschakelen of jou bellen als het traject spaak dreigt te lopen. Tenzij je het geld heel hard nodig hebt en er nog vele slapeloze nachten voor over hebt, zou ik er een punt achter zetten. Het gaat tenslotte ook om jouw zakelijke reputatie.

Fransien

Fransien

06-07-2011 om 15:15

Afspraken

Staat je partner open voor afspraken of is het zo'n hork die dit er als bijbaantje bij heeft zolang het leuk is? In het laatste geval gaat het helemaal niet helpen en is het inderdaad de samenwerking beeindigen aan het einde van het project, ook naar de klant toe. Met de klant heb je waarschijnlijk al een goede relatie en die zal zich ook wel achter zijn oren gaan krabben wie hij nou eigenlijk wil. Kun je niet toevallig een derde persoon, eentje uit jouw netwerk, erbij trekken voor de periode dat jij op vakantie bent? Als de site dan online moet, dan heb je echt wel een achterwacht nodig om de problemen op te vangen en op te lossen...

Rosase

Rosase

06-07-2011 om 16:34

Dit gaat niets worden

Ik ben het helemaal met Prada eens. Zo snel mogelijk netjes afronden en je verlies nemen. En je daarna weer richten op andere zaken. Je kunt in deze samenwerking nog heel veel tijd en energie gaan steken, maar ik geloof niet dat dit ooit beter gaat worden.

Hij neemt jullie samenwerking namelijk echt niet serieus en staat er op een heel andere manier in dan jij. Ik geloof niet dat dat verschil van werken tussen jullie overbrugbaar is. Bovendien lijkt het alsof hij erop uit is om met zo min mogelijk werk zijn 25% te vangen. Met zo iemand zou ik al helemaal niet meer willen samenwerken.

Valkyre

Valkyre

07-07-2011 om 00:44

Ook met prada eens

Hij komt op mij wel heel onprofessioneel over. Slecht voor je reputatie.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.