Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

moeder die advies vraagt

moeder die advies vraagt

09-01-2019 om 16:20

Studeren en zzp er worden, belasting?

Mijn dochter zit op het HBO . Haar baantje van 8 a 12 uur per week is wegens bezuinigingen gestopt en nu doet de mogenlijkheid zich voor om zzp er te worden.

Dochter komt er niet uit hoe het zit met belasting en btw betalen en daarom stel ik mijn vraag hier, want jullie weten meestal veel

Ze verwacht hetzelfde aantal uren te gaan werken en denkt genoeg klussen te hebben.

Ze weet dat ze zich moet inschrijven bij de kvk, maar dan?

Ze zal niet aan de urennorm van ruim 1200 per jaar gaan voldoen, dus heeft ook geen zelfstandigenaftrek.

Iemand met verstand van zaken hier? Alvast bedankt namens dochter.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-01-2019 om 18:49

Dat hangt er vanaf

Als ze van plan is duurzaam werkzaamheden te gaan verrichten is de kans groot dat ze btw-plechtig wordt. Maar dan valt ze vermoedelijk onder de kleine ondernemersregeling.
Op de website van de belastingdienst staat best veel informatie over ondernemerschap voor de IB en OB, en wat je moet doen als je inkomsten uit overige arbeid hebt.

bicyclette

bicyclette

09-01-2019 om 23:34

moeder

De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig infosessies voor beginnende ondernemers. Wat mij betreft een must voor iedereen die ZZP'er wil gaan worden. Daar krijgt ze ook tips over belasting, aftrekposten, de urennorm, verzekeringen, afspraken met opdrachtgevers etc.

Ze zal zich idd even moeten inschrijven bij de Kvk en contact opnemen met de Belastingdienst. Die bepaalt of (en wanneer) ze BTW-plichtig wordt. Het is mij persoonlijk niet duidelijk wanneer je dat wel/niet bent, en ik heb daar van de BD ook geen helder antwoord op gekregen. De beslissing ligt daar.

Ze moet een boekhouding gaan bijhouden. Online zijn diverse boekhoudprogramma's te vinden (niet gratis). Als ze BTW-plichtig wordt, zal ze ieder kwartaal BTW-aangifte moeten doen. En eens per jaar de 'gewone' belastingaangifte. Dat vraagt wel wat kennis en vaardigheden. Ik ben sinds een paar jaar ZZP'er en heb veel profijt van mijn bedrijfseconomie op de middelbare school. Ik heb wel een boekhouder die de jaarlijkse aangifte doet en waar ik eventuele vragen aan kan stellen. Mijn ervaring is dat een boekhouder zichzelf terugverdient.

Het is belangrijk dat ze zichzelf niet te snel rijk rekent. Als ZZP'er heb je geen vakantiegeld, geen uitkering als je ziek bent, geen zekerheid op werk, geen pensioenopbouw. Je weet van te voren niet precies hoeveel belasting je moet gaan betalen, dus je moet gedisciplineerd zijn en niet teveel geld uitgeven. Ik kreeg trouwens als net gestarte ZZP'er al een voorlopige aanslag van €20.000. Dat 'mocht' ik alvast als voorschot betalen. Het leven van een ZZP'er kent dus ook wel wat nadelen.

Lydia

Lydia

09-01-2019 om 23:42

Ze moet vooral goed uitrekenen wat haar uurtarief moet zijn

Dat moet niet hetzelfde bedrag zijn als toen ze in loondienst werkt. Ook niet het bruto loon.
Een werkgever betaalt daar bovenop ook nog sociale lasten. Ze moet er minimaal de helft optellen bij haar bruto loon, bij voorkeur het dubbele rekenen.
En daar bovenop komt dan nog de btw. Die zou ik gelijk meenemen.

Mooi als ze op deze manier haar inkomsten behoudt.

bicyclette

bicyclette

09-01-2019 om 23:51

BTW

"En daar bovenop komt dan nog de btw. Die zou ik gelijk meenemen."

Als je werkt voor particulieren is dat inderdaad belangrijk. Als je zakelijke opdrachtgevers hebt, is het gebruikelijk om te werken met een uurtarief exclusief BTW.

moeder die advies vraagt

moeder die advies vraagt

10-01-2019 om 10:39

inmiddels

Inmiddels is er iets meer duidelijkheid. Dochter kan voor een bedrijf werken die haar de opdracht geeft. Ze krijgt dan een bedrag voor haar diensten en heeft dus niets te maken met de afhandeling van de rekening. Dan lijkt het me dat ze niet btw plichtig is dus?

Een inschrijving van de KVK is wel nodig begrijp ik, maar hoe zit het dan met de inkomstenbelasting?

Toen ze gewoon in loondienst was, was bruto- netto, ze verdiende iets meer dan het minimum en kreeg dat dus netto uitbetaald en kon dus ook niets terug krijgen van de belastingdienst.

Als ze nu evenveel uren werkt, maar zelfstandig is, zou ze opeens wel loonbelasting moeten gaan betalen? Dat klinkt toch vreemd eigenlijk..

En Bicyclette, serieus 20.000 betalen? Dan zouden veel mensen toch nooit zzp er kunnen worden en dochter al helemaal niet, waar haalt zij dat geld vandaan als student?

Lydia

Lydia

10-01-2019 om 11:32

Voor haar diensten stuurt ze een rekening aan het bedrijf

En daar kan btw bij komen.

Ze kan beter zelf googelen op werken als freelancer en als zzp-er.
De kamer van koophandel heeft vast informatie op de site.

bicyclette

bicyclette

10-01-2019 om 11:45

Moeder

"Dochter kan voor een bedrijf werken die haar de opdracht geeft. Ze krijgt dan een bedrag voor haar diensten en heeft dus niets te maken met de afhandeling van de rekening. Dan lijkt het me dat ze niet btw plichtig is dus?"

Wat bedoel je met 'de rekening'? Voor mij geldt maar 1 rekening, en dat is de rekening die de ZZP'er stuurt aan de opdrachtgever, in dit geval dat bedrijf. En of ze BTW-plichtig is, kan alleen de BD zeggen.

"Een inschrijving van de KVK is wel nodig begrijp ik, maar hoe zit het dan met de inkomstenbelasting?"

Als je je inschrijft bij de KvK, ben je vanaf dat moment ondernemer. En dat betekent dat je bij je belastingaangifte opgeeft hoeveel winst je hebt gemaakt (je omzet minus de kosten die je daarvoor hebt gemaakt, zoals reiskosten, materialen etc.). Dat telt als inkomen en daar moet je met terugwerkende kracht inkomstenbelasting over betalen. Dit is de heel simpele uitleg, er zit in werkelijkheid wel iets meer nuance in. Daar moet ze zich dus echt wel even goed in verdiepen (startersbijeenkomst KvK, echt doen!).

Gaat ze voor 1 bedrijf werken? Dan moet ze extra goed opletten, want als ondernemer word je geacht meerdere opdrachtgevers te hebben. Het is ook belangrijk dat zij (en opdrachtgevers) kunnen aangeven waarom dit niet in dienstverband te doen is, maar echt door een ZZP'er gedaan moet worden. Anders ziet de Belastingdienst het als dienstverband (schijnconstructie), en moeten er (achteraf) nog premies etc. worden betaald. Zo'n situatie wil je niet. Kijk ook even naar de 'modelovereenkomsten' op de website van de Belastingdienst.

"En Bicyclette, serieus 20.000 betalen?"
Dat bedrag is natuurlijk niet standaard. Op basis van mijn BTW-aangifte heeft de BD een inschatting gemaakt van wat ik dat eerste jaar zou gaan verdienen en hoeveel belasting ik zou moeten betalen. Het verschil met jouw dochter is dat ik fulltime ZZP'er ben en een hoog/commercieel uurtarief heb.

"Waar haalt zij dat geld vandaan als student?"
Als ze ZZP'er wordt, dan is ze dus ook ondernemer. Met alles wat daarbij hoort, ook de nadelen. Het ZZP'er schap wordt helaas te vaak gebruikt als schijnconstructie om mensen goedkoop aan het werk te zetten (werkgever kan zo weer van je af en betaalt geen premies). Daarom schreef ik al: reken jezelf niet rijk.

Urencriterium

Ik zou even kalm aandoen.
Om een zzp-er te kunnen zijn moet je een minimum aantal uren per jaar maken. Het urencriterium. Kom je daar niet aan, dan ben je geen zzp-er, niet btw plichtig en zijn de inkomsten die je hebt gewoon bijverdiensten die je op je aangifteformulier invult.
Volgend jaar maart pas trouwens. Dus laat je dochter vooral aan de slag gaan, maar niet zenuwachtig doen. Ze heeft alle tijd om uit te zoeken waar ze onder valt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/voorwaarden_urencriterium

bicyclette

bicyclette

10-01-2019 om 14:23

klopt volgend mij niet

Volgens mij klopt dat niet helemaal Miriam.

Die urennorm bepaalt volgens mij alleen of je in aanmerking komt voor bepaalde ondernemersaftrek. Ook met minder uren ben je ondernemer/ZZP'er en kun je BTW-plichtig zijn.

Dat vertelde de KvK mij een aantal jaren geleden tenminste. In jouw link gaat het ook alleen over die aftrek.

En of je een btw nummer krijgt

Het gaat erover of de belastingdienst je als ondernemer wil aanmerken en je dus een btw nummer wil toekennen en de boekhouding wil controleren en al die dingen.
De belastingdienst wil dat allemaal niet onder een bepaald aantal uren. Teveel gedoe. Dan krijg je dus geen btw nummer en ben je formeel geen ondernemer.
Of je dan nog wel een Kvk nummer kan hebben weet ik niet, maar voor je klanten betekent dat niet zoveel. Als je geen btw nummer hebt dan kunnen zij aan jou betaalde btw niet aftrekken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2019 om 14:31

Klopt niet

De urennorm geldt alleen voor de specifieke heffingskortingen in de IB. Ondernemer voor de omzetbelasting ben je al vrij snel als je structureel werkzaamheden gaat verrichten.
Onder de nieuwe regels (ik weet niet hoe definitief die al zijn) kun je geen ZZP’er meer zijn als je uurtarief lager is dan € 15-18. Dan ben je in loondienst.

Nou nee

"Ondernemer voor de omzetbelasting ben je al vrij snel als je structureel werkzaamheden gaat verrichten."
Nou nee.
Je moet nogal wat uren werk verzetten/omzet genereren.
"als je uurtarief lager is dan € 15-18. Dan ben je in loondienst."
Dan zijn alle glazenwassers zeker in loondienst.
Nee, het gaat niet over uurtarief, maar omzet.
Toegegeven: in theorie kun je met 2 uur per maand voldoende omzet genereren, als je uurtarief maar hoog genoeg is.
Maar in relatie tot de student die wat bijverdient zal dat niet helemaal het geval zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2019 om 14:42

Miriam

Toevallig ken ik artikel 7 van de Wet OB vrij goed. Op de website van de Belastiingdienst wordt eenvoudiger uitgelegd wanneer je ondernemer bent voor de btw. Dat is niet aan bedragen gebonden, en die KOR is er ook niet voor niets.

mirreke

mirreke

10-01-2019 om 15:22

Voor externe klussen hoef je geen zzp-er te worden

Hier een linkje van de belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/u_verricht_freelancewerkzaamheden

Ik heb vroeger toen ik studeerde werkzaamheden als vertaler verricht, toen nog niet als zzp-er. Ik had gewoon af en toe een klus waarmee ik bijverdiende. Zoiets valt nu onder 'inkomsten uit overig werk'.

Dochter zou kunnen overleggen met de opdrachtgever of deze constructie voor de opdrachtgever acceptabel is (want geen btw-nummer).

Als je nu zzp-er wilt worden, word je geacht met een heel bedrijfsplan en verwachte omzet te komen. De KvK beslist op basis van een gesprek of je ingeschreven wordt. Zonder inschrijving ook geen BTW-nummer.
Ik vermoed dat ze dochter van TS niet gaan zien als zzp-er als het om een tijdsbesteding van gemiddeld tien uur per week gaat.

mirreke

mirreke

10-01-2019 om 15:25

Overigens

kun je toch ondernemer zijn voor de btw als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Wat ik zou doen, de belastingtelefoon bellen en deze vragen stellen. Je kunt idd ook naar een info-avond van de KvK gaan, of zelf een afspraak maken en dit komen bespreken.

Als je dochter alleen maar freelancer is, scheelt haar dat een stuk in de administratieve belasting, terwijl je gemaakte kosten wel mag aftrekken.

moeder die...

moeder die...

10-01-2019 om 16:20

Lastig allemaal

Allereerst bedankt voor alle feedback. Dochter zal dus (bijna) nooit direct met een klant te maken krijgen. Zij krijgt haar opdracht van haar baas en dan gaat ze aan de slag voor een afgesproken bedrag. Dochter zelf stuurt dus nooit een rekening.

Mij lijkt het dan ook dat ze eigenlijk gewoon in dienst is bij, maar volgens haar toekomstige baas heeft hij geen personeel maar alleen zzp-ers die voor hem werken en moest ze dus een KvK nummer aanvragen.

Ze heeftnu maar een mailtje gestuurd voor meer uitleg, want het wordt ingewikkeld zo.

Gewoon maar gaan werken zonder duidelijkheid lijkt me toch lastig omdat ze dan waarschijnlijk een bedrag moet reserveren die ze moet betalen aan de BD.

bicyclette

bicyclette

10-01-2019 om 17:04

Moeder

"Dochter zal dus (bijna) nooit direct met een klant te maken krijgen. Zij krijgt haar opdracht van haar baas en dan gaat ze aan de slag voor een afgesproken bedrag. Dochter zelf stuurt dus nooit een rekening."

Jawel. Ze moet een rekening sturen naar haar 'baas'. Die 'baas' is niet haar baas maar haar klant. De mensen die jij 'klanten' noemt, zijn feitelijk niet haar klanten.

Het klinkt inderdaad als een schijnconstructie. Opletten dus!

Mijntje

Mijntje

10-01-2019 om 17:07

schijnzelfstandigheid

Ik vrees dat jullie je eerst even moeten verdiepen in schijnzelfstandigheid:

https://www.zzp-nederland.nl/blog/als-zzper-aan-het-werk-voor-je-voormalig-werkgever

mirreke

mirreke

10-01-2019 om 17:24

Als baas akkoord gaat

Lijkt het mij het meest handig voor dochter om dit als inkomen uit overig werk, dus als zuivere freelancer, aan te nemen.
Ik heb geen idee hoeveel de bedragen zijn per opdracht, maar als student mag je een x bedrag bijverdienen, net zoals voorheen bij het dienstverband van je dochter.
Hier staat meer info.
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/bijverdienen.jsp

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2019 om 17:25

Inderdaad

Mijn partner is ook ZZP’er op die manier. Zijn klanten zijn bedrijven die werken voor klanten maar zelf geen medewerkers in dienst hebben die kunnen wat mijn vriend kan. Zijn factuur gaat dus naar de opdrachtgever, en tijdens het werk doet hij net of hij een medewerker is van de opdrachtgever. Daarvan heeft hij er meerdere dus het is geen schijnconstructie. Dat kan ook blijken uit een hoog genoeg uurtarief (> 15-18 euro).

bicyclette

bicyclette

10-01-2019 om 17:32

Phryne

"Daarvan heeft hij er meerdere dus het is geen schijnconstructie."

Die conclusie is niet juist. De hoeveelheid klanten is niet het criterium voor schijnzelfstandigheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.