Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Teamuitje buitenland; tips?

Ons IT bedrijf doet t goed, en dat wordt dit jaar oa met de medewerkers gedeeld door ipv een 2-daags event in NL naar het buitenland te gaan.
De organisatie valt nig niet mee, terwijl ik daarin best bedreven ben.

Wellicht hebben jullie tips?
'Randvoorwaarden': hooguit 2 tot 2,5 vliegen. Liever geen stedentrip- dan waaieren mensen uit terwijl het juist om de gezamenlijke belevenis gaat. Vooral! Geen 'voor de hand liggende' uitjes, ritje Landrovers, fietstocht, bezoek museum, gps-tocht of kaasmakerij oid. Da's veel te tam . Het moet cool, stoer, anders... En de helft wil de adrenaline door t lijf hebben gieren, maar anderen zijn weer niet zo sportief en vinden mn mentale uitdagingen leuk. Niveau is erg hoog, dus het mag best pittig.
Ik heb gekeken naar oa Toscane, en wat contact gelegd met agriturismi's daar. Mooie omgeving, maar ja, wat kun je daar nou verder doen behalve een tocht met Vespa's of een wijnproeverij. Ook gekeken naar Lapland of IJsland, met bezoek gletscher, overnachting in iglo en tocht op sneeuwscooters. Wordt wel erg prijzig helaas.
Schotland lijkt me ook wel wat voor al die mannen, iets met n kroegentocht, en overnachten in een oud slot aan n lake of zo...
Overnachten dan weer niet in een standaard hotel, maar in iets bijzonders. En liefst 'onder ons'.
Enfin, de bedoeling zal duidelijk zijn. Lastig, he?

Ben benieuwd of er OOL ers zijn die tips hebben of ideeen...
Alvast dank!
Mare


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
:)

:)

28-03-2013 om 23:31

Zeilen natuurlijk

En dan wel op mooie jachten en wedstrijdverband, zuid Frankrijk of Spanje. Heerlijk!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-03-2013 om 23:37

Kamelen?

Met kamelen de woestijn in en daar in een nomadentent overnachten?

Toch schotland?

waar een meer trouwens geen lake maar een loch heet :0)
Kijk eens bij Events & Conferences van het Hilton hotel in Dunkeld, 1 uur van Glasgow en Edinburgh. Het hotel ligt prachtig aan de rivier Tay ( zalm vissen ?) bij het leuke dorp Dunkeld. www.hiltondunkeld.com. Veel activiteiten, misschien een beetje "tam", maar dan stuur je ze maar een hoge berg op :o)

Nogmaals schotland

Of activiteiten bij www.glenmorelodge.org.uk , iets noordelijker in Schotland ( 1-2 uur van de vliegvelden van Aberdeen/ Inverness) in de prachtige Cairngorms.

Ohh

Overnachten moet ook nog avontuurlijk, inderdaad in een kasteel ! Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk ? En in welk jaargetijde gaat het gebeuren ?

Dubbel

Het zal mij benieuwen wat het wordt Mare. Voor mij zijn die uitjes altijd vreselijk dubbel. Heel leuk maar ook heel irritant. Eigenlijk vind ik dat een workshop met een etentje zo'n beetje het maximum is dat je kan vragen van collega's om met elkaar door te brengen maar er moeten steeds fantastischer avonturen beleefd worden, samen want het gaat om teambuilding.
Op een IT afdeling werken vaak ook mensen met uiteenlopende karakters. Hele sociale maar ook hele concrete voor wie je genoeg rust in moet bouwen in zo;n sociaal gedoetje.
Ik baalde er ook altijd van dat het jaarlijks uitje een verrassing was. Voor sommige collega's was dat altijd schrikken en voor mij lichamelijk lastig of ik wel mee kon komen.
Nee, zo rozig vind ik het allemaal niet.
Kunnen jullie gewoon niet een keer met zijn allen naar het theater of zo? En dat men dan kan kiezen tussen paintballen iets in Carre? Borrel na afloop?

Opgelegd sociaal

Ik ben er ook niet zo heel dol op, en prijs mij gelukkig dat ik als zelfstandige in een heel klein samenwerkingsverband werk. Als Bruin al eens een kantooractiviteit kan trekken - en zo vaak is dat niet - is dat meestal een etentje en dat is dan wel gezellig. In het verleden schijnt men wel eens een weekend weg geweest te zijn, maar dat was voor mijn tijd en kennelijk heeft niemand behoefte aan een herhaling.

Wat ik me afvraag: is er eigenlijk ooit onderzoek gedaan naar de vraag of er daadwerkelijk een team gebuild wordt? Verbeteren de contacten en de samenwerking? Of is die irritante vent van de Helpdesk na dat weekend alleen nog maar irritanter?

En Mare, na al deze kou van de afgelopen maanden zou ik een wat warmere bestemming zoeken. Betere tips heb ik niet, ik ben namelijk verschrikkelijk oncool. Hoewel ik die kamelen wel weer grappig vind, eigenlijk.

Groeten,

Temet

Toch tip

O ja, doe in elk geval niks abseilerigs of parapente-achtigs waarbij gegarandeerd een aantal mensen doodsangsten uitstaan en dus niet willen. Maar dat had je vermoedelijk zelf al bedacht.

kanoën op de Ourthe ofzo? Lijkt wild, valt in de praktijk geloof ik wel mee, als het water tenminste niet te hoog staat. Dat is dan weer niet erg warm, overigens. En misschien een rondleiding door de brouwerij van La Chouffe (als dat kan)

Groeten,

Temet

P

P

29-03-2013 om 11:42

Wel eens

Hoe leuk en apart het ook klinkt dat jullie zowaar naar het buitenland kunnen: waarom moeten jullie dat dan ook doen?

Waarom laat je mensen niet lekker hun gang gaan in een stadje als je zorgt dat iedereen in een hotel zit en samen van het ontbijtbuffet geniet en samen dineert? Ik zie het echt niet hoor maar wat ik wel zie is dat ik al die tijd opgescheept zit met mensen waarmee ik werk en dan vind ik een etentje leuk en gezellig maar waarom ze mij moeten zien in hachelijke lichamelijke activiteitentoestanden is mij een raadsel. Voor heel veel mensen kost die ontzettend veel stress en is gewoon echt heel vervelend. Laat mensen in hun waarde en doe iets waarbij iedereen zelf kan kiezen wat ze doen ipv zoiets verplicht te stellen. Ik ben heel simpel in die dingen: ik ben een goede collega en zou dat liever gewaardeerd zien in meer geld ipv dat ik geacht wordt te gaan moeilijk doen in het buitenland waar iedereen naar mij kijkt.

Tinus_p

Tinus_p

29-03-2013 om 12:13

Bonus?

Mare:
Ons IT bedrijf doet t goed, en dat wordt dit jaar oa met de medewerkers gedeeld door ipv een 2-daags event in NL naar het buitenland te gaan."
Waarom niet gewoon allemaal een bonus twv het budget van zo'n event?

Toke

Toke

29-03-2013 om 13:12

Citygame

Misschien is een citygame dan iets voor jullie? Je splitst op in groepjes, neemt het op tegen elkaar met smartphone en videocamera en ziet ondertussen ook nog de interessantste plekken in een stad. Kan bijvoorbeeld in Barcelona. Is er in verschillende varianten. Google op bijv citytrx citygame.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

29-03-2013 om 13:48

Brrr!

Ik ben erg blij dat ik ZZPer ben!

Ik krijg werkelijk de rillingen als ik dit lees, gebaseerd op mijn eigen ervaringen met "teamuitjes". Als ik enkele dagen op stap wil doe ik dat met mensen die me dierbaar zijn, of in mijn eentje. Niet met mensen die ik niet zelf kan uitkiezen.
Toen ik nog in loondienst werkte had ik prima collega's, maar het waren collega's en niet mijn vrienden. En er waren ook enkele collega's waar ik echt niet meerdere dagen mee in het buitenland zou willen teamworken.
Dat verplichte, opgelegde gedoe waarin je geen moment jezelf kan en mag zijn, dat dwingende, en dat gedurende enkele dagen ver van huis, ik huiver er van! Daarbij heb ik een fysieke beperking waardoor gezellig roeien, fietsen en excursies voor mij een behoorlijke belasting zijn waardoor ik in een uitzonderingspositie terecht kom waar ik in het dagelijks leven of tijdens vakantie met vrienden wel een mouw aan kan passen, maar niet tijdens een dagenlang teamuitje in het buitenland.
Vooral het verplichte karakter en soms ook het gepsychologiseer dat kan doorwerken in je werkbespreking en functioneringsgesprekken staat me verschrikkelijk tegen, samen met (maar dat is mijn persoonlijke ervaring) gebrek aan een moment voor jezelf, de collega die je op de werkvloer nog wel kan ontlopen maar nu niet, de collega die 's avonds (ook al in verplicht teamverband) niet van de drank kan afblijven en flirtpartijen tussen sommige collega's terwijl je wéét dat ze thuis een gezin hebben.
Doe een dagje uit, een workshop of zo, in ieder geval iets minder belastend, zodat de mensen 's avonds gewoon weer lekker met hun pantoffeltjes op tafel kunnen gaan zitten in hun eigen huis.
Wie alsnog een onbedwingbare zin heeft in meerdere dagen de hort op met collegae, regelt zelf maar op volkomen vrijwillige basis zonder enige vorm van dwang een gezellig groeps-uitje. En verdeel het geld voor zo'n teamuitje in de vorm van een bonus of investeer het in het bedrijf.

Hoe goed bedoeld ook, ik krijg alweer de kriebels bij het idee, al geef ik direct toe dat dat te maken heeft met mijn eigen ervaringen bij verschillende bedrijven inclusief die drinkende collega's, geflirt en soms erger, en maanden later plotseling geconfronteerd worden met het feit dat ik toen "nee, dat doe ik liever niet" hebt gezegd bij een pittige lichamelijke activiteit die ik niet kon doen zonder er fysieke problemen mee te krijgen.

bibi63

bibi63

29-03-2013 om 14:49

Net als rode vulpeninkt en tinus

Ik ben veeeel te nuchter voor dat soort dingen. Ik heb gezellige collega's en we delen best wel eens iets met elkaar als we daar behoefte aan hebben, ik vind het leuk om een keer te borrelen of te eten, altijd gezellig. Allemaal prima. Zolang IK er maar zin in heb en vrijwillig graag. Ik gruwel van dergelijke verplichtingen, wat helemaal niet wil zeggen dat iets dergelijksj niet leuk kan zin en dat ik het uiteindelijk niet leuk zal vinden, maar de motivatie hiervan, nee, dank je. Wat mij betreft: doe maar gewoon. Maar daar heb je niets aan met je vraag, en eigenlijk vind ik het dan wél weer leuk om hier iets voor te verzinnen, zolang ik maar niet van de partij hoef(moet!) zijn.
Gr. Bibi

Hanny61

Hanny61

29-03-2013 om 15:55

Een teamuitje kan best leuk zijn o.t.

Vorig jaar ben ik met mijn collega's een weekend (vrijdag en zaterdag, één nacht) naar een grote stad in Nederland geweest. Het was een spontaan idee en is goed bevallen. Mogelijk geldt dat ook voor Mare en haar collega's.

En nu on topic: ik ben wel eens met collega's naar het Comomeer geweest. We waren daar om te vergaderen, maar er waren ook activiteiten. Zo zijn we met een een heel oud kabelbaantje naar een dorp in de bergen geweest en hebben we heerlijk, avondvullend, gegeten in een restaurant op één van de eilandjes in het meer.

P

P

29-03-2013 om 17:15

Hanny

Ik geloof best dat er bij elk teamuitje mensen zijn die het wel leuk vinden en als je met een klein groepje bent en je lijkt qua karakter en lichamelijke mogelijkheden op elkaar kan het ook leuk uitpakken.

Mover

Mover

29-03-2013 om 18:15

Nog een paar vraagjes

Aantal mensen dat meegaat (gaan partners ook mee?)
Percentage man/vrouw
Leeftijd

En nog een aparte tip voor de organisatie: kost het de mensen vrije dagen, of betaalt de baas de dagen? Wat kunnnen/moeten de mensen doen die niet meegaan, mogen die werken, of zitten die verplicht thuis want tent is gesloten? Of, kan ook, kost het die mensen vrije dagen?
Succes met organiseren, ik ben niet jaloers op je

Mare

Mare

29-03-2013 om 18:58 Topicstarter

Input

Wow, wat een hoop reacties, dank voor het meedenken alvast!

Wat nadere info: gepland jaargetijde: eind sep/begin okt. Totaal ca. 26 pax, wv 3 vrouwen, rest mannen. Leeftijden tussen de 28 en 55. Budget ca 800/900 euro pp. Vertrek vrijdagochtend (heel?) vroeg of donderdagavond laat. De vrijdag wordt gegeven door bedrijf, de zaterdag en deel zondag investeren mensen zelf.
Voor de mensen die gruwelen van teamuitjes: dat ligt vnl aan a) je collega's en b) het uitje denk ik. En c) ook wel aan je eigen persoonlijkheid . Ik heb ook wel bij bedrijven gewerkt waar voornoemde scenario's (irritante collega, flirten, dronken) langskwamen, en er clubjes waren per afdeling met De Lolbroek, Het Lekkere Stuk, De Sukkel etc. Brrrr.
Dit bedrijf is zo anders dat ik met liefde met deze club op stap ga, en gelukkig denkt iedereen er zo over. Heb ook dit jaar geen enkele afmelding gehad, en er wordt erg naar uitgekeken.
Ik hoop dt dat ook mijn verdienste is een beetje: doe dit nu al heel wat jaar en het zijn iedere keer onvergetelijk leuke weekenden. En natuurlijk heb je met de ene collega meer dan met de ander, maar het is gewoon een heel bijzondere groep mensen bij elkaar. Ik ken ze allemaal goed, en houd dan ook rekening met zowel die ene collega die zo bol staat vd testosteron dat hij snel iets 'booooring' vindt, en met die veel te zware collega die toch graag meedoet, en met de collega die ernstig hoogtevrees heeft. Dat is de uitdaging, maar wel een leuke en tot nu toe lukt het ieder jaar weer.

Door t jaar heen doen we ook wel eens zaken als bezoek Cirque du Soleil of zo, maar het jaarlijkse event moet echt iets bijzonders zijn. Die bonus hebben we ook allemaal gekregen, dit is een gezamenlijk kadootje. Het gaat heel erg goed met het bedrijf, daar werken we allemaal keihard voor, ook op vrije dagen of avonden als dat nodig is. En dat wordt gezien en gewaardeerd, dus even lekker lol maken met zn allen is na alle werkdrukte altijd erg leuk. We gaan overigens niks niet psychologiseren, ze zien me aankomen die mannen . Wel is het juist de bedoeling dat we gezamenlijk iets ondernemen, en nadrukkelijk niet dat we de medewerkers een citytrip aanbieden waarbij ze elkaar alleen maar tijdens ontbijt en diner zien.
Gewoon, een geweldige, onvergetelijke, gezamenlijke ervaring in goed gezelschap waar we nog lang over napraten en -lachen.

Die kamelen-trip klinkt erg leuk, maar zal al snel toch wat verder vliegen zijn... En die tijd gaat weer van t uitje zelf af. Ik ga er toch ff op googlen want die combi met bedoeientent klinkt wel geweldig. Schotland trekt me ook echt wel, met wat pubbezoek, of idd naar n whiskeyproeverij oid. Raften oid is ook een goede, daar zie ik iedereen wel aan deelnemen - alhoewel ik zelf weer niet zo nodig in n wetsuit hoef haha! Kortom, ik ga eens wat verder zoeken maar blijf me aanbevolen houden voor jullie tips!

Mare

Vic

Vic

29-03-2013 om 20:02

Raften?

Dat lijkt me echt heel gevaarlijk. Is daar een paar jaar geleden niet een ernstig ongeluk mee gebeurd tijdens een bedrijfsuitje? Schotland lijkt me leuker, en veiliger.

Een liftwedstrijd!

Wie is het eerste in Berlijn/ Parijs enz.

Een wipe out-parcours lijkt mij ook heel melig en leuk (en pijnlijk).

Mare

Mare

29-03-2013 om 21:03 Topicstarter

Ha vertigo

Da's pas echt creatief gedacht!
Ik vind 'm enorm leuk maar nadeel is wel dat je in dan vnl in 2- of hooguit 3- tallen opereert... Wie weet ga ik nog eens iets met dat idee doen. Iedereen n beperkt budget en dan zien wie het meest inventief is . Zou echt n leuke challenge zijn, maar dit keer willen we mensen wel uitdagen met leuke bezigheden maar vooral verwennen met n geweldig weekend.
Maar leuk is 'ie wel!

Mare

Mare

Mare

29-03-2013 om 21:08 Topicstarter

Raften en wipe-out

Ja, raften is idd een ongeluk mee geweest ergens in ZuidNederland met personeel van de Kruidvat winkels meen ik. Veiligheidseisen zijn wel aangescherpt daarna, maar goed: ik zou t in t buitenland willen doen. Vind t toch wel t onderzoeken waard.
Wipe-out lijkt me vreselijk puhsoonluk en ik vrees dat dan alleen een klein groepje supersportievelingen het leuk hebben en dat de rest afhaakt of er niet eens aan begint. Of met n biertje gaat kijken hoe de anderen zich uitsloven, dat kan ook natuurlijk.

Mare

Mover

Mover

29-03-2013 om 21:43

Racen bij ferrari

Of iets dergelijks. Is dat niet leuk, lekker scheuren op een circuitje in echte sportauto's?
Daarna een heusche bergwandeling richting een berghut, daar overnachten, en de volgende dag weer terugwandelen, en naar huis?!
(Is waarschijnlijk niet een volwaardig programma, maar schoot me zo te binnen.)
Ik denk nog even verder...

Vic

Vic

29-03-2013 om 21:55

Golfen in portugal

http://www.trainingentravel.nl/Webshop/270941/276419/689281/portugal-golf-lisbon-coast-3-dagen.aspx.
Ik heb het niet in detail gelezen, dus weet niet of je een gvb nodig hebt.

LeukBedrijf

LeukBedrijf

30-03-2013 om 00:18

Boven budget

Wat wij gedaan hebben bij het jubileum van het bedrijf:
Op vrijdagochtend vroeg weg, met partner, naar Rome - zondag eind van de middag weer thuis.
Het was een mooie combi van activiteiten samen en tijd voor jezelf - en ook de tijd voor jezelf werd er opgetrokken met collega('s) naar keuze. Er was ter plaatse begeleiding door een deskundig gidsenbureau. Daar is o.a. voor iedereen een tour met golfkarretjes door Rome gedaan. Ook een rondrit met een bus hebben we gehad. Je kon je ook opgegeven voor een paar rondleidingen (Bv Vaticaan of Colosseum). Er was één diner gemeenschappelijk en iedereen had 'zakgeld' meegekregen voor taxi's en diner op de eerste avond.
Ik moet zeggen: het was een super-ervaring. Mede ook omdat het zo prettig was om èn dingen met je collega's te doen èn naar keuze dingen voor jezelf te doen.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

30-03-2013 om 08:29

Mare

Wat fijn dat jullie zo'n hecht team zijn en dat jullie geen "last" hebben van dergelijke scenario's! Wat jij noemt, de clubjes met De Lolbroek, De Sukkel etc. klinkt me ook bekend (vergeet de Regelneef/-nicht en Haantje-de-Voorste niet ), maar zo te lezen heb je het echt heel fijn getroffen met je werk!
Ik heb zelf geen ideeën, maar lees geïnteresseerd mee!

Pfff

Wat een non-onderwerp. Gaat echt nergens over. Wat een luxe probleem. Sorry hoor, maar geef dat geld aan een goed doel.
Ik zal mijn collega' s in het verzorgingshuis voor demente bejaarden dit eens laten lezen. Wij werken ons uit de naad, mogen geen extra personeel inzetten want dat kost te veel volgens de nieuwe regering. En jij maakt je zorgen over wat je collega's uitdagend genoeg vinden.
Jij kunt er ook niks aan doen Mare, sorry dat ik zo uit mijn dak ga, maar ik heb een klote week gehad op mijn werk gehad en dit schiet me in het verkeerde keelgat.

Mare

Mare

30-03-2013 om 21:12 Topicstarter

Celine07

Vervelend voor je dat je een rotweek hebt gehad. En ik zal de eerste zijn die toegeeft dat sommige banen veel waardevoller zijn voor de maatschappij;leraren en mensen in de Org voorop.
Echter, dit is een open forum waar iedereen gewoon haar vraag mag stellen, zonder dat het langs een ballotage commissie hoeft of het wel 'worthy' genoeg is, toch?

Ik werk (nu) toevallig in een branche die het goed doet. En dat is, zeker in de huidige markt, hartstikke fijn. En wat ik nu ga zeggen is geen verdediging, want dat hoef ik natuurlijk helemaal niet te doen, maar iets om n kennelijk nogal 1-dimensionaal beeld wat te nuanceren.
Ons bedrijf doet het dus goed. Mede omdat het op nogal amerikaanse leest bestuurd wordt. Niks geen CAO of vastliggende loonschalen, extra vrije dagen als je ouder wordt etc etc wat door vakbonden voor je wordt bevochten. Niks geen indexeringen etc. En we hanteren een strikt W&S beleid ( onze medewerkers horen bij de top van NL op hun gebied), maar heel soms blijkt iemand niet te voldoen. En dan niks niet sociaal plan, de volgende dag naar huis en dan zit diegene daar maar doorbetaald zn tijd uit. Een onderpresterende medewerker kan echt niet. Nog meer? Werktijden of diensten? Naar huis en dan klaar zijn? Onbekend terrein. Ik ben altijd aan het werk, mijn werktelefoon staat ook op mijn vrije dagen of vakanties gewoon aan. En regelmatig ga ik in drukke tijden vanzelfsprekend extra werken op mn vrije dag. En zo ook hebben onze mensen met Kerst doorgewerkt, of op andere feestdagen. En niet omdat ze dienst hebben die van tevoren is ingeroosterd maar gewoon omdat het nodig is.
En de lat ligt heel erg hoog: doe je 'gewoon' je werk goed, dan schiet je te kort, krijg je een onvoldoende beoordeling, geen bonus, geen salarisverhoging. Het moet altijd beter, inventiever.
Dat moet je liggen, mij past die beter dan goed mentaliteit heel goed, en ik vind dat het me enorm stimuleert om steeds weer uit mn comfort zone te komen. En de collega's hebben dezelfde mentaliteit, en daarmee is het een heerlijke werksfeer, heel inspirerend om steeds weer door te groeien. Work hard, play hard. En daarom dus een waanzinnig leuk personeelsuitje.

Dat er te weinig geld naar de gezondheidszorg gaat en dat dat personeel zwaar onderbetaald wordt; waar! Alleen: mogen daarom alle andere bedrijven en werknemers dan ook maar niks leuks meer doen? Mag toch hopen van niet zeg...

Ik hoop dat je met de Pasen n beetje bijkomt van je werkweek. En wil verder mijn topic niet verder off-topic naar een discussie over of een bedrijf bonussen mag uitbetalen of leuke uitjes met het personeel mag plannen

Mare

Mare

Mare

30-03-2013 om 22:05 Topicstarter

Oostenrijk en racen

Superleuke site Fay! Heel veel leuke activiteiten, brunchen bij een berghut in die prachtige omgeving, goed aan te vliegen... Ga zo t huis wat je tipt nog ff bekijken (ipad pakt m nu even niet).
En racen met een ferrari is ook zeker scoren bij de mannen. Heb daar in NL wel eens naar gekeken maar was toen wel erg prijzig, maar wellicht daar iets goedkoper.

Geweldig zeg, jullie meedenken, had niet op zoveel reacties durven hopen. En het leuke is dat jullie weer met suggesties komen waar ik helemaal niet aan gedacht had dus ik zie ineens weer een hoop verrassende mogelijkheden.
Kan altijd nog meer bij hoor, ik laat me graag verder verrassen dus houd je niet in haha.

Dank!
Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.