Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

eenmoeder

eenmoeder

04-01-2019 om 16:12

Teamvergadering, verplicht?

Een vraagje, ik werk in de zorg en maandelijks hebben we met het hele team een teamoverleg (2 uur). Zowel zorginhoudelijk als organisatorisch. Belangrijk dus.
Dit overleg was de afgelopen 7 jaar van 11-13. Prima tijd voor de jonge moeders met kinderen op school. Nooit gezeur.

Nu ineens gaat deze tijd veranderen, van 13-15 uur.
Ik moet dan bso afnemen tot 18.00 uur voor een half uur opvang.
Ik moet ook bijna een uur rijden. Per saldo kost deze wijziging mij flink meer dan t oplevert. Bovendien is deze dag mijj ‘vrije’ dag en kan ze alleen komen wanneer plek.

Een half uurtje kind ergens laten spelen is optie natuurlijk. Maar we wonen ver van school, geen familie in de buurt en omdat we ver van school wonen ken ik de mede moeders niet heel goed. Ik vind lastig elke maand oppas te zoeken terwijl kind al best vaak naar bso gaat. Oppas meisje buurt geen optie. (Te ver, al geprobeerd)
Echtgenoot kan deze uren niet maandelijks vrij maken.
Het is altijd al een puzzel, opvang en onregelmatig werken.
In cao kam ik niks vinden, denk dat verplicht is.

Triva

Triva

04-01-2019 om 16:20

waarom

gaan ze dit doen? Hebben anderen er voordeel aan?

Het is eens per maand, hang een briefje op op school om dit te regelen in ruil voor eens per maand andersom (geef de dagen aan waarop dit kan).

Flavia

Flavia

04-01-2019 om 16:49

Inbellen?

De meeste van mijn vergaderingen gaan via inbellen. Zou dat bij jullie ook kunnen?

juf Ank

juf Ank

04-01-2019 om 19:23

meestal

is dit een kwestie van dat de belangrijke mensen dit handiger vinden en dit dan doordrukken.
Ik zou aankondigen dat je dan dus gewoon niet kunt en de uitleg erbij geven. Ze kunnen je niet verplichten als je vrij bent.
Of je kunt aankondigen dat je altijd een half uur eerder weggaat.

eenmoeder

eenmoeder

04-01-2019 om 19:47

Juf Ank

Precies, die managers zijn gewoon de baas en deze tijd komt ineens beter uit.
Maar we zijn allemaal een beetje ‘bang voor de baas’ en wat jij zegt had ik ook bedacht maar denk gelijk aan de consequenties (welke dat dan ook moge zijn)

Het is geen echte vrije dag, meer een roostervrije dag. We mogen 1 dag(deel) aangeven en dat is bij mij de dinsdag (na 15.00 uur dus een avond dienst).
Maar volgens mij kunnen ze dus wel verplichten.

Ze (het management) zouden eens zuiniger moeten zijn op ons (ben verpleegkundige) geen personeel te krijgen en ondertussen werken we ons kapot. Je kan zo hard roepen als je wilt maar het helpt niks. En bij een andere organisatie is het gras echt niet groener.
Sorry voor mijn geklaag!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2019 om 20:47

Jullie

Moeten eens wat meer voet bij stuk houden!
Ik vind het echt niet normaal hoe werkgevers in de zorg met hun personeel denken om te kunnen gaan. Goeie verpleegkundigen zijn moet je met een lantaarntje zoeken en toch worden ze door hun werkgever vaak ontzettend geschoffeerd.

Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk.

En, ik zou in dit geval echt voet bij stuk houden. Dit slaat nergens op. Vind je het zelf erg om het teamoverleg te missen? Zo niet dan zou ik aangeven dat je het niet geregeld krijgt. Als de baas dan begint te bullebakken kun je je altijd nog bedenken. Ik vermoed dat de baas jou harder nodig heeft dan jij hem en dit is echt iets waar de clienten niet onder lijden, dus de strijd wel waard.

Watervrouw

Watervrouw

04-01-2019 om 22:17

Roostervrije dag ruilen?

Kan je je voorkeur voor de roostervrije dag niet wijzigen zodat je er op die dag altijd toch al bent en toch al opvang hebt?

Of is het mogelijk om de meningen van je collega's te peilen en als het voor hen ook slechter uitkomt gezamelijk te vragen of het teruggedraaid kan worden?

juf Ank

juf Ank

04-01-2019 om 22:40

eenmoeder

Ben je lid van de vakbond? Zou ik het daar toch eens navragen.
Want je vraagt eerst of ze het je kunnen verplichten. Als ik antwoord geef dat dat niet zo is, schrijf je in je bericht daarop dat je toch denkt dat het wel zo is.
Wat wil je horen? Of wil je eigenlijk diep in je hart horen dat het wel mag, zodat je het conflict niet aan hoeft te gaan?
Ik bedoel het niet rot hoor. Maar in de zorg durft men niet op te staan. We zijn te bang.

eenmoeder

eenmoeder

05-01-2019 om 08:59

Juf Ank

Je hebt gelijk, helemaal gelijk
Ik durf dat conflict niet aan te gaan. Met schaamrood op mijn kaken zeg ik dit. Ik durf het niet!

Ben doodsbang voor het management. Heb pas misstanden gesignaleerd en gerapporteerd. Je moest eens weten wat er toen gebeurde. Flinke intimidatie.
Wij zorg mensen zijn gewoon watjes, en houden onze monden dicht. En laten alles gebeuren. Want natuurlijk blijf ik langer als een client onrustig is ook al krijg ik die uren niet betaald. En natuurlijk kom ik een extra dienst werken als er niemand anders is en ik weet dat mijn collega alleen staat. En zo houden we alles in stand. Ik weet het.

Juf Ank je hebt gelijk. Ik ben uiteraard lid van een vakbond. Ik ga daar ter rade. Dank!

Doenja

Doenja

05-01-2019 om 11:06

eenmoeder; heel herkenbaar

Eenmoeder, je laatste berichtje trof me: " Heb pas misstanden gesignaleerd en gerapporteerd. Je moest eens weten wat er toen gebeurde. Flinke intimidatie."

Denk je dat je iets aan de kaak stelt wat schadelijk is voor de organisatie, en dan wordt je zelf erop aangesproken. Klokkenluider ben je dus. Heel goed dat je dat doet! Maar ook triest dat je je geintimideerd voelde. Blijkbaar heb je de vinger op de zere plek gelegd en daardoor zijn er andere in de organisatie in het nauw gekomen. Daar heb ik ook veel ervaring mee, op school ben ik destijds verwijderd van het eindexamenfeest omdat de school verzuimd had de juiste boeken te behandelen waardoor bijna iedereen gezakt was, en later heb ik bij een aantal bazen nogal wat problemen gehad omdat ik dat durfde te zeggen wat niemand durfde. Of een werkgever die me 24 uur uitbetaalde maar verplichtte drie dagen van 5 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds te werken of beschikbaar te zijn, want dat hoorde bij mijn functie. Ik had gelijk dat dat niet mocht, maar daarna geen baan meer. En dat doe ik nu nog, en dat wordt me niet in dank afgenomen.
Probeer overleg te krijgen met de vertrouwenspersoon op je werk. Al is het maar dat je kunt sparren met iemand die de organisatie en de mensen kent. Om zo samen tot een manier te komen dat je kunt aangeven dat het zo niet lukt voor je, zonder dat het heftige gevolgen heeft. Ik zie overal dat de medewerkers met het laagste salaris en de minste uren, het meeste vrije tijd moeten inleveren om het de baas naar de zin te maken. Daarin ben je niet alleen, maar ik zeg ook zeker niet dat je dat zo maar moet accepteren!
Een vakbond is handig als het echt escaleert, nu heb je denk ik meer aan een vertrouwenspersoon of samen met collega's die door deze wijziging ook in t nauw komen. Samen sta je sterker. Maar spreek dat wel goed af en doe t echt goed samen. Niet dat jij het gaat zeggen en uiteindelijk trekt iedereen zich terug.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2019 om 11:16

Wat een onzin...

Vreemd dat dit zo plompverloren is veranderd.

Ik zit tóch, ondanks wat je hebt gezegd, te denken aan opvang door een ouder van een klasgenootje. Tenzij je werk opeens inziet hoe belachelijk dit is, maar dat gaat vast niet gebeuren. Het is niet anders die ene dag. Stom, maar waar.

Als je de zekerheid hebt dat er een groep collega's is die hier tegen durft te protesteren, dus die toezegging moet er zijn, kun je dat uiteraard wel samen doen. Het is juist dat wat nooit gebeurt. Steun elkaar, los het samen op. Ze willen je niet ontslaan, een zzp'er is véél duurder.

V@@s

V@@s

05-01-2019 om 11:46

zal wel typisch zorg zijn

Als een teamvergadering is op een moment dat ik niet kan en niet werk dan ben ik er gewoon niet. Dan lees ik de notulen wel.

Yanea

Yanea

05-01-2019 om 11:53

Net als V@@s

Als 'men' het zo belangrijk vindt dat ik aanwezig ben, moet 'men' het overleg plannen op een tijdstip dat ik beschikbaar ben. Anders ben ik blijkbaar niet nodig.

Iris

Iris

05-01-2019 om 12:18

Maar ben je nu vrij

of niet? Want je schrijft in je openingspost dat het je vrije dag is, maar later onder 5 dat het geen echte vrije dag is, maar een roostervrije dag. Je mag een dagdeel aangeven en dat is voor jou de dinsdag, na 15.00 uur, dus een avonddienst. Maar dan kun je strikt genomen toch wel, als de vergadering tot 15.00 uur is. Of begrijp ik dat verkeerd?

@Emma

@Emma

05-01-2019 om 12:23

Onderwijs

Zelf in het onderwijs kom je niet op een vergadering op een dag dat je niet werkt, en dat met minstens zoveel parttimers als in de zorg. Als ik er niet ben lees ik de notulen wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2019 om 12:24

Emma

ik hoor van andere onderwijzers dat ze toch wel moeten komen, vrij of niet.

@Emma

@Emma

05-01-2019 om 12:28

Kaaskopje

Ik heb lang in het vo gewerkt. Daar was niet iedereen aanwezig op maandagmiddag, het vaste vergadermoment.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-01-2019 om 13:30

Net als @Emma en Yanae

Als de baas het nodig vindt om op woensdagmiddag te gaan vergaderen, is dat heel fijn voor hem maar dan ben ik er niet bij.
Dat weet de baas en daarom vergaderen wij nooit op woensdagmiddag.

In de zorg wordt van mensen met een aanstelling van zeg 14 uur verwacht dat ze 24/6 bschikbaar zijn. Daar zouden ze echt eens mee moeten stoppen. Dat lukt namelijk bijna geen enkele andere werkgever.

Wat juf Ank zegt dus (en wat ik ook probeer te zeggen)....

@nnemoon

@nnemoon

05-01-2019 om 14:47

Met iedereen zijn vrije dag rekening houden?

@Vaas en @Yanea, ik vind jullie reactie een beetje kort door de bocht. Het is natuurlijk onbegonnen werk om voor een overleg met iedereen zijn vrije dag rekening te houden, zeker met wisselde diensten.

Ik werk in een ziekenhuis en draai wisselende diensten. Ik vind het altijd belangrijk om bij zo'n overleg aanwezig te zijn omdat ik graag mee wil denken met de situaties die op dat moment spelen en graag mijn steentje bij wil dragen in de besluitvorming. Als ik TS zou zijn zou ik mijn roostervrije dag proberen te ruilen of toch iets met de bso proberen te regelen of iets proberen af te spreken met een moeder van een klasgenootje.

Werkoverleg is hier trouwens niet verplicht hoor. Eén collega komt nooit, zij heeft nog drie kleintjes thuis. Zij heeft dit een keer gezegd bij de rondvraag en iedereen vindt het prima als haar gezin voor haar op de eerste plaats komt. Degene die speciaal terugkomen voor een vergadering worden netjes bedankt en krijgen deze extra uren gewoon uitbetaald.

Yanea

Yanea

05-01-2019 om 15:42

@nnemoon

Natuurlijk kan ik zelf besluiten om toch te komen. Als ik kan, doe ik dat vaak ook wel. Maar het gaat om het verplichte karakter waar ik me tegen verzet.

Flavia

Flavia

05-01-2019 om 15:54

wisselende dagen

Wij hebben ook te maken met verschillende part-time dagen en ook nog tijdzones.
Daarom zijn er 2 vaste dagen voor het team overleg die roteren, net als de tijden. Dinsdag vroeg, donderdag laat, dinsdag laat, donderdag vroeg etc. om zo iedereen toch de gelegenheid te geven regelmatig aanwezig te zijn.

Zoals bij Flavia.

Aan het begin van het jaar krijgen we een overzicht wanneer de teamvergaderingen zijn. Dagen en tijden variëren. Zo moet iedereen af en toe wat regelen om aanwezig te kunnen zijn. Hebben we zelf aangekaart in een vergadering.

eenmoeder

eenmoeder

05-01-2019 om 23:58

Iris

Klopt idd wat je zegt, het ligt iets genuanceerder.
Ik werk wel op dinsdagen maar dan de ochtenddienst. Die zijn van 7-12 uur.
Dus mijn ‘vrije’ deel is dat ik geen avonddienst draai op dinsdag, dus die van 15-23 uur.

En eerder (7 jaar) hadden we team van 11-13, voor niemand een probleem.

Bij ons is gewoon VERPLICHT dat je erbij bent.

Ik werk 18 uur maar het voelt idd om 24/7 beschikbaar te moeten zijn. Ik vind de zorg momenteel ongelooflijk heftig. Zie mensen vertrekken of burned out raken.

eenmoeder

eenmoeder

06-01-2019 om 00:01

Uren

De uren van de vergadering zitten ook niet in je contract. Is extra.

Dees

Dees

06-01-2019 om 12:00

Klein beetje aan proberen te passen

Zou het te maken kunnen hebben dat de vergadering die van 11-13 duurde inclusief een verzorgde lunch was en die van 13-15 exclusief? Misschien dan voorstellen die lunch te schrappen.

Is het mogelijk een half uur eerder te vertrekken ? Met je reden aan te geven?

Of wellicht is het mogelijk de vergadering qua tijd van 12-14 of van 12:30-14:30 te laten lopen. Gewoon komen met wat voorstellen zeg maar.

juf Ank

juf Ank

06-01-2019 om 12:14

eenmoeder

Zoek je ondersteuning? Kom alsjeblieft in actie! Je klinkt als iemand die heel goed weet waar ze het over heeft, maar niet tegen het management in durft te gaan. En dat zien we zo vaak in de zorg. Echt...je bent niet de enige.

Zit je op facebook? Sluit je aan bij de groep;'Zorg in actie'. Alle takken van de zorg zijn daar welkom. We proberen ons op die manier samen sterk te worden.

Zelf ben ik behalve lid van die groep ook kaderlid van het FNV. Helaas is het FNV in zijn geheel een beetje een 'grijze piemel-club' geworden maar in onze actiegroep źorgcomite Haarlem' zijn we druk bezig met de misstanden in de Thuiszorg aan te pakken. Sluit je aan Eenmoeder! Voordat je zelf burn-out raakt. We hebben juist zulke mensen als jij nodig die misstanden heel goed kunnen verwoorden en aangeven. Je moet wel zelf in actie durven komen en je collegaś motiveren maar daar bieden we juist als groep ondersteuning bij.
Misschien is dat ook in jouw woonplaats.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.