Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

21-05-2022 om 17:54

Tegemoetkoming energie overheid.

Ik vroeg me zo eens af of hier mensen met een laag inkomen of uitkering, vanuit hun gemeente automatisch de eenmalige tegemoetkoming voor de hoge energielasten hebben gekregen. 

Het was een poos terug natuurlijk het gesprek van de dag, maar nu hoor je er niemand meer over. 
Een paar weken terug moest ik er ineens aan denken en ben eens op onderzoek uit gegaan.
Nu blijkt dat als je bij de gemeente niet bekend staat als huishouden met een laag inkomen, dat je zelf de aanvraag kunt doen. 
Dit heb ik dan ook gedaan en na toetsing bleek dat ik er recht op had. Heb het inmiddels ook gekregen.

Mijn moeder is wel bekend bij instanties/gemeente vanwege haar uitkering, maar zij heeft ook nooit enig bericht gekregen oid. Ik heb het toen voor haar aangevraagd en ook zij blijkt er recht op te hebben. 

Ik, zo sceptisch als ik ben.. Vraag me nu af of de overheid deze eenmalige uitkering niet een klein beetje in de doofpot wil stoppen. Dus ben benieuwd of er hier mensen zijn die het ook hebben gekregen of juist niet. 

Peiling

Hebben jullie automatisch de eenmalige subsidie energie ontvangen?
5 stemmen
20%
40%
40%

De gemeente heeft niet automatisch zicht op inkomens van haar burgers. Alleen bij sommige uitkeringen en als al eerder bijzondere bijstand aangevraagd is zullen mensen bekend zijn. Je moet dus inderdaad zelf aan de bel trekken. (overigens is er voor deze toeslag voor zover ik weet geen vermogenstoets, i.t.t. normale bijzonder bijstand).

Het zou heel.goed kunnen dat ambtenaren weerstand hebben tegen wederom een extraatje voor mensen die vaak brute een paar honderd euro minder hebben maar netto maar enkele tientjes minder hebben en netto nu weer enkele honderden euro's erbij krijgen welke niet meetellen voor het inkomen waarvoor al die extraatjes worden berekend.

Maar ik weet wel dat het groots in de media is geweest, dat Rutte het zelf besproken heeft in de media en dat veel gemeenten dit zelfs in de lokale media hebben gecommuniceerd dus dat je wel onder een steen moet hebben gelegen om niet te weten dat de regeling bestaat.

Bijtje82

Bijtje82

21-05-2022 om 19:14

Decembermamma schreef op 21-05-2022 om 18:03:

Het zou heel.goed kunnen dat ambtenaren weerstand hebben tegen wederom een extraatje voor mensen die vaak brute een paar honderd euro minder hebben maar netto maar enkele tientjes minder hebben en netto nu weer enkele honderden euro's erbij krijgen welke niet meetellen voor het inkomen waarvoor al die extraatjes worden berekend.

Maar ik weet wel dat het groots in de media is geweest, dat Rutte het zelf besproken heeft in de media en dat veel gemeenten dit zelfs in de lokale media hebben gecommuniceerd dus dat je wel onder een steen moet hebben gelegen om niet te weten dat de regeling bestaat.

Daglichtlamp schreef op 21-05-2022 om 18:01:

De gemeente heeft niet automatisch zicht op inkomens van haar burgers. Alleen bij sommige uitkeringen en als al eerder bijzondere bijstand aangevraagd is zullen mensen bekend zijn. Je moet dus inderdaad zelf aan de bel trekken. (overigens is er voor deze toeslag voor zover ik weet geen vermogenstoets, i.t.t. normale bijzonder bijstand).

Er is zeker wel een vermogenstoets. Ik moest alles aanleveren. Saldo van al mijn rekeningen en salaris stroken van de afgelopen maanden. En voertuigen welke op mijn naam staan. 

Maar ik ben verder niet bekend bij instanties idd. Mijn moeder daarentegen wel.

Vond het vreemd dat het eerst grootste uit gemeten wordt en je vervolgens ineens niets meer hoort. 

De gemeente heeft geen informatie over de inkomens van mensen, behalve mensen in de bijstand. Het werkt net als toeslagen, die moet je ook zelf aanvragen. En dan moet je dus bewijzen dat je er recht op hebt. Wat bij de belasting iets makkelijker is, omdat die jouw inkomen wel weten.

Ik heb het overigens niet aangevraagd omdat wij er sowieso geen recht op zullen hebben en het ook niet nodig hebben.

Bijtje82

Bijtje82

21-05-2022 om 21:42

MamaE schreef op 21-05-2022 om 21:33:

De gemeente heeft geen informatie over de inkomens van mensen, behalve mensen in de bijstand. Het werkt net als toeslagen, die moet je ook zelf aanvragen. En dan moet je dus bewijzen dat je er recht op hebt. Wat bij de belasting iets makkelijker is, omdat die jouw inkomen wel weten.

Ik heb het overigens niet aangevraagd omdat wij er sowieso geen recht op zullen hebben en het ook niet nodig hebben.

Nee dat snap ik. Maar in sommige gevallen weet de gemeente dat wel, o.a in het geval van mijn moeder. Maar zij heeft ook geen bericht ontvangen. Ik heb het voor haar aangevraagd. 

Bijtje82 schreef op 21-05-2022 om 19:14:

[..]

[..]

Er is zeker wel een vermogenstoets. Ik moest alles aanleveren. Saldo van al mijn rekeningen en salaris stroken van de afgelopen maanden. En voertuigen welke op mijn naam staan.

Maar ik ben verder niet bekend bij instanties idd. Mijn moeder daarentegen wel.

Vond het vreemd dat het eerst grootste uit gemeten wordt en je vervolgens ineens niets meer hoort.

Zo werkt dat zodra het geen nieuws meer is maar algemene kennis houden de berichten op.

Natuurlijk is er een vermogenstoets, maar juist de inkomenstoets is zo lullig tel alle extra's op die minima hebben en ze komen netto dik boven modaal uit..

Bijtje82 schreef op 21-05-2022 om 21:42:

[..]

Nee dat snap ik. Maar in sommige gevallen weet de gemeente dat wel, o.a in het geval van mijn moeder. Maar zij heeft ook geen bericht ontvangen. Ik heb het voor haar aangevraagd.

Ja, maar dat geldt eigenlijk voor alles, dat je dat zelf moet aanvragen.
Ook zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, studiefinanciering, aanvullende studiebeurs etc. moet je zelf aanvragen. Daarover krijg je ook geen bericht van de gemeente. Nu zijn dat ook geen dingen die de gemeente uitbetaald, maar zelfs als de belastingdienst ziet dat je inkomen minimaal is zul je toeslagen zelf aan moeten vragen.

Bijtje82

Bijtje82

21-05-2022 om 23:24

Decembermamma schreef op 21-05-2022 om 21:46:

[..]

Zo werkt dat zodra het geen nieuws meer is maar algemene kennis houden de berichten op.

Natuurlijk is er een vermogenstoets, maar juist de inkomenstoets is zo lullig tel alle extra's op die minima hebben en ze komen netto dik boven modaal uit..

Mijn moeder is een minima en komt netto zeker niet boven modaal uit.

Ze krijgt een uitkering van 900 euro, huur toeslag 300 en zorgtoeslag zo'n 107 euro.

Ik heb geen idee bij welk inkomen je minima bent. Heb zelf ook recht op een aantal extras, maar hou netto maar weinig over. Het is niet dat ik als god in Frankrijk leef. Zonder die extraatjes zou ik na m'n huur, energie en zorg al bijna blut zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

21-05-2022 om 23:28

MamaE schreef op 21-05-2022 om 21:51:

[..]

Ja, maar dat geldt eigenlijk voor alles, dat je dat zelf moet aanvragen.
Ook zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, studiefinanciering, aanvullende studiebeurs etc. moet je zelf aanvragen. Daarover krijg je ook geen bericht van de gemeente. Nu zijn dat ook geen dingen die de gemeente uitbetaald, maar zelfs als de belastingdienst ziet dat je inkomen minimaal is zul je toeslagen zelf aan moeten vragen.

Ja, maar daar gaat het niet om. Dat ik het zelf aan moet vragen dat is begrijpelijk.

Maar er wordt gezegd dat de minima die bekend zijn, automatisch gecompenseerd worden. Mijn moeder is bekend, maar werd niet gecompenseerd. Dus dan vraag ik me af of er niet veel meer mensen zijn die het niet automatisch krijgen terwijl ze wel bekend zijn. 

Bekend zijn zegt weinig. Iemand met een minimuminkomen die vorig jaar gebruik heeft gemaakt van een regeling, kan dit jaar zomaar boven de bijstandsnorm zitten. Dan zou je een brief krijgen van iets waar je geen recht op hebt. Is ingewikkelde toestand om de juiste adressen te vinden.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2022 om 11:37

Piepmuisje schreef op 23-05-2022 om 08:58:

Bekend zijn zegt weinig. Iemand met een minimuminkomen die vorig jaar gebruik heeft gemaakt van een regeling, kan dit jaar zomaar boven de bijstandsnorm zitten. Dan zou je een brief krijgen van iets waar je geen recht op hebt. Is ingewikkelde toestand om de juiste adressen te vinden.

Ik heb het nu over iemand die al jaren een bepaalde uitkering krijgt. 

Wat bijzonder weer. Het lijkt er vooral op dat de degenen die er geen recht op hebben, weten dat deze tegemoetkoming bestaat.

Is mijn ervaring dan. En dat onderschrijf je nu eigenlijk ook Bijtje.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2022 om 14:11

GinnyTwijfelvuur schreef op 23-05-2022 om 13:57:

Wat bijzonder weer. Het lijkt er vooral op dat de degenen die er geen recht op hebben, weten dat deze tegemoetkoming bestaat.

Is mijn ervaring dan. En dat onderschrijf je nu eigenlijk ook Bijtje.

Pardon? Wat is dat nu weer voor een achterlijke veronderstelling?

Ik heb heb er wel recht op anders had ik het niet gekregen, maar omdat ik gewoon werk en niet bekend ben bij gemeentelijke uitkeringen moet ik er zelf achteraan. Prima, ik kan heel goed voor mezelf zorgen.

Mijn moeder heeft er zeker recht op, maar zij wist niet waar ze het aan kon vragen. En zij is zeker wel bekend bij de instanties, maar heeft geen automatisch bericht gekregen.

Dus of wij begrijpen elkaar verkeerd of je insinueerd dat wij aanspraak maken op iets waar we geen recht op hebben. 🤷‍♀️

Je begrijpt het verkeerd denk ik. Volgens mij bedoelt Ginny dat de mensen die er wel recht op hebben het niet weten, en dus ook niet vanuit de gemeente op de hoogte worden gebracht. En de mensen die er geen recht op hebben, die weten wel van het bestaan van de regeling...

Hier in Nederland mogen systemen voor zover ik weet niet gekoppeld zijn zonder expliciete toestemming van de 'eigenaar' van de gegevens. Dus dat een gemeente niet weet dat jij een WW- of Wajong of wat dan ook krijgt, dat snap ik helemaal. En dus ook dat je zelf achter je tegemoetkoming aan moet. Ik snap dan weer niet dat jij dat niet snapt .
Natuurlijk is het wel weer extra werk, en dat is vervelend. En het is ook niet fijn dat je dan weer je hand op moet houden. En ik ben met je eens dat er meer ruchtbaarheid aan gegeven had mogen worden. Maar ik vind dus niet dat iedereen van de gemeente een brief zou moeten krijgen. 

Ik had er nog niet van gehoord. Wanneer heb je er recht op en waar vraag ik het aan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.