Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Term 'vrijblijvend en kostenloos advies' niet toegestaan?

Hallo,

Iemand heeft mij onlangs gezegd dat de term 'vrijblijvend en kostenloos advies' niet gebruikt mag worden in promotionele activiteiten of drukwerk omdat dat niet toegestaan is. Ik google me suf, maar kan nergens vinden dat dat op waarheid berust. Weet iemand of dit klopt en waar dat dan te vinden is?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Fély

Zon

Zon

24-02-2017 om 10:37

huh

Waarom zou dat niet mogen en wie zou dat niet mogen? Ik werk bij een semi overheidsinstelling en wij gebruiken dat continu.

Lou

Lou

24-02-2017 om 11:00

navragen

Ik zou het even navragen bij diegene want het zegt mij ook niets. Ik geef voortdurend vrijblijvend en kosteloos advies, ik zou niet weten waarom ik dat niet op een folder zou mogen zetten.

Fély

Fély

24-02-2017 om 11:29 Topicstarter

Dank

Degene die dat beweert, berekent kosten voor advies en wil dus dat deze term uit alle documentatie en internet verdwijnt. Het leek mij ook zeer onwaarschijnlijk. Maar daar ik voor een buitenlands bedrijf werk en ook niet in NL woon (genoemd persoon wel en is ook in NL actief voor ons bedrijf), dacht ik dat het misschien een nieuwe colportagewetgeving of zoiets betrof.

Provisieverbod?

Ik denk dat het te maken heet met het Provisieverbod dat per 1 juli 2013 is ingesteld. Doel is/was om de kosten transparanter te maken, immers adviezen lijken gratis maar worden later vaak doorberekend. Dit heeft betrekking op financiële adviezen.

Zon

Zon

24-02-2017 om 12:08

anders

Dat is anders ja, als je provisie berekent kan je niet zeggen dat het kosteloos is. Daarvan was sprake bij zaken als De Hypotheker enz. Dat mag nu niet meer, zij moeten gewoon een tarief voor hun dienstverlening rekenen.

Fély

Fély

24-02-2017 om 13:55 Topicstarter

Geen financieel advies

Dat heb ik ook uitgespit. Het gaat hier om aanschaf van goederen. Waar vooraf de potentiële klant wordt bezocht om uitgebreid advies te verlenen en eventueel terplekke een offerte te maken. Dat is een service die wij aanbieden die absoluut vrijblijvend is en niet verplicht tot aankoop.

Jurist

Jurist

24-02-2017 om 21:03

vrijblijvend aanbod

Het woord "vrijblijvend" wordt vaak gebruikt alsof het vrijblijvend en dus gunstig is voor degene die een aanbod of advies ontvangt.

Maar een vrijblijvend aanbod is juist gunstig voor degene die het aanbod doet.

Lees maar deze link als je het goed wilt snappen (nb het is uitgelegd voor de bouw maar geldt in zijn algemeenheid):
http://www.cobouw.nl/artikel/1098541-juridisch-het-vrijblijvend-aanbod

Vrijblijvende adviezen zeggen mij niets, maar de offertes kunnen dus wel vrijblijvend zijn. Ik weet niet van regelgeving die dat zou verbieden.

Zijn de klanten hier consumenten? Bij consumenten is er vaker sprake van consumentenbescherming.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.