Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Terug aan het werk na burn out - ervaring?

Volgende week ga ik na 4 maanden thuis te zijn geweest weer langzaam beginnen. Heb van arbo arts een opbouw schema gekregen. Begint met 2 ochtenden in de week voor de eerste week. Daarna 3 ochtenden en over 4 weken hebben we een vervolgafspraak staan om te kijken hoe het dan gaat.

Ben aan de ene kant blij weer aan het werk te gaan. Heb het ook zelf voorgesteld. Maar aan de andere kant vraag ik me ook af hoe het zal gaan. Hoe mijn baas zich zal opstellen. Heb ik voor ik begin nog een gesprek mee. Hoe goed of slecht het me zal afgaan om niet in oude fouten te vervallen.

Ik merk dat ik er over wil praten en lezen. Net alsof kennis me grip geeft. Dus willen jullie delen hoe jullie het re-ïntegreren hebben ervaren? Hoe hebben jullie het aangepakt? Wat is er veranderd ten opzichte van de periode voor de burn out?

groet
Beemer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

02-03-2010 om 19:33

Wel ervaring met reïntegratie

Ik heb geen ervaring met burnout, wel met reïntegratie na een langdurige afwezigheid door psychische klachten. Ik heb gelukkig een bedrijfsarts die me helemaal volgt met wat ik zelf aangeef en dat er geen druk op staat ervaar ik als erg pleziering. In eerste instantie ben ik begonnen op therapeutische basis: dwz 100% arbeidsongeschikt en probeer maar wat gaat. Ik ben toen echt met een uurtje per dag of zo (3 of 4 dagen per week) begonnen. Ik heb net als Didi vooral problemen met concentratie en geheugen. Dat zijn dingen die je kunt verbeteren met trainen, net als met sporten je conditie opbouwen. Gewoon dus de prikkel opzoeken en bij voorkeur iets kiezen waar een ander je nog kan controleren. Dat geeft je de ruimte om ontspannen weer te beginnen zonder dat je pressie voelt van dingen die je goed moet doen. Mij is dat erg goed bevallen. De eerste keer dat ik voor een aantal uren werd "goedgekeurd" was dat toch even eng, nu MOEST het weer, maar dat was maar even. Pas als ik de uren in de praktijk al minimaal een week draaide werd dat toegevoegd aan het goedgekeurd. Ik werk dus zoveel als ik aankan en dat is meer dan de uren dat ik op dit moment MOET werken. In een half jaar ben ik van 0% naar 70% arbeidsgeschiktheid gegaan en in mei ben ik als het zo doorgaat weer voor 100% (24 uur) terug. Omdat mijn klachten niet gerelateerd waren aan mijn werk is er op werkterrein niet veel veranderd, ik pak gewoon de draad weer langzaam op en ben heel blij dat mijn werkgever mer alle ruimte geeft en een vervanger heeft aangesteld die nog steeds voor ondersteuning zorgt. Ideaal geregeld! En wat die vergeetachtigheid: trucjes, alles opschrijven in een things-to-do-boekje, veel structuur aanbrengen, overal post-it-jes opplakken met status van documenten etc.
Succes, de eerste dag is hartstikke eng maar als je een leuke werkkring hebt dan ben je snel weer op je eigen plekje.

Diedie

Diedie

03-03-2010 om 14:54

Ook aan het re- integreren

Hoi Beemer,

Ook ik heb zo'n 3 1/2 maand thuis gezeten. Bij mij was de diagnose: overspannen. Ik zit in het onderwijs en kon na al een lange tijd in het onderwijs werken, de klas die ik maar 1 keer in de week had(en echt heeeeel pittig is)niet aan. Uiteindelijk ben ik er vlak voor de herfstvakantie uitgeklapt. In februari weer voorzichtig begonnen met 2 ochtende van 3 uur en dan vnl administratieve taken, zonder druk en niet al te moeilijk om er weer in te komen. Toen uitgebreid in uren, dus 2 ochtenden van 8.10- 12.30 op school met dezelfde taken en deze week voor het eerst 3 van zulke ochtenden. Ook ik merkte in het begin concentratie problemen en snel moe. Dit gaat gelukkig al wat beter, al blijft de moeheid toch nog wel.
Verder ben ik nog steeds volledig arbeidsongeschikt. Ook ik heb nog wel de angst terug te vallen in oude fouten. Nu let ik er wel extra op, dat is wat ik wel merk. Heb dan ook hulp van maatschappelijk werk (vnl voor de praktische kant wat werk betreft) en van een psycholoog (vnl de "theoretische" kant en het stukje: hoe zet ik negatieve gedachten om in helpende gedachten). Toch blijft de angst om terug te vallen, mede doordat ik 3 jaar geleden (om andere niet werk gerelateerde redenen) ook al eens een korte periode thuis ben geweest. Toen had ik hulp van een haptonoom en ging het in het begin ook goed, maar ben ik toch terug gevallen in oude patronen. Ik hoop dat ik deze keer de nieuwe patronen goed ingeslepen krijg. Op korte termijn ga ik ook weer wat met kinderen aan de slag, da's ook weer een drempel die er nog ligt.
Zo probeer ik stapje voor stapje naar boven te krabbelen. Wat ik in ieder geval wel heb meegekregen is dat je vooral niet te snel moet willen en af en toe ook gewoon even pas op de plaats moet maken en niet te snel denken dat een stap goed gaat en al gaan versnellen. De vorige keer was ik geloof ik binnen 1 maand al weer volledig in mijn oude uren terug en daar is het dus ws ook te snel mee gegaan. Nu probeer ik echt de rem erop te houden (en da's lastig soms!) Wat ik ook meekreeg van oa maatsch. werk. Het is jouw re- integratie proces, dus jij hebt de regie en bepaald hoe snel je gaat.Je bent nu nog boventallig, dus vooral gebruik van maken! Ook goed aangeven als je versnelt en merkt, hee, dit is het toch nog niet, dan gewoon weer even een stap terug doen of hetzelfde aanhouden.
Ik had zelf de 1e week nadat ik begonnen was even een terugval. Je verwacht best veel van jezelf: "zo, ik begin weer, dus alles draait weer normaal", maar zo werkt het dus even niet.Viel mij eigenlijk tegen. Gelukkig heb ik dat van mezelf kunnen accepteren en ging het daarna beter.
ik wil jou in ieder geval veel succes wensen!!

Puck

Puck

04-03-2010 om 11:12

Beemer

Succes vandaag!
Ik hoop dat het je goed is afgegaan en stel voorop dat aanwezig zijn belangrijk is en dat je productiviteit voorlopig nog 0,0 mag zijn. Verwacht niets van jezelf wat dat betreft en laat ook weten aan je collega's dat ze dat niet van je mogen verwachten. Eerst maar weer eens sfeer proeven en idd wijzigingen eigen maken. Maar overigens wel raar dat je in al die tijd niets van je baas hebt gehoord.

Diedie

Diedie

04-03-2010 om 16:31

Nou, da's helemaal een andere wending!

Hoi beemer,

Wilde net even een berichtje sturen om je te vragen hoe het met je gegaan was vandaag! Dit is wel heel wat anders zeg! Volgens mij kunnen ze je niet ontslaan als je in de ziektewet zit. Maar hoe dat verder zit heb ik geen kaas van gegeten
Heel veel succes hiermee! Slim dat je naar je rechtsbijstandverzekering gaat!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.