Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Terugvordering kinderopvangtoeslag 2010

Wie heeft er ervaring met bezwaar maken tegen het terugvorderen van de kinderopvangtoeslag.
Het gaat nu om 2010 (aanslag dd 5 jan. 2013)
Oudste kind is toen van BSO gegaan en deze wijziging is een keer of wat digitaal doorgegeven. Eén keer heb ik een schriftelijke bevestiging gehad dat mijn wijziging zo spoedig mogelijk verwerkt zou worden (brief najaar 2010)
Ik heb trouw mijn jaarlijkse verantwoording ingeleverd en dit is de eerste reactie die ik krijg.
Pikant detail, betreffende kind wordt volgende maand 14 en heeft weer voor heel 2013 kinderopvangtoeslag toegezegd gekregen. Na een keer of 5 ben ik gestopt met het doorgeven van de wijziging en ik ging ervan uit dat het met 13 jaar automatisch zou stoppen.
Ik vind dat de belastingdienst inmiddels zoveel fouten heeft gemaakt dat ze het maar moeten bekijken met hun vordering; bovendien vraagt zelfs het CAK na 2 jaar geen geld meer terug. Wie heeft ervaring met een dergelijke claim en vooral met een bezwaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

09-01-2013 om 14:00

Een ding....

De belastingdienst vraagt gerust na ruim twee a drie jaar geld terug, dat is heel normaal..)Ben nog aan het afbetalen van zgn. onterechte zorgtoeslag uit 2009.

josephine*

josephine*

09-01-2013 om 14:22 Topicstarter

Fout

Maar het punt is dat het hun fout is en dat ze pas na 2 ruim jaar (3 jaar na eerste melding) komen vragen.

Zelfs langer

Zelfs langer dan 2/3 jaar. Als je zelf weet dat je onterecht geld ontvangt moet je het in ieder geval niet uitgeven maar reserveren. Als toch blijkt dat je het moet terugbetalen valt het dan minder tegen.
Sprak zij braaf.
Papieren erbij zoeken, eventueel een bezwaarschrift indienen. Maar vaak komt het toch neer op....precies, betalen.

Tinus_p

Tinus_p

09-01-2013 om 16:00

Kansloos

Josephine:
'Ik vind dat de belastingdienst inmiddels zoveel fouten heeft gemaakt dat ze het maar moeten bekijken met hun vordering; bovendien vraagt zelfs het CAK na 2 jaar geen geld meer terug. Wie heeft ervaring met een dergelijke claim en vooral met een bezwaar."
Je kunt van alles vinden, maar je bezwaar is kansloos. Met een beetje pech krijg je zelfs heffingsrente aan je broek.
Maak de zaak niet erger: Bel op, schrijf een aangetekende brief dat je die toeslag niet meer wil, en zet het geld dat je teveel ontvangt op een spaarrekening, zodat je het terug kunt betalen.

amk

amk

09-01-2013 om 16:45

Belastingdienst

mag tot 5 jaar na afloop van het jaar beginnen met innen. Als zij voor die tijd maar een briefje met de melding dat ze nog een vordering hebben sturen mag die periode nog eens 5 jaar duren. Dat briefje is de stuiting.
Als je zelf geen enkele actie meer hebt ondernomen heb je gewoon een schuld aan de belasting waar je bezwaar zeker ongegrond verklaard zal worden.

Heb je wel aantoonbaar actie ondernomen: brieven gestuurd, afspraak bij het belastingkantoor, advocaat etc dan sta je sterker in je bezwaarschrift.

Vic

Vic

09-01-2013 om 21:53

Vreemd

Het is heel vreemd dat na vijf keer digitaal een wijziging doorgeven hij nog niet wordt geaccepteerd. Heb je daarvoor ook de Belastingtelefoon gebeld? Sowieso sta je sterker als je alle verzendbevestigingen hebt bewaard, al moet je natuurlijk wel alle teveel ontvangen toeslag terug betalen. De belastingdienst kan nog 5 jaar navorderen, en met toeslagen lopen ze flink achter. Ik ben nu ook 2009 aan het terugbetalen, 2008 is net helemaal afgehandeld. Voor 2008 heb ik een definitieve beschikking en toen 2 herziene definitieve beschikkingen gekregen en toen nog 1600 euro toeslag terug (terwijl ik net 24 maanden had terugbetaald). Volgens mij onterecht, maar ik heb het inmiddels uitgegeven dus ik hoop dat ze het niet meer komen terugvorderen. Dat kan volgens mij nog tot vijf jaar na december 2008.
Voor dit jaar hadden ze weer een te laag inkomen in het systeem. Over januari heb ik dus veel te veel kinderopvangtoeslag en kot gekregen. Overigens wel binnen twee weken na mijn wijziging een schriftelijke bevestiging gekregen, dus dat werkt goed hier.

Ellende

Onvoorstelbaar dat je na vijf keer wijziging doorgegeven te hebben nog steeds toeslag ontvangt, helemaal gezien de leeftijd van je kind. Maar reken maar dat je het terug moet betalen.

Decennia geleden ontving ik drie jaar stufi, terwijl ik bij de aanvraag al had aangegeven dat ik een 1-jarige opleiding ging doen. Onderstreept, met uitroeptekens, in hoofdletters en neongeel gemarkeerd. Na jaren kreeg ik een brief waarin stond dat ik het teveel betaalde binnen 6 dagen moest terugbetalen, op straffe van een boete als het te laat was. Omdat ik inmiddels allang een fulltime baan had wilden ze me ook nog boetes geven wegens teveel bijverdienen tijdens stufi. Het kostte nogal wat moeite om daar onder uit te komen.

Kan je de rekening waar de toeslag nu op gestort wordt opheffen? Dan kunnen ze het geld niet meer overmaken en gaat er eindelijk een belletje rinkelen.

skik

Goed te lezen..

.. dit draadje... Wij hebben in grote lijnen hetzelfde. Krijgen veel te veel tegemoetkoming van de belastingdienst. Detail is dat mijn ex de aanvrager is en dat ik hem niet echt geloofde dat hij het al een paar keer doorgegeven had..) Gelukkig zijn we geen ruziemakers en ik zie nu dat slordige ex in dit geval voordeel van de twijfel verdient...
Wij hebben vorig jaar bij de afrekening 3700 euro ineens terug moeten betalen over 2011. Nu staat er ook weer bijna 5000 euro op die rekening. Bedenk me nu dat ik de evt heffingsrente wel onterecht vind, als het een fout van de belastingdienst is. Als wederom wijzigen geen zin heeft, ga ik proberen het meteen maandelijks terug te storten of zo.

Josephine, bedankt voor je vraag en succes ook ermee!

Yta Chalne

Yta Chalne

10-01-2013 om 17:45

Wel

Eerlijk gezegd stel ik het wel op prijs als teveel betaalde bedragen, ook na eventuele fouten en hoe vervelend het ook is, worden teruggevorderd. Belastinggeld is tenslotte 'van ons allemaal'.

Toke

Toke

11-01-2013 om 08:35

Wijzigingen kinderopvang

Tip: check jaarlijks in oktober of het geregistreerde inkomen overeenkomt met de realiteit.
Ik ben er onlangs bij toeval achtergekomen dat de kinderopvangtoeslag je weliswaar automatisch wordt toegewezen en afgerekend op basis van belastingopgaven, maar dat je inkomen waarop die toeslag wordt berekend niet automatisch wordt aangepast. In mijn geval betekende het dat het inkomen nog stond op dat van zeven jaar geleden. Omdat ik afgelopen jaar meer uren ben gaan werken, heb ik dat aangepast, maar ik heb nooit bedacht dat ze het inkomen niet zouden aanpassen obv belastingaangifte. Ik begreep al niet waarom ik elk jaar meer kinderopvangtoeslag moest terugbetalen, terwijl ik de uren aan de zuinige kant opgaf.

Vic

Vic

13-01-2013 om 18:22

Getverdegetver

Ik heb ook weer een brief gekregen over de kinderopvangtoeslag 2010. Mag voor de zoveelste keer extra informatie toesturen. Pfffff het is wel fijn dat ze een deel betalen, maar je moet er wel een hoop voor doen ;-( Ik zal blij zijn als ik er vanaf ben.

Fiorucci

Fiorucci

13-01-2013 om 18:40

Jeetje

Volgens mij is het een administratie op zich, die kinderopvangtoeslag...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-01-2013 om 14:35

Belastingdienst

Ik heb jarenlang enorme problemen gehad met de belastingdienst dus ik weet wel het een en ander af van hoe ze werken...
De belastingdienst loopt administratief erg achter; dat je pas een aantal jaar na dato alsnog een terugvorderingsbeschikking krijgt is helaas vrij normaal. Wijzigingen komen ook vaak niet goed door. Je kan wijzigingen het beste zowel digitaal als telefonisch doorgeven. Alle wijzigingen dus ook verandering van inkomen etc. Hopelijk heb je de verzendbevestigingen bewaard want het is aan jou om aan te tonen dat je evt wijzigingen tijdig hebt doorgegeven. Als iemand 8 weken na het doorgeven van een wijziging nog geen definitief bericht van wijziging heeft gekregen (voorschotbeschikking), word je veronderstelt de Belastingtelefoon te bellen. Ga er nooit vanuit dat bepaalde toeslagen vanzelf stoppen! Maar uiteindelijk gaat het erom dat je ten onrechte teveel geld hebt gekregen en dit zul je hoe dan ook terug moeten betalen; bezwaar of niet. Je moet zeker wel bezwaar maken; dit moet je doen binnen 6 weken na de datum van de beschikking. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/bezwaar_maken/hoe_maak_ik_bezwaar_tegen_een_terugvorderingsbeschikking
Je moet er zelf helaas bovenop blijven zitten, in de gaten houden wat je krijgt aan toeslagen en onmiddellijk telefonisch aan de bel trekken als er iets niet blijkt te kloppen. De belastingdienst is administratief en bureaucratisch een grote ramp. Gelukkig wordt bezwaar wel goed opgepakt en snel afgehandeld en zijn er altijd mogelijkheden tot een betalingsregeling maar teveel ontvangen geld moet nu eenmaal logischerwijs terugbetaald worden...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.