Werk, Recht en Geld
erfenisverdelen
06-08-2025 om 13:22
testament opmaken
Hallo,
Ik zit in een wat moeilijke situatie:
Ik heb op jonge leeftijd twee kinderen gekregen met susan, door allerlei gestook van haar familie zijn wij uit elkaar gegaan.
Zij is getrouwd en heeft geen kinderen gekregen met haar nieuwe man, ik heb diverse relaties en huwelijken het gehad waar ook weer kinderen uit geboren zijn.
In 2008 is haar man overleden en was ik ook weer gescheiden, jaren daarna zijn we elkaar weer tegen gekomen, getrouwd en nog 3 kinderen gekregen.
Waarom vertel ik dit? Ik wil mij gaan verdiepen in het het opstellen van een testament, ik wil nadrukkelijk niet dat mijn vrouw moet gaan vechten met haar stiefkinderen.
Nu dacht ik aan een constructie waarbij mijn middelste kinderen een direct opeisbaar erfdeel krijgen.
Onze gezamelijke kinderen krijgen de rest maar wel met een langstlevende clausule.
Zo zijn de "stiefkinderen" uitbetaald en hoeft mijn vrouw zich daar geen zorgen over te maken.
Om het een beetje eerlijk te verdelen en ervoor te zorgen dat mijn vrouw ook verder kan leven dacht ik eraan om een specifiek bedrag te noemen als erfenis.
Wat denken jullie?
tsjor
07-08-2025 om 17:05
Nu met warme hand geven voorkomt niet dat er straks na het overlijden een erfenis is. Tenzij je vast laat leggen in een testament dat wat nu gegeven wordt verrekend wordt met een eventuele erfenis.
Annaniem2023
10-08-2025 om 10:18
Kersje schreef op 07-08-2025 om 14:05:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens Wil40, maar zelf vind ik dit een lastige en ik denk dat dit voor meerderen zal gelden.
Ik ben bijv ongeneeslijk ziek en heb ook alles beschreven in mijn testament, maar vind die erfbelasting ook wel een dingetje. Dit, omdat ik geen partner en/of kinderen heb, maar wél een neefje en nichtje die voelen alsof ze een beetje van mij zijn. Ik heb geen geld in overvloed, maar laat toch aardig wat na, bij overlijden.
Het liefst zou ik hen met de warme hand schenken, wat ik al regelmatig doe, maar ik weet niet of ik nog 1/5/10 jaar of slechts een paar maanden zal mogen blijven leven 🤞. Totaal afhankelijk van hoe mijn k* ziekte zal verlopen. Ik heb het allemaal, hopelijk, zelf nog nodig, snap je?
Precies in dezelfde situatie zit iedereen, iedereen stevent af op de dood. Niemand weet echter wanneer hij doodgaat, vannacht of over vijftig jaar en alles daartussen. Ook ernstig zieke mensen weten niet wanneer ze sterven.
ik weet het niet precies, want daar is een notaris voor, maar volgens mij kun je via een testament op papier belastingvrij schenken. Mijn ouders hebben dat voor alle kleinkinderen vastgelegd, het was iets van € 25.000 per kleinkind. Dat hebben ze niet gekregen, maar als mijn ouders overlijden, dan krijgen ze dat belastingvrij.
tsjor
10-08-2025 om 14:49
Ik lees net dat je dan wel elk jaar 6% rente moet betalen aan de ontvanger. Maar het is een interessante mogelijkheid.
Kersje
10-08-2025 om 15:20
Annaniem2023 schreef op 10-08-2025 om 10:18:
[..]
Precies in dezelfde situatie zit iedereen, iedereen stevent af op de dood. Niemand weet echter wanneer hij doodgaat, vannacht of over vijftig jaar en alles daartussen. Ook ernstig zieke mensen weten niet wanneer ze sterven.
ik weet het niet precies, want daar is een notaris voor, maar volgens mij kun je via een testament op papier belastingvrij schenken. Mijn ouders hebben dat voor alle kleinkinderen vastgelegd, het was iets van € 25.000 per kleinkind. Dat hebben ze niet gekregen, maar als mijn ouders overlijden, dan krijgen ze dat belastingvrij.
Natuurlijk weet niemand wanneer hij/zij doodgaat, maar ik bedoelde dan ook juist mijn situatie mbt neefje en nichtje icm erfbelasting. Dat er dan weinig te regelen valt om de erfbelasting zo laag mogelijk te houden. Dat is voor eigen kinderen en/of kleinkinderen anders en gunstiger te regelen/beschrijven.
S.ndra
12-08-2025 om 07:49
Wat je kunt doen is ze elk jaar een schenking geven ter hoogte van de vrijstelling.
DonnaElton7
01-09-2025 om 14:03
Belangrijk is wel dat testamenten maatwerk zijn: wat jij schetst kan juridisch nét anders uitpakken dan je bedoelt, zeker met wettelijke legitieme porties en het verschil tussen stief- en eigen kinderen. Een notaris kan dit precies voor je doorrekenen en vastleggen, zodat er later geen discussies ontstaan.
Dus: goed dat je hier al over nadenkt en een constructie in je hoofd hebt, maar stap écht even naar een notaris. Die kan zorgen dat jouw bedoeling ook juridisch klopt en dat je vrouw beschermd is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.