Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kitty

Kitty

13-01-2021 om 10:17

Testament zinvol?

Onlangs gaven mn ouders aan dat ze contact hadden gehad met een notaris ivm hun testament en met name het het zgn. levenstestament. Over het eerste gaat het mij nu even. Daar willen ze mij en mn zus binnenkort over bijpraten en ook vast laten leggen bij de notaris. Dat ze erover nadenken vind ik goed maar ik vraag me af of het heel zinvol is en of dat niet vooral de notaris er wel bij vaart. Situatieschets, koopwoning die nu ongeveer 220.000 opbrengt met nog 35.000 hypotheek. Verder geen grote bezittingen, kunst, verzamelingen of aandelenportefeuilles. Van de spaarrekening zouden ze nu n ford ka van 5 jaar oud van kunnen kopen. Als ze niets meer opmaken (lijkt me stug en gun ik ze ook niet), dan erven mn zus en ik de opbrengst vd verkoop vd woning. Mn ouders zijn niet van plan om bij leven al iets te schenken, ze willen hun vrijheid houden. Hun goed recht, en wat zouden ze anders kunnen doen dan hypotheek opnemen om een evt. schenking te doen. Ze zijn midden zeventig. Zijn ze straks niet meer kwijt aan notariskosten dan dat wij ooit aan succesrechten zouden moeten gaan betalen? Is niks doen niet het allerbeste?

Iphi

Iphi

13-01-2021 om 10:25

Kitty

'Zijn ze straks niet meer kwijt aan notariskosten dan dat wij ooit aan succesrechten zouden moeten gaan betalen? Is niks doen niet het allerbeste?'

Dat laatste is natuurlijk niet aan jou om te bepalen. Maar een levenstestament kost ergens tussen de 250 en 900 euro, dus echt duur is het niet.

Hieronder wat voordelen:
https://www.dela.nl/blog/voorelkaar/meegeven/zorgeloze-toekomst/8-redenen-om-als-ouder-een-levenstestament-af-te-sluiten

Koffiekop

Koffiekop

13-01-2021 om 10:48

Levenstestament is iets heel anders dan testament

Juist heel goed dat je ouders een levenstestament op stellen! Dat gaat namelijk over hoe dingen geregeld moeten worden als je nog leeft, maar zelf geen beslissingen meer kunt nemen. Ik zou het daar ook zeker over hebben met ze, en met je zus, want jullie zullen hun wensen dan (mede) uit moeten voeren. Denk zelf ook na over wat je zou willen en kunnen bieden.

Mijntje

Mijntje

13-01-2021 om 10:49

meer

Levenstestament gaat over meer dan het financiële gedeelte. Ook oa over wie er beslist over medisch handelen, of bij dementie etc.

Mijntje

Mijntje

13-01-2021 om 10:51

consumentenbond

Bij de consumentenbond kan je een boekje bestellen over wat er bij komt kijken bij een levenstestament. https://www.consumentenbond.nl/webwinkel/geld/het-levenstestament-2020

Lente

Lente

13-01-2021 om 11:03

TS schrijft dat het nu niet gaat over levenstestament

zie start topic

Iphi

Iphi

13-01-2021 om 11:07

Verhip

Je hebt gelijk, Lente.

Wat het gewone testament betreft, je ouders mogen tot de helft van de erfenis aan anderen schenken. Dus goede doelen, kleinkinderen (rechtstreeks), verzorgers. Daar zou het over kunnen gaan.

Koffiekop

Koffiekop

13-01-2021 om 11:15

Oeps!

Inderdaad overheen gelezen. Sorry. Ik zou ze eerst aanhoren. En dan rustig samen kijken of een testament zinvol is. Verdiep je even in de vrijgestelde bedragen die (klein)kinderen kunnen erven, dan kun je alvast uitrekenen wat de voordeligste verdeling zou zijn. Volgens mij hoef je tegenwoordig geen langstlevende testament meer op te stellen maar gaat dat automatisch. Dat kun je allemaal online vinden met wat googlen. En dan met je ouders overleggen over wat zinvol is om vast te leggen. Dat kan, als het niet al te ingewikkeld is, vaak zelfs online, waarna je gaat tekenen bij de notaris. Dan kunnen de kosten beperkt blijven.
Maar eerst maar eens aanhoren wat de bedoeling is lijkt me.

Mijntje

Mijntje

13-01-2021 om 11:22

oeps 2

Op deze leeftijd is het opstellen van een levenstestament ook geen overbodige luxe.
Maar zij vragen jou, zij willen dit zelf gaan regelen. Waarom maak je je nu al druk?
En ook al erf je helemaal niks, of verdampt de erfenis later, toch is het goed het te hebben over hoe zij het later willen.

Haken en ogen

Het kan zijn dat jullie ouders willen dat wat jij en je zus straks erven alléén aan jullie wordt nagelaten en je eventuele partner daar geen recht op heeft, ook als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zouden zijn. Het kan ook zijn dat ze al een verdeling naar (eventuele of toekomstige) kleinkinderen willen opnemen. Het kan eigenlijk van alles zijn. En dat kan alleen vastgelegd worden in een testament. Overigens goed dat ze ook een levenstestament laten opstellen. Dat kan een hoop narigheid schelen.

koffie

koffie

13-01-2021 om 13:27

als 1 van beiden overlijdt

De wetgeving zegt dat de langstlevende het vruchtgebruik heeft. En kinderen slechts een vordering.

Als de langstlevende hertrouwt, wordt dat schimmig en kan tot ruzies leiden. Als niet duidelijk wordt bijgehouden wat kindsdeel is, en langstlevende overlijdt, dan is nieuwe partner de volgende langstlevende en kunnen kinderen mogelijk fluiten naar hun kindsdelen.

Als de langstlevende naar een verpleeghuis moet, telt het volledige vermogen (dus inclusief het kindsdeel) mee voor de eigen bijdrage. De kans bestaat dat de volledige erfenis van de kinderen dan opgemaakt wordt aan verzorging.

Even los van de morele overwegingen:
Ik geloof dat hier dus regelingen voor mogelijk zijn in een testament. Bijvoorbeeld dat het kindsdeel opeisbaar wordt bij hertrouwen of opname etc. Bij een groter vermogen kan dat interessant zijn.

Guera

Guera

13-01-2021 om 13:31

Goed om te doen idem machtiging als er sprake komt wilsonbekwaamheid.
Testament en levenstestament gaat in 1 moeite. Als ze toch al levenstestamenr doen met daarin genoemde zaken en een langstlevende beding bijvoorbeeld, dan gaat dat testament m.i niet zoveel extra kosten. Ook opgenomen kan worden wie executeur moet worden. Misschien willen ze 1 van jullie vragen de zaken te regelen bij overlijden. Daarvoor moet je echt naar notaris anders moet het achteraf en dat is weer tijd en gedoe anders kun je niks regelen met banken ed

Kitty

Kitty

13-01-2021 om 16:41

bedankt

Dank alvast voor de antwoorden. Zoals ik in mijn vraag al aangaf, ging het mij niet om het levenstestament. Daar zie ik de noodzaak van in. Ik wilde voorkomen wat in het artkel van de Volkskrant (de link van Lente, waarvoor dank): " Zodat mensen gewaarschuwd zijn voor onnodig dure oplossingen, bijvoorbeeld. ‘Mensen kunnen voor een testament gewoon naar een notaris, maar ik weet van tevoren al dat die notaris er dan eens lekker voor gaat zitten. Die zaagt diegene een uur lang door en dan heb je een testament van 1.500 euro met allerlei toeters en bellen waar je niet op zit te wachten. Ik weet hoe dat werkt. Ik stuur iemand liever eerst naar de Hema, daar heb je voor 200 euro een standaardtestament dat vaak ook voldoende is.’ "

En met € 1500,- notariskosten schieten mijn ouders en mijn zus en ik niks op. Gewoon niks doen is dan waarschijnlijk net zo duur.

Daar ging het mij om, vandaar ook dat ik de situatie schetste met min of meer fictieve bedragen. Ik geloof ook dat ik overduidelijk heb aangegeven dat het mij niks aangaat wat zij beslissen. Maar ze hebben al losgelaten dat ze graag willen dat wij als twee dochters zo min mogelijk hoeven te betalen en het geruisloos overgaat. Dus wilde ik me een beetje inlezen, en ja dat kan via google, maar dat had ik al gedaan en ik vroeg me af of ik nog iets over het hoofd zag. Heel spannend is het niet en gaat het ook echt niet worden. De kans dat het niks of weinig is, zit er ook nog in bijv. met langslepende verzorging. Dan zou een (duur) testament op laten maken ook jammer, want mijn ouders betalen die notariskosten. Wilde gewoon een beetje beslagen ten ijs komen, en hier zaten vast wat ervaren mensen. Dan weet ik n beetje waar ze t over hebben. Zo sprak mijn moeder over 'het huis moet straks binnen 2 jaar naar jullie overgaan, want anders...'. Ik heb zo het idee dat ze een beetje de klok heeft horen luiden.
De noodzaak en invulling van het levenstestament was me al duidelijk. Wel begrijp ik nu dat een testament en een levenstestament in een klap samen geregeld kunnen worden. Dat wist ik niet, en was t soort info waar ik naar zocht. Bedankt! Ook dat je een testament thuis kunt opmaken volgens standaard feiten en dan kunt laten bekrachtigen bij de notaris. Ook goede tip.
Wat ik voor idee kreeg bij n eerder gesprek van mijn ouders, is dat zonder daadwerkelijke schenking bij leven, er niet zondermeer een constructie is waarbij kinderen erven zonder een cent te betalen aan successierechten. Wil je het betalen daarvan voorkomen, dan zul je bij leven al bijv. jaarlijks een bedrag op papier moeten schenken. Zij dachten dat dat dus wel kon, en wilde dat nu nog regelen. Iets met binnen 2 jaar het huis....nou ja ze konden het zelf ook niet uitleggen. Daar gaat de afspraak over en ik dacht misschien heeft iemand van jullie een idee. Maar ik zal er nog eens naar vragen.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-01-2021 om 17:48

Voor zichzelf?

https://www.testamenttest.nl/erfenis/notaris-meppel/erfbelasting-testament

Hier staat volgens mij: als nr 1 overlijdt krijgen kinderen een vordering op nr 2 maar moeten wel al successierechten worden betaald, voor te schieten door nr 2. Als de situatie is zoals jij schetst: vermogen in huis en maar weinig spaargeld, leidt dat tot problemen. In het ergste geval zou dan het huis verkocht moeten worden om de successierechten te betalen. Dat kun je voorkomen met een testament.

Kitty

Kitty

13-01-2021 om 20:02

Johanna

Heel goed artikel! Daar kan ik wat mee. Denk dat ik t nu beter begrijp wat mijn ouders proberen te regelen. Dank je.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.