Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Thuisstudie

Het is tijd voor mij om weer eens wat anders te gaan doen. Dus wil ik graag een thuisstudie gaan doen. Een mbo opleiding. Ik ben me erg aan het inlezen, maar vindt alleen maar negatieve recenties.

Ik heb keuze tussen het NTI, de LOI, NCOI en Scheidegger. Die laatste 2 zijn alleen echt heel veel duurder.

Heeft iemand ervaringen met thuisonderwijs, en heeft iemand tips over welke thuisstudie het beste is?

Sol78

Sol78

10-11-2020 om 11:24

Welk vakgebied?

Het hangt erg af van het vakgebied, denk ik. LOI schijnt goed te zijn in opleidingen als dierenartsassistente of doktersassistente, maar daar heb je niets aan als je receptioniste wilt worden.

Eowyn1

Eowyn1

10-11-2020 om 11:50 Topicstarter

Onderwijs

Ik wil de opleiding onderwijsassistente gaan volgen....

Anna Bellien

Anna Bellien

10-11-2020 om 12:19

thuisstudies

Ik ben docent in drie vakken voor een van de vier genoemde thuisstudiebedrijven en eindredacteur van verschillende cursussen en ik heb er geen hoge pet van op. Sommige studies pretenderen van mbo- of hbo-niveau te zijn, maar ik zou als bedrijf niet iemand aannemen die zich via een thuisstudie gekwalificeerd heeft.
Het is leuk om de stof door te lezen voor je aan een opleiding begint, bijvoorbeeld zoals de genoemde dierenartsassistente of doktersassistente, maar verder vind ik de cursussen maar oppervlakkig.

@Emma

@Emma

10-11-2020 om 14:31

Onderwijsassistent

Daar moet je toch praktijkervaring voor opdoen. Ik weet niet of gewonen roc's een online-variant aanbieden met een stage erbij, maar ik zou eerder zoiets willen. Online met kinderen leren werken is niet erg effectief, dus je zal toch de deur uit moeten.

Eowyn1

Eowyn1

10-11-2020 om 15:20 Topicstarter

@Emma

Bij online studies moet je ook gewoon stage lopen.

Probleem is dat er niet echt een ROC bij mij in de buurt zit, en dat ik ook al 44 ben, dus ik heb niet zoveel zin om tussen de jongeren te zitten.

Triva

Triva

10-11-2020 om 15:27

Tip:

Doe een BBLopleiding: 1 dag per week naar school en iets van 2/3 dagen werken is dan mogelijk (en je kunt beter dan een technische opleiding zoeken, veel meer werk )

@Emma

@Emma

10-11-2020 om 15:33

Eowyn1

Ik heb even zitten zoeken want ik vind het ook wel intetessant. Misschien heb je hier wat aan?

https://www.roc.nl/default.php?fr=opl&type=THS

Even scrollen naar de rubriek Onderwijs. Misschien zit er iets bij wat je nog niet gezien had.

@Emma

@Emma

10-11-2020 om 15:35

Trivia

Nou, in het onderwijs is ook genoeg te doen hoor
Techniek betaalt wel beter.

Triva

Triva

10-11-2020 om 15:35

Ja Emma

Als leerkracht ja, niet als onderwijsassistent.

@Emma

@Emma

10-11-2020 om 17:21

Trivia

Ja klopt, al word je als onderwijassistent tegenwoordig overal voor ingezet, maar dat is niet wenselijk nee.
Ik zag ook iets staan als Leesconsulent. Lijkt me ook wel interessant, mits goed aangeboden.

Eowyn1

Eowyn1

10-11-2020 om 17:47 Topicstarter

Ik werk toch veel liever met kinderen dan in de techniek! Dan maar wat minder verdienen.

onderwijsassistent

Een paar jaar terug was het als onderwijsassistent nauwelijks mogelijk om een baan te vinden. Nu is dat makkelijker vanwege het lerarentekort. Echter als assistent blijf je toch kwetsbaarder voor fluctuaties in de markt. Ik zou er dus voor kiezen om de pabo te doen, dat kan ook online of in de avonduren. Het duurt langer maar je hebt veel meer kans op een baan, je bent een stuk minder afhankelijk van fluctuaties in de markt, je verdient meer en je hebt meer kansen om door te groeien.
Je kan ook als zij instromer aan de slag en dan kan je gelijk beginnen met verdienen en daarnaast je opleiding volgen, best een aantrekkelijke optie dus. Nu met het lerarentekort is dat misschien ook wel een goede mogelijkheid.

Eowyn1

Eowyn1

11-11-2020 om 09:14 Topicstarter

Kyana

Niet iedereen is zomaar geschikt om de pabo te doen. En zeker niet om leraar te worden. Ik zie mezelf dat nog niet doen. Elke dag zo'n grote klas onder je hoede en met jouw verantwoordelijkheid. Die druk lijkt me veel te groot!

Mijntje

Mijntje

11-11-2020 om 09:25

daarbij

is onderwijsassistent een mbo opleiding en pabo een hbo opleiding.
Inderdaad zou ik bij scholen opbellen met de vraag of ze eerder iemand zouden aannemen met een loi of een reguliere mbo opleiding. Ik denk ook het laatste, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het een voltijds studie is en of je tussen pubers komt te zitten.
Succes!

bieb63

bieb63

11-11-2020 om 10:04

Mijntje

Ook bij het LOI kun je een volkomen volwaardige MBO4 opleiding doen, met alle verplichte vakken die daarbij horen zoals NL, Engels, burgerschap en uiteraard hoort stage erbij. Het diploma is het erkende MBO4 diploma onderwijsassistent, hetzelfde als je op een ROC zou behalen. Dus uiteindelijk weet de aspirant werkgever helemaal niet hoe en waar je je opleiding hebt gedaan, omdat je simpelweg het diploma hebt.

Zonnehoed

Zonnehoed

11-11-2020 om 11:48

Gemeente

Er worden veel trajecten opgetuigd voor zij-instromers in het onderwijs, ik zou eens bij de gemeente checken of er in jouw regio wat loopt waar je bij kan aansluiten. Als er vanuit een onderwijsinstelling een traject loopt lijkt me dat veel waardevoller dan een thuisopleiding, met meer kans op werk.

Bieb

In je cv schrijf je welk diploma je hebt, maar ook waar je deze hebt gehaald, ook staat op je diploma waar deze vandaan komt.

Er wordt neergekeken op LOI, volgens mij echt niet nodig.

Maar als ik to was zou ik een BBL doen op een richting kennis van mij doet dat ook, gaat prima

wuppie

wuppie

11-11-2020 om 13:01

zij-instromers

Hier is het zo dat je alleen voor het traject van zij-instromer voor leerkracht in aanmerking komt, als je al een afgeronde HBO opleiding hebt. De school(vereniging) kan dan subsidie voor je aanvragen. Ik volg het traject verkorte deeltijd; dit duurt 2,5 jaar en kost 1 dag school en 1 dag stage in de week. Met de nodige zelfstudie erbij natuurlijk.

Karely

Karely

11-11-2020 om 14:52

Leuk!

Enkele jaren geleden ook serieus overwogen om om te scholen naar onderwijsassistent maar niet doorgezet. Ik heb een gesprek gehad met een directeur van de basisscchool van mijn kinderen en die zei dat hij liever een jong iemand zou aannemen met een gedegen opleiding dan een ouder iemand met een LOI cursus. Ik heb ook Indeed een zoekopdracht gegeven en dit heel lang gevolgd. In het Westen, Randstad, zijn er banen maar in het rest van het land zijn er niet veel, dan kom je eerder terecht bij kinderdagverblijven en met name bso's. Ik ben benieuwd welke keuze je gaat maken.

Eowyn

Ja, het is inderdaad een langere en uitdagende opleiding natuurlijk. De reden dat ik het voorstelde is dat de werkgelegenheid natuurlijk veel stabieler is. Een jaar of 2 terug waren er echt heel weinig vacatures. Dat is nu iets beter maar dat komt vooral door het lerarentekort. Buiten de randstad is het sowieso nog steeds lastig. Dat zou mijn grootste zorg zijn bij een opleiding als onderwijsassistent. Het is niet perse heel makkelijk om een baan te krijgen en is minder stabiel dan beroep als leraar. Maar ik begrijp dat het niet voor iedereen een optie is. Overigens leer je tijdens opleiding natuurlijk wel om een hele klas elke dag onder je hoede te hebben, de opleiding is er niet voor niks!

Eowyn1

Eowyn1

12-11-2020 om 19:18 Topicstarter

Bedankt

Ik ben me ervan bewust dat er veel meer vraag is naar leraren, maar een HBO opleiding zit er nu echt niet in voor mij.

Een BBL vind ik ook moeilijk. 20 werken minimaal + 1 dag in de week school + nog leren en opdrachten maken. Dat kan ik er naast mijn gezin nu niet bij hebben helaas.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit. Mij lijkt op een kinderdagverblijf werken trouwens ook leuk, dus kan wel meerdere kanten op.... Ik moet er nog even over nadenken.

Monique

Monique

13-11-2020 om 23:51

Niet tevreden over LOI

Mijn dochter was een paar jaar geleden begonnen met de opleiding dierverzorgende bij het LOI.

de lesstof viel erg tegen. Er werd weinig in uitgelegd.
Uiteraard kon je de docenten mailen, maar voor je een antwoord had was je vaak een paar dagen verder waardoor ze niet echt verder kon.

Zou er zelf niet weer een cursus beginnen.

Map

Map

14-11-2020 om 08:20

Twijfel

Je ligt er bij bezuinigingen als onderwijsassistent het eerste uit zag ik al 3x bij een schoonzus gebeuren.

LOI voor doktersass. terwijl de dagopleiding 3 jaar duurt zou ik nooit doen. Mijn collega wel en dat verschil merk je. Ze is nergens de diepte mee ingegaan en heeft hard kennis bij moeten spijkeren tijdens haar werk. Stageplaatsen zijn er ook amper te vinden ivm de druk die er al jaren is.

@Emma

@Emma

14-11-2020 om 09:31

AD opleiding

"Mij lijkt op een kinderdagverblijf werken trouwens ook leuk, dus kan wel meerdere kanten op.... Ik moet er nog even over nadenken."

Er zijn verschillende AD-opleidingen voor professional jonge kinderen. Ze duren 2 jaar en kunnen ook in deeltijd worden gevolgd (een dag per week les). Ik weet niet wat je vooropleiding is. AD-opleidingen zijn aan HBO instellingen verbonden. Je moet HAVO of MBO4 hebben of de 21+ toets doen.
Heb je enige ondersteuning thuis? Online studeren is pittig. Het contact met docenten en medestudenten doet er toe, juist als je een gezin hebt.
AD=associate degree. Google maar eens.

bieb63

bieb63

14-11-2020 om 15:31

Mer

Er is (o.a. bij LOI) natuurlijk wel een verschil tussen Kort-MBO of een cursus en de volledige MBO opleidingen. Bij de volledige krijg je ook de volledige lesstof en de diepte én je moet net zoveel stage lopen als bij een ROC. Zelfde eisen dus en zelfde examen en zelfde diploma (erkend door het ministerie). Het enige verschil is, dat je, behalve de stage natuurlijk, meer kan bepalen hoe lang je over de lesstof doet. Dus stel op een ROC is de opleiding 3 jaar, dan kan je via het LIO er ook 2 jaar over doen als je er veel leertijd in stopt, maar je kan er ook 5 jaar over doen.

Heb je al een keuze gemaakt? Ik zit er ook aan te denken namelijk maar ik dacht misschien is het goed om eerst de basisopleiding onderwijsassistente NTI van 9 maanden te volgen om te kijken of het überhaupt goed voelt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.