Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bieb63

bieb63

11-04-2020 om 14:13

Thuiswerken: hoe verder na versoepeling, rechten, plichten enz

Momenteel werk ik thuis zoals zovelen. Ik mag vooralsnog 1 dag in de week naar kantoor. In principe is het beleid bij ons: zolang de kamers niet vol zitten (afstemmen met elkaar) en iedereen die er is zich aan de afstandsregels enz houdt. Fijn, want thuis werken vind ik 3x niks, dus ben blij met de ene dag op kantoor.

Maar..... ik voel de bui al hangen. Wat nu als de regels versoepelen of op een bepaald moment het leven weer enigszins normaal wordt. Ik ben er een beetje bang voor (wij hebben nogal volle kamers), dat het beleid toch gaat worden, bij ons dat niet iedereen iedere dag naar kantoor gaat, maar deels ook thuis werkt. Nu zullen er een aantal zijn die dat helemaal prima vinden. Maar ik iig niet. Niet alleen omdat ik m'n collega's mis, de interactie, een werkomgeving ipv een thuisomgeving, spullen heen en weer slepen, niet kunnen printen, enz, maar ook omdat ik geen 'werkkamer' heb. Dus ik zit aan de eettafel. En zelfs met bureaustoel is dat niet fijn zitten (tafel is veel hoger dan de hoogte van mijn bureau) dus krijg last van schouders. Daarbij heb ik een tweede scherm aan m'n laptop gekoppeld (werken op kantoor met 2 schermen), omdat het anders echt heel onhandig werkt. Gelukkig had m'n dochter nog een tweede (groot) scherm. Dat functioneert. Maar ik moet wel elke dag de hele boel weer van tafel vegen, ontkoppelen, ergens in een hoek zetten. Kortom, zodra het kan wil ik niet meer thuiswerken.

Maar nu vraag ik mij af: stel dat bij ons het beleid wordt dat de kamers maar met max een x aantal personen bezet mag zijn (ons kantoor is vol, dus extra ruimtes zijn er niet), en er te weinig collega's zijn die met deels thuiswerken dat probleem willen/kunnen oplossen: in hoeverre kan (deels) thuiswerken dan verplicht worden? Wat zijn rechten/plichten? Iemand enig idee?

Niemand

Nee, geen idee. Ik geloof niet dat er al ooit iets geschreven is over rechten en plichten met betrekking tot thuiswerken in een samenleving, waarin je afstand moet houden vanwege een mogelijke besmetting. Althans niet in Nederland.

Tsjor

Flavia

Flavia

11-04-2020 om 15:47

thuiswerkplek

De thuiswerkplek valt onder de arbowet. Dus is de werkgever verantwoordelijk voor de ergonomische omstandigheden. Zeker als je kunt aantonen dat je op verzoek van de werkgever thuiswerkt.

https://www.arbo-online.nl/wetgeving/nieuws/2020/03/thuiswerken-door-corona-hier-moet-u-op-letten-10120492?_ga=2.61758700.1310221421.1586612770-432907300.1586612770

marie

marie

11-04-2020 om 15:51

Helemaal geen andere plek

Is er helemaal geen andere plek in huis om een werkplek te creëren?
Ook niet in de slaapkamer?
Misschien wat schuiven met de spullen?
Of in de woonkamer een smalle tafel tegen een muur?

bieb63

bieb63

11-04-2020 om 15:57

Oke, thx Flavia

Dat is duidelijk Flavia.

En Tsjor: ik bedoel natuurlijk niet onder de huidige bijzondere omstandigheden. Feitelijk zal de door Flavia aangehaalde arbowet vast gelden, maar dat kunnen we de werkgevers natuurlijk niet aan doen (althans niet de werkgevers die dat de kop zal kosten). Ik heb het over de omstandigheden hierna. Want het is best mogelijk dat het nog wel heel lange tijd zo zal zijn, dat we geadviseerd worden zoveel mogelijk afstand te houden. En dan zal het best zo kunnen zijn dat sommige werkgevers (de mijne denk ik wel, semi-overheid (onderwijs)), beleid gaan voeren om niet meer allemaal tegelijkertijd op kantoor te zijn. En dan kunnen ze, volgens die arbowet zover ik begrijp, niet eisen dat ik aan m'n eettafel ga zitten. Maar........ ik moet/wil/kan ook geen afgesteld bureau in m'n woonkamer (of slaapkamer) laten plaatsen. Dus ben dan wel benieuwd hoe ze dergelijk beleid willen gaan uitvoeren.

Er komt een inventarisatie: wie wil graag op kantoor werken. Steek je onmiddellijk je hand op.

Tsjor

bieb63

bieb63

11-04-2020 om 16:01

Marie

Nou Marie, nee niet echt. Uiteraard is iets wat tijdelijk is een soort van slikken (zoals nu), kan niet anders. Maar ik bedoel als het leven weer enigszins normaal wordt, er sommige werkgevers zullen zijn (zoals de mijne, semi-overheid), die vast wel willen dat we niet meer allemaal tegelijk op kantoor zijn. En nee, ik wil natuurlijk niet in m'n woon/eetkamer een permanent bureau met apparatuur, daar heb ik zeker geen logische ruimte voor. En ook niet in mijn slaapkamer.

bieb63

bieb63

11-04-2020 om 16:02

Tsjor

Dat kan, maar ik weet zeker dat er maar een enkele zal zijn dat dat daadwerkelijk zou willen.

Flavia

Flavia

11-04-2020 om 16:05

flexplekken en kantoren

Eigenlijk niet eens zo heel ingewikkeld: flexkantoren, daar maken collega's van mij in Amsterdam al gebruik van. Flexible werkplekken met eenvoudig in hoogte verstelbare buro's en stoelen. Een beetje vergelijkbaar als werken in een café maar dan op een plek die er voor bedoeld is. Er zijn meerdere bedrijven die in dat pand kantoorruimte huren.

In onze kantoren hebben alleen mensen die er meer dan 3 dagen per week zijn nog een vaste plek, voor de mensen die er minder zijn zijn er flexplekken. Van de kantoortuin zijn ze gelukkig aan het afstappen.

Triva

Triva

11-04-2020 om 16:15

maar

Denk je echt dat de meerderheid liever op kantoor werkt? Heb je alleen maar een woonkamer en een slaapkamer in huis? Een bureau van een kind inpikken als die weer naar school gaat?

bieb63

bieb63

11-04-2020 om 16:31

Trivia

Ja, dat denk ik zeker.

En ik woon op een parterre, dus weinig extra ruimte. En kind haar bureau is bezet maar haar eigen spullen. Dus niet echt een optie om haar hele stellages eraf te gooien, de mijne er op en dan daarna weer eraf te gooien. Nog los van het feit waar ik die zooi dan allemaal moet bergen. Tís niet fff de laptop pakken. Er moet een (groot) scherm aan gekoppeld worden. Daarnaast heb ik allerlei mappen die ik heen en weer moet slepen. Veel gaat digitaal, maar dat kan echt niet met alles.

Triva

Nou, ik denk ook dat heel veel mensen huppelend naar kantoor teruggaan zodra de mogelijkheid zich voordoet. Hier tenminste wel: " nou ja, het gaat wel" is het meest positieve dat ik van mijn collega's over thuiswerken heb gehoord.

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

11-04-2020 om 17:18

flexplekken en corona

als ik iets erg vind van flexplekken is het wel dat je met toetsenbord en muis moet zitten werken waar x mensen voor jou al mee hebben gewerkt. Brr. In het kader van corona lijkt me dat een zeer ongewenste situatie.

maar Flavia heeft helemaal gelijk: als werknemers (regelmatig) thuiswerken, dan moet de werkgever in een goede werkplek voorzien. Als mensen de materialen al hebben, kunnen ze dat niet alsnog gaan declareren bij hun werkgever. Maar als je voor je werk echt een los toetsenbord en muis nodig hebt, of een goede stoel - dan moet een werkgever dat regelen.
Er zijn werkgevers die dat niet willen (betalen) - dan moeten ze ervoor zorgen dat er voldoende goed ingerichte werkplekken op kantoor zijn.

Liever naar kantoor

Ik ga ook liever naar kantoor, ik heb daar een grote werkkamer voor mezelf, lekker rustig en van alle gemakken voorzien.

Hier thuis hebben man en ik de afgelopen weken in de huiskamer gewerkt. Hoewel die heel groot is, is hij ook hol. Man moet tig keer per dag videovergaderen, dat schalt hier dan door de open ruimte. De trap naar boven zit midden in de woonkamer en de slaapkamers liggen rond een vide dus het is hier binnen sowieso gehorig.

Man heeft van zijn werkgever budget gekregen om een bureaustoel, tweede scherm en tafel te kopen, want hij zit ook echt niet goed aan de eettafel. Maar eigenlijk hebben we nergens anders plek voor zijn werkplek met drie kinderen die ook op hun kamers werken, op onze slaapkamer past behalve het bed ook niets. Ik ga maar met een ieniemini tafeltje in de kledingkamer zitten.

Veel bedrijven hebben inmiddels flexplekken: minder bureaus dan medewerkers. Meestal komt het wel uit omdat toch niet iedereen full time werkt of omdat er mensen extern op afspraken zijn. Maar als je zeker wil zijn van een plekje moet je zorgen dat je er vroeg bij bent.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 17:28

Oplossen

Koop zo'n monitorarm die je aan de muur kunt bevestigen, draai je monitor weg als je de eettafel nodig hebt. Als je een moderne laptop met USB-C hebt kun je monitoren kopen die met een kabel beeld geven en ook gelijk je laptop van stroom voorzien. Koop een draadloze muis en een draadloos toetsenbord. Scheelt een hoop gehannes met kabels.

Zelfde advies voor de smetvrezers met gedeelde werkplekken. Neem je eigen muis en keyboard mee en gebruik alleen de monitors. Haal een doekje over het bureau, klaar.

Huur kantoorpanden

Ik hoor ook wel dat bedrijven de huur van kantoorpanden nu opzeggen: niemand werkt er en de huur is een stevige vastelastenpost. Dan kun je straks weer opnieuw gaan bekijken wat je nodig hebt aan kantoorruimte. En tegen welke prijs.

Tsjor

Adelaide

Adelaide

11-04-2020 om 20:48

Tsjor

Wat een slecht kortetermijndenken van bedrijven. Voor hetzelfde geld gaan de huren heel erg omhoog hierna.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-04-2020 om 10:34

Ideeën opperen

Wij mogen ideeën opperen voor hoe het straks moet gaan als de thuiswerkverplichting hopelijk versoepeld wordt. Nu kom ik niet op kantoor. Ik had al meerdere redenen verzonnen, je mag alleen naar kantoor als het niet anders kan, maar ze zijn allemaal niet door de toets gekomen. Twee keer per week is er iemand voor de post, elke dag iemand die kan printen en versturen, en de rest is niet welkom.
Ik vermoed dat we straks per team 1 dag krijgen waarop we binnen mogen zijn. Voorheen hadden we een verplichte binnendag. Sommigen waren er alleen die dag, anderen werkten liever op kantoor. Ik had meestal twee thuiswerkdagen per week. Dat was echt fijn, maar nu met iedereen thuis is het rustgevende effect wel een beetje weg.

bieb63

bieb63

12-04-2020 om 13:26

sowieso

Is het wel of niet prettig thuiswerken heel erg afhankelijk van de situatie. Je moet iig een goede plek thuis hebben, dus ruimte. Je moet je goed kunnen behelpen met alleen een laptop en je moet niet een constante interactie met je collega's nodig hebben

Tamar

Tamar

13-04-2020 om 14:04

Ik werk toch al veel thuis, maar heb een ander probleem. Twee dagen per week ga ik met OV naar mijn werk en ik val in een risicogroep. Ik zit er dus niet echt op te wachten dat de werkgever zegt: kom allemaal maar weer op kantoor. Ik kan natuurlijk uitleggen dat ik in een risicogroep val en graag thuis wil werken totdat er een vaccin is, maar wat als ze nee zeggen? Ik kan moeilijk ontslag nemen of me 2 dagen per week ziek melden. Daar zit ik me nu al over op te vreten.

Marieke

Marieke

13-04-2020 om 14:15

hoop dat ik straks mijn werk nog kan bereiken. Ik lees dat mobiliteit op rantsoen gaat of er een reserveringssysteem komt voor het OV.

Emmawee

Emmawee

13-04-2020 om 14:16

Je werkgever en jij

Jullie hebben voor een groot deel gedeelde belangen, lijkt me. Als je je nu al zit op te vreten, is er wel iets mis met de werkrelatie.

Als hij nee zegt, dan ga je met hem in gesprek over een goede oplossing. Bijvoorbeeld carpoolen, of reizen na de spits, in beschermde kleding. Je mag ervan uitgaan dat de regels pas versoepeld worden als het risico op besmetting ook echt verminderd is. Dus ipv jezelf nu al op te vreten, kun je het ook even afwachten. Maar als je nu al ervan uitgaat dat je werkgever niet maalt om jouw gezondheid... Is het zoeken naar een nieuwe werkgever misschien ook nog een optie?

zebra

zebra

15-04-2020 om 14:21

Tamar

misschien vindt je werkgever het juist wel prima dat je thuis blijft werken. Ik zou me nu nog geen zorgen maken om iets wat nog helemaal niet zeker is. Veel werkgevers zijn best wel coulant namelijk.
Zelf moest ik vorige week werken op een andere locatie maar qua tijd kon ik het niet redden als ik met het ov zou gaan want er rijden minder bussen nu. Dit heb ik uitgelegd en ik mocht een half uur later beginnen.

Emmawee

"Maar als je nu al ervan uitgaat dat je werkgever niet maalt om jouw gezondheid... Is het zoeken naar een nieuwe werkgever misschien ook nog een optie?"
Ja behalve dat solliciteren in deze tijd was lastig gaat en dat we na afloop van de coronacrisis waarschijnlijk in een diepe recessie komen waarbij je blij mag zijn dat je een baan hebt.
Ik weet dat bijna niemand er over na wil denken wat de (sociale en financiële) kosten van deze crisis zullen zijn. Maar die zullen hoog zijn. En die zullen waarschijnlijk ook niet evenredig in de samenleving landen.

Bespreken

Ga uit van de situatie nu. De situatie nu werkt niet goed voor jou. Geef dat aan. Als je over hypothetische toekomstproblemen gaat praten, ben je een zeurpiet. Dus wees concreet en houdt het bij het hier en nu.

Als er NU een tekort aan plekken op kantoor is, zou ik dat bespreken met je baas. Met een paar goed geplaatste schermen valt het aantal veilige plekken makkelijk te verdubbelen.

Als je merkt dat er voldoende extra plekken zijn op kantoor, bespreek het dan eerst eens met je collega's. Als die de situatie allemaal prima vinden en jij bent de enige die vaker op kantoor wil werken, kun je gewoon bij je baas aangeven dat je dat graag wilt en dat je collega's het prima vinden en dat je geen problemen ziet met werkplekken. Als iedereen vaker op kantoor wil werken, bespreek je het ook met je baas, maar dan is er dus een probleem met aantal werkplekken wat je baas moet gaan oplossen.

De baas kan ook het aantal werkplekken verhogen door eenpersoonskamers van managers-die-er-maar-een-dag-per-week-zijn tot flexplek te verklaren, of door een paar werkplekken van meerpersoonskamers te verplaatsen naar vergaderruimtes. Flexplekken zijn niet ideaal, maar als je zorgt dat iedereen per dag een vaste plek heeft en dat er goed schoongemaakt wordt, is het prima te doen.

Emmawee

Emmawee

15-04-2020 om 17:43

Alkes

Daarom zeg ik ook 'misschien'.

In het algemeen worden het zware tijden, maar ik weet niets van de kansen op de arbeidsmarkt van TS.

En ik denk wel degelijk na over de gevolgen van dit alles voor de economie en de arbeidsmarkt. Ik heb zelf een jaarcontract in een nieuwe functie, dus ik moet afwachten wat er volgend jaar met deze functie gaat gebeuren. Hopelijk kan ik mijn toegevoegde waarde voldoende aantonen. Ook ken ik al meerdere mensen die nu door Corona werkloos thuis zitten.

Mare

Mare

20-04-2020 om 20:56

Thuiswerken werkt hier prima..

.. maar weet ook van collega’s die het helemaal niks vinden, en anderen vonden af en toe een dag prima, maar zo lang aaneen niks. Ik kan me voorstellen dat er misschien wel een goede afspiegeling en verdeling te maken is: collega’s die graag (grotendeels) thuis werken vs collega’s die juist zoveel mogelijk op kantoor zoals jij.

Bij ons de befaamde ‘kantoortuin’: 1 hele grote ruimte dmv 2 x een kastenmuur verdeeld in 3 ruimtes. Daarin grote tafels met ca 4 personen per tafel, beetje ‘rug aan rug’ met degenen die aan de tafel achter je zitten. Denk als iedereen er is er totaal 45-50 mensen. Ik ben er pas net gestart, maar merk (en hoor van collega’s) dat het er heel rumoerig kan zijn, en dat velen in die zin het thuiswerken wel fijn vinden. De andere kant is het missen van contact met de collega’s.

Ik ga, vanuit HR, puzzelen op hoe straks verder. Denk idd starten met uitvragen bij collega’s hoe het thuiswerken wordt ervaren. En daarna, rekening houdend met vaste teams en werkdagen, gaan kijken of we het zo in elkaar gepast krijgen om een schema in elkaar te draaien.
Ook zullen we simpelweg aan de inrichting moeten sleutelen: nu kunnen per 2 tafels (8-10 personen normaliter) maar 3 personen zitten. Omdat de verwachting is dat deze ‘volgende’ fase misschien wel lang kan duren zal het wel echt een werkbare oplossing moeten zijn.

Kortom, ik denk voor veel werkgevers wel echt een opgave, ook omdat je als ondernemer liefst zsm weer op volle kracht vooruit wilt. Het is wat het is... beste ervan maken maar, en ik denk dat het erg helpt om de werknemers te betrekken bij hoe eea straks wordt ingericht, en wat zij graag zouden zien.

Mare

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-04-2020 om 22:45

Dip

Ik ben er zo helemaal klaar mee. Elke dag hetzelfde, 8 uur laptop open en dan maar een beetje aanklooien, met als afwisseling een telefoontje of videomeeting. Al mijn werk stagneert want daarvoor moet ik naar bedrijven toe. Als we morgen niet horen dat dat weer mag is dat echt een grote domper. Laten ze dan de boel maar opengooien en alle risicogevallen ophokken. Ik heb er geen zin meer in.

Phryne, foei

'Laten ze dan de boel maar opengooien en alle risicogevallen ophokken. '

Hahaha, ik kan me je reactie zo goed voorstellen. Gewoon alle bejaarden met overgewicht, bange docenten met onderliggend lijden en paniekerige forumleden bij Ad op het erf (sorry Ad), en de rest van ons lekker aan de slag.

'Al mijn werk stagneert want daarvoor moet ik naar bedrijven toe. '

Er zijn mensen hier op het forum die denken dat je veel bedrijfsbezoeken best online kunt doen ... Maar ik zie dat nog niet gebeuren.

Als voorlopig eerst de sportverenigingen maar we open mogen! We groeien dicht hier thuis en mijn spieren doen zeer van het gebrek aan beweging.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-04-2020 om 08:30

Sydney

Bedrijfsbezoeken kan ik meestal niet online doen. Sowieso loop je al tegen de beperking dat niet overal dezelfde applicatie wordt gebruikt, en bedrijven een verbod hebben op het downloaden van andere software. Daarbij mogen we vertrouwelijke informatie niet online bespreken, en is het ook een beetje lastig om fysieke maatregelen te beoordelen via een scherm.

Phryne

'Daarbij mogen we vertrouwelijke informatie niet online bespreken, en is het ook een beetje lastig om fysieke maatregelen te beoordelen via een scherm.'

Klopt. Op zoek gaan naar overtredingen lukt mij ook niet online ☺

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.