Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tijdelijk in vakantiewoning, hoe werkt dit?

Wij hebben een huis gekocht in een andere gemeente. Daar kunnen we 1 februari 2018 in.

Ons huidige huis moeten we per 20 december verlaten, dit is zo afgesproken met de koopster.

We gaan tijdelijk in een vakantiehuis.

De eigenaren willen echter niet dat wij ons hierop inschrijven als woonadres.

Ik hen gelezen over een zgn briefadres. Mijn broer woont in een andere gemeente maar wil wel hiervoor toestemming geven.
Dat betekent dat officiële instanties dit adres als postadres zien. In de GBA komt dit briefadres ook te staan begreep ik. Ons tijdelijke ‘vakantie’ huurhuis wordt dus niet opgegeven en is dus niet bekend.

Klopt dit?
Maar dan zijn wij als gezin dan onvindbaar?
Dat lijkr mij als gezin met twee kleine kinderen spannend, straks staat jeugzorg op de stoep.

Graag adviezen!
Bedankt!!


De moeite niet

Ik zou gewoon even niks doen.
Het aanvragen van goedkeuring voor een briefadres duurt normaal gesproken 1 maand. Maar met de feestdagen ertussen.....
Kortom: tegen de tijd dat de gemeente uitspraak doet over de geldigheid van het briefadres, zit ja al in je nieuwe huis,
Ik zou me niet druk maken als ik jou was. Schrijf je in in de nieuwe gemeente als je daar op 1 februari in gaat en laat ondertussen je post doorsturen naar je vakantie-adres.

Zodra je je inschrijft in de nieuwe gemeente, word je uitgeschreven uit de oude.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-12-2017 om 13:52

Zo laten

Kun je je alvast inschrijven in de nieuwe gemeente?
Anders zou ik het ook lekker even zo laten en elke week even langs het oude gaan voor je post. En je vrienden vragen om dit jaar geen kerstkaartrn te versturen

Mirjam1975

Mirjam1975

01-12-2017 om 14:53 Topicstarter

Gedoe

Oké, dar duurt een maand? Zow, dat loont idd niet.
Dank voor antwoorden!
Wat een gedoe is verhuizen toch hè. Ppff

Paddington

Paddington

01-12-2017 om 15:07

Een maand?

Bij mij was het binnen een paar dagen geregeld. Ik zou gewoon even contact opnemen met de gemeente waar je broer woont. Wellicht kan het binnen een paar dagen geregeld zijn, vooral omdat het als tijdelijke oplossing geld.
Het aanvragen van een briefadres duurt zolang als ze nodig hebben voor onderzoek. Bij jullie is het een duidelijk verhaal.

Het hoeft niet

Ja, het duurt een maand. Kan ook korter zijn bij een kleine gemeente, maar in december kan er helemaal niks korter.
Het is de moeite niet en het hoeft niet.

Bo

Bo

01-12-2017 om 16:25

huh

Wist niet eens dat dat moest...

Wij zijn van gemeente A naar B verhuisd en hebben ook tijdelijk in een vakantiehuis (6 weken) in gemeente C gewoond. We hebben de post door laten sturen en hebben ons van gemeente A naar B laten overschrijven. Officieel hebben wij nooit in gemeente C gewoond.

Hoeft niet

Je moet je inschrijven op een ander adres zodra je daar gaat wonen. Zelf uitschrijven als je in Nederland blijft, kan niet. Het vakantieadres wordt niet het woonadres.
Met inschrijven op het nieuwe adres op 1 februari wordt keurig aan de wet voldaan.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

01-12-2017 om 17:43

Een maand??

Inschrijven op een briefadres duurt een maand? Toegegeven, gemeentes zijn niet scheutig met het toekennen van briefadressen, maar de aanvraag van een briefadres welke wordt aangevraagd omdat je in afwachting bent van een nieuwe woning, hoeft niet zo lang te duren. Je moet wel kunnen aantonen dat je de nieuwe woning gaat kopen/huren (dmv concept-contract bijvoorbeeld) en je hebt schriftelijke toestemming nodig van de briefadresgever. Mijn advies (zelf BRP-medewerker, GBA wordt niet meer gebruikt): Ga samen met de briefadresgever naar de gemeente waar hij/zij woont en regel je inschrijving.

Mirjam1975

Mirjam1975

01-12-2017 om 21:00 Topicstarter

Snap even niet?

Dus pas uitschrijven huidig adres als we op 1 febr in nieuwe huis gaan wonen.
Dat is wat je zegt Lavell?

Maar de nieuwe koopster van ons huis dan? Die heeft dan tot 1 febr nog ons op haar adres staan. Dat lijkt me toch niet?

Het is vervelend dat het vakantiehuis (eigenaren wonen straat verder op) niet willen dat we ons daarop inschrijven.
Ivm de BD etc etc

Ik Google me suf maar lees allerlei verschillende verhalen. Als het echt 4 weken duurt is het haast de moeite niet, tenzij dit zo hoort natuurlijk. We hadden ons natuurlijk hierin eerder moeten verdiepen. Het ging een beetje snel allemaal, zijn al blij dat we een vakantiehuis hebben gevonden.

Bovendien hebben we geen familie hier in de buurt. In deze stad hebben we ook niet veel kennissen. De voorkeur voor een briefadres zou dan zijn iemand uit de familie maar due wonen 80 km verder op.
Dan moeten we het briefadres in die stad regelen.

Vraag is dus:
Stel, we schrijven ons pas in op 1 febr in het nieuwe huis. Heeft dat consequenties voor het nieuwe gezin? Buiten het feit dat zij onze post blijven ontvangen en wij dus bij officiële instanties ingeschreven staan in een huis wat dan niet meer van ons is.

Zucht, wat een gedoe

Mirjam1975

Mirjam1975

01-12-2017 om 21:03 Topicstarter

Vraag aan Bo

Maar waar woonden jullie dan officieel toen jullie in het vakantiehuis zaten??

Hebben jullle de post dus alvast naar jullie nieuwe woning laten sturen terwijl je daar dus nog niet woonde??

Dat doe je niet zelf

Uitschrijven doe je niet zelf. Dat doet de gemeente waar je je inschrijft.
"Het is vervelend dat het vakantiehuis (eigenaren wonen straat verder op) niet willen dat we ons daarop inschrijven.
Ivm de BD etc etC"
Dat is helemaal niet vervelend. Een vakantiehuis is geen woonhuis en officieel mag je daar dan ook niet wonen van de gemeente. Dat is jullie plan dan ook niet. Jullie verblijven er tijdelijk.
Dat betekent ook dat je je er niet moet inschrijven.

"Maar de nieuwe koopster van ons huis dan? Die heeft dan tot 1 febr nog ons op haar adres staan. Dat lijkt me toch niet?"
Eh ja. Is dat erg? Waarom en voor wie is dat erg?

Hoe lang zo'n briefadres duurt verschilt per gemeente. Ik keek bij de mijn en die zegt dat het 4 weken duurt. Maar dan hebben ze het niet over eind december.
De vraag is: waarom zou je het doen? Het is nergens voor nodig/

Krisje

Krisje

02-12-2017 om 12:15

Maar

de nieuwe koopster kan zich volgens mij niet inschrijven op jullie huidige adres. Om je in te schrijven op een adres heb je toestemming nodig van de bewoners. Nu zul je die wel geven denk ik, maar het kan wel gevolgen hebben voor toeslagen indien van toepassing.

Tja, afwegen

Als het wel ergens voor nodig is, dan moet je het doen.
Maar dan kun je net zo goed naar de gemeente waar die vakantiewoning is en vragen of dat adres tijdelijk briefadres mag zijn.

Je kunt zelfs naar de nieuwe gemeente en vragen of dat adres briefadres mag zijn totdat jullie er feitelijk gaan wonen. Maar je kunt ook je oude adres briefadres laten zijn totdat jullie naar het nieuwe adres gaan.

Dat heeft dan in ieder geval tot gevolg dat je wordt uitgeschreven uit de vorige woning.
Hoe het precies werkt en hoe lang het duurt, hangt af van de gemeente.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

02-12-2017 om 12:48

Van de werkvloer

Ik moet toch even reageren op een aantal beweringen hierboven:

' Een vakantiehuis is geen woonhuis en officieel mag je daar dan ook niet wonen van de gemeente' Dit is niet per definitie waar. Gemeenten willen dat hun BRP op orde is. Woont iemand voortdurend in een vakantiewoning, dan zal hij/zij zich toch echt moeten inschrijven op dat adres. Steeds meer gemeenten gaan hier soepel mee om.

'de nieuwe koopster kan zich volgens mij niet inschrijven op jullie huidige adres. Om je in te schrijven op een adres heb je toestemming nodig van de bewoners' Pertinent niet waar. Als iemand werkelijk gaat inwonen bij een ander persoon, dan moet de hoofdbewoner toestemming geven. Ook dit wordt trouwens niet in elke gemeente verlangd. Gaat iemand een woning kopen of huren, dan is een kopie van het koop- of huurcontract voldoende voor inschrijving. Het maakt op dat moment niet uit of de vorige bewoner uitgeschreven is. Het zou toch van de gekke zijn als dat inschrijving van de nieuwe bewoners zou tegenhouden??

En tenslotte de stemmingmakerij van M Lavell:
'Kan ook korter zijn bij een kleine gemeente, maar in december kan er helemaal niks korter'
Hoezo? Net als de meeste werkende mensen hebben gemeente ambtenaren op 25 en 26 december vrij. Daarnaast wordt er gewoon gewerkt en gaat de dienstverlening gewoon door.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

02-12-2017 om 12:54

Een briefadres kun je o.a. aanvragen op een adres waar (in de BRP) al personen ingeschreven staan. Zij moeten tenslotte jouw post kunnen doorgeven. Als een woning volgens de BRP niet bewoond is, kan je daar geen briefadres vestigen.

Jeumig

Wat nou stemmingmakerij?
December heeft volgens mij doorgaans meer feestdagen dan pak 'm beet september. Bovendien doet de post er langer over in december. December is dan ook nog om duizend andere redenen een drukke maand.
Over het toekennen van een briefadres moet een besluit genomen worden.
Ik kan alleen maar gemeenten vinden die daarvoor de termijn van 4 weken stellen. Dat moet je wel als werkweken zien. Logischerwijs worden het 5 weken als je je aanvraag rond 20 december indient. Er zitten namelijk nogal wat feestdagen in de 4 weken die volgen.
Misschien kun jij een gemeten vinden die standaard sneller is.
Kan TS daar proberen om een briefadres te vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2017 om 17:43

Jeumig Miriam

Ze kan die aanvraag toch ook al nu laten ingaan?
Met een beetje geluk heeft ze dan de 20e haar antwoord.

Niet iedere gemeente is erop uit om de termijnen standaard vol te maken.

Al denk ik, heel eerlijk, dat ik in dit geval de moeite ook niet zou nemen.
Er ijlt sowieso altijd wat post na, dus post ophalen op het oude adres zal toch een keer moeten.

Waar je hooguit mee zit is dat je dubbele lasten betaalt op gebied van rioolrecht en afvalstoffenheffing, als je daar in je vakantiehuisje tenmisnte ook een vergoedimg voor moet geven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-12-2017 om 17:48

Vraagje aan gemeente ambtenaar

Moet je je ook uitschrijven op een adres als je daar niet meer woont, of klopt het wat Miriam zegt en moet je je inschrijven op een adres als je er gaat women?

Uitschrijven

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/uitschrijven-basisregistratie-personen

Uitschrijven uit de basisadministratie kan eigenlijk alleen maar als je naar het buitenland gaat.
Anders schrijf je je in bij je nieuwe gemeente op het nieuwe adres en word je automatisch uitgeschreven op je oude adres.

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Steenwijkerland/340253/340253_1.html
Heb je geen nieuw adres dan kunnen de nieuwe bewoners jou alleen laten uitschrijven nadat ze een adres onderzoek hebben aangevraagd bij de gemeente.

Ik weet eigenlijk niet wat de regelgeving is voor dit soort situaties dat je tijdelijk elders verblijft waar je je niet in kunt schrijven. Als die er al is.

Een adresonderzoek duurt vaak lang, kan maanden tot langer dan een half jaar duren, dus is het inderdaad echt niet de moeite om een briefadres of zoiets te regelen voor 6 weken geen gba adres.

Nou wordt ie leuk

Ginny "Niet iedere gemeente is erop uit om de termijnen standaard vol te maken"
Lol! Alsof zo'n termijn een doelbewuste traineer of treiter-daad is en niet gewoon een termijn om zekerheid te geven en teleurstelling te voorkomen.

Ik zou het toch omdraaien. Die termijn wordt niet voor niks genoemd. Dat betekent dat je niet boos moet worden als het inderdaad 4 weken duurt. Dat je niet kunt verwachten dat het in een weekje gepiept zal zijn. Het betekent bovendien dat je in een maand als december niet eens mag huilen als het feitelijk 5 weken duurt, want die 4 weken slaan op werkweken en in december mis je nogal wat dagen.

Ze kan die aanvraag toch ook al nu laten ingaan?
Kan misschien wel, maar echt helpen doet het niet. Het blijft december.
De tussenliggende tijd is te kort om er zo moeilijk over te doen.

Wat de rioollasten betreft: dat moet je gewoon verrekenen met de kopers en de verkopers. Als het goed is bemoeit de Notaris zich daar zelfs mee.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

03-12-2017 om 07:19

Reactie

Ja, je kan de aanvraag nu al doen en 20 december laten ingaan. En je kan jezelf inderdaad niet laten uitschrijven van een adres (tenzij naar het buitenland). Je schrijft je in in de nieuwe gemeente en aangezien je maar in één gemeente ingeschreven kan staan, word je uitgeschreven uit de vorige gemeente.

Nogmaals mijn advies: Ga met de briefadresgever naar het gemeente/stadhuis en regel een briefadres voor de periode van 20 december tot 1 februari 2018. Een tijdelijke periode in afwachting van een nieuwe woning is een legitieme reden voor het aanvragen en verkrijgen van een briefadres. Zo ben je de nieuwe bewoner van je vorige adres niet 'tot last'.

Waarom al die moeite

Gemeente ambtenaar, kun je uitleggen waarom je meent dt iemand al die moeite zou doen?

Rijksinformatie over dit soort dingen gaat helaas steeds over mensen die vanuit het buitenland zich inschrijven. In die informatie kun je vinden dat zij die hier maar 2 maanden zijn, zich niet zo druk hoeven maken. Nou ja, tenzij ze een BSN nodig hebben voor belastingen oid.

In dit geval gaat het om een periode korter dan 2 maanden en hebben de personen in kwestie allemaal al een BSN. Hele volksstammen brengen langere tijd op de zomercamping door zonder daar een administratief circus voor op te starten.

Voor gemeentebelastingen is het gebruikelijk deze te verrekenen bij overdracht van woningen. Dat kan hier ook gebeuren.

Briefje

Briefje

03-12-2017 om 10:36

Post doorsturen

Voor het tijdelijk doorsturen van je post kun je gewoon gebruik maken van de doorzendservice van postNL. Het kost wel iets maar het kan in ieder geval ook naar een vakantie adres. Daar heeft de gemeente verder niets mee te maken. Sandd zal vast ook zo iets hebben.

Per 1 februari schrijf je je in bij je nieuwe gemeente en wordt je automatisch uitgeschreven bij je oude adres. Ook dan moet je trouwens het doorsturen van je post zelf regelen via post en andere briefbezorgbedrijven.

Zelf zou ik tenminste zo doen omdat het zo het minste administratief gedoe geeft. Binnen de Nederlandse regelgeving is er niet echt in dat soort specifieke gevallen voorzien. Maar het gaat natuurlijk om een vrij korte periode.

Lente

Lente

03-12-2017 om 10:48

Ik zou het advies van de gemeenteambtenaar opvolgen

Dat klinkt als een simpele oplossing.

En volgens mij zijn termijnen bij de gemeente kalenderweken en geen werkweken.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

03-12-2017 om 11:22

Reactie

Waarom al die moeite doen? Ten eerste om de BRP op orde te houden; vergeet niet dan meer dan 1200 (overheids)instanties gebruik maken van de BRP. Ten tweede omdat je niet wil weten wat de consequenties (kunnen) zijn als vorige bewoners zich niet laten uitschrijven.

In dit geval gaat het om een gezin, maar stel je voor dat je als enige op een adres woont en dit adres verlaat zonder je verhuizing door te geven. De nieuwe bewoner laat zich inschrijven en je staat dan met twee personen ingeschreven. Afgezien dat dit problemen geeft met aanvragen van toeslagen of een uitkering, betaal je gemeentelijke heffingen voor een meerpersoonshuishouden en ziet de belastingdienst je als samenwonend. En bewijs dan maar eens dat de vorige bewoner nog wel ingeschreven staat, maar allang is vertrokken. Als het nieuwe adres bekend is, kan ik de persoon aanschrijven met het verzoek de adreswijziging door te geven. Als het nieuwe adres niet bekend is wordt er een onderzoek opgestart, wat in de regel 5 a 6 weken duurt. Al die tijd staat de nieuwe bewoner samen met de vorige bewoner ingeschreven. Het aantonen dat de werkelijkheid anders is, is met name bij de belastingdienst een hele opgave.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

03-12-2017 om 11:33

Nog een voorbeeld ter verduidelijking

Stel: De nieuwe bewoner laat zich inschrijven, overlegd een nieuw huur- of koopcontract en geeft aan alleen op het nieuwe adres te gaan wonen. Conclusie van de BRP-medewerker: De vorige bewoners moeten zijn vertrokken. De vorige bewoners hebben 5 dagen de tijd om hun adreswijziging door te geven. Doen ze dat niet, dan wordt voor de vorige bewoners (voor het gemak even het gezin van Mirjam1975) in onderzoek gezet. Dat geeft sowieso al beperkingen bij het gebruik maken van overheidsdiensten. Het onderzoek bestaat o.a. uit het raadplegen van verschillende (overheids)bestanden, contact opnemen met de leerplichtambtenaar, aanschrijven van familieleden met de vraag of zij informatie hebben over de nieuwe verblijfplaats, en eventueel een controlebezoek op het adres.

En nog even reageren op Briefje: 'Binnen de Nederlandse regelgeving is er niet echt in dat soort specifieke gevallen voorzien'. Zoals ik eerder schreef is er juist wel een voorziening hiervoor: Een tijdelijk briefadres totdat de nieuwe woning beschikbaar is. En het hoeft echt geen weken te duren. In mijn gemeente wordt zo'n aanvraag (mits alle stukken worden overlegd) direct toegekend.

In dit geval

Laten we even afspreken dat we het in dit geval over dit geval hebben, en niet over onduidelijke alleenwonenden.

"De vorige bewoners hebben 5 dagen de tijd om hun adreswijziging door te geven."
Ja. Formeel wel.
Maar daar zullen ze toch niet aan opgehangen worden?
Bovendien geldt formeel doen natuurlijk wel voor alle punten uit de relevante wet- en regelgeving. Het nieuwe adres zal een woonadres moeten zijn. Wonen doe je daar waar je de komende tijd meer dan de helft van het jaar zult slapen. Deze mensen weten al waar ze gaan wonen. Ze hebben ook al een adres. Maar daar kunnen ze zich niet inschrijven vanwege... nou ja precies dezelfde bezwaren zoals die gelden voor ingeschreven blijven staan.
Ingeschreven blijven staan is wel het meest logisch want op dat adres hebben ze het afgelopen jaar meer dan een half jaar verbleven.
Bij kort (vakantie)verblijf hoef je geen adreswijziging op te geven.

"Doen ze dat niet, dan wordt voor de vorige bewoners (voor het gemak even het gezin van Mirjam1975) in onderzoek gezet. Dat geeft sowieso al beperkingen bij het gebruik maken van overheidsdiensten."

Hoe lang duurt dat dan volgens jou, dat onderzoek? En hoe verloopt dat?
Ja, dat is een retorische vraag. Je kunt op je vingers natellen dat eerste heftige besluiten, zoals bijvoorbeeld het voornemen om iemand te kwalificeren als metterwoon verlaten, op zijn minst 6 weken op zich laten wachten (de gewone besluittermijn) + de gangbare bezwaartermijn.
Voordat die zes weken ingaan is er eerst nog het onderzoek.

Maw, deze mensen duiken op voordat iemand het dossiermapje inziet.

"'Binnen de Nederlandse regelgeving is er niet echt in dat soort specifieke gevallen voorzien'. Zoals ik eerder schreef is er juist wel een voorziening hiervoor: Een tijdelijk briefadres"
Ik ben het niet met je eens.
Het briefadres is bedoeld voor daklozen, trekkende bevolking of zeevarenden.

Er is bij dit gezin geen sprake van het ontbreken van een woonadres.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

03-12-2017 om 13:36

*Zucht*

M Lavell, misschien kan je in een ander draadje alle woorden gaan spellen en de schrijver daarop aanvallen. Ik wens je een hele fijne dag verder!

Mirjam1975, mocht je nog vragen hebben; stel ze gerust!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-12-2017 om 14:06

Gemeente bellen?

Maar waarom bel je morgen niet gewoon even naar de gemeente waar je dat briefadres wil hebben? Zij weten vast precies wat te doen. Dan doe je het iig op de juiste manier en wat kan jou het schelen hoe lang zij erover doen?
En in februari schrijf je je gewoon in in de gemeente waar je gaat wonen.

Ik zou zelf waarschijnlijk de weg van Lavell volgen, maar of dat verstandig is weet ik ook niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-12-2017 om 14:11

Zo dus

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb

Hier staat toch gewoon wat je nodig hebt?
Even een afspraak maken bij die gemeente binnen 5 dagen na verhuizing, zorgen dat je wat je nodig hebt dan meeneemt en klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.