Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

marie

marie

16-06-2020 om 20:40

Tijdelijk werk

Hallo,
Ik heb een paar gesprekken via een uitzendbureau lopen bij bedrijven. Nu wil de 1 dat ik waarschijnlijk begin. Echter een andere en misschien nog 1 wil dat ik op gesprek kom. 1 is voor 3 maanden en de andere langer.
Wat nou als ik begin bij 1 maar toch ook de ander wil dat ik begin. Wat moet ik dan doen? Kun je zomaar stoppen per dag en is dat niet lullig.
En hoe breng je zoiets dan?
Maar als ik het bedrijf dat wil dat ik waarschijnlijk begin afzeg en de ander wordt ook niks heb ik niks.

Wat zouden jullie doen?

Tijgeroog

Tijgeroog

16-06-2020 om 20:51

Toch doen

Ja, je kan zo weer opzeggen, en ja, dat is ook lullig. Vooral als er veel tijd in gestopt is om je in te werken. Maar het hoort er ook wel een beetje bij. (Ik werk inmiddels 7 maanden als uitzendkracht, en kan ook van het ene op het andere moment vertrekken, maar het is wederzijds: ik heb geen zekerheid van een vaste baan, dus kan ook zo op straat komen te staan)
- de baan waar je aangenomen wordt? Is die voor langere tijd, lijkt die je leuk? Want in dat geval zou je de andere gesprekken af kunnen zeggen.
- wanneer zou je kunnen beginnen bij deze baan. Wanneer zijn de andere gesprekken, zit daar veel tijd tussen? Is dat te versnellen?
- zijn dit soort banen moeilijk te vinden?

marie

marie

16-06-2020 om 20:58

Ingewikkeld dilemma

@tijgeroog het is best lastig. De baan waar ik waarschijnlijk zeker kan beginnen is al snel maar is kort.
De andere 2 zijn voor langere tijd. Maar die gesprekken lopen nu pas en moeten nog beginnen.
Alle 3 zijn het niet mijn droombaan maar geld en werk.
Persoonlijk heb ik meer aan een baan voor langere tijd. Maar goed als ik de bijna zekere, hoe kort ook, af zeg, en de andere 2 worden niks dan heb ik dus niets.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-06-2020 om 22:25

In dat geval

Dan zou ik bij baan 1 beginnen en de gesprekken bij baan 2 en 3 door laten gaan. Als de insteek is dat je er maar kort werkt zal het inwerken ook niet heel veel zijn en is het logisch dat iets met langere duur interessanter voor je is. En hoe lullig ook, de werkgever kiest er zelf ook voor om uitzendkrachten in dienst te nemen, de consequentie daarvan is dat je die ook makkelijk weer kwijt kan raken.

Jesse_1

Jesse_1

16-06-2020 om 22:47

Uitzendbureau

Als je aan het solliciteren bent via een uitzendbureau, is dit dan niet een vraag die je daar neer moet leggen?

De eerste aanbod aannemen

Volgens mij kan je de eerste die een aanbod doet niet weigeren ook al is hij van kortere duur.

Als je wacht en de eerste afslaat en de 2de wordt niets kunnen ze je ook nog strafkorting geven als je in de ww of bijstand zit

ElenaH

ElenaH

17-06-2020 om 06:51

Eens met Tijgeroog

Bij baan 1 opzeggen omdat je ergens anders een langer contract krijgt, is heel normaal. En misschien kun je bij baan 2 of 3 zelfs wel wat later beginnen omdat je baan 1 netjes wilt afronden. Als de gesprekken al zo lang duren, zullen ze het vast niet erg vinden als je niet meteen kunt beginnen.

Doenja

Doenja

17-06-2020 om 11:50

ook gedaan

Ooit, lang geleden, zat ik in hetzelfde parket. Bij de eerste baan begonnen, en binnen een week een andere baan geaccepteerd. Vond het ook lullig, maar de nieuwe baan was voor veel langer, leuker werk, leidinggeven, stond goed op mijn CV, etc. Ik heb maar taart gekocht die ochtend en toen ik binnenliep hadden ze het al door. 'Oh nee he....' Tja, dat is het risico als je als bedrijf een uitzendkracht aanneemt.
Dus begin nu maar, straks kun je altijd nog zien.

Lente

Lente

17-06-2020 om 13:12

Ik zou het niet zo zwaar nemen

Als je op dit moment via het uitzendbureau zo makkelijk aan gesprekken bij een bedrijf komt, dan zou ik aangeven bij het uitzendbureau dat je voorkeur uitgaat naar een langer durende baan, zoals de baan waar je ook op gesprek mag.
Ergens nieuw beginnen en na een paar weken weer opnieuw ergens inwerken is niet prettig. Ik zou mijn energie bewaren voor: in een keer goed.
Tenzij je het wel moet accepteren ivm uitkering of zeer dringend financiën nodig.

ElenaH

ElenaH

17-06-2020 om 13:26

Lente

'Ergens nieuw beginnen en na een paar weken weer opnieuw ergens inwerken is niet prettig. Ik zou mijn energie bewaren voor: in een keer goed.'

Maar de essentie van werken voor een uitzendbureau is toch juist dat je opeenvolgende kortlopende contracten/banen hebt? Dus je ontkomt niet aan steeds opnieuw inwerken.

"Inwerken".

De baan waar je eigenlijk zeker kunt beginnen is voor 3 maanden. Dus sowieso is het normaal dat je intussen al sollicitatie's hebt lopen voor daarna. En je gaat gewoon kijken wat er de komende 3 maanden op je pad komt. Als je bij nr.2 en/of 3 wordt aangenomen kan je dan zien of je bij nr.1 eerder moet vertrekken of misschien de 3 maanden eerst kunt afronden.
Stoppen per dag zal mogelijk zijn maar is vaak niet nodig. Netjes aangeven dat je de week vol maakt zodat ze vervanging voor je kunnen zoeken is misschien ook een mogelijkheid. Fijn dat je mogelijkheden hebt om uit te kiezen, succes!

Dat inwerken.

Daar zou ik me niet druk over maken bij een 3 maanden contract. Geen idee waar je baan over gaat maar het kan bijvoorbeeld fruit plukken zijn. Dan loop je gewoon de eerste dag met iemand mee en een kind kan de was doen. Maar....wel hard werken, dat kan weer niet iedereen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-06-2020 om 14:20

Tja

Dan hadden ze je me maa meteen een vast contract moeten aanbieden.

Risico van het vak dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.