Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2020 om 14:33

Tipje: Sluit je hypotheek over nu het nog kan

De hypotheekrente is nu aan het stijgen en dat zou wel eens heel hard kunnen gaan. Ik probeer vandaag mijn hypotheek nog even over te sluiten van 5.2% naar iets meer dan 1%. Gewoon om de maandlasten nog even flink te drukken.

Misschien een goede tip voor mensen in dezelfde situatie.
Waarschijnlijk is het nu of nooit.

Adelaide

Adelaide

25-03-2020 om 14:47

Waarom nu pas?

Waarom onderneem je nu pas actie als je een hypotheek hebt van 5,2%? Dat had je maanden geleden al kunnen doen. Je zit al een maand thuis niks te doen, ik vind het rijkelijk laat.

Oh Ad

'Waarschijnlijk is het nu of nooit.'

Je blijft hilarisch.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2020 om 14:51

Adelaid

Ik heb het vorige week aangekaart, maar inderdaad, te laat. Je kunt niet overal aan denken.

De aflosboete is nogal hoog, vandaar dat we eigenlijk bezig waren ieder jaar 10% boetevrij af te lossen, maar die financieren we nu maar mee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2020 om 15:04

Ha

De mijne liep toevallig deze maand af. Ik ben van 5,2 naar 1,4% gegaan voor 10 jaar vast. Wel lekker hoor, ondanks de verhoogde spaarpremie scheelt het een berg.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2020 om 15:08

Phryne

Ja, dat scheelt een stuk. Ik heb ook nog eens 100% aflossingsvrij. Het is bijna gratis geld zo...

Marie

Marie

25-03-2020 om 15:13

Minder belasting terug?

Let er wel op dat er dan ook kans is dat je dan minder terug krijgt van de belasting.
Bij ons kon oversluiten niet uit. Vooral niet in combinatie met de boeterente. Werd de maandlast juist hoger van.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2020 om 15:25

Marie

Klopt, maar ik leg nu even prioriteit bij lage maandlasten. De aflosboete zelf is trouwens wel 100% aftrekbaar in het jaar waarin die geheven wordt. Dat is wel een leuke meevaller.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2020 om 15:59

Marie

Dat klopt, en in mijn geval ook een stuk minder kindgebonden budget (alleenstaande ouder), omdat mijn verzamelinkomen 7000 euro hoger wordt. Al met al ga ik er op vooruit, maar niet zoveel als je zou denken.

zebra

zebra

28-03-2020 om 11:47

laag

wij zitten al erg laag met onze lasten qua hypotheek dus we laten het zoals het nu is.

rentevisie

Ad "De hypotheekrente is nu aan het stijgen en dat zou wel eens heel hard kunnen gaan"
Dat is maar zeer de vraag. Overal hebben centrale banken hun rentes verlaagd en kopen zij (opnieuw) obligaties op. De ECB heeft een opkoopprogramma van 750 miljard aangekondigd. Dat leidt er in ieder geval toe dat de rente op staatsobligaties laag blijft (wellicht niet meer negatief zoals afgelopen periode op langlopende Duitse en Nederlandse staatsobligaties). Deze rentes zijn een maatstaf voor de kapitaalmarktrente. Kortom ik verwacht geen harde stijging
Dat de hypotheekrente nu iets stijgt komt omdat banken verwachten dat het kredietrisico iets zal stijgen. Door de economische crisis zullen meer mensen in betalingsproblemen komen.. Ik verwacht dus wel dat de hypotheekrente licht omhoog zal gaan ,maar ik verwacht niet de forse stijging die Ad verwacht. Ik ben ook wel benieuwd waar hij dat op baseert.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 16:10

Alkes

Als ik het 'het zou wel eens' druk ik daar een redelijke mate van twijfel mee uit. Oftewel, het kan ook best anders. Heel veel lager kan de hypotkeekrente niet, lijkt me. Toen ik de aanvraag deed was de rente 1.01% en ik heb nu een offerte voor 1.2%, best al een flinke stijging.

De kans dat er een zware recessie aankomt lijkt me overigens wel zeer aannemelijk. Hoe je daarop moet reageren weet ik niet heel goed, maar zorgen dat je maandlasten zo laag mogelijk worden lijkt me een no-brainer en 300 EUR/mnd vind ik lekker laag.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 16:14

Alkes

Als ik het -> Als ik het heb over
hypotkeekrente -> hypotheekrente

Ad Hombre

Voorbereiden op een recessie is prima. Ook in ogenschouw nemend hoe groot risico is dat je (of je partner( baan verliest. Ik denk alleen dat mensen niet bang hoeven te zijn dat rente snel laat 4% gaat

Ad Hombre

Ad Hombre

28-03-2020 om 18:26

Alkes

Het is ook goed mogelijk dat de huizenprijzen inzakken wat het oversluiten van hypotheken lastiger maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.