Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bieb63

bieb63

25-01-2019 om 13:42

toeslagen


Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 13:58

Kosten basisinkomen

Dat het niet gratis is om dat basisinkomen in te voeren, snapt mijn kleine teen ook nog, maar dat het best mee kan vallen, geloof ik ook. Het systeem moet zo zijn, dat er niet constant controle nodig is. Dat houdt de overheid nu veel te veel in beslag, wat een hoop kosten met zich meebrengt. En als puntje bij paaltje komt, schort er een hoop aan die controle, zie wat nu opnieuw naar buiten is gekomen over misbruik van uitkeringen door Polen en hoe het UWV dat onder de mat geveegd heeft.

Ik heb niet voor doorgeleerd om een compleet plan voor het basisinkomen te maken, dus de uitwerking kun je niet van mij verwachten. Maar dat het mogelijk is, daar hebben deskundigen al positief op gereageerd.

In 2017 is het onderwerp tijdens het World Economic Forum besproken en de voorstanders lieten weten dat het haalbaar is: https://motherboard.vice.com/nl/article/pg3xk7/volgens-neelie-kroes-is-het-basisinkomen-haalbaar-5886b79bf672c24563631a63

Er zijn meer voorbeelden te plakken over de haalbaarheid. Uiteraard ook over de onhaalbaarheid, voor wie het somberder inziet. Voor zover ik het kan samenvatten, komt het voor een groot deel neer op: waar een wil is, is een weg. En mijn overtuiging is en blijft, dat we er niet aan ontkomen. Tenzij je een stokje voor de vooruitgang wilt steken, voor zover je de vooruitgang als vooruitgang kunt zien. Met de toename van robots, kan de productie omhoog. Is dat positief? Dat kun je je afvragen. Hoe dan ook kan er met de toename van robots minder personeel ingezet worden. Waar moet iedereen werken die daardoor niet meer nodig is? Waar vroeger tien mannetjes nodig waren om onderdelen in de lak te zetten, is dat er nu nog maar een per dienst of dag. Bij wijze van spreken. Stel dat er onbemande bussen gaan rijden, wat moet een chauffeur dan nog met zijn tijd aanvangen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.